بازی های قدیمی کامپیوتر {دانلود 8 بازی نوستالژیک}

خاطرات یا همان نوستالژی، بخش بزرگی از زندگی هر انسانی را تشکیل می‌دهند. همه ما خاطره‌هایی داریم که گاهی اوقات، ساعت‌ها به آن‌ها فکر می‌کنیم. برای کسانی که در دهه سوم و یا چهارم زندگی خود هستند؛ بازی‌ های قدیمی کامپیوتر بخش مهمی از نوستالژی را تشکیل می‌دهند.

زمانی که کامپیوترها هرگز به پیشرفت امروزی نرسیدده بودند، بازی‌هایی مانند: Half-Life ، Thief ، Baldur’s Gate ، System Shock و … از محبوب‌ترین سرگرمی‌های رایانه‌ای به شمار می‌رفتند. اگر بتوانید یکی از این بازی‌ها را دوباره بر روی کامپیوتر خود نصب کرده و آن را اجرا کنید؛ چه احساسی خواهید داشت؟

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم ضمن معرفی 30 بازی قدیمی کامپیوتر روش‌های پیدا کردن آن‌ها را نیز بررسی کنیم. با ما باشید تا شما را به سال‌های دور و خاطرات کودکی و نوجوانی، بازگردانیم!

مشکلات اجرای بازی قدیمی کامپیوتر

قطعا با اجرای مجدد این بازی‌ها، خاطرات زیادی برای ما زنده می‌شوند. خاطره‌هایی که ما را به دوران کودکی و نوجوانی می‌برند و لحظه‌های زیبای آن دوران را برای ما بازسازی می‌کنند.

مشکلات اجرای بازی های قدیمی کامپیوتر

قبل از هرچیز باید بدانیم که تغییراتی که به مرور در نسخه‌های ویندوز و ساختار پردازنده‌های گرافیکی به وجود آمدند، باعث شده تا بازی‌ های کامپیوتری قدیمی بر روی کامپیوترهای امروزی، به آسانی اجرا نشوند. عواملی مانند : شتاب دهنده‌های گرافیکی گسترده و جهانی، پشتیبانی وسیع از چندرسانه‌ای و تنظیم خودکار درایور، سبب اجرای آسان بازی‌های رایانه‌ای بر روی کامپیوترهای امروزی شده‌اند.

اما متاسفانه این عوامل، بازی‌های قدیمی متعلق به دهه‌های 90 و اوایل هزاره سوم میلادی را از رده خارج کرده‌اند. البته هنوز هم راه‌های مختلفی برای اجرای این بازی‌ها بر روی سیستم‌های امروزی وجود دارند. اما قبل از اینکه به فکر نصب بازی‌ های قدیمی کامپیوتر باشیم؛ باید به دنبال راهی برای پیدا کردن آن‌ها بگردیم.

معرفی بهترین بازی های قدیمی کامپیوتر

طبیعی است که هر فردی ممکن است با یک بازی خاص، خاطره داشته باشد؛ اما برخی از این بازی‌ها، بین همه کاربران مشترک هستند. اگر دلتان برای دوران بچگی تنگ شده است؛ نگاهی به لیست بهترین بازی های قدیمی کامپیوتر که در ادامه معرفی می‌شوند، داشته باشید.

1- Doom

همه ما تجربه بازی‌های تیراندازی اول شخص (FPS) را داشته‌ایم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید Doom از اولین بازی‌های این ژانر محسوب می‌شد. در این بازی، شما فقط اسلحه و دست‌های خود را مشاهده می‌کردید.

بازی قدیمی doom

از طریق لینک زیر، می‌توانید بازی قدیمی و نوستالژیک Doom را دانلود کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

آیا آنقدر قدرتمند هستید که بتوانید یک تنه به جنگ شیاطین بروید و آن‌ها را نابود کنید؟ این سوال اساس شکل‌گیری بازی خاطره‌انگیز Doom را تشکیل می‌داد. این Game قدیمی در سال 1993 روانه بازار شد و توانست علاقمندان بسیار زیادی هم پیدا کند.

