علائم سوختن هارد گوشی آیفون و اندروید

سوختن هارد گوشی می‌تواند منجر به از دست رفتن تمامی اطلاعات مهم و حیاتی ذخیره شده روی تلفن همراه شود. به همین دلیل، هیچکس دوست ندارد شاهد این اتفاق ناراحت کننده باشد. هارد سوخته یا eMMC آسیب‌دیده به وضعیتی اطلاق می‌شود که دیگر نتوان مانند قبل از کارایی و عملکرد صحیح هارد بهره برد و به دلایلی یا حافظه گوشی کلا از کار بیفتد یا سرعت آن بسیار کمتر از حداقل شود.

هاردها هر کجایی که باشند یکی از مهم‌ترین اجزای آن افزار به شمار می‌روند. در گوشی‌های هوشمند این هاردها معمولا با نام eMMC شناخته می‌شوند. حافظه‌های MMC یک پیش‌ماده برای چیزی که امروزه به‌عنوان حافظه‌های SD یا Secure Digital شناخته می‌شود بودند. MMCها هنوز در بازار موجود هستند اما دیگر به ندرت می‌توانید نوع جاسازی‌شده (eMMC) آن را پیدا کنید. 

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک، تمرکز اصلی‌مان را روی علل سوختن هارد گوشی ، نحوه تشخیص و بررسی راه‌های تعمیر و تعویض آن می‌گذاریم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید. 

eMMC یا هارد گوشی چیست؟

پیش‌تر نیز کمی در مورد eMMC صحبت کردیم، این حافظه‌ها به دلیل جمع‌وجور بودنشان اغلب در گوشی‌ها و تبلت و… استفاده می‌شوند. حرف «e» در ابتدای نام این حافظه، سرواژه کلمه embeded است و از آنجایی انتخاب شده که این هاردها به صورت مستقیم بر روی مادربورد دستگاه لحیم می‌شوند.

eMMC چیست؟حافظه‌های eMMC از مموری NAND فلش تشکیل شده است، همانی که می‌توانید آن را بر روی درایو‌های USB، کارت‌های SD و SSDها نیز پیدا کنید. این ویژگی باعث می‌شود برای نگهداری داده‌ها، نیازی به برق وجود نداشته باشد.

علی‌رغم اینکه هر دو حافظه eMMC و SSD از یک نوع NAND بهره می‌برند، اما آنها کاملا از یکدیگر جدا و متفاوت هستند. در زیر می‌توانید تفاوت سرعت یک eMMC 64 گیگابایت با یک SSD 128 گیگابایت را مشاهده کنید:

سوختن هارد گوشی اندروید و آیفون

حافظه استاندارد فعلی eMMC نوع v5.1A است که می‌تواند به طور موثر سرعتی بالغ بر 400 مگابایت بر ثانیه را ارائه دهد. این سرعت متوسطی است که SSD Sataها هم مقداری بالاتر یا با همان نرخ سرعت هستند.

با این وجود، فقط نرخ انتقال کلی، عملکرد و کارایی یک دستگاه را مشخص نمی‌کند. حافظه‌های eMMC معمولا با دروازه‌های مموری کمتر نیز برخلاف SSD کار می‌کنند، این به بدین معناست که بدون یک ولوم ثابت نیز سرعت انتقال در این حافظه‌ها ثابت می‌ماند.

دلایل سوختن هارد گوشی eMMC

خراب شدن، ایجاد اختلال و سوختن هارد گوشی یکی از دردناک‌ترین وضعیت‌هایی است که هر فرد می‌تواند در آن قرار بگیرد. هاردها محل ذخیره تمام اطلاعات باارزشی هستند که در تلفن همراه خود نگه‌داری می‌کنیم و در صورت سوختن آن‌ها (اگر فایل پشتیبان نگرفته باشیم) حالمان زار است و در بعضی از مواقع باید قید آن اطلاعات را بزنیم.

علائم سوختن هارد گوشی

در ادامه بعضی از متداول‌ترین دلایلی که می‌توانند روی هارد تاثیرگذار باشند را مورد بررسی قرار می‌دهیم و راه‌کارهایی را برای هر یک بررسی می‌کنیم.

