فلش مموری چیست ؟ راهنمای خرید فلش خوب و باکیفیت

فلش مموری چیست ؟ اگرچه در ایران و در میان بسیاری از کاربران، فلش مموری به عنوان یک حافظه جانبی شناخته می‌شود؛ با اینحال معنی و کاربرد این اصطلاح فراتر از یک وسیله کوچک برای انتقال اطلاعات بوده و به عنوان یک تکنولوژی مطرح می‌باشد. در این مقاله فلش مموری را از هر دو جنبه مطرح شده مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ هم به عنوان یک تکنولوژی که در ساخت بسیاری از حافظه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‎گیرد و هم به عنوان یک ابزار مفید برای ذخیره موقت اطلاعات و انتقال آن‎ها. با ایده آل تکنولوژی همراه باشید.

فلش مموری چیست ؟ به عنوان یک تکنولوژی 

حافظه فلش یک شکل غیر فرار از ذخیره سازی داده‌های الکترونیکی است و در نتیجه در بسیاری از مناطقی که در آن‌ها به ذخیره کوتاه مدت و میان مدت داده نیاز است؛‌استفاده می‌شود. حافظه فلش یا همان تکنولوژی فلش مموری، در سرور مرکز داده‌های شرکت‌های بزرگ، فناوری ذخیره سازی و شبکه سازی و همچنین در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های مصرفی از جمله درایوهای فلش USB مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارتهای SD، تلفن‌های همراه، دوربین‌های دیجیتال، کارت‌های رایانه‌ای در رایانه‌های نوت بوک و … از جمله دستگاه‌.هایی هستند که از فلش مموری در آن‌ها استفاده شده است. 

تکنولوژی فلش مموری

فلش مموری نوعی حافظه قابل برنامه ریزی و قابل پاک کردن الکترونیکی (EEPROM) است؛ اما ممکن است یک وسیله ذخیره حافظه مستقل مانند درایو USB نیز باشد( آنچه که در ایران فلش مموری را با آن می‌شناسیم ). EEPROM نوعی دستگاه حافظه داده است که از یک دستگاه الکترونیکی برای پاک کردن یا نوشتن داده‌های دیجیتال استفاده می کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فلش مموری این است که غیرولتاژِ است ؛ به این معنی که صرف نظر از خاموش یا روشن بودن دستگاهی که این حافظه در آن به کار رفته است؛ اطلاعات در فلش مموری ذخیره شده و پاک نمی‌شوند. این فناوری برای اولین بار توسط فردی به نام Fujio Masuoka که در کارخانه بزرگ توشیبا مشغول به کار بود؛ کشف و مورد استفاده قرار گرفت.

معماری حافظه فلش شامل یک آرایه حافظه است که با تعداد زیادی سلول فلش انباشته شده است. یک سلول حافظه فلش اصلی، شامل یک ترانزیستور ذخیره سازی با یک دروازه کنترل و یک دروازه شناور است که توسط یک ماده دی الکتریک نازک یا لایه اکسید از بقیه ترانزیستور عایق بندی می‌شود. دروازه شناور بار الکتریکی را ذخیره کرده و گیت کنترل جریان  الکتریکی را تحت نظر دارد.

مزایا و معایب تکنولوژی فلش مموری چیست ؟

به مانند هر تکنولوژی دیگری، فلش مموری نیز دارای معایب و مزایای مختلفی می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایای فلش مموری معایب فلش مموری
غیر فرار بودن و پاک نشدن اطلاعات آن قیمت بالاتر نسبت به هارد دیسک‌ها
قابل حمل بودن ( حافظه های USB و کارت‌های SD سرعت پایین‌تر نسبت به سایر انواع حافظه
قدرت مکانیکی بالا پاک شدن داده‌های قبلی برای ذخیر داده‌های جدید

 

انواع تکنولوژی فلش مموری 

کاربرد فلش مموری

به طور کلی دو نوع مختلف از تکنولوژی فلش مموری شناخته شده است ( اگر چه هر دو از همان فناوری اولیه استفاده می‌کنند):

فلش مموری NAND

عملکرد این نوع از فلش مموری‌ها بیشتر شبیه به هارد دیسک‌ها می‌باشد. هنگامی که فلش مموری NAND فراخوانی می‌شود؛ داده‌ها ابتدا باید درون یک حافظه صفحه بندی شده قرار بگیرند. در این نوع از فلش مموری‌ها، وجود یک واحد مدیریت حافظه قوی، بسیار اهمیت دارد. از این نوع از فلش مموری در ساخت حافظه RAM استفاده می‎شود.

فلش مموری NOR

حافظه فلش NOR قادر به خواندن سلو‌ل‌های حافظه فلش مجزا است و به همین دلی مانند یک ROM سنتی رفتار می‌کند. برای خواندن و نوشتن داده‌ها در این نوع از فلش مموری، دستورات در اولین صفحه از حافظه قرار داده می‌شوند. از فلش مموری نوع NOR در ساخت حافظه‌های ROM استفاده می‌شود.

فلش مموری چیست ؟ به عنوان یک حافظه USB

حافظه فلش

حال که با تکنولوژی فلش مموری آشنا شدیم؛ زمان آن فرا رسیده است تا با محبوب‌ترین شکل آن یعنی همان حافظه‌‌های جانبی فلش نیز ملاقات کنیم. همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد؛ بسیاری از کاربران کامپیوتر در ایران، فلش مموری را با همان شکل مرسومش یعنی یک وسیله با حجم کوچک که به درگاه USB رایانه‌‌ها متصل می‌شود؛ می‌شناند.