2- Diablo

طرفداران سبک CRPG (نقش آفرینی) احتمالا نمی‌دانند که بازی Diablo در سال 1996 چه انقلابی به پا کرد! البته شخصیت‌های این بازی، بسیار محدود بودند و فضای آن نیز به یک شهر و چاله‌های زیرش، محدود می‌شدند.

بازی قدیمی diablo

این بازی خاطره‌انگیز و ماندگار را می‌توانید از طریق لینک زیر، دانلود کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

تنها کاری که باید در Diablo انجام می‌دادید، این بود که به دنبال افراد شرور بگردید و به زندگی کوتاه آن‌ها، پایان دهید. البته بعد از آن، می‌توانستید غارت‌های این سارقین را نیز جمع کنید.

3- Command & Conquer

این بازی را می‌توان از اولین نسخه‌های RTS یا همان استراتژی همزمان، به شمار آورد. به عنوان یکی از بهترین بازی های قدیمی کامپیوتر حتما باید نگاهی هم به Command & Conquer داشته باشید.

Command & Conquer

این بازی نوستالژیک را می‌توانید از لینک زیر، دانلود کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

در این بازی داستانی، می‌توانستید کنترل یکی از دو جناح را به دل‌خواه به دست بگیرید. شما باید یک پایگاه و ارتش می‌ساختید و به دشمنان خود، حمله می‌کردید.

4- Duke Nukem 3D

این بازی به شما اجازه می‌داد تا در محیط‌های خلاقانه و تعاملی و با استفاده از سلاح‌های عجیب و غریب، با بیگانگان مبارزه کنید. به نوعی می‌توان گفت که Duke Nukem به بچه‌ها اجازه می‌داد تا بزرگ شدن خود را تجسم کنند.

بازی Duke Nukem

برای دانلود این بازی قدیمی کامپیوتر می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

Duke Nukem یک بازی عالی برای استراحت دادن به مغز و سرگرمی طولانی مدت بود؛ یک داستان که می‌توانست تا مدت‌ها، ذهن شما را درگیر خود کند.

5- Lemmings

در این بازی، ماموریت شما این بود که مواظب عده‌ای باشید اصرار دارند از یک مسیر پرخطر عبور کنند. شما باید راه را با استفاده از مهارت‌هایی مانند کوهنوردی، حفاری و … باز می‌کردید.

Lemmings

برای دانلود این بازی جذاب و نوستالژیک، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

این بازی در زمان خودش یک هیولای تمام عیار بود و مقاله‌های زیادی هم در رابطه با کیفیت و جذابیت آن، نوشته شدند.

6- Quake

این بازی نیر در دسته بازی‌های تک تیرانداز قرار می‌گیرد. البته بعد از موفقیت Doom سازندگان تصمیم گرفتند تا یک نسخه پیشرفته‌تر عرضه کنند. نتیجه این تلاش، بازی ماندگار و خاطره‌انگیز Quake بود.

بازی قدیمی Quake

این بازی قدیمی کامپیوتر را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

Quake اولین بازی گروهی در سبک FPS بود که به هشت بازیکن اجازه می‌داد تا به‌صورت هم‌زمان، در یک نقشه و استراتژی، به بازی کردن بپردازند.

7- Half-Life

در این بازی، شما در نقش Gordon Freeman (یک فیزیک‌دان هسته‌ای) قرار می‌گیرید که در آزمایشگاه خود، گرفتار یک آزمایش انتقال از راه دور شده و شکل وحشتناکی، گمراه می‌شود. Half-Life نیز در سبک FPS طراحی و روانه بازار شد.

بازی Half-Life

این بازی مهیج را می‌توایند از لینک زیر، دانلود کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

اگر از علاقمندان به بازی‌ های قدیمی کامپیوتر هستید، هرگز نباید تجربه نوستالژیک بازی Half-Life را از دست بدهید.

8- Myst

Myst پرفروش‌ترینب بازی ماجراجویی در دهه 90 میلادی بود. بازیکن با یک کتاب جادویی شروع می‌کند که می‌تواند از آن، برای جستجوی دنیاهای مختلف استفاده کنند.

