اپلیکیشن گوگل فیت (Google Fit) – تناسب اندام و سلامتی

گوگل فیت (Google Fit) یک اپلیکیشن تناسب اندام است که تقریبا تمامی افراد، می‌توانند از آن برای حفظ سلامتی خود استفاده کنند. این اپلیکیشن به جای ارائه چالش‌های تناسب اندام یا فعالیت به عنوان یک شبکه اجتماعی، روی فعالیت‌های ساده ورزشی تاکید می‌کند. گوگل فیت می‌تواند فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کوه‌نوردی را به راحتی کنترل کند. بنابراین می‌توانید به عنوان یک همراه در مسیر کاهش وزن، روی آن حساب کنید.

Google Fit کاملا رایگان است و برای استفاده از آن، تنها به یک دستگاه با سیستم عامل اندروید نیاز دارید. اگر به دنبال آنالیز فعالیت‌های ورزشی روزانه هستید، نگران سلامتی قلب خود هستید، کاهش وزن هدف اصلی شما است و … اپلیکیشن گوگل فیت همان‌چیزی است که به آن احتیاج دارید.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم شما را با صفر تا 100 اپلیکیشن محبوب و کاربردی Google Fit آشنا کنیم. اگر شما نیز یکی از علاقمندان این سرویس جدید گوگل هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

گوگل فیت چیست؟

اپلیکیشن‌های تناسب اندام یا بسیار پیچیده هستند و نیاز به یک منحنی یادگیری دارند، یا از رابط کاربری آسانی برخوردار هستند و در عوض، امکانات و قابلیت‌های حرفه‌ای ندارند. می‌توان گفت که گوگل فیت در دسته دوم این برنامه‌ها قرار می‌گیرد. بسته به هدفی که از نصب یک اپلیکیشن تناسب اندام دارید، ممکن است Google Fit همان چیزی باشد که به دنبالش هستید، یا احساس کنید بیش از اندازه ساده است!

گوگل فیت چیست

گوگل فیت به تنهایی یک اپلیکیشن ساده است؛ اما می‌تواند تمامی اطلاعات مورد نیاز در رابطه با سلامتی شما را از محبوب‌ترین دستگاه‌ها جمع آوری کرده و به صورت یک‌جا، در اختیارتان قرار دهد. فرض کنیم شما از Nest Hub برای ردیابی خواب، از یک ساعت هوشمند Wear OS برای ردیابی فعالیت‌های روزمره و یک ساعت Polar برای کنترل تمرینات حرفه‌ای خود استفاده می‌کنید. شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید که می‌توان تمام این برنامه‌ها را به سادگی به گوگل فیت متصل کرده و از اطلاعات همه آن‌ها به صورت یک‌جا استفاده کرد.

نکته: بسیاری از کارشناسان، Google Fit را نسخه اختصاصی گوگل از اپلیکیشن Apple Health (مختص شرکت اپل) می‌دانند. بنابراین اگر قبلا تجربه استفاده از این برنامه را داشته‌اید، احتمالا به سادگی قابلیت‌های گوگل فیت را نیز درک خواهید کرد.

ویژگی‌های برنامه گوگل فیت

اپلیکیشن گوگل فیت برنامه‌ای پیشرفته اما راحت برای تناسب اندام شما است. گوگل با همکاری انجمن قلب آمریکا (AHA) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به فکر طراحی اپلیکیشنی برای سلامتی بدن و قلب افتاد. به طوری که به عنوان یک مربی، تمام فعالیت‌های فرد را ثبت و با بررسی عملکرد او با توجه به هدف شخص، دستورات لازم را اعلام می‌کند.

مانند بسیاری از برنامه های تناسب اندام، Google Fit هم می‌تواند انواع مختلفی از معیارهای سلامتی و تناسب اندام را ردیابی کند. گوگل فیت تعداد قدم‌های برداشته شده در طول شبانه روز، ضربان قلب، ارتفاع، کالری سوزانده شده، مسافت طی شده، مدت زمان حرکت و … را به خوبی به کاربران نشان می‌دهد.

