علت دیر شارژ شدن گوشی چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

همه ما می‌دانیم که باتری موبایل بعد از یکی دو سال، زودتر از قبل خالی می‌شود و این موضوع را طبیعی می‌دانیم. اما آیا در مورد دیر شارژ شدن گوشی هم باید همین فکر را بکنیم؟ آیا باید بپذیریم که باتری‌ها با گذشت زمان، دیرتر شارژ شوند؟ متاسفانه پاسخ به این سوال، منفی است! اگر گوشی شما دیرتر از حد انتظار شارژ می‌شود، یک جای کار می‌لنگد.

دیر شارژ شدن گوشی یکی از مشکلاتی است که کاربران تلفن‌های همراه (حتی افرادی که گوشی خود را به تازگی خریداری کرده‌اند) با آن درگیر هستند. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید این مشکل بزرگ و کلافه کننده را رفع کنید.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به بررسی علت دیر شارژ شدن گوشی و راه‌های مقابله با آن بپردازیم. اگر شما هم باید ساعت‌ها منتظر بمانید تا تلفن همراهتان به شارژ کامل برسد، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

چرا گوشی دیر شارژ می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، دلایل زیادی ممکن است باعث دیر شارژ شدن گوشی شما شوند. در ادامه، به مهم‌ترین علت‌های بروز این مشکل، اشاره خواهیم کرد:

  • عدم اتصال درست شارژر یا کابل شارژ به تلفن همراه
  • تمیز نبودن درگاه شارژ گوشی
  • دمای بالای محیط یا داغ شدن تلفن همراه
  • استفاده کردن از گوشی در زمان شارژ شدن
  • مشکلات نرم افزاری و وجود اشکال در سیستم عامل گوشی
  • اتصال تلفن همراه به منبع شارژ ضعیف (مانند لپ تاپ یا کامپیوتر)
  • استفاده از آداپتورهای بی‌کیفیت
  • اپلیکیشن‌های فعال در پس زمینه تلفن همراه
  • خراب شدن باتری گوشی

مهم نیست که کدام از این موارد باعث شارژ آهسته تلفن همراه شما شده‌اند. آن‌چه اهمیت دارد این است که این مشکل باید در سریع‌ترین زمان ممکن، برطرف شود.

رفع مشکل دیر شارژ شدن گوشی

به احتمال بسیار زیاد، شما فقط برای یافتن علت‌های دیر شارژ شدن تلفن همراهتان این مقاله را برای مطالعه انتخاب نکرده‌اید! بلکه به دنبال راه‌حل‌های این مشکل هم می‌گردید. اگر در ادامه با ما همراه باشید، قطعا به خواسته خود می‌رسید. این شما و این هم 10 روش برای رفع مشکل دیر شارژ شدن گوشی:

سالم بودن کابل شارژ را بررسی کنید

کابل شارژ خراب یا معیوب، معمولا اصلی‌ترین دلیل شارژ آهسته تلفن‌های همراه است، به ویژه اگر برای مدتی طولانی از آن استفاده کرده باشید. کابل‌ها در طول زندگی خود، شکنجه‌های زیادی را تحمل می‌کنند! آن‌ها را دور هم می‌پیچید، در کیسه می‌اندازید، زیر پا قرار می‌دهید و … بنابراین طبیعی است بعد از چند سال، کارایی اولیه خود را از دست بدهند.

سالم بودن کابل شارژ را بررسی کنید

کابل شارژ خود را با دقت بررسی کنید و به دنبال نشانه‌هایی از ساییدگی، پارگی، خمیدگی، خراش و … باشید. در صورتی که هر کدام از این علائم را مشاهده کردید، امیدوار باشید که با تعویض کابل، مشکل دیر شارژ شدن تلفن همراه شما رفع خواهد شد.

آداپتور را هم چک کنید

آداپتور بخشی از شارژر تلفن همراه است که آن را به پریز برق متصل می‌کنید. مانند کابل شارژ، آداپتور هم بعد از مدت زمان مشخصی، شروع به آه و ناله می‌کند و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد. بنابراین بعد از بررسی کابل، آداپتور را هم با دقت چک کنید و به دنبال نشانه‌هایی از آسیب‌دیدگی آن باشید.

سلامت آداپتور را چک کنید

البته برای تعویض آداپتور، باید خیلی بیشتر از عوض کردن کابل شارژ دقت کنید. قبل از هر چیز، دقت کنید که آداپتور مخصوص گوشی خود را خریداری می‌کنید. به مشخصات فنی و برند آداپتور دفت کنید. علاوه بر این، حتما آداپتور خود را از نمایندگی‌های معتبر انتخاب کنید تا از اصل بودن آن مطمئن باشید.

بررسی کردن پورت شارژ را هم فراموش نکنید

وقتی که از سالم بودن شارژر مطمئن شدید، باید به سراغ بررسی گوشی بروید. ساده‌ترین مشکلی که می‌تواند باعث دیر شارژ شدن تلفن همراه شما شود، کثیف شدن پورت یا همان درگاه شارژ است! نگاهی به آن بیندازید و هرگونه زباله یا گرد و غبار را با دقت چک کنید.

برای اطمینان بیشتر، سعی کنید پورت شارژ را با یک برس کوچک، تمیز کنید. استفاده از سشوار ملایم هم می‌تواند در پاک کردن ذرات گرد و غبار، موثر باشد. در نهایت، باید شل شدن احتمالی درگاه شارژ را هم با دقت بررسی کنید. گاهی وقت‌ها هم ممکن است راهی جز مراجعه به یک تعمیرگاه مجاز نداشته باشید.