بازی قدیمی کامپیوتر Myst

این بازی ماندگار را می‌توانید با استفاده از لینک زیر، دانلود کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

شما در این بازی، به دنیاهای دیگری سفر می‌کردید و باید رازهای زیادی را کشف کرده و معماهای پر تعدادی را هم، به درستی حل می‌کردید.

بازی های قدیمی کامپیوتر را از کجا پیدا کنیم ؟

کسانی که علاقمند به تجدید خاطرات کودکی و نوجوانی خود هستند؛ می‌توانند بازی‌های محبوب خود را از راه‌های مختلفی پیدا کنند:

آرشیو اینترنت

آرشیو اینترنت یکی از بزرگترین مجموعه‌های رسانه‌های دیجیتال در اینترنت است که میلیون‌ها فایل مختلف از قبیل: فیلم، موزیک، تصاویر، کتاب‌ها، نرم‌افزار، بازی و … را در خود جای داده است.پ

آرشیو اینترنت

در این سایت هزاران بازی کلاسیک و قدیمی برای ویندوز، DOS و حتی رایانه‌های قدیمی‌تر مانند: Commodore 64 و ZX Spectrum وجود دارند. به لطف “شبیه سازی مبتنی بر مرورگر ” بسیاری از این بازی‌ها به طور مستقیم و از طریق “وب” اجرا می‌شوند. نکته جالب این وب سایت، این است که هر چه که در آن قرار دارد، کاملا رایگان است.

البته علاوه بر آرشیو اینترنت، برخی از سایت‌های شخصی نیز اقدام به عرضه رایگان بازی‌های قدیمی در اینترنت نموده‌اند. این سایت‌ها از نظر امنیت در منطقه خاکستری قرار دارند و به نظر می‌رسد بازی‌های قدیمی کامپیوتر که توسط آن‌ها ارائه می‌شوند؛ از امنیت کمتری نسبت به وب سایت آرشیو اینترنت برخوردار باشند.

بازی‌های قدیمی بازسازی شده

بسیاری از بازی های قدیمی کامپیوتر، بعدها توسط کمپانی‌های سازنده، بازسازی شده و اکنون به‌راحتی، توسط رایانه‌های مدرن قابل اجرا هستند. این بازی‌ها از طریق “Steam” و سایر خدمات توزیع دیجیتال در دسترس هستند.

بازی های قدیمی شبیه سازی شده

اکثر این بازی‌ها برای اجرای آسان بر روی ویندوز 10 و بدون هیچ‌گونه لایه پردازشی و تقلب در ساختار اصلی آن، بازسازی شده‌اند. آن‌ها با کیفیت گرافیکی بهتر، برای اجرای آسان بر روی مانیتورهای امروزی، عرضه می‌شوند.

تعدادی از بازی های قدیمی کامپیوتر امروزه حتی برای اجرا بر روی اندروید و iOS نیز شبیه سازی شده‌اند.

GOG.com

اگر نمی‌توانید بازی مورد علاقه خود را به صورت رایگان از یک سایت قانونی پیدا کنید، وب سایت GOG.com می‌تواند به کمک شما بیاید. این سایت توزیع رسانه‌های دیجیتال، بازی‌‌های DOS و نسخه‌های قدیمی ویندوز را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از “DOSBOX” (یک شبیه ساز DOS برای کامپیوتر) آن‌ها را اجرا کنید.

وب سایت gog

DOSBOX فوق‌العاده انعطاف پذیر و قدرتمند است؛ اما برای اجرای هر بازی، احتیاج به تنظیمات ویژه‌ای خواهید داشت که اغلب با خطاهای زمان اجرا، اشکالات صوتی و کنترل‌های غیر فعال کننده مواجه خواهید شد. با داشتن اندکی دانش کامپیوتری، می‌توانید این خطاها را رفع کرده و در نهایت، بازی را اجرا کنید.

البته تمامی بازی‌هایی که در سایت GOG.com قرار دارند، از قبل تنظیمات مربوط به DOSBOX روی آن‌ها انجام شده است و شما نیازی به مراحل مختلف برای اجرای آن‌ها نخواهید داشت. تنها کاری که باید بکنید، این است که بازی را از حالت فشرده خارج کرده و از اجرای آن، لذت ببرید.

