چگونه اسپیکر گوشی را تمیز کنیم؟

گوشی‌های ما زمان زیادی در دست، کیف، جیب و روی صورت ما قرار می‌گیرند. به همین دلیل در معرض آلودگی‌های زیادی نیز قرار دارند. شاید پاک کردن صفحه نمایش گوشی کار آسانی باشد؛ اما تمیز کردن بخش‌هایی که به‌صورت حفره و روزنه در بدنه گوشی تعبیه شده‌اند؛ نیازمند روش‌های درست و دقت بالاتری است. اسپیکر یا همان بلندگوهای گوشی نیز بخش ظریفی از این دستگاه‌ها است که ممکن است آلودگی زیادی در داخل آن جمع شود و تمیز کردن آن به ظرافت بیشتری نیاز دارد. در ادامه نحوه انجام این کار و روش‌های صحیح و کاربردی آن را توضیح خواهیم داد.

مواردی که باید هنگام تمیز کردن اسپیکر گوشی از آن اجتناب کرد

در ابتدای امر باید بدانیم چه کارهایی ممکن است به گوشی ما آسیب بزند و برای تمیز کردن اسپیکر گوشی، آن‌ها را انجام ندهیم. دستورالعمل‌ها و روش‌های زیادی در مورد تمیز کردن اسپیکر گوشی وجود دارد؛ اما برخی از این توصیه‌ها ناکارآمد یا حتی کاملا مضر هستند. مواردی که باید در این حالت از آن‌ها اجتناب کنید به شرح زیر خواهند بود:

  • استفاده و وارد کردن مایعات به گوشی به هیچ‌عنوان ایده خوبی نخواهد بود. چراکه می‌تواند قطعات را دچار اتصال یا خوردگی کند.
  • ممکن است به فکر استفاده از گیره کاغذ خمیده، سوزن خیاطی، سنجاق یا هر شی تیز دیگری بیفتید. اما اگر این کار را انجام دهید؛ احتمال آسیب زدن به سطح تلفن یا اجزای داخلی ظریف آن بسیار بالا است.
  • استفاده از هوای فشرده مانند اسپری‌ها و… ممکن است کاملا کاربردی و آسان به نظر برسد؛ اما در صورت بی‌دقتی، می‌توانند منجر به ورود کثیفی بیشتری به گوشی شما شود و یا مقداری از مایعات داخل قوطی را نیز اشتباها اسپری کنید.
  • در استفاده از پودرهای پاک کننده یا پاک کننده‌های خشن نیز باید احتیاط کرد. استفاده از مواد شیمیایی یا ساینده‌های خشن می‌تواند به گوشی همراه شما آسیب دائمی بزند.
  • سوآپ‌های پنبه‌ای، برای کشت میکروبی و نمونه‌برداری استفاده می‌شوند و یا به شکل گوش پاک‌کن‌ها وجود دارند. استفاده از آن‌ها بیشتر برای بدنه بیرونی مناسب است و ریسک ورود پرز و گیر کردن آن در حفره‌های توری شکل اسپیکر را بالا می‌برد.

آیا می‌توانیم برای تمیز کردن اسپیکر گوشی از الکل استفاده کنیم؟

استفاده از الکل به‌ویژه در دوران کرونا، برای پاک کردن همه وسایل به‌خصوص گوشی‌های هوشمند که مدت بیشتری همراه ما هستند؛ رواج پیدا کرد. شما می‌توانید با رعایت احتیاط، از دستمال‌های حاوی الکل، برای پاک کردن قسمت‌های بیرونی گوشی خود استفاده کنید. اما بهتر است از استفاده آن در نزدیکی اجزای داخلی گوشی خودداری کنید. نخست اینکه الکل نیز یک مایع است و علاوه بر این، محلول‌های الکل بسیار غلیظ روی دستمال‌های الکلی نیز می توانند سطح مقاومت گوشی شما را در برابر آب کاهش دهند.

نحوه تمیز کردن گوشی

ضرورت تمیز کردن اسپیکر گوشی

با گذشت زمان، اسپیکرهای گوشی‌های هوشمند، ذراتی از پرز، گرد و غبار و انواع کثیفی که ممکن است به‌سختی موفق به مشاهده آن شویم را جمع می‌کنند. اگر آن‌ها را برای مدت طولانی تمیز نکنیم؛ احتمال اینکه کم کم صدای خفه‌ای از اسپیکرها بشنویم وجود خواهد داشت. البته در صورتی‌که به‌طور تصادفی آب وارد گوشی شما شود نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. چند تکنیک عالی برای تمیز کردن بلندگوها از بیرون و داخل گوشی وجود دارد. بنابراین اگر با این مشکل روبه‌رو شدید؛ پیش از مراجعه به تعمیرگاه، ابتدا از روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد استفاده نمایید.