توجه: گوگل فیت مانند برنامه مانکن می‌تواند وزن و فشار خون شما را نیز روی تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های قابل پشتیبانی نشان دهد. البته این موارد باید به صورت دستی به اپلیکیشن اضافه شوند.

ویژگی های گوگل فیت

مهم‌ترین ویژگی‌های اپلیکیشن گوگل فیت عبارتند از:

  1. می‌توانید اهداف خود را بر اساس تناسب اندام شخصی تعیین کنید.
  2. به طور خودکار، میزان رسیدن به این اهداف را اندازه‌گیری کنید.
  3. انواع فعالیت‌های روزانه و مدت زمان انجام آن‌ها را پیگیری کنید.
  4. فعالیت خود را با گذشت زمان مقایسه کنید تا ببینید چگونه پیشرفت کرده‌اید.
  5. داده‌های سایر برنامه‌های تناسب اندام را به Google Fit متصل کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

راهنمای دانلود و نصب گوگل فیت

اگرچه اپلیکیشن گوگل فیت توسط شرکت گوگل و برای استفاده در دستگاه‌های اندروید، طراحی و عرضه شده است، اما امروزه کاربران دستگاه‌های آیفون نیز می‌توانند این برنامه را به راحتی دانلود کرده و روی سیستم عامل دستگاه خود، نصب کنند.

کاربران دستگاه‌های اندروید می‌توانند اپلیکیشن گوگل فیت را از فروشگاه Play Store دانلود کرده و به صورت مستقیم نصب کنند. این در حالیست که آیفونی‌ها، باید وارد فروشگاه اپ استور شده و Google Fit را دانلود کنند. برای انجام این کار، می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه از اپ استور

دانلود برنامه از گوگل پلی

بعد از ورود به لینک‌های بالا، تنها کافیست روی “Install” ضربه بزنید تا برنامه Google Fit بعد از چند لحظه و به صورت کاملا خودکار، روی تلفن همراه یا تبلت شما نصب شود.

آموزش نصب گوگل فیت در ساعت‌های هوشمند

این اپلیکیشن قابلیت نصب روی ساعت‌های هوشمندی که از سیستم عامل “Wear OS” پشتیبانی می‌کنند را دارد. به طور معمول، Google Fit به صورت پیش فرض روی این ساعت‌ها نصب شده است. با این حال در صورتی که ساعت هوشمند شما از این اپلیکیشن برخوردار نیست، مطابق مراحل زیر می‌توانید آن را دانلود و نصب نمایید:

  1. روی صفحه نمایش ساعت خود ضربه بزنید تا روشن شود.
  2. برای رفتن به لیست برنامه‌ها، دکمه Power (دکمه خاموش و روشن شدن) را فشار دهید.
  3. به سمت پایین اسکرول کرده و روی “Play Store Google Play” ضربه بزنید.
  4. وارد قسمت جستجوی برنامه شده و “Google Fit” را تایپ کنید.نصب گوگل فیت روی ساعت هوشمند
  5. با ضربه زدن روی “Install” برنامه را نصب کنید.

به این ترتیب، می‌توانید روی ساعت هوشمند خود نیز این اپلیکیشن محبوب و کاربردی استفاده کنید.

وارد کردن جزئیات ابتدایی در گوگل فیت

بعد از نصب گوگل فیت، نوبت به استفاده از آن می‌رسد. برای این‌کار، قبل از هر چیز، نیاز به یک حساب گوگل دارید. خوشبختانه شما می‌توانید با اکانت فعلی گوگل خود، به راحتی در این برنامه ثبت نام کند. اولین کاری که باید انجام دهید، وارد کردن جزئیات ابتدایی در Google Fit است.