چگونه بازی های قدیمی کامپیوتری را اجرا کنیم ؟

حال که این بازی‌ها را پیدا کردیم؛ نوبت به راه‌های مختلف برای اجرای آن‌ها می‌رسد:

Windows Compatibility Mode

اگر بازی مورد علاقه شما برای نسخه‌های اولیه ویندوز طراحی شده باشد، ممکن است بتوانید با یک سازگاری مناسب، آن را روی کامپیوتر امروزی خود اجرا کنید.

سازگاری ویندوز

  1. پرونده اجرایی بازی را پیدا کنید، روی آن راست کلیک کرده و روی Properties کلیک کنید.
  2. وارد تب “Compatibility” شده و در قسمت  Compatibility Mode” یک سازگاری مناسب برای بازی خود انتخاب کرده و آن را اجرا کنید.
  3. ممکن است مجبور شوید چندین گزینه مختلف را امتحان کنید؛ اما در نهایت، با اندکی خوش‌شانسی، می‌توانید بازی قدیمی و مورد علاقه خود را اجرا کنید.

DOSBOX و سایر شبیه‌سازهای کامپیوتر

اگر بازی مورد علاقه شما از قبل برای کامپیوتر شبیه سازی نشده و تنظیماتش انجام نشده است؛ باز هم می‌توانید آن را اجرا کنید. در این مواقع، شما فقط باید بازی را خودتان پیدا کرده و برای اجرای آن، DOSBOX را تنظیم کنید.

شبیه ساز داس

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، DOSBOX یک شبیه‌ساز قدرتمند و انعطاف‌پذیر است. GOG.com صدها بازی ارائه می‌دهد که از طریق این شبیه‌ساز، قابل اجرا هستند؛ اما این‌ها تنها بخشی از هزاران بازی قابل اجرا با این شبیه ساز قدرتمند محسوب می‌شند. البته برای استفاده از DOSBOX ، شما باید بتوانید با خط فرمان کار کنید؛ زیرا فاقد رابط گرافیکی است.

PC Gaming Wiki یک منبع خوب و قابل اعتماد برای آگاهی از وضعیت بازی‌‎های قدیمی کامپیوتر است. در این وب سایت شما متوجه خواهید شد که آیا بازی مورد نظر شما در GOG.com موجود است یا خیر.

همچنین می‌توانید اطلاعات مفیدی در زمینه اجرای آسان‌تر بازی را نیز در PC Gaming Wiki به دست بیاورید. البته علاوه بر DOSBOX  انواع دیگری از شبیه سازهای رایانه‌های قدیمی نیز موجود هستند.

می‌توانید شبیه سازهای Commodore 64، شبیه سازهای Atari ST، شبیه سازهای Apple II و موارد دیگر را پیدا کنید.

بازسازی رایانه‌های قدیمی

این روش اندکی تخصصی‌تر است و به دانش کامپیوتری بیشتری احتیاج دارد. برای این‌کار، شما باید یک کامپیوتر قدیمی مانند پنتیوم و یا مدل‌های قبل از آن را پیدا کرده و ویندوز 95 یا 98 را بر روی آن نصب کنید.

البته خود را برای مقابله با مواردی مانند اتصالات سریال، خطاهای IRQ و همه ایراداتی که در بیست سال گذشته آن‌ها را فراموش کرده بودید؛ آماده کنید. بعد از ساعت‌ها تلاش و سر و کله زدن با یک ویندوز متعلق به 25 سال پیش، بالاخره بازی را نصب کرده و سبک آن دوران، مشغول اجرا و لذت بردن از بازی مورد علاقه خود شوید.

کلام پایانی

بازی های قدیمی کامپیوتر اگر چه از لحاظ قابلیت‌های گرافیکی، هرگز با نسخه‌های امروزی قابل مقایسه نیستند؛ اما به خوبی حس نوستالژی ما را ارضا می‌کنند. اگر دلتان برای روزهای جذاب کودکی و نوجوانی تنگ شده است، حتما باید سری به آرشیو این بازی‌ها بزنید و چند ساعتی با آن‌ها سرگرم شوید.

در صورتی که در ارتباط با بازی‌های قدیمی کامپیوتر سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما مطرح کنید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//