خطاهای سیستم‌عامل یا سازنده گوشی

این خطا را می‌توانید در مواقعی که باتری به صورت نامناسب کار می‌کند یا در صورت وجود ویروس در دستگاه مشاهده کنید. همچنین قطع کردن پروسه به‌روزرسانی سیستم‌عامل می‌تواند روی این موضوع تاثیرگذار باشد.

نشانه‌ها:

  • فریز شدن یا گیر کردن صفحه هنگام نمایش لوگوی کمپانی
  • غیرقابل دسترس شدن هارد
کاربران می‌توانند با شرکت سازنده گوشی خود تماس گرفته و از آنها درخواست عودت کالا (Return Authorization) را نمایید، البته اگر دستگاه شامل گارانتی شود. با این حال، شرکت‌های سازنده معمولا هیچ گارانتی‌ای را برای از دست نرفتن داده‌های موجود بر روی هارد نمی‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید سیاست‌نامه گارانتی شرکت را مطالعه کنید. به‌علاوه، برای بازیابی داده‌ها و اطلاعات رو هارد، می‌توانید از افراد و شرکت‌های خصوصی که در این حوزه تخصص دارند کمک بگیرید.

اختلالات الکترونیکی و جریان نامناسب برق

گاهی اوقات می‌بینیم که برق شهری جریانات نامناسبی به خود می‌گیرد که این موضوع هنگامی که گوشی‌تان به شارژر متصل باشد، مشکل آفرین می‌شود. سعی کنید زمان‌هایی دستگاه خود را به شارژر بزنید که از جریان مناسب برق اطمینان دارید. همچنین استفاده از یک محافظ برق باکیفیت، می‌تواند خوب باشد.

نشانه‌ها: 

  • بالا نیامدن ناگهانی دستگاه
  • ناتوانی بایوس در شناسایی هارد

گرمای بیش از حد

این مشکل ممکن است زیاد برای دستگاه‌های تلفن همراه مهم نباشد؛ زیرا قطعات استفاده شده گرمای بسیار کمی تولید می‌کنند و در بیشتر مواقع در دمای مناسب به سر می‌برند. اما اگر گوشی‌تان بیش از حد داغ می‌کند سعی کنید با راه‌کارهای موجود، دمای آن را کاهش دهید.

نشانه‌ها:

  • داغ شدن سریع دستگاه بعد از استفاده

در این مواقع می‌توانید کاور موبایل را برداشته و از کار کردن با آن دست بکشید. اگر موضوع خیلی حاد است می‌توانید به یک متخصص مراجعه کنید.

بازی‌های ویدئویی سنگین

بازی‌ها همیشه به‌عنوان یک سرگرمی درجه یک با ما همراه بوده‌اند، اما اینکه این سرگرمی به سخت‌افزار گوشی آسیب برساند یا خیر، مهم است. معمولا بازی‌های میان‌رده و سبک، تهدیدی برای هارد حساب نمی‌شوند؛ اما بازی‌های سنگین چرا که نه.

اجرای بازی‌های سنگین به مدت طولانی روی دستگاه‌های ضعیف و متوسط که حداقل سیستم مورد نیاز آن را بر آورده نمی‌کنند کاری اشتباه است که می‌تواند در بعضی مواقع به آسیب به eMMC منجر شود.

نشانه‌ها:

  • خاموش شدن ناگهانی دستگاه

با حذف بازی‌های سنگین و یا کاهش مدت استفاده از آن‌ها، می‌توانید از این آسیب‌ها دور بمانید.

شارژرهای غیر استاندارد

متعلقات متعددی همراه با گوشی و هنگام خرید آن عرضه می‌شوند که یکی از پایه‌ای ترین و اصلی‌ترین آن‌ها، شارژر یا آداپتور است. اکنون بسیاری از کاربران تلفن همراه، بدون توجه به آنکه باید برند شارژر و گوشی تلفن همراه یکسان باشد، از شارژرهای مختلف و حتی غیراستاندارد و با برندهای نامعتبر استفاده می‌کنند.

