5 ویژگی جالب اندروید 10 که هنوز کشف نشده‌اند

اندروید 10 آخرین نسخه از سیستم عامل محبوب گوگل محسوب می‌شود. این سیستم عامل هم‌اکنون به صورت گسترده، روی بسیاری از تبلت‌ها و تلفن‌های همراه اجرا می‌شود و قابلیت‌های زیادی را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. اما آیا تمام قابلیت‌های اندروید 10 شناخته شده‌اند؟ قطعا خیر!

بسیاری از کاربران این سیستم عامل هنوز با ویژگی‌های پنهان آن آشنا نشده‌اند. قابلیت‌هایی که می‌توانند استفاده شما از تلفن همراه را آسان‌تر، ساده‌تر و البته جذاب‌تر نمایند.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به معرفی 5 ویژگی جالب اندروید 10 بپردازیم که احتمالا هنوز اسم آن‌ها را نیز نشنیده‌اید. اگر شما نیز یکی از از کاربران این سیستم عامل محبوب هستید، تا انتها با ما همراه باشید و استفاده از تلفن‌ همراه خود را متحول کنید.

حالت Dark mode

گوگل مدت‌ها در حال کار روی تم‌های تاریک بود و بالاخره در اندروید 10، این قابلیت محبوب (Dark mode) را به صورت رسمی منتشر کرد. کاربران از مدت‌ها قبل به دنبال این حالت بودند و اکنون می‌توانند تمام بخش‌های تلفن همراه خود را به حالت تیره دربیاورند.

قابلیت Dark mode علاوه بر صرفه جویی در مصرف باتری تلفن همراه (به ویژه در دستگاه‌های OLED)، از خستگی چشم کاربران بر اثر استفاده مداوم از گوشی نیز جلوگیری می‌کند.
نکته: حالت تاریک یا همان Dark mode در تلفن‌های همراه اندروید 10، بلافاصله و بعد از قرار دادن گوشی در وضعیت “battery-saving” فعال می‌شود.

فعال کردن حالت dark mode

در صورتی که قصد دارید به صورت دستی قابلیت Dark mode را در تلفن همراه خود فعال کنید، باید مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. ابتدا وارد منوی تنظیمات یا Setting شوید.
  2. به سمت پایین اسکرول کنید و روی گزینه “Display option” ضربه بزنید.
  3. در این صفحه، کافیست وضعیت Dark mode را به “on” تغییر دهید.

استفاده از تم تاریک برای صفحه بدون شک یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل اندروید 10 محسوب می‌شود. اگرچه این ویژگی هم‌چنان برای بسیاری از کاربران به صورت ناشناخته باقی مانده است

موقعیت مکانی و حریم خصوصی پیشرفته

Android 10 دارای یک قسمت اختصاصی موقعیت مکانی در تنظیمات حریم خصوصی تلفن شما است که به کاربران امکان کنترل بیشتر داده‌های مکانی را که با برنامه‌ها به اشتراک می‌گذارند، می‌دهد.

به این ترتیب، شما می‌توانید داده‌های مربوط به موقعیت مکانی یا GPS را به صورت دل‌خواه در اختیار برنامه‌ها قرار دهید (فقط در زمان استفاده کردن از برنامه، همیشه یا هیچ‌وقت). علاوه بر این، در صورتی که یک برنامه در پس زمینه در حال استفاده از داده‌های GPS باشد، از طریق یک نوتیفیکیشن به شما اعلام خواهد شد.

تنظیمات خصوصی پیشرفته در اندروید 10

علاوه بر این، اندروید یک گزینه برای انصراف از نمایش تبلیغات و شخصی‌سازی آن‌ها در اختیار کاربران قرار داده است. از طرفی دیگر کلیه اطلاعات مربوط به حریم خصوصی از قبیل فعالیت‌های وب، موقعیت مکانی، دسترسی‌های مختلف برنامه‌ها و … نیز در یک مکان در دسترس شما قرار دارند.

