با نصب این اپلیکیشن اندروید ایمن تر رانندگی کنید

کوبالس در حالی‌که پشت فرمان اتومبیلش بود و رانندگی می‌کرد، با تلفن همراه خود در حال ارسال پیامک ارسال بود. ناگهان کنترل اتومبیلش را از دست داد و تصادف کرد. تصادف به قدری سنگین بود که با مرگ دست و پنجه نرم کرد. با این اتفاق ایده طراحی اپلیکیشن اندروید به ذهنش رسید. با طراحی این اپلیکیشن، گوشی هوشمند را از یک سلاح خطرناک حین رانندگی به یک ابزار مفید و ایمن تبدیل کرد.

با اپلیکیشن اندروید SafeDrive کار با تلفن همراه حین رانندگی راحت‌تر است. هنگامی که راننده با سرعت بیش از 10 کیلومتر در ساعت رانندگی کند، با فشردن دکمه Release روی صفحه نمایش برنامه اجرا می‌شود. با رانندگی بدون چک کردن تلفن می‌توانید از تخفیف‌های خرید در SafeDrive Marketplace این برنامه بهره‌مند شوید.

با این ایده ساده حدود 100،000 کاربر در سراسر جهان و 30 شرکت تجاری جذب این برنامه شده‌اند. کوبالاس برنامه Milez را نیز برای رانندگان نوجوان ایجاد کرده است. او می‌گوید: این برنامه را برای رفع نیاز خانواده‌هایی که می‌خواستند رانندگی را به فرزندان خود بیاموزند، طراحی کردم.

ایده این برنامه نیز بسیار ساده است. رانندگان نوجوان با رعایت قوانین و رانندگی درست از طریق برنامه Milez از دوستانشان پاداش می‌گیرند.

کاهش آمار تصادفات با نصب اپلیکیشن اندروید

در اتحادیه اروپا میانگین مرگ و میر جاده‌ای از هر یک میلیون نفر 5/51 اعلام شده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سراسر جهان، در تصادفات جاده ای حدود 1.25 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند. بسیاری از این تصادفات ناشی از حواس‌پرتی هوشمند است. به گزارش WHO رانندگانی که حین رانندگی با تلفن همراه خود کار می‌کنند، 4 برابر بیشتر از دیگران در معرض تصادفات هستند.

به همین دلیل است که کارشناسان فناوری برای مقابله با این مشکل در تلاشند. هاری بالاکریشان، مدیر فناوری کمبریج Mobile Telematics، برنامه DriveWell را طراحی کرده است. او می‌گوید: اگر چه گوشی‌های هوشمند باعث افزایش حواس‌پرتی و در نتیجه تصادفات شده‌اند؛ اما اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند رانندگی را بهتر کنند. این برنامه تمام جنبه‌های رانندگی مانند ترمز شدید، شتاب ناگهانی، چرخش سریع و سرعت را اندازه گیری می‌کند.

طراحی برنامه DriveWell

هم‌چنین بر عملکرد رانندگان نظارت می‌کند. به این صورت که در پایان سفر به رانندگانی که از گوشی خود درست استفاده کنند، نمره ایمنی می‌دهد. این برنامه رایگان راهنمای خوبی برای همه رانندگان برای تجربه یک سفر ایمن است. بالاکریشان می‌گوید: رانندگان  با دریافت نمرات ایمنی می‌توانند از بیمه اتومبیل خود تخفیف بگیرند.

سال گذشته این شرکت رقابتی ایجاد کرد تا ایمن‌ترین راننده بوستون را شناسایی کنند. حدود 5000 نفر ثبت نام کردند و به 98 نفر جایزه داده شد. داده های 40،000 کاربری که برنامه DriveWell را نصب کرده بودند نشان می‌داد که این برنامه بسیار موثر عمل کرده است. تا روز 30 ام، شاهد کاهش 35 درصدی در استفاده از تلفن و کاهش 20 درصدی حوادث بودند.

استفاده داوطلبانه از برنامه‌های ایمنی موبایل

نیک لویید، مدیر ایمنی جاده‌ها در انجمن پیشگیری از حوادث انگلیس، موافق برنامه‌های طراحی شده برای کاهش حواس‌پرتی رانندگان است. اما او اشاره می‌کند که استفاده از این برنامه‌ها به صورت داوطلبانه موثرتر است. به عبارت دیگر، رانندگان خطرناک دقیقا کسانی هستند که فکر نمی‌کنند خطرناک هستند. بنابراین فکر نمی‌کنند که به کمک و آموزش نیاز دارند.

علت اصلی حواس‌پرتی رانندگان در گوشی‌های هوشمند، دریافت اعلان‌های (Notifications) برنامه‌ها و پیام رسان‌ها است. بنابراین راب جوزف، برنامه‌نویس، برنامه ReadItToMe را طراحی کرده است. این برنامه که مخصوص سیستم‌عامل‌های Android است پیام‌های نوشته شده را به گفتار تبدیل می‌کند و برعکس.

او گفت: این ایده زمانی که در لندن بین جمعیت زیادی گیر افتاده بودم و نمی‌توانستم تلفنم را بیرون بیاورم، به ذهنم رسید. این برنامه هر متنی را که تلفن دریافت می‌کند از جمله ایمیل‌ها و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی مثل WhatsApp می‌خواند.

رانندگی ایمن با اپلیکیشن اندروید

جوزف می گوید: پیام‌هایی را که حین رانندگی دریافت می‌کنید، حواس شما را پرت می‌کند. زیرا دائما فکر می کنید: چه کسی می‌تواند باشد؟ البته بعضی اتومبیل‌های جدیدتر گزینه‌ای برای خواندن پیام دارند. اما قابلیتی برای پاسخ دادن به پیام‌ها را ندارند. بنابراین برنامه ReadItToMe این امکان را فراهم می‌کند که به صورت صوتی پیام‌ها را بشنوید و پاسخ دهید. این برنامه دارای 22000 کاربر فعال است.

آیا با در دست نگرفتن گوشی از حادثه دور می‌شوید؟

نیک لویید می گوید: نگرانی که در مورد این برنامه‌های ایمنی وجود دارد این است که ممکن است حتی پخش پیام‌های دریافتی به صورت صوتی نیز باعث حواس‌پرتی راننده شود. حتی استفاده از هنذفری نیز ممکن است خطرناک باشد. زیرا روی ذهن تاثیر می‌گذارد و هنگام خطر سرعت عکس العمل راننده را کاهش می‌دهد. بهتر است قبل از سفر گوشی خود را روی حالت سکوت بگذارید تا صدای اعلان‌ها شما را کنجکاو نکند.

منبع: bbc

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//