اگر چه این شارژرها گوشی فرد را شارژ کرده و باتری آن پر می‌شود، اما از نظر ساختار پایه، شارژرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و استفاده از شارژرهای متفرقه باعث آسیب‌رسیدن به گوشی تلفن همراه می‌شود.

نشانه‌ها:

  • گیر کردن گوشی در صفحه نمایش لوگوی کمپانی

برای رفع این اشکال، می‌توان از آداپتوووورها و شارژرهای اصلی استفاده کرد که همراه گوشی عرضه شده‌اند. حتی اگر آداپتور هم خراب شد، ابتدا به‌دنبال تعمیر آن باشید و سپس اگر به جایی نرسیدید می‌توانید یک آداپتور دیگر برای همان مدل گوشی خود استفاده کنید.

ضربه یا ریختن آب روی گوشی

مورد آخری که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، یکی از متداول‌ترین آسیب‌هایی است که باعث آسیب به هارد گوشی می‌شود. اگر بعد از گذشت مدت زمانی از ضربه خوردن و یا ریختن آب روی گوشی، دستگاه‌تان به صورت ناگهانی خاموش شد می‌توان گفت که هاردتان مشکل پیدا کرده است.

نشانه‌ها:

  • خاموش شدن دستگاه بعد از گذشت مدتی بعد از اتفاق

اگر به این شیوه هاردتان آسیب دیده باشد، در بیشتر واقع باید آن را تعویض کنید. دراین شرایط، احتمال بازیابی داده‌ها و اطلاعات بسیار پایین می‌آید.

بازیابی داده‌های هارد گوشی

حال که با دلایل مختلف آسیب دیدن هارد گوشی یا همان eMMC آشنا شدیم، بهتر است در مورد بازیابی اطلاعات و داده‌های موجود در آن‌ها و راه‌هایی که وجود دارند صحبت کنیم و ببینیم آیا اصلا می‌توان آن‌ها را ریکاوری کرد یا خیر.

تعمیر eMMC

در ادامه یک دستگاه را مورد کندوکاو قرار می‌دهیم و eMMC آسیب‌دیده آن را جدا خواهیم کرد. به‌عنوان اولین قدم، باید هارد را روی مادربورد مشخص نمود. شناسایی آن روی PCB بسیار واضح و آسان است، در این مورد، eMMC ما یک هارد 32 گیگابایتی مدل SK hynix H26M64103EMR است.

در این مورد، این اولین روزنه امیدوار کننده‌ای بود که مژدگانی بازیابی داده‌ها را می‌داد. بازیابی اطلاعات این هارد را با تکنیک “chip-off analysis” جلو می‌بریم. این به این معنی است که چیپ مموری را از PCB خارج خواهیم کرد و با یک روش دیگر محتویات آن را می‌خوانیم تا قابلیت پردازش‌های دیگری را هم داشته باشیم.

نکته مهمی که در این روش وجود دارد این است که تنظیمات رمزنگاری‌ای که استفاده شده، می‌تواند به‌عنوان کلید موفقیت یا شکست تلقی شود. یک eMMC رمزشده می‌تواند از ریکاوری موفقیت‌آمیز جلوگیری کند؛ حتی اگر چیپ مموری هنوز سالم باشد و محتوایش را بتوان بیرون آورد.

به‌هرحال اگر رمزنگاری انجام شده باشد، رمزگشایی می‌تواند با موفقیت انجام شود؛ ولی امروزه این عمل با طراحی بهتر و اجزای سخت‌افزاری مناسب‌تر، بسیار چالش‌برانگیز یا تقریبا کاملا غیرممکن شده است. در موردی که ما می‌خواهیم به شما نشان دهیم هیچ رمزنگاری‌ای انجام نشده است.

بعد از خارج کردن PCB از بدنه، بورد را با یک سطح فلزی توسط چسب کاپتون سرهم کردیم؛ سپس مقداری ماده را دوروبر چیپ تزریق کردیم تا گرما پراکنده شود. همچنین برای جریان‌سازی مجدد توپ‌های BGA و اجازه به خارج کردن چیپ از PCB، از یک دستگاه لحیم‌کاری استفاده کردیم.

