اسمبل کردن کامپیوتر: راهنمای گام به گام اسمبل کردن سیستم کامپیوتری

یادگیری نحوه اسمبل کردن کامپیوتر به اندازه کافی ترسناک است، مخصوصا که برای اولین بار این کار را انجام دهید. با این وجود، زمانی که اجزای رایانه را به درستی انتخاب کنید و همه اجزا را در محل صحیح قرار دهید، به سرعت جمع آوری آن امکان‌پذیر می‌شود.
ما در این مقاله، به شما روش اسمبل کامپیوتر را آموزش خواهیم داد. بنابراین می‌توانید به علت اسمبل بهترین کامپیوتر به خود افتخار کنید. قبل از شروع جمع آوری کامپیوتر ، فضای کاری خود را آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام ابزارهای موردنیاز را در دسترس دارید.

به چه قطعات کامپیوتر برای اسمبل کردن کامپیوتر نیاز داریم؟

در اینجا لیستی از همه چیزهایی که برای اسمبل کردن کامپیوتر نیاز دارید آورده شده است:

  • یک کیس
  • مادربرد
  • پردازنده
  • فن خنک کننده / heatsink / رادیاتور
  • رم
  • کارت گرافیک
  • SSD (یا HDD)
  • منبع تغذیه
  • مجوز ویندوز 10، ترجیحا بر روی USB
  • یک پیچ گوشتی
  • مقداری خمیر حرارتی
  • چراغ قوه (می تواند در گوشه های مورد PC تاریک شود)

CPU

ابتدا تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید یک کامپیوتر مبتنی بر Intel بسازید یا یک AMD. این مشخص می‌کند که چه نوع مادربرد موردنیاز است. CPUهای نسل دوم Ryzen + AMD ، همه دارای خنک کننده‌های نسبتاً مناسبی هستند، در حالی که پردازنده‌های نسل هشتم Cafe Lake Intel اینطور نیستند.
اولین قدم، آزاد کردن اهرم بر روی CPU است تا بتوانید پردازنده را به داخل سوکت بیاندازید. (تفاوت بزرگ اینجاست که در ساخت اینتل، پین‌ها در سوکت هستند در حالی که در مورد AMD ، پین‌ها روی CPU قرار دارند.) هنگامی که CPU را به درستی در سوکت مستقر کردید ، اهرم تنشی را به عقب فشار دهید (در مادربردهای Intel مانند نمونه موجود در تصویر، شامل یک صفحه فلزی نیز خواهد بود که CPU را در خود نگه می‌دارد).
توجه داشته باشید که این دستورالعمل ها مربوط به سیستم عامل‌های اصلی برای AMD (سوکت AM4) و Intel (سوکت LGA 1151) است. سیستم عامل‌هایی مانند Core X Intel (LGA 2066 / R4) و Threadripper AMD (TR4) نصب‌های CPU متفاوت و پیچیده‌تری دارند و تراشه‌های اینتل شامل دو اهرم و Threadripper هستند که به پیچ‌های Torx و یک براکت پلاستیکی کشویی نیاز دارند. روند نصب CPU Threadripper به طور خاص دشوار است و با توجه به قیمت تراشه‌ها و مادربردهای X399 ، Threadripper را به عنوان اولین پلتفرم اسمبل کردن کامپیوتر شخصی توصیه نمی‌کنیم.

بعد از این مرحله فن را به سربرگ آن در مادربرد وصل کنید. این معمولاً در جایی نزدیک به سوکت CPU است و دارای برچسبی مانند “CPU_FAN” است.

قرار-دادن-CPU

کولر یا خنک‌کننده

بسیاری از پردازنده‌ها دارای کولرهایی در جعبه هستند. اگر تصمیم به استفاده از کولر استوک گرفتید، قبلاً از خمیر حرارتی استفاده شده است. برای نصب این پردازنده‌ها، فقط خمیری به اندازه نخود در مرکز CPU کافی است تا نصب صورت بگیرد. زیرا خمیر با قرار دادن کولر پخش می‌شود.
فن‌های استوک برای پردازنده‌های اینتل از پین‌های فشاری استفاده می‌کنند که در مادربرد سوراخ‌هایی دارند. توصیه می‌کنیم گوشه‌های مخالف را فشار دهید تا خمیر حرارتی به طور یکنواخت پخش شود. از فشار ناهموار بر روی یک طرف CPU خودداری کنید. کولرهای استوک AMD دارای بازوی فلزی هستند که در براکت پلاستیکی در هر طرف سوکت به شکاف‌های پلاستیکی می چسبند. کولرهای Aftermarket به روش های مختلف سوار می‌شوند، بنابراین حتماً از کتابچه راهنما استفاده کنید، زیرا نصب کولرها می‌تواند به طرز حیرت انگیزی پیچیده باشد.

