آسانترین راه حل مکعب روبیک

مکعب روبیک نوعی پازل مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه ‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد. مخترع آن این وسیله را “جعبه جادویی” نام‌ گذاری کرد. مکعب روبیک، پرفروشترین اسباب بازی جهان با ۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ عدد فروش است. در هر مکعب روبیک کلاسیک ۶ وجه که هر کدام دارای یک رنگ است و در هر وجه دارای ۹ تکه است، بنابراین این مکعب دارای ۶ رنگ (سفید، زرد، نارنجی، قرمز، آبی، و سبز) است.

بازی مکعب روبیک از آن دسته بازی ها و سرگرمی هایی است که می تواند برای مدت ها شما را مشغول کند. رویکرد ها و راه حل های بسیاری در مورد چگونگی حل مکعب روبیک وجود دارد. نخستین بار در سال ۱۹۸۱، شیمیدان و ریاضیدانی به نام جیمز جی. نورس، راه حل مکعب روبیک را به نگارش درآورد.حداکثر تعداد حرکت برای حل هر مکعب روبیک، ۲۰ حرکت است. برای روبیک چهارتایی این عدد به ۲۶ می‌ رسد. این عدد همان فاصله گراف در گراف کیلی متناظر است.

به طور کلی چهار روش برای آموزش حل سریع مکعب روبیک وجود دارد : روش روی وبسایت روبیک، روش CFOP ، روش روکس و روش ZZ است. عوامل موثر که جهت حل معمای روبیک باید در نظر گرفت تعداد حرکات حل یک مکعب روبیک ، تعداد الگوریتم های مورد نیاز آنها و همچنین چگونگی بتن ریزی یا بصری بودن است.

روش ارائه شده در اینجا برای آموزش حل سریع مکعب روبیک به اینصورت می باشد که مکعب را به لایه های مختلف تقسیم می کنید و می توانید هر لایه را با استفاده از یک الگوریتم داده شده حل کنید.

  • بخش R سمت راست مکعب
  • بخش L سمت چپ مکعب
  • بخش B پشت مکعب
  • بخش F جلوی مکعب
  • بخش U بالای مکعب
  • بخشD پایین مکعب

حرف i به معنای آن است که باید مکعب را خلاف عقربه های ساعت بچرخانید و هر زمان که بعد از حروف، عدد ۲را مشاهده کردید، باید چرخش ۱۸۰ درجه ای انجام گیرد.

در همه ی مکعب های روبیک به طور استاندارد رنگ زرد مقابل سفيد و رنگ نارنجی مقابل قرمز و رنگ سبز مقابل آبی قرار میگیرد. در طی مراحل این روش مهم نیست از کدام رنگ آغاز به کار می کنید، ابتدا یک رنگ را به دلخواه برای شروع انتخاب می کنیم.

آسانترین راه حل مکعب روبیک

ابتدا باید یک علامت بعلاوه ( صلیب ) را به نحوی درست کنیم که رنگ های آن با رنگ های مرکزهای کناری یکی شود توجه داشته باشید که این اتفاق باید در چهار طرف صلیب رخ دهد. این مرحله روش خاصی ندارد و زیاد هم سخت نیست.

اگر در هنگام  چیدن یک قطعه، قطعه دیگری که قبلا درست کردیم سر راه بود و به جز خراب کردن آن راه هیچ راه دیگه ای وجود نداشت، به طور موقت می توانیم ان قطعه ی مزاحم را به راست یا چپ ببریم تا سر راه نباشد. بعد از این که قطعه ی مورد نظر درست شد قطعه جا به جا شده را به جای اصلی خود برمیگردانیم.

یک گوشه از همان لایه ی اولی که صلیب درست کردیم انتخاب می کنیم. و از روی مرکزهای اطراف، قطعه ای را که باید در آن قسمت قرار گیرد مشخص می کنیم.

بعد از مشخص شدن قطعه ی مورد نظر باید آن را پیدا کنیم و به لایه ی زیر مکانی که باید باشد انتقال بدهیم و مکعب را به صورتی در دست بگیریم که آن قطعه در وجه سمت راست قرار داشته باشد. سپس فرمول Ri Di R D رو تکرار می کنیم تا گوشه مکعب درست شود.

آسانترین راه حل مکعب روبیک

 بعد از طی این مراحل روبیک را برعکس می کنیم تا لایه ای که در بالا درست کردیم به پایین منتقل شود. به علت اینکه تمام مرکز های لایه ی دوم سر جای خود هستند ما با درست کردن قطعات بین مرکز ها میتوانیم لایه ی دوم را هم کامل کنیم.

پس از انتخاب قطعه ی مناسب با چند بار حرکت دادن U کاری میکنیم که یکی از رنگ های این قطعه با رنگ یکی از مرکزها یکی شود و رنگ درست شده را روبروی خود قرار داده و با فرمول گردش به راست یا فرمول گردش به چپ قطعه ی مورد نظر را درست می کنیم به همین ترتیب لایه ی دوم را هم کامل می کنیم.

در این مرحله لایه سوم یکی از سه حالت نقطه، L برعکس، خط یا صلیب است. باید نقطه را به L و L را به خط و خط را به صلیب تبدیل کنیم. به وسیله ی فرمول : F R U Ri Ui Fi

با چند بار حرکت دادن U حتما یکی از این دو حالت پیش می آید. یا ۲ رنگ روبروی هم با مرکزهاشون ست می شوند و یا ۲ تا رنگ کناری با رنگ مرکز هاشون ست می شوند. در حالت اول فرمول: R U Ri U R U U Ri را به کار می بریم و آن را به حالت دوم تبدیل می کنیم و با زدن یک U دیگر تمام مرکزها سر جای خود قرار می گیرند.

در این مرحله یا مکعب کامل می شود یا هر چهار نقطه جابه جا هستند، یا ۳ نقطه جابه جا هستند و یا ۲ نقطه جابه جا است.

آسانترین راه حل مکعب روبیک

اگر چهار نقطه جابه جا بودند به دلخواه یک نقطه را انتخاب کرده و شروع می کنیم. در غیر این صورت نقطه ی انتخابی ما باید طوری باشد که اولین نقطه سمت راست آن پالتی باشد که درست قرار گرفته است. سپس با فرمول: Ri Di R D اولین نقطه ی اشتباه را درست می کنیم و با به هم ریختگی بقیه ی نقاط کاری نداریم. سپس بدون این که جهت روبیک را تغییر دهیم با Ui زدن نقطه ی اشتباه بعدی را به همان جایی که نقطه ی اول را درست کرده ایم می آوریم. و همان کار را تکرار میکنیم. و به همین شکل ادامه میدهیم و وقتی همه ی گوشه ها را به صورت گفته شده درست کردیم. روبیک کاملا درست می شود. این توضیحات ممکن است در نگاه اول کمی گیج کننده باشند، اما تمرین کردن و عمل کردن به آن ها می تواند شما را در حل مکعب روبیک یاری کند.

 

3.1 | (10)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//