روش‌های صحیح تمیز کردن اسپیکر گوشی

اکنون که می‌دانیم از چه چیزهایی باید اجتناب شود؛ سراغ نحوه تمیز کردن صحیح اسپیکر گوشی خود می‌رویم. در تمام این روش‌ها ابتدا لازم است محل دقیق اسپیکر گوشی خود را بررسی کنید؛ معمولا بلندگوهای آیفون، قسمت پایین و در سمت چپ و راست درگاه شارژر قرار دارند. بلندگوهای سامسونگ نیز عمدتا در پایین گوشی قرار گرفته‌اند با این تفاوت که معمولا یا فقط در سمت چپ و یا فقط در سمت راست درگاه شارژر قرار می‌گیرند. بلندگوهای مربوط به شنیدن مکالمات (Ear speakers) نیز تقریبا همیشه در بالای صفحه جلویی گوشی، جایی که گوش خود را قرار می‌دهید تعبیه می‌شوند. بهتر است برای شروع، گوشی خود را خاموش کنید. حالا برای پاک کردن بلندگوها به چند روش زیر توجه نمایید:

روش اول: بهترین روش تمیزکاری اسپیکر

قسمت بیرونی اسپیکر را می‌توان با دقت با یک سواب پنبه‌ای تمیز کنید. در این حالت باید بسیار آرام، آن را با حرکات دایره‌ای روی حفره‌های بلندگو حرکت دهید. گریل‌های بلندگوی کوچک را با استفاده از یک مسواک با موهای متوسط تمیز کنید. مسواک یا برس را به جهت‌های بالا یا پایین گوشی خود خم کنید. آن را موازی با بالای گوشی خود نگه دارید و با حرکاتی به بالا و پایین تکان دهید. پس از آن، مسواک خود را به صورت عمودی (موازی با کناره گوشی خود) بچرخانید و با حرکت دادن آن در حالات چپ و راست، اسپیکر را تمیز کنید. مسواک را زیاد به داخل فشار ندهید. همیشه از یک برس با موهای متوسط استفاده کنید. موهای نرم به اندازه کافی برای از بین بردن کثیفی مناسب نیستند؛ در حالی‌که موهای قوی‌تر نیز آنقدر ضخیم هستند که نمی‌توانند داخل حفره‌های کوچک بلندگو بروند.

می‌توانید از یک ماده خمیری چسبناک مانند Blu-Tack یا یک بتونه تمیزکننده مخصوص این کار استفاده کنید. این ماده را به قسمت مشبک اسپیکر کمی فشار دهید تا کثیفی‌ها به ماده چسبنده بچسبد. مراقب باشید که بتونه را خیلی عمیق فشار ندهید. سپس با استفاده از یک دمنده هوای دستی، هرگونه کثیفی باقیمانده را از بین ببرید. دمنده دستی بسیار ملایم‌تر از هوای فشرده عمل می‌کند. با این وجود لازم است از اینکه که خاک و گرد و غبار را از بلندگو دور می‌کنید و غبار بیشتری داخل گوشی نخواهد شد؛ اطمینان حاصل کنید.

روش دوم: استفاده از اسپری هوای فشرده

یک قوطی هوای فشرده را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم اداری، فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی و… خریداری نمایید. اما همانطورکه گفتیم دمیدن کثیفی با هوای فشرده ممکن است باعث شود؛ کثیفی بیشتری به داخل آن راه پیدا کند. بنابراین برای دقت بیشتر از یک نی استفاده کنید. نی نازک را روی نازل قوطی هوای فشرده خود پیچ کرده و آن را به‌خوبی به نازل وصل کنید. اسپری را با نشانه گیری به سمت پایین و فشار دادن نازل به سمت پایین آزمایش کنید. هوا باید از نوک نی خارج شود. اگر در حین اسپری کردن احساس کردید هوا از کناره‌های نازل خارج می‌شود؛ نی را سفت کنید. در مرحله بعد هوای فشرده را با 3 تا 4 بار فشار کوتاه در شیار بلندگو دمش کنید.

اسپری هوای فشرده برای تمیز کردن اسپیکر گوشی

روش سوم: بازکردن پشت گوشی

این روش را به کسانی‌که تا حدودی به ساختار داخلی گوشی آشنا هستند پیشنهاد می‌کنیم. در این حالت باید درب پشتی گوشی خود را بردارید. در برخی گوشی‌ها معمولا برای این‌کار لازم است بدنه گوشی خود را با استفاده از حرارت کم سشوار، حدود 15 ثانیه گرم کنید. پس از آن، یک فنجان بادکش (suction cup) را در پشت گوشی قرار دهید. در حالی‌که صفحه نمایش رو به پایین است؛ دسته مکش را به آرامی به سمت خود بکشید. هم‌زمان، انتهای صاف یک اسپاجر (قلم پلاستیکی) را در بین دهانه محیطی بدنه قرار دهید و آن را حرکت دهید. حرارت باعث می‌شود تا چسب نگهدارنده روی دو قطعه گوشی در جای خود شل شود.