نصب-خنک-کننده-در-Cpu

مموری یا حافظه

ابتدا مطمئن شوید که چفت‌های هر شکاف حافظه باز هستند. برخی بردها در هر دو طرف یک شکاف RAM دارند، و برخی دیگر از یک طرف چفت دارند و انتهای دیگر در جای خود ثابت است. پس از باز شدن چفت‌ها، به هر DIMM نگاه کنید و آن را روی شکاف قرار دهید تا شکاف کوچک در قسمت پایین چوب RAM با ضرباتی روی صفحه تنظیم شود. سرانجام ، DIMM را در هر لبه به سمت پایین فشار دهید تا جایی که به جای خود قرار گیرد و دستگیره خود به خود بسته شود. اگر دو رم را در بردی نصب می‌کنید که دارای چهار شیار است، کتابچه راهنمای مادربرد را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که DIMM های خود را در شکاف‌های مناسب نصب می‌کنید. اگر آن‌ها را در شکاف‌های اشتباه قرار دهید، ممکن است بهترین عملکرد را نداشته باشند، یا ممکن است یکی از آن‌ها توسط مادربرد / سیستم عامل شناخته نشود.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید فلش مموری

قرار دادن مادربرد در کیس

اکنون که پلتفرم اصلی را ساخته ایم (منهای کارت گرافیک)، قصد داریم مادربرد پردازنده و رم را نصب کنیم.
ابتدا پیچ‌های مادربرد را که برای کیس وجود دارد جمع کنید و مکان مناسبی برای نصب مادربرد پیدا کنید. آن‌ها بر اساس اندازه مادربردهایی که انتخاب کرده‌اید، روی کیس مشخص شده‌اند. اگر پیچ‌های مادربرد در مکان اشتباه از قبل نصب شده باشند، می‌توانید به کمک انبردست‌های سوزنی آن‌ها را خارج کنید.

قراردادن-مادربرد-در-کیس

محافظ I/O

محافظ I / O که اطراف درگاه‌های عقب را پوشش می دهد با مادربرد همراه است. قبل از نصب مادربرد، باید محافظ را داخل شاسی قرار دهید، مطمئن شوید که این قسمت در سمت راست باشد به طوری که پس از نصب هر دو پورت، درگاه‌های مادربرد در سوراخ‌ها قرار می گیرد. مراقب لبه های تیز باشید.

محافظ-OI

مادربرد

اکنون زمان آن رسیده که مادربرد را وارد کنید. مطمئن شوید که سوراخ های موجود در مادربرد با بست های نصب شده مطابقت دارد و این درگاه‌ها با برش‌های موجود در محافظ I / O مطابقت دارند. پس از ورود برد، پیچ‌ها را قرار دهید تا مادربرد در محل خود جای بگیرد.

standoff-های-مادربرد

اضافه کردن منبع تغذیه و ذخیره سازی SATA

منبع تغذیه

PSU معمولاً در قسمت پشت کیس نصب می‌شود. گاهی اوقات آن را در قسمت بالا پیدا خواهید کرد، اما معمولاً در پایین نصب شده است، جایی که می‌تواند هوای خنک را از زیر شاسی بیرون بکشد. هنگامی که آن را در جای خود قرار دادید، به سادگی پیچ کردن آن به محل با چهار پیچ در پشت کیس ساده است. سپس کانکتور برق 24 پین و کانکتور برق مکمل CPU را به مادربرد وصل کنید.

منبع-تغذیه-در-کیس

ذخیره سازی ساتا

کابل داده SATA را به مادربرد و درایو متصل کنید، سپس برق SATA را از PSU به درایو وصل کنید. هارد یا SSD را در براکت مناسب سوار کنید و آنرا پیچ کنید. توجه داشته باشید که روش نصب و استقرار براکت / درایو براساس مدل شاسی متفاوت است.

وارد کردن کارت گرافیک در کیس

اگر از CPU Intel یا AMD با گرافیک یکپارچه استفاده می‌کنید و برای گیمینگ استفاده نمی‌کنید، احتمالا نیازی به کارت گرافیک مجزا نداشته باشید. بسیاری از پردازنده‌های AMD و همچنین مدل‌های Intel سطح بالا، گرافیک داخلی ندارند، اما برای اتصال و خروجی به مانیتور شما به کارت گرافیک احتیاج دارند. برای نصب GPU، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود که برخی از درپوش‌های حافظه را در قسمت پشت کیس جدا کنید، به طوری که HDMI، DVI و سایر درگاه‌ها از طریق آن نمایان شوند. GPU را به شکاف PCIe X16 در مادربرد وصل کنید. در صورت لزوم، اتصالات برق PCIe را از منبع تغذیه به کارت وصل کنید. (ممکن است لازم نباشد این کار را در کارتهای رده پایین انجام دهید)

قراردادن-کارت-گرافیک-در-کیس

افزودن کارت Wi-Fi

بیشتر مادربردها دارای پورت اترنت هستند و بسیاری نیز دارای Wi-Fi داخلی هستند. با این حال ، اگر به وایرلس نیاز دارید و رایانه شما دارای کارت Wi-Fi نیست، باید در یکی از اسلات‌های PCIe ، شکاف M.2 کوتاه یا یک دانگل USB Wi-Fi را نصب کنید.

آخرین اتصالات کابل

فقط چند کابل دیگر لازم است متصل شوند تا رایانه را روشن کنیم. اطمینان حاصل کنید که هر فن در هدرهای فن مادربرد وصل شده باشد. سپس کابل صوتی پنل جلویی، کانکتورهای USB 2.0 و USB 3.0 را به هدرها وصل کنید. برای این کار از کتابچه راهنمای مادربرد استفاده کنید، زیرا مکان آنها با توجه به مدل مادربرد متفاوت است.

روشن کردن کامپیوتر

پس از تمام شدن کار، اتصالات را دوباره چک کنید. سپس مانیتور، صفحه کلید و ماوس را به کیس وصل کنید. دکمه پاور را روی مانیتور روشن کنید، سپس سوئیچ منبع تغذیه را فشاردهید (در پشت منبع تغذیه) و کیس را روشن کنید. از آنجا که سیستم عامل شما هنوز نصب نشده است، ممکن است در مورد درایو بوت گمشده پیام خطایی دریافت کنید، یا مستقیماً به UEFI / BIOS فرستاده شوید.

5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//