سوختن هارد گوشی آیفون و اندروید

راه‌های متعددی برای برقراری ارتباط با چیپ‌های eMMC وجود دارند. بیشتر آن‌ها از مزیت این واقعیت که این چیپ‌ها در واقع مموری‌های استاندارد MMC یا Multi Media Card هستند، بهره می‌برند که واژه e همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم به نسخه جاسازی‌شده‌ آن اشاره می‌کند.

 هر زمان که ارتباط‌های ضروری پین‌های چیپ حل شدند، یک کارت ریدر ساده USB می‌تواند کار خواندن و نوشتن روی مموری را برای‌مان انجام دهد.

این چیپ‌ها معمولا از راه‌های ارتباطی متعددی مانند رابط موازی 4 بیت یا 8 بیت و یا یک رابط تک بیتی نیز پشتیبانی می‌کنند. برای راه‌اندازی ساده و بدون دردسر و عدم نیاز به تجهیزات مخصوص، معمولا حالت یک بیتی استفاده می‌کنند.

تنها پیش‌نیازی که در این روش وجود دارد این است که ریدر هم باید از حالت یک بیتی پشتیبانی کند (به‌نظر می‌رسد USB کارت ریدرهای Transcend انتخاب خوبی برای این کار باشند). در چنین شرایطی فقط لازم است پین‌های CMD، CLK، DATO، ٰVCC و GND متصل شوند. از تعداد زیاد پین‌ها نترسید چرا که در واقع فقط چند جفت از آنها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

پین‌اوت عمومی بر اساس استاندارد JEDEC بوده و صرف نظر از اینکه سازنده یا چیپ‌ای که با آن در حال سروکله زدن هستید چه نوع است در بیشتر مواقع می‌توان گفت پین‌های مهم را می‌توانید به‌راحتی و در مکان‌های مشخص همانند چیزی که در تصویر زیر آورده شده است را پیدا کنید.

ریکاوری اطلاعات هارد گوشی

ما قبلا این اتصالات را به‌صورت دستی با سیم‌های مسی عایق‌بندی‌شده به توپ‌های BGA لحیم (0.1 میلی‌متری) کردیم، سپس آنها را به صورت مستقیم به ریدر سیم‌کشی کردیم. اگر دست‌تان لرزش نداشته باشد و مهارت کافی لحیم‌کاری را داشته باشید این کار به‌راحتی قابل انجام است.

مواردی وجود دارد که شما باید با تغییر سطح منطقی و ولتاژهای چندگانه کنار بیایید (اگر با VCC مواجه شدید بدانید منظور ولتاژهای چندگانه برای I\O مموری و فلش و اگر با VCCQ مواجه شدید منظور هسته کنترلر مموری و MMC I/O است)، پس همیشه مواظب باشید و دیتاشیت را بخوانید یا ابتدا سطح‌های ولتاژ داده شده را اندازه‌گیری کنید.

ما در این مثال، از یک مجموعه ابزار خوب استفاده کرده‌ایم، یک SD-EMMC به‌علاوه آداپتور متصل به E-Mate Pro eMMC ابزارهایی هستند که مورد استفاده ما قرار گرفته‌اند. با استفاده از این ترکیب چیپ eMMC جدا شده به‌راحتی به سوکت BGA بدون هیچ سیم‌کشی و ارتباطات خاصی با یک کارت ریدر USB ساده انجام شد.

ریکاوری هارد

از آنجایی که ما ابزار را به لپ‌تاپ (با سیستم‌عامل لینوکس) متصل کردیم آن را به عنوان یک حافظه USB جداشدنی شناسایی کرد و برای ادامه کار آماده شد.


