چرا سیاره زحل حلقه دارد؟

از زمان اولین مشاهده زحل در تلسکوپ گالیله در سال 1610، حلقه های زحل یکی از اسرار نجوم بوده است. اخترشناسان حدود چهار قرن است که تحقیقات گسترده ای روی آن داشته اند، اما هیچ کدام از تلاش هایشان برای توضیح اینکه چرا حلقه ها دور این سیاره وجود دارند، کاملا درست نبوده است. حلقه ‌های اطراف زحل روشن و درخشان هستند، اما این حلقه ‌ها چگونه بوجود آمده اند؟

زحل یا کیوان سیاره ششم از خورشید است و دومین سیاره بزرگ خورشیدی بعد از مشتری است. این سیاره یک غول گازی با شعاع متوسط حدود نه برابر زمین است. زحل تنها یک هشتم تراکم زمین را دارد، اما حجم آن، بیش از 95 برابر بیشتر است. زحل در یونان باستان خدای کشاورزی نام گذاری شده است و با یک داس نشان داده می‌شود و نماد نجومی آن (♄) نشان دهنده داس خدا است.

چرا سیاره زحل حلقه دارد؟

غیر از زحل سیاره های دیگری مانند نپتون، مشتری و اورانوس هم دارای حلقه هایی در اطراف خود هستند اما حلقه های دور زحل بسیار واضح و درخشان هستند. حلقه های زحل بسیار بزرگ و درخشان‌ هستند و محدوده ‌ای حدود 282000 کیلومتر را در بر می گیرند. به زبان ساده و قابل فهم این فاصله در حدود سه چهارم مسافت زمین تا ماه را شامل می شود و ضخامتی در حدود 9 تا 90 متر دارند.

حدود 400 سال پیش در زمان گالیله 7 حلقه دور زحل کشف شد و نامگذاری آن ها بر اساس حروف الفبای انگلیسی از A تا G شکل گرفته است.  این حلقه ها از ذراتی به اندازه چند میکرون تا چند صد متر تشکیل شده اند.  حلقه های اصلی دور زحل پهنای زیادی دارند به طور مثال دورترین حلقه 300000 كيلومتر عرض دارد. اما ضخامت آن ها متفاوت است و از حدود 200 تا 3000 متر است. تمامی این حلقه ها تنها با تلسکوپ از روی زمین قابل مشاهده هستند. . بین حلقه ها فایی وجود دارد که آن ها را از همديگر جدا می كند. هر يك از فاصله ها يا شكاف ها حدود 3200 كيلومتر يا بيشتر از آن پهنا دارد. فضا یا شكاف بزرگ میان حلقه ها، كاسينی نام دارد و شكاف كوچک شكاف انكه نامگذاری شده است.

چرا سیاره زحل حلقه دارد؟

حلقه های اصلی زحل A و B نام دارند بعد از این دو حلقه C بزرگ تر است و بعد از آن D و F به ترتیب اندازه قرار می گیرند. به ترتيب نزديكی به زحل، حلقه ها و شكاف ها عبارتند از: D ،C ، B ، شكاف كاسينی، A ، شكاف انكه، و F كه زير مجموعه آن G و E است و آخری يک حلقه با انبوه ماده قابل مشاهده به نام کیلر است.

این حلقه ها با سرعت بسیار زیادی به دور زحل در حال گردش هستند. به طور دقیق نمی توان گفت علت به وجود آمدن این حلقه ها چیست اما فرضیه هایی در این باره وجود دارد. . فرضیه اول این است که یکی از 62 قمر زحل به یک قمر دیگر برخورد کرده و به قطعات کوچک ‌تری تبدیل شده است. فرضیه دیگر این است که شهاب سنگ ‌هایی در اطراف زحل به یکدیگر برخورد کرده و حلقه ‌ها را تشکیل داده اند. احتمالا گرانش یا جاذبه سیاره زحل این قطعات را کنار هم جمع کرده و به مرور زمان این حلقه‌ ها بوجود آمده ‌اند. این حلقه ‌ها از جنس تکه ‌های یخ و سنگ و غبار هستند. ۹۰ تا ۹۵ درصد از حلقه های زحل ترکیبی از آب و یخ هستند، اما این حلقه ها دارای مقادیر بسیار کمی سنگ نیز هستند که بر اثر گرد و خاک بین سیاره ای و بمباران مداوم توسط شهاب سنگ های بسیار کوچک به آن اضافه شده اند.

5 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//