منبع برق را بررسی کنید

یکی از اصلی‌ترین دلیل دیر شارژ شدن گوشی، استفاده از منبع برق نامناسب است. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که گوشی خود را از طریق اتصال به پورت‌های USB لپ تاپ یا کامپیوتر، پاور بانک، شارژر فندکی ماشین و … شارژ کنند. این منابع، معمولا ضعیف هستند و تلفن همراه شما را با تاخیر شارژ می‌کنند.

منبع برق را بررسی کنید

بهترین راه برای شارژ کردن گوشی، استفاده از یک شارژر استاندارد و اتصال آن به پریز مستقیم برق است. با هر روش دیگری که تلفن همراه خود را شارژ کنید، احتمالا مدت زمان زیادی را برای شارژ کامل، منتظر خواهید ماند.

برنامه‌های پس زمینه را چک کنید

بسیاری از برنامه‌های اندروید تا روی آیکون آن‌ها ضربه نزنید، اجرا نمی‌شوند. اما برخی دیگر، بدون اطلاع شما و در پس زمینه تلفن همراه، شروع به اجرا شدن می‌کنند. گاهی این برنامه‌ها باعث می‌شوند گوشی شما دیرتر از حد معمول اجرا شود.

این مشکل تا حدی در نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید کم‌تر شده است. با این حال، همچنان برخی از برنامه‌ها می‌توانند در پس زمینه تلفن همراه شما اجرا شده و شارژ شدن آن را به تاخیر بیندازند. حتی یک اپلیکیشن سرکش هم می‌تواند تلاش شما برای شارژ کردن گوشی را بی‌اثر کند.

در هنگام شارژ از گوشی خود استفاده نکنید

اگر به استفاده از تلفن همراه خود معتاد شده باشید، به احتمال زیاد حتی در زمان شارژ شدن هم به آن استراحت نخواهید داد! این موضوع هم می‌تواند تا حد زیادی باعث دیر شارژ شدن گوشی شما شود. استفاده از تلفن همراه در زمان شارژ شدن، باعث مصرف انرژی و کند شدن روند شارژ خواهد شد.

در هنگام شارژ از گوشی خود استفاده نکنید

سعی کنید به محض اتصال تلفن همراه به شارژر، آن را زمین بگذارید و استفاده از آن را متوقف کنید. چند دقیقه دور بودن از گوشی خود را تحمل کنید تا در عوض، سریع‌تر به شارژ کامل برسد. این اتفاق به افزایش سلامت باتری و بالا رفتن عمر مصرفی آن هم کمک خواهد کرد.

عمر مصرفی باتری را چک کنید

اگر مدت زیادی است که از تلفن همراه خود استفاده می‌کنید، احتمالا این موضوع، روی باتری آن تاثیر گذاشته است. باتری یک وسیله مصرفی است و بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

نحوه استفاده شما از باتری، در افزایش یا کاهش عمر مصرفی آن تاثیر دارد. هرچقدر که بیشتر از آن استفاده کنید، بیشتر داغ شود و … زودتر کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد. بنابراین سعی کنید به بهترین نحو از تلفن همراه خود استفاده کنید تا بتوانید برای مدت طولانی‌تری از کیفیت بالای آن لذت ببرید.

تلفن همراه را ریست فکتوری کنید

در صورتی که هیچ کدام از روش‌های بالا نتوانستند مشکل دیر شارژ شدن گوشی شما را رفع کنند، به عنوان آخرین راه، باید تلفن همراه خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. البته قبل از انجام این کار، حتما از داده‌های خود، نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ زیرا ریست فکتوری تمام اطلاعات شما را پاک خواهد کرد .

تلفن همراه را ریست فکتوری کنید

ممکن است سوال کنید که ریست فکتوری چگونه می‌تواند مشکل دیر شارژ شدن گوشی را حل کند؟ گاهی اوقات اشکال‌های سیستمی یا اختلالات نرم افزاری باعث کند شدن روند شارژ تلفن همراه می‌شوند که پیدا کردن آن‌ها سخت و حتی غیرممکن است. این‌جاست که بازگشت به تنظیمات کارخانه می‌تواند مفید باشد

آیا زمان خرید یک تلفن همراه جدید رسیده است؟

هرچقدر هم که این جمله غم‌انگیز باشد، بهرحال عمر تلفن همراه شما یک روزی به پایان می‌رسد. اگر باتری شما دیر شارژ می‌شود و هیچ‌کدام از روش‌های بالا هم نتوانستند به شما کمک کنند، باید به فکر خرید یک تلفن همراه جدید باشید!

البته دیر شارژ شدن گوشی تنها دلیلی نیست که شما را به فکر خرید یک تلفن همراه جدید می‌اندازد. با گذشت زمان و استفاده مداوم از گوشی، سرعت آن پایین می‌آید، با بسیاری از برنامه‌های جدید سازگار نیست و … همه این‌ها در نهایت باعث می‌شوند دست به جیب شده و یک گوشی نو بخرید.

کلام آخر

یکی از کلافه کننده‌ترین مشکلاتی که کاربران تلفن همراه با آن مواجه می‌شوند، دیر شارژ شدن باتری گوشی است. البته روش‌های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارند، اما گاهی اوقات مجبور به تعویض باتری یا خرید یک تلفن همراه جدید هستید.

در این مقاله به بررسی انواع روش‌های رفع مشکل دیر شارژ شدن گوشی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//