[ 700.932552] usb 1-2: new high-speed USB device number 5 using xhci_hcd
[ 701.066678] usb 1-2: New USB device found, idVendor=8564, idProduct=4000
[ 701.066693] usb 1-2: New USB device strings: Mfr=3, Product=4, SerialNumber=5
[ 701.066702] usb 1-2: Product: Transcend
[ 701.066709] usb 1-2: Manufacturer: TS-RDF5
[ 701.066716] usb 1-2: SerialNumber: 000000000036
[ 701.129205] usb-storage 1-2:1.0: USB Mass Storage device detected
[ 701.130866] scsi host0: usb-storage 1-2:1.0
[ 701.132385] usbcore: registered new interface driver usb-storage
[ 701.137673] usbcore: registered new interface driver uas
[ 702.132411] scsi 0:0:0:0: Direct-Access TS-RDF5 SD Transcend TS3A PQ: 0 ANSI: 6
[ 702.135476] sd 0:0:0:0: Attached scsi generic sg0 type 0
[ 702.144406] sd 0:0:0:0: [sda] Attached SCSI removable disk
[ 723.787452] sd 0:0:0:0: [sda] 61079552 512-byte logical blocks: (31.3 GB/29.1 GiB)
[ 723.809221] sda: sda1 sda2 sda3 sda4 sda5 sda6 sda7 sda8 sda9 sda10 sda11 sda12 sda13 sda14 sda15 sda16 sda17 sda18 sda19 sda20 sda21 sda22 sda23 sda24 sda25 sda26 sda27 sda28 sda29 sda30 sda31 sda32 sda33 sda34 sda35 sda36 sda37 sda38 sda39 sda40 sda41 sda42 sda43

دستگاه به «sda» مپ شد. همانطور که می‌توانید از “dmesg” بالا ببینید، بر روی فایل‌سیستم تعداد زیادی پارتیشن وجود (sda1 تا sda43) وجود دارد. قبل از اینکه به مراحل دیگر رجوع کنیم، اولین قدم ساخت یک dump از چیپ مموری است. بعد از آن، برای هدایت به مراحل بعدی، از یک بکاپ آفلاین استفاده خواهیم کرد. ابزار “dd” می‌تواند برای رسیدن به این هدف به ما کمک کند:

$ dd if=/dev/sda of=sony_z5p.img status=progress

با وجود dump کامل، ادامه آنالیز امن است. با استفاده از “parted”، ساختار پارتیشن را بررسی کردیم:

Model: (file)
Disk /mnt/hgfs/kali/sony_z5p/sony_z5p.img: 31.3GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: gpt
Disk Flags:

Number Start End Size File system Name Flags
1 131kB 2228kB 2097kB TA
2 4194kB 21.0MB 16.8MB ext4 LTALabel
3 21.0MB 105MB 83.9MB fat16 modem msftdata
4 105MB 105MB 131kB pmic
5 105MB 105MB 131kB alt_pmic
6 105MB 105MB 1024B limits
7 105MB 106MB 1049kB DDR
8 106MB 106MB 262kB apdp
9 106MB 107MB 262kB msadp
10 107MB 107MB 1024B dpo
11 107MB 107MB 524kB hyp
12 107MB 108MB 524kB alt_hyp
13 109MB 111MB 1573kB fsg
14 111MB 111MB 8192B ssd
15 111MB 112MB 1049kB sbl1
16 112MB 113MB 1049kB alt_sbl1
17 113MB 115MB 1573kB modemst1
18 117MB 119MB 1573kB modemst2
19 119MB 119MB 262kB s1sbl
20 119MB 120MB 262kB alt_s1sbl
21 120MB 120MB 131kB sdi
22 120MB 120MB 131kB alt_sdi
23 120MB 121MB 1049kB tz
24 121MB 122MB 1049kB alt_tz
25 122MB 122MB 524kB rpm
26 122MB 123MB 524kB alt_rpm
27 123MB 124MB 1049kB aboot
28 124MB 125MB 1049kB alt_aboot
29 125MB 192MB 67.1MB boot
30 192MB 226MB 33.6MB rdimage
31 226MB 259MB 33.6MB ext4 persist
32 259MB 326MB 67.1MB FOTAKernel
33 326MB 327MB 1049kB misc
34 327MB 328MB 524kB keystore
35 328MB 328MB 1024B devinfo
36 328MB 328MB 524kB config
37 331MB 436MB 105MB rddata
38 436MB 447MB 10.5MB ext4 apps_log
39 449MB 466MB 16.8MB ext4 diag
40 466MB 780MB 315MB ext4 oem
41 780MB 990MB 210MB ext4 cache
42 990MB 25.8GB 24.8GB ext4 userdata
43 25.8GB 31.3GB 5513MB ext4 system