برای وارد کردن جزئیات اولیه در این برنامه، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اپلیکیشن گوگل فیت را باز کنید.
  2. در سمت راست برنامه، روی “Add” ضربه بزنید.
  3. فشار خون را در قسمت “blood pressure” وارد کنید.
  4. وزن خود را در قسمت “weight” وارد کنید.
  5. فعالیت‌های خود را در قسمت “Activity” وارد کنید.
  6. پیگیری تمرینات خود را در قسمت “Track workout” وارد کنید.

بعد از وارد کردن این جزئیات، خود را در قسمت اصلی برنامه مشاهده خواهید کرد. Google Fit از سه بخش اصلی تشکیل شده که در ادامه، به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

صفحه اصلی (Home): این صفحه، یک نمای کلی از فعالیت‌ها و وضعیت‌ سلامتی شما را نشان می‌دهد. Home وضعیت تمام جزئیاتی که در مرحله قبل وارد کردید، توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت برای سلامتی بیشتر، فیلم‌های آموزشی Youtube، توصیه‌های آکادمی خواب آمریکا و … را در بر می‌گیرد.
Journal: ژورنال را می‌توان یک برنامه یا دستور کلی دانست. در این قسمت، یک لیست ساده و قابل تنظیم قرار دارد که شامل کلیه فعالیت‌‌های ثبت شده شما (چه یک پیاده روی ساده باشد و چه یک شنای مفصل) می‌شود.
Profile: پروفایل جایی است که شما می‌توانید Move Minutes و Heart Points (در ادامه به معرفی این موارد خواهیم پرداخت) و هم‌چنین مشخصات شخصی خود را ثبت کنید.

شخصی سازی Google Fit

شخصی سازی به این معنی است که شما اهداف و اطلاعات شخصی خود را مطابق میل و دل‌خواه خود تنظیم کنید. به این منظور، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا وارد منوی برنامه شده و روی Setting ضربه بزنید.
  2. به سمت پایین اسکرول کرده و قد و وزن خود را وارد کنید.
  3. در صورت تمایل، می‌توانید واحدهای اندازه‌گیری برنامه نیز تغییر دهید.
  4. در صورت تمایل می‌توانید وزن روزانه خود را برای مدیریت بهتر کاهش وزن وارد کنید.
  5. می‌توانید تعیین کنید که این برنامه، در فواصل مشخصی اهداف جدید را به شما یادآوری کند.

به این ترتیب، می‌توانید Google Fit را به صورت کاملا دل‌خواه شخصی‌سازی کنید.

ویژگی Move Minutes

گوگل فیت تناسب اندام شما را کاملا متفاوت از سایر اپلیکیشن‌های فعال در این زمینه بررسی می‌کند. به عنوان مثال، کماکان می‌توانید معیارهایی مانند تعداد قدم‌ها، مدت زمان فعالیت‌های ورزشی و … را توسط Google Fit چک کنید (مانند همه برنامه‌ها) اما ویژگی متمایز گوگل فیت، ترکیب کردن این فاکتورها برای بررسی علمی‌تر وضعیت سلامتی شما است.

فرض کنید که شما 22 دقیقه پیاده‌روی قبل از ناهار داشته‌اید. خب دانستن این موضوع به تنهایی چه کمکی به سلامتی شما می‌کند؟ گوگل فیت به شما می‌گوید که این 22 دقیقه چه تاثیری روی وضعیت کلی بدن شما دارد، برای سالم ماندن باید چه فاکتورهای دیگری را هم در نظر بگیرید و …

گوگل بعد از مشورت با انجمن سلامتی قلب آمریکا، یک ویژگی جدید به برنامه Google Fit اضافه کرده است: Move Minutes

Move Minutes

ویژگی Move Minutes در طول روز فعالیت‌های فیزیکی شما را کنترل می‌کند و با توجه به میزان این فعالیت‌ها پیشنهاداتی به شما می‌دهد. برای مثال وقتی برای مدتی تحرک ندارید و نشسته‌اید، بعد از اینکه بلند شدید شما را تشویق به تحرک بیشتر می‌کند. به جای استفاده از آسانسور پیشنهاد می‌کند که از پله‌ها بالا یا پایین بروید. کمی پیاده‌روی کنید. خلاصه برای تحرک روزانه شما برنامه دارد.

