کاربرد NFC در زندگی: چگونه همه چیز را هوشمند کنیم!

فرض کنید در فروشگاه هستید و آماده پرداخت قبض خریدهایتان! با یک حرکت کوچک دست، قبض را پرداخت می‌کنید. تعامل بدون تماس با ابزارها و لوازم راه طولانی را طی کرده است. پرداخت فقط یکی از کاربردهای فناوری‌های مجاورت است.
فناوری NFC برای گسترش و كاهش کارهای روزمره در خانه پیشرفت زیادی کرده است. دستگاه‌هایی مانند ساعت هوشمند مجهز به NFC به ابزاری مناسب برای کنترل لوازم اطراف شما تبدیل می‌شوند. NFC چیست؟ در ادامه به روش‌های جالب استفاده از فناوری NFC موبایل در لوازم خانگی می‌پردازیم.

فناوری NFC چیست؟

فناوری NFC موبایل در لوازم خانگی

NFC چیست؟ NFC به فناوری گفته می‌شود که از سیگنال‌های رادیویی برای خواندن و نوشتن داده‌ها برچسب‌های موجود در هوا استفاده می‌کند. دستگاه‌های NFC قادرند هم‌زمان داده‌ها را دریافت و انتقال دهند. بنابراین میدان فرکانس رادیویی را مانیتور کرده و ناسازگاری در سیگنال را پیدا می‌کنند.
از اصلی‌ترین ویژگی‌ها و مزایای NFC عبارتند از:
  • بدون دخالت کاربر در passive mode کار می‌کند.
  • اتصال در زمان کوتاه (حتی در مقایسه با بلوتوث).
  • شعاع كوچك عمل (كمتر از 20 سانتی متر)؛
  • سازگاری با سیستم RFID موجود؛
  • امکان کار با دستگاه‌هایی که به منبع تغذیه مجهز نیستند.

دستگاه های NFC

برای استفاده فعال از فناوری NFC، به دستگاه‌هایی نیاز دارید که از این فناوری پشتیبانی کنند. اگرچه دستگاه‌های کمی مجهز به NFC است. در واقع کاربران اصلی NFC تلفن‌ها و ساعت‌های هوشمند هستند. وجود تراشه NFC در گوشی‌های تلفن همراه امکان استفاده از این فناوری را ایجاد می‌کند. از این فناوری برای پرداخت به جای کارت عابر بانک، برای خواندن برچسب‌های روی کالا و یا برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات مشترک بین آن‌ها استفاده می‌کنند. کاربرد دیگر آن اتصال تلفن‌ها به یکدیگر به تبادل لینک، به جای یک برنامه پیام‌رسان ساده است. البته به علت سرعت پایین تبادل پیام زمان بیشتری را در مقایسه با پیام‌رسان‌ها می‌گیرد.
بسیاری از دستگاه‌های دیگر از این فناوری برای راه اندازی سریع ارتباطات استفاده می‌کنند. در این مواقع دستگاه‌ها به یک پروتکل ارتباطی سریع‌تر وصل می‌شوند تا مشکل سرعت حل شود. NFC فقط برای ارتباطات اولیه استفاده می‌شود.

پرداخت پول با NFC: هر آنچه راجع به پرداخت‌های بدون تماس باید بدانید

پرداخت پول با فناوری NFC پرداخت‌های بدون تماسی هستند كه از تبادل اطلاعات در فاصله‌ای نزدیك (NFC) برای تبادل داده بین مشتری و دستگاه‌های پرداخت مانند Apple Pay و Google Pay eWallets صورت می‌گیرد. پرداخت از طریق NFC توسط تلفن‌ها و ساعت‌های هوشمند یا کارت‌های اعتباری در بستر اینترنت انجام می‌شود. برای انجام پرداخت‌های بدون تماس، دستگاه‌های NFC باید نزدیک یکدیگر باشند (معمولاً کمتر از 2 اینچ از هم فاصله دارند).
این روش پرداخت به دلیل عدم برقراری تماس و رمزگذاری بسیار ایمن محبوب هستند و به سرعت بخشیدن به روند پرداخت کمک می‌کنند.