در مدل‌های قدیمی‌تر می‌توانید پشت گوشی را با دستان خود باز کنید. البته باز کردن درب گوشی‌های جدیدتر با پشت شیشه‌ای، با این روش‌ها امکان‌پذیر نیست. بعد از باز کردن پشت گوشی، پیچ‌های نگهدارنده روکش‌های اسپیکر را نیز با استفاده از پیچ گوشتی باز کنید و آن‌ها را بردارید. بلندگوها را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید. می‌توانید از مقدار بسیار کمی الکل نیز استفاده کنید. قطعات اسپیکر را به آرامی تمیز کنید. از پارچه نرم یا دستمال کاغذی بدون پرز نیز می‌توان استفاده کرد. پس از اتمام تمیز کردن بلندگوها، پیچ‌ها را دوباره وصل کنید. بعد از آن، باید پوشش‌های فلزی را دوباره به بلندگوها بچسبانید و درب پشتی را نیز ببندید.

روش چهارم: خشک کردن اسپیکر با موسیقی

این روش برای خشک کردن اسپیکر و خروج آب از آن انجام می‌شود. ابتدا مطمئن شوید که گوشی شما به درستی خشک شده است. برخی آهنگ‌ها صداهایی با امواج صوتی خاص تولید می‌کنند که می‌تواند آب را از دستگاه شما خارج کند. صداهای مختلفی برای حذف آب از بلندگوهای شما به بازار عرضه شده است. برای پخش این صداها باید میزان صدای دستگاه شما روی حداکثر تنظیم شود. این کار باعث می‌شود که صداها به درستی پخش شوند و امواج صوتی مورد نیاز برای بیرون راندن آب ایجاد شود. دقت کنید که همیشه حفره‌های بلندگو را رو به پایین نگه دارید تا آب به‌خوبی از دستگاه شما خارج شود. برخی گوشی‌ها در برنامه‌های خود به چنین صداهایی مجهز هستند.

روش پنجم: خشک کردن با سیلیکا

این روش نیز برای هنگامی که گوشی در آب بیفتد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دستگاه شما هنگام افتادن در آب روشن بود باید سریعا آن را خاموش کنید. گوشی را با حوله خشک کنید. در دستگاه اندرویدی، در صورت امکان، حتما باتری و سیم کارت را خارج کنید. گوشی را در یک کیسه پلاستیکی مهر و موم شده با بسته‌های سیلیکا ژل قرار دهید. سیلیکا ژل یک ماده متخلخل است. از استفاده‌های این ماده می‌توان به کاربرد آن به‌عنوان یک کاتالیزگر و یا ماده خشک‌کن اشاره کرد. بسته‌های ژل سیلیکا، بسته‌هایی کوچک و سفید هستند. برخی به جای سیلیکا ژل از برنج خشک، نپخته یا یک عامل خشک کننده مشابه استفاده می‌کنند. حداقل به مدت 24 ساعت گوشی را در کیف بگذارید. بهتر است از نور خورشید استفاده کنید؛ زیرا این کار به بیرون کشیدن رطوبت از گوشی شما کمک خواهد کرد. البته نباید گوشی خود را برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

نکاتی در مورد تمیز کردن اسپیکر گوشی

ممکن است مجبور شوید مراحل تمیز کردن اسپیکر را در هر روش چند بار تکرار کنید تا بلندگوهای گوشی شما کاملا تمیز شوند. به یاد داشته باشید که تمام این روش‌ها باید با دقت و ملایمت انجام شود. برای تمیز کردن بلندگوها از داخل، مطمئن شوید که با جدا کردن گوشی خود راحت هستید و این کار را به‌خوبی بلدید. اگر متوجه شدید که هنوز نقاطی از اسپیکر وجود دارد که تمیز نشده، می‌توانید از اسفنج‌های تمیزکننده استفاده کنید. این اسفنج‌های ویژه در اشکال و اندازه‌های مختلف قابل خریداری هستند. برس‌ تمیزکننده هم ابزار دیگری است که مانند اسفنج‌ها، به اندازه‌ مطلوب و مناسبی سفت و سخت خواهد بود تا کثیفی را بدون ایجاد خراش از بین ببرد.

عده‌ای از یک نوارچسب به‌جای خمیرهای چسبناک مخصوص استفاده می‌کنند. در این صورت نوار چسب را به شکل استوانه درآورده و داخل حفره می‌برند اما به اندازه خمیر چسبنده مفید نیست. البته میزان سفتی ماده چسبنده نیز مهم است تا خود ماده داخل حفره‌ها گیر نکند. در نهایت بهتر است پیش از تمیز کردن گوشی به راهنمای آن نیز نگاهی بیندازید.

کلام آخر

تمیز کردن اسپیکر یک کار ظریف و نیازمند دقتی بالاست. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که به حوصله و میزان تخصص شما نیز بستگی دارد. اما معمولا بهتر است بلندگوهای گوشی خود را با استفاده از یک برس متوسط یا مسواک نرم، خمیر چسبنده و یا یک دمنده هوای کوچک دستی ملایم تمیز کنید. مراقب باشید گوشی شما خیس نشود اما در این مقاله رو‌ش‌هایی برای خشک کردن اسپیکری که تصادفا خیس شده نیز بیان شده است.

امتیازی به این نوشته بدهید
منبع wikihow.com androidauthority.com getsetclean.in
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//