فقط یک پارتیشن، آن هم “userdata” برای انجام عملیات ریکاوری نیاز است. با استفاده از “losetup” این امکان وجود دارد تا به صورت خودکار هر پارتیشن شناسایی‌شده‌ای را از image یا هر پارتیشن انتخابی دیگر روی ایمیج را به اصطلاح mount کرد.

$ losetup -Prf sony_z5p.img

به محض mount شدن فایل‌سیستم، ریکاوری دیگر مسئله مهمی نیست. این را همه می‌دانند که کجا و چگونه اندروید و اپلیکیشن‌های رایج مانند مخاطبین، پیام‌ها و تصاویر، داده‌های خود را ذخیره می‌کنند. برای دیگر اپلیکیشن‌ها نیز می‌توان با جست‌وجو در فولدرهای برنامه و چک کردن دیتابیس‌هایش آن داده‌ها را پیدا کرد.

ما در این مثال، بر روی داده‌های زیر برای ریکاوری تمرکز کردیم:

  • مخاطبین
    • فرمت: دیتابیس SQLite
    • آدرس: /data/com.google.android.gms/databases/icing_mmssms.db
  • پیام‌های متنی
    • فرمت: دیتابیس SQLite
    • آدرس: /data/com.google.android.gms/databases/icing_mmssms.db
  • فایل‌های دانلود شده
    • فرمت: فایل معمولی
    • آدرس: /media/0/Download
  • تصاویر و ویدئوها
    • فرمت: فایل معمولی
    • آدرس: /media/0/DCIM
  • تصاویر و ویدئوهای اپلیکیشن وایبر
    • فرمت: فایل معمولی
    • آدرس: /media/0/viber/media

با یک دستگاه روت‌شده یدکی، می‌توان دیتابیس‌ها را بر روی دستگاه جدید جایگزین کرد تا اجازه پردازش‌های بیشتر را پیدا کنیم. به‌هرحال این برای یک کاربر عادی امکان‌پذیر نیست.

تصاویر و فایل‌های چندرسانه‌ای به مراقبت مخصوصی نیاز ندارند چون می‌توان همانطور که ریکاور شده‌اند ذخیره شوند و توسط یک فرد عادی دیده شوند، اما این در مورد داده‌هایی که در دیتابیس SQLite ذخیره شده‌اند مقداری متفاوت است؛ چون برای استخراج صحیح آن‌ها نیاز هست تا ساختار دیتابیس حفظ شود و خروجی تولیدشده نیز باید طوری باشد که توسط انسان‌ها و یا ابزارهای دیگر شناسایی و خوانده شود.

ما یک اسکریپت با نام “dump-contacts2db” روی گیت‌هاب پیدا کردیم که برای تجزیه دیتابیس مخاطبین به آیتم‌هایی به فرمت متداولی مانند vCard مناسب است. با این‌کار کاربر می‌تواند بعدا آن را به اپلیکیشن‌های موردنیاز خودش وارد کرده و آنها را دوباره همگام کند.

برای پیام‌های متنی چیز کاربردی‌ای را پیدا نکردیم، پس بر آن شدیم تا ساختار داده‌ای مربوطه را در دیتابیس SQLite بررسی کنیم:

CREATE TABLE mmssms(
_id INTEGER NOT NULL,
msg_type TEXT NOT NULL,
uri TEXT NOT NULL,
type INTEGER,
thread_id INTEGER,
address TEXT,
date INTEGER,
subject TEXT,
body TEXT,
score INTEGER,
content_type TEXT,
media_uri TEXT,
read INTEGER DEFAULT 0,
UNIQUE(_id,msg_type) ON CONFLICT REPLACE);