چگونه با روش NFC پرداخت کنیم؟

چگونه با روش NFC پرداخت کنیم؟

هنگامی که دستگاه‌های پرداخت و reader (تلفن یا ساعت هوشمند) در کنار هم قرار گرفته و فعال می‌شوند، تراشه‌های NFC موجود در دستگاه‌ها داده‌های رمزگذاری شده را برای تکمیل پرداخت با هم مبادله می‌کنند. این فرایند موجب پرداخت سریع می‌شود که هم راحت و هم یکی از مطمئن‌ترین روش‌های پرداخت است. به همین دلیل پرداخت‌های مبتنی بر NFC، مانند Apple Pay و Google Pay، به سرعت تبدیل به یک روش پرداخت مطمئن برای مصرف‌کننده می‌شوند.

اتصال بی سیم یا بدون تماس بین دو دستگاه از امواج رادیویی شبیه به برچسب‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) استفاده می‌کند که در فروشگاه، انبار و سایر برنامه‌های ردیابی بی‌سیم به کار می‌رود. تراشه‌های NFC از یک فرکانس رادیویی خاص (13.56MHz) استفاده می‌کنند که فقط در مواقعی که تراشه‌ها به هم نزدیک هستند  کار می‌کند.
برای امنیت بیشتر، eWallets با reader ارتباط برقرار می‌کند. وقتی کاربر برنامه پرداخت را در دستگاه خود باز کند، eWallets کارت پرداخت را انتخاب کرده و عمل پرداخت را انجام می‌دهد.
مزیت امنیتی دیگر این روش اتصال هم‌زمان دستگاه‌های reader فقط به یک دستگاه پرداخت NFC است. این امر باعث می‌شود که مشتریی که نزدیك‌تر است به طور اتفاقی برای خرید شخص دیگر پول نپردازد.
علاوه بر مزایای امنیتی که در بالا به آن اشاره شد، خریداران می‌توانند چندین کارت اعتباری را در دستگاه‌های تلفن همراه خود ذخیره کنند. این امر نیاز خریداران برای حمل کارت و کیف پول را کاهش می‌دهد. جای تعجب نیست که تمایل مصرف کننده به پرداخت‌های NFC رو به افزایش است و مغازه‌هایی که از پرداخت NFC پشتیبانی می‌کنند،  از این جمعیت رو به رشد بهره‌مند می‌شوند.

کاربرد NFC و فرایند تایید پرداخت NFC

برای تایید و پذیرش پرداخت‌های NFC به یک دستگاه reader یا خواننده NFC مانند تلفن همراه مجهز به تراشه NFC نیاز دارید. برنامه پردازش کارت اعتباری شما باید پرداخت دیجیتال eWallet داشته باشد. هم‌چنین یک دستگاه پردازنده نیز لازم است تا تفلن همراه را به آن نزدیک کرده و پرداخت را انجام دهید. دستگاه‌های پردازنده پرداخت  شامل Fattmerchant ،PayPal و Shopify POS هستند.
فرایند تایید پرداخت NFC
این فناوری علاوه بر پرداخت پول در فروشگاه‌ها کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد. فهرست زیر شامل پخش کننده‌های رسانه‌ای، لوازم خانگی هوشمند و لوازم جانبی کامپیوتر (چاپگر و روتر) است:

کاربرد NFC در لوازم خانگی

فناوری NFC برای آسان کردن کارهای روزمره در خانه و زندگی شماست. مطمئنا این راحتی مورد علاقه و استقبال شما قرار می‌گیرند. چشم خود را ببندید و چنین زندگی را تصور کنید:

دسترسی به شبکه خانگی به اشتراک گذاشته شده

روتر خانگی خود را با یک درایو 1 TB و یک حافظه USB اضافی تصور کنید. فرستنده رمز عبوری برای مهمان جهت دسترسی به شبکه WiFi منزل شما فراهم می‌کند. به این ترتیب مهمانان شما قادرند به پوشه‌ها و فایل‌های مشترک دستگاه ذخیره اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. در این بایگانی عکس‌های خانوادگی، اسناد مفید و فایل‌های آموزشی برای مهمانان وجود دارند.