ویژگی Heart Points

هر فرد باید در هفته 150 دقیقه تحرک متوسط و 75 دقیقه تحرک شدید داشته باشد. ویژگی Heart Points با توجه به اصل 30 دقیقه تحرک روزانه، فعالیت‌های شما را در طول روز بررسی می‌کند. سپس برای 5 روز هفته توصیه‌هایی برای شما دارد. به کمک Heart Points می‌توانید برای 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه در روز، برنامه‌ای جهت افزایش تحرک و مصرف کالری‌ دریافتی‌تان داشته باشید.

Heart Point

Heart Points زمانی به دست می‌آید که شما فعالیت ورزشی خود را با سرعت بیشتری انجام دهید. به عنوان مثال، با هر دقیقه پیاده‌روی سریع، یک Heart Points کسب می‌کنید. این در حالیست که با شرکت در یک فعالیت بدنی شدیدتر، ممکن است دو Heart Points دریافت کنید.

اتصال ساعت هوشمند به گوگل فیت

ساعت‌های هوشمند قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که یکی از آن‌ها، پیگیری تناسب اندام شما است. همگام‌سازی یا همان اتصال این ساعت‌ها به اپلیکیشن Google Fit یک روش عالی برای دسترسی آسان به تمام اطلاعات توسط یک برنامه است.

گوگل فیت می‌تواند با بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار همگام‌سازی شود. می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که فارغ از مارک ساعت خود، به تمام داده‌های مورد نیاز برای سلامتی خود، در یک برنامه دسترسی داشته باشید. البته برای برخورداری از این قابلیت، ابتدا باید ساعت هوشمند خود را با Google Fit متصل کنید.

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی هم اشاره شد، بیشتر ساعت هوشمندی که از سیستم عامل WearOS (سیستم عامل اختصاصی گوگل برای اسمارت واچ‌ها) استفاده می‌کنند، به صورت پیش فرض همراه با گوگل فیت عرضه می‌شوند. با این‌حال، می‌توانید مطابق مراحل گفته شده در بالا، این اپلیکیشن را روی ساعت خود نصب کنید. البته برای هم‌گام سازی، باید Google Fit را روی تلفن همراه خود نیز نصب کرده باشید.

برای اتصال ساعت هوشمند به گوگل فیت، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دکمه کناری ساعت هوشمند خود را فشار داده و اپلیکیشن Google Fit را انتخاب کنید.
  2. پس از باز شدن برنامه و برای راه‌اندازی، روی آیکون پیکان ضربه بزنید. روی پیکان ضربه بزنید
  3. حسابی که می‌خواهید داده‌های خود را با آن همگام‌سازی کنید، انتخاب کنید. حساب خود را برای هم‌گام سازی انتخاب کنید
  4. در این مرحله، گوگل فیت برای دسترسی به اطلاعات سلامتی روی ساعت هوشمند، از شما درخواست مجوز می‌کند. این مجوز را تایید کنید تا ضربان قلب، قدم‌شمار و … با برنامه هم‌گام‌سازی شوند.
  5. در این مرحله، قد و وزن خود را به درستی وارد کرده و تایید کنید.
  6. در مرحله بعدی، گزینه‌هایی را برای این‌که می‌خواهید چه سطح فعالیتی را به عنوان هدف تعیین کنید، مشاهده خواهید کرد. یک هدف را مطابق با انتظار خود انتخاب کنید.