حالت ناشناس برای Google Maps

حالت ناشناس یا Incognito mode قبلا در گوگل کروم و Youtube مورد استفاده قرار گرفته و با استقبال کاربران نیز مواجه شده است. گوگل در اندروید 10 این قابلیت را برای ابزار محبوب Google Maps نیز فعال کرده است. به این ترتیب، می‌توانید به جستجوی مکان‌های مورد علاقه خود بپردازید؛ بدون این‌که هیچ رد یا نشانه‌ای از فعالیت شما در سرورهای گوگل ذخیره شود.

نکته: حالت جستجوی خصوصی را می‌توانید با ضربه زدن روی تصویر نمایه در نوار جستجو در قسمت بالایی Google Map فعال کنید.

لازم به ذکر است که گوگل به زودی، حالت ناشناس را برای برنامه‌های جستجو نیز فعال خواهد کرد.

حالت دسکتاپ (Desktop mode)

تلفن‌های اندرویدی امروزی به اندازه یک لپ تاپ قدرتمند هستند. قبلا رابط‌های کاربری شبیه PC را در Samsung’s DeX مشاهده کردیم. در حال حاضر Google در حال کار روی حالت دسکتاپ برای تمام تلفن‌های هوشمند اندروید است.

در واقع حالت دسکتاپ بدون دستور Android Debug Bridge (ADB) کاری انجام نمی‌دهد و قابل استفاده نیست. مگر این‌که شما یک developer (برنامه نویس) باشید. با این حال، از آن‌چه در فیلم‌های نسخه نمایشی دیدیم، مشخص است که حالت دسکتاپ چیزی کمتر از تجربه کامل کار با مانیتور کامپیوترهای خانگی ندارد. یعنی تلفن شما قابلیت ویندوز شناور، پشتیبانی از ماوس و کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) را خواهد داشت.

زیرنویس زنده (Live Caption) در سیستم عامل اندروید 10

اگر سایت اندروید 10 را مشاهده کنید، یکی از ویژگی‌هایی که خیلی مورد توجه قرار قرار گرفته، Live Caption است. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های اندروید 10 زیرنویس خودکار برای فیلم، از جمله فیلم‌هایی که با تلفن شخصی خود فیلم‌برداری کرده‌اید، را فراهم می‌کند. البته هنوز این قابلیت در گوشی تلفن همراه تعبیه نشده است. گوگل از Live Caption امسال با پیکسل رونمایی خواهد کرد.

Google اعلام کرده است که Live Caption به حافظه و فضای کافی نیاز دارد. بنابراین ممکن است که پیکسل‌های فعلی که فقط 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارند، سخت‌افزار لازم برای این قابلیت را نداشته باشند. این مسئله می‌تواند دلایل خوبی برای تولید پیکسل 4 با رم 6 گیگابایتی باشد.

کلام پایانی

ویژگی‌هایی که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم، تنها بخش کوچکی از ناشناخته‌های سیستم عامل محبوب اندوید 10 به شمار می‌روند. امیدواریم با استفاده از این قابلیت‌ها، بتوانید بیشتری لذت را از تلفن همراه خود تجربه نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر کدام از قابلیت‌های معرفی شده در این مقاله سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

ویژگی های جدید در اندروید 10 چیست؟

گوگل در سیستم عامل اندروید 10 قابلیت‌های جدیدی از قبیل زیرنویس زنده، حالت تاریک یا Dark mode، حالت ناشناس در گوگل مپ، حالت دسکتاپ و … را اضافه کرده است.

اندروید 9 بهتر است یا  10؟

هر کدام از این دو سیستم عامل قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. با این‌حال به نظر می‌رسد اندروید 10 از قابلیت‌های جدیدتر و توسعه‌یافته‌تری نسبت به اندروید 9 برخوردار است.

اندروید 10 چه مزیت هایی دارد؟

این سیستم عامل از قابلیت‌هایی برخوردار است که استفاده از تلفن همراه را ساده‌تر و جذاب‌تر می‌کند. علاوه بر این، اندروید 10 به حریم خصوصی کاربران خود نیز توجه فراوانی داشته است.

 

3.7 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//