پیچیدگی زیادی نداشت، به همین خاطر دو دقیقه بعد توانستیم یک اسکریپت کثیف را برای استخراج متون به فایل‌های CSV بنویسیم که البته به‌طور صحیح کار می‌کرد:

#!/bin/bash

for thread in $(sqlite3 icing_mmssms.db 'select distinct thread_id from mmssms'); do
address=`sqlite3 icing_mmssms.db 'select distinct address from mmssms where thread_id = '"$thread" | sed 's/[^0-9]*//g'`
sqlite3 -csv icing_mmssms.db 'SELECT datetime(date/1000, "unixepoch","localtime"), address, msg_type, body from mmssms where thread_id = '"$thread"' order by date' > sms_with_${address}_thread_${thread}.csv
done

کار تمام شد! این آخرین مرحله از ریکاوری داده‌های هدف بود که با موفقیت انجام شد. این‌کار برای فرد معمولی مثل شما ممکن است چالش‌برانگیز باشد پس اگر تخصص قبلی در این زمینه ندارید توصیه می‌کنیم کار بازیابی داده‌های‌تان را به یک متخصص سرشناس بسپارید.

بازیابی اطلاعات هارد گوشی

تعمیر هارد eMMC

اگر در مورد تعمیر هارد خود کنجکاو هستید، این مورد را باید ابتدا با دانستن نشانه‌های سوختن هارد گوشی تشخیص دهید و سپس به یک متخصص مراجعه کنید. در قسمت‌های قبل نشانه‌هایی مانند خاموش شدن ناگهانی دستگاه هنگام کار کردن با آن، هنگ کردن گوشی هنگام نمایش لوگوی شرکت سازنده، پاک نشدن محتویات هارد، مواجهه با پیام «Internal Storage is damage» و … را بازگو کردیم.

هشدار: اگر تخصص قبلی در تعمیر ندارید سعی در باز کردن و تعمیر هارد ننمایید و آن را به یک متخصص بسپارید.

برای تعمیر کردن و یا آماده کردن هارد برای استفاده مجدد قاطعیت کاملی مبنی برا اینکه پروسه موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر وجود ندارد؛ زیرا بسته به وضعیتی که eMMC در آن آسیب دیده باشد، می‌تواند تعمیر آن را غیرممکن کرد و شاید راه‌کار این باشد که داده‌های داخلش را با شیوه‌ای مانند همین چیزی که در این مقاله شرح داده شد ریکاوری کرد و روی یک دستگاه جدید جایگزین کرد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را انواع علائم سوختن هارد گوشی آشنا کنیم و پس از آن، به بررسی روش‌های ریکاوری فایل‌ها بپردازیم. البته بدیهی است که مراحل توضیح داده شده برای این کار، مقداری تخصصی به نظر می‌رسند و به همین دلیل، ممکن است مقداری برای شما گیج کننده باشند. 

اگر به تازگی هارد گوشی آیفون و یا اندروید خود را از دست داده‌اید، لطفا تجربه خود را در این زمینه و همچنین روش‌های تعمیر آن، با ما و سایر کاربران مجله ایده آل تک در میان بگذارید. 

سوال‌های متداول در ارتباط با سوختن هارد گوشی

eMMC چیست؟ آیا eMMC همان هارد گوشی است؟!

بله! در واقع eMMC یک حافظه است که به‌دلیل مشخصه‌هایی که دارد بیشتر در دستگاه‌هایی که محدودیت دارند استفاده می‌شود. این نوع از حافظه‌ها به صورت مستقیم بر روی مادربورد دستگاه لحیم می‌شوند.

آیا حافظه‌های MMC با eMMC متفاوت‌اند؟

تقریبا! در واقع eMMC مخفف embeded multi media card است که نسخه جاساز شده MMC به شمار می‌رود.

چه دلایلی باعث سوختن هارد گوشی می‌شوند؟

1. خطاهای سیستم‌عامل یا سازنده
2. اختلالات الکترونیکی و جریان نامناسب برق
3. گرمای بیش از حد
4. بازی‌های ویدئویی سنگین
5. استفاