روش ظهور نگاتیو

چاپ عکس را می توان انتقال اطلاعات نگاتیو بر روی کاغذ مخصوص عکاسی تعریف کرد. این کار با انجام یک سری فرآیند شیمیایی، فیزیکی و نوری صورت می پذیرد که باعث می شود تصویری ثابت بر روی کاغذ نقش ببندد. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

می توان با تاباندن نوری که از نگاتیو عبور کرده به روی کاغذ عکاسی عکس را چاپ نمود که این روش خود به دو گونه انجام می پذیرد.

  • چاپ مستقیم یا کانتاک
  • چاپ با بزرگنمائی یا اگراندیسور

در روش چاپ کانتاکت، اجزای نوری از پایین ابتدا شیشه ای برای ثبت نگه داشتن تمامی اجزا است. پس از آن نگاتیو و روی آن کاغذ عکاسی قرار می گیرند.

در روش چاپ عکس بزرگ ‌نمایی شده، از آگراندیسور استفاده می ‌شود. کاش کاغذ را بر روی میز آگراندیسور قرار می دهیم. توجه داشته باشید که کراپ مورد نظر از نگاتیو و اندازه دلخواه چاپ را باید از قبل انتخاب کنید. بعد از نورسنجی و تنظیم دیافراگم، چاپ نهایی انجام می ‌دهند. پس از طی این مراحل باید کاغذ ها را از گیره ای آویزان کنید تا خشک شوند. بهتر است به جای این کار بهتر است از دستگاه خشک کن استفاده شود که هم زمان کمتری می گیرد و هم از موج دار شدن کاغذ جلوگیری می کند.

روش ظهور نگاتیو

برای چاپ رنگی از آگراندیسوری استفاده می کنند که کلاهک رنگی دارد. در بعضی از آگراندیسورهای قدیمی محلی برای قرار دادن فیلترهای رنگی برای بدست آوردن تنالیته مورد نظر وجود داشت و فیلترهای لازم با غلظت مناسب در آن قرار داده می‌ شد.

امروزه استفاده از دوربین هایی که با نگاتیو کار می کنند تقریبا منسوخ شده و تمامی دوربین ها جدید از تکنولوژی های دیجیتالی استفاده می کنند. تلفن های همراه، تبلت ها و وبکم لپتاپ ها نیز از همین تکنولوژی استفاده می کنند. روش‌های سنتی چاپ عکس جای خود را به روش‌های مدرن تر مانند قاب عکسهای دیجیتالی و سفارش چاپ عکس به صورت آنلاین داده است. همچنین می توان از طریق پیرینتر نیز چاپ عکس دیجیتال را به راحتی انجام داد.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//