اکنون تمام اطلاعات و داده‌های تناسب اندام ساعت هوشمند شما روی اپلیکیشن Google Fit هم‌گام‌سازی شده و می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

همگام‌سازی گوگل فیت با سایر اپلیکیشن ها

با استفاده از اپلیکیشن گوگل فیت، می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به تناسب اندام خود را به حساب Google متصل کرده و آن‌ها را با سایر برنامه‌ها و دستگاه‌هایی که برای سلامتی از آن‌ها استفاده می‌کنید، به اشتراک بگذارید. به این ترتیب، برای دسترسی به هر کدام از داده‌ها، کافیست برنامه Google Fit را باز کنید.

نکته: با ورود به بخش تنظیمات گوگل فیت، می‌توانید دسترسی برنامه‌ها به اطلاعات موجود را صادر کرده و در صورت تمایل، آن‌ها را حذف کنید.

برخی از برنامه‌هایی که قابلیت همگام‌سازی با گوگل فیت را دارند، عبارتند از:

  1. Headspace: Meditation & Sleep
  2. Blood Pressure Diary by MedM
  3. ELEMNT
  4. Wahoo Fitness: Workout Tracker
  5. FitToFit
  6. Google Fit: Activity Tracking

برای استفاده از داده‌های یک اپلیکیشن در Google Fit باید آن‌ها را با هم متصل کنید. مراحل انجام این کار در اپلیکیشن‌های مختلف، ممکن است متفاوت باشند. با این وجود، فرایند کلی به صورت زیر است:

  1. برنامه‌های که قصد اتصال آن به گوگل فیت را دارید، باز کنید.
  2. وارد بخش Setting شوید.
  3. به دنبال بخش‌هایی مانند “Link other services” یا “apps & devices” یا “manage connections” باشید.
  4. دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید تا برنامه با موفقیت هم‌گام‌سازی شود.

مدیریت برنامه‌های همگام‌سازی شده در گوگل فیت

بعد از اتصال موفقیت آمیز برنامه‌ها، نوبت به کنترل آن‌ها در Google Fit می‌رسد. در این مرحله، اپلیکیشن‌هایی که در حال اشتراک داده با گوگل فیت هستند را مشاهده خواهید کرد.

  1. روی تلفن همراه خود، اپلیکیشن Google Fit را باز کنید.
  2. روی Profile ضربه زده و وارد بخش Setting شوید.
  3. روی “Manage connected apps” ضربه بزنید.
  4. برای دیدن لیست کامل برنامه‌های متصل شده، روی پیکان رو به پایین ضربه زده و سپس، All apps & devices را انتخاب کنید.
  5. برای توقف اشتراک‌گذاری، روی هر برنامه ضربه زده و سپس، Disconnect را انتخاب کنید.

کلام پایانی

گوگل فیت یکی از بهترین برنامه‌های تناسب اندام است و هیچ کس، در این موضوع شکی ندارد. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم کاربران عزیز ایده آل تک را با نحوه استفاده از این برنامه کاربردی آشنا کنیم.

در صورتی که هم‌چنان در ارتباط با Google Fit و مراحل مختلف نصب و راه اندازی آن سوال یا ابهامی دارید، در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما باشیم.

سوالات متداول

کدام دیوایس ها با Google fit کار می کنند؟

تلفن‌های همراه اندروید، تلفن‌های همراه آیفون، انواع ساعت‌های هوشمند WearOS و … از جمله دستگاه‌هایی هستند که با اپلیکیشن Google Fit کار می‌کنند.

آیا گوگل فیت از Samsung health دقیق تر است؟

بله . این اپلیکیشن می‌تواند به صورت دقیق، وضعیت سلامتی شما را از قبیل ضربان قلب، مدت زمان فعالیت، قدم‌های برداشته شده و … آنالیز کرده و اطلاعات مهم و کاربردی را در اختیارتان قرار دهد.

آیا گوگل فیت می تواند فشار خون را اندازه گیری کند؟

بله. شما باید این قابلیت را به صورت دستی تنظیم کنید. برای این کار وارد بخش “blood pressure” شوید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//