کاربرد NFC در اتاق خواب

برچسبی روی میز تختخواب منزل قرار دارد. کافی‌ست تلفن هوشمندتان را به برچسب نزدیک کنید. آن‌گاه تلویزیون و مودم خاموش می‌شود، صدا کم می‌شود، زنگ تلفن رومیزی تنظیم می‌شود و حتی نور لامپ آهسته آهسته کم می‌شود.
صبح زنگ هشدار شروع می‌کند به زنگ زدن و تا زمانی که از خواب بلند نشوید و برچسب را به ساعت هوشمند خود نزدیک نکنید، خاموش نمی‌شود. دستگاه قهوه شروع به ساختن اسپرسو خوشمزه می‌کند. مایلید اخبار صبح را از آشپزخانه می‌شنوید؟

 

کاربرد NFC در محل کار

در محل کار شما دسته‌ای از برچسب‌های NFC روی میز شما قرار دارند. هر یک از این برچسب‌ها مربوط به یک کار مشخص و منتظر سفارش شما هستند.
تلفن خود را نزدیک یکی از این برچسب‌‌ها کنید:
تلفن با WiFi به شبکه متصل می‌شود و مراحل کارش را شروع می‌کند: برنامه‌ها و همگام‌سازی سرویس‌های cloud را به روز می‌کند. عکس‌های جدید را بایگانی و در NAS منزل‌تان بارگذاری می‌کند. به وسیله تلفن خود چاپگر را روشن می‌کنید وبدون این‌که از جای خود بلند شوید اسناد را چاپ می‌کنید.

 

اتوماسیون تلویزیون

روی دستیگره مبل شما یک برچسب مخفی قرار دارد که تلفن هوشمند را به vibration mode تبدیل می‌کند و تلویزیون را اجرا می‌کند. شما Netflix را با جدیدترین سریال‌ها روی صفحه نمایش می‌بینید.
ساعت خود را به برچسب بعدی نزدیک می‌کنید. کانال تلویزیون را تغییر می‌دهد. Steam Box را روشن می‌کند، پیامی را برای دوستان‌تان در Steam ارسال می‌کند.

کاربرد NFC در آشپزخانه

یکی از جال ترین کاربردهای NFC در زندگی، استفاده از آن در آشپزخانه است. در این فناوری آشپزخانه شما دو منطقه دارد. کمی پیچیده‌تر از اتاق خواب است. بر روی درب یخچال و فریزر یک برچسب قرار دارد که بلندگوی بی‌سیم را اجرا می‌کند و برای گرم کردن غذا، اجاق گاز را روشن می‌کند.
برچسب دیگر در کنار میز آشپزخانه پنهان شده است. این برچسب نور لامپ را کم می‌کند و موسیقی مورد علاقه شما را پخش می‌کند.
شام آماده است!!!

سایر موارد

برای سفارش کالاهای خود از طریق خرید آنلاین می‌توانید از برچسب‌ها استفاده کنید. کاربرد مفید دیگر فناوری NFC موبایل در لوازم خانگی استفاده از برچسب‌ها در مکان‌های مشخص و افزودن موارد دیگر به لیست خرید است. صدها ایده برای استفاده از این فناوری در منزل وجود دارد. فقط کافی‌ست برچسب‌ها را در مکان‌های منطقی قرار دهید.
5 | (1)
منبع nwclimate fitsmallbusiness
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//