حافظ فلش یک دستگاه کوچک الکترونیکی است که توسط تکنولوژی فلش مموری ساخته شده است. این قطعه بر خلاف هارد دیسک‌ها هیچ قطعه مکانیکی نداشته و به صورت کامل الکترونیکی می‌باشد. حافظه‌های فلش که به عنوان حافظه‌های جانبی USB نیز شناخته می‌شوند؛ در ظرفیت‌ها و انواع مختلفی در بازار موجود بوده و در دسترس کاربران قرار دارند.

این وسیله کوچک اما پرکاربرد از سه بخش اصلی ساخته شده است: چیپست حافظه، کنترلر و درگاه اتصال. چیپست حافظه از تکنولوژی فلش مموری بوده و داده‌ها را به صورت الکترونیکی و غیر فرار ذخیره می‌کند. کنترلر رابط میان حافظه و درگاه اتصال می‌باشد که اطلاعات را میان این دو منتقل می‌نماید. در نهایت درگاه اتصال نیز همانگونه که از اسمش پیداست؛ این حافظه را به وسایلی از قبیل کامپیوترهای شخصی، لپ‌ تاپ، تلویزیون‌های خانگی و … متصل می‌نماید. ( درگاه اتصال یا از نوع USB می‌باشد و یا در کارت‌های حافظه می‌تواند SD و MicroSD باشد)

انواع حافظه فلش USB

این حافظه‌ها بر اساس نوع رابط اتصال، به چند دسته مختلف دسته بندی می‌شوند. امروزه فلش‌ها در انواع زیر در دسترس می‌باشند:

  • USB 2.0
  • USB 3.0
  • USB 3.1
  • USB TYPE C

این دسته‌ها از نظر سرعت انتقال داده‌‌ها با همدیگر متفاوت بوده و طبیعتا قیمت آن‌ها نیز با هم تفاوت دارد. USB 3.0 ، USB 2.0 و USB 3.1 داری درگاه اتصال یکسان می‌باشند. البته اگر یک فلش USB 3.0 را با استفاده از درگاه USB 2.0 به یک کامپیوتر متصل نمایید؛ داده‌ها با سرعت USB 2.0 منتقل می‌شوند. اما USB TYPE C دارای کانکتور و پورت اتصال جداگانه می‌باشد. بنابراین در زمان خرید یک فلش مموری، حتما به پورت‌های موجود بر روی لپ تاپ ، کامپیوتر و تلویزیونتان دقت نمایید. زیرا ممکن است برای مثال شما یک USB TYPE C خریداری نمایید؛ اما هیچکدام از دستگاه‌های الکترونیکی‌تان این پورت را نداشته باشند.

ظرفیت حافظه فلش USB

ظرفیت فلش مموری‌های موجود در بازار در طیف وسیعی متغیر می‌باشد. امروزه این حافظه‌ها از 2 گیگابایت تا 2 ترابایت در دسترس قرار دارند. ظرفیت فلش‌ها معمولا به صورت 2 به توان اعداد مختلف نمایش داده می‌شود: برای مثال 2048 مگابایت یا 2 گیگابایت ، 4098 مگابایت یا 4 گیگابایت و الی آخر . هنگام خرید یک فلش مموری، حتما ظرفیت آن را با نیاز خود مقایسه کنید.

فلش مموری به عنوان کارت حافظه

انواع کارت حافظه

یکی دیگر از کاربردهای فلش مموری در ساخت کارت‌های حافظه می‌باشد. این کارت‌ها در موبایل‌ها و یا دوربین‌های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته و دادها را درون خود ذخیره می‌نمایند. شما با این نوع از فلش مموری‌ها به خوبی آشنا می‌باشید؛ زیرا به احتمال بسیار زیاد در گوشی موبایل خود، در حال استفاده از حداقل یکی از آن‌ها می‌باشید. درگاه اتصال این کارت‌ها معمولا از نوع SD و یا MicroSD می‌باشد و در ظرفیت‌های مختلفی نیز در دسترس قرار دارند.

انواع کارت های حافظه 

کارت‌های حافظه در انواع مختلفی به بازار عرضه شده و هر کدام نیز کاربرد ویژه و جداگانه‌ای دارند. اگرچه در نهایت همگی آن‌ها به منظور ذخیره سازی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما کارت‌های حافظه مختلف، هر کدام برای استفاده در یک دستگاه خاص طراحی می‌شوند. در زیر انواع کارت حافظه را مشاهده می‌نمایید:

  • SDHC/SDXC : این نوع کارت ها در دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • Compact Flash : در دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری مدرن و حرفه‌ای از این نوع کارت‌های حافظه استفاده می‌شود
  • MicroSD : رایج‌ترین نوع از کارت‌های حافظه می‌باشند که برای افزایش حافظه گوشی‌های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Memory Stick : این نوع از کارت‌های حافظه توسط شرکت سونی ساخته شده و تنها در دوربین‌های ساخت این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • MMC : به عنوان جایگزین کارت‌های SD ساخته شده و تقریبا ساختار و عملکردشان شبیه به آن‌ها می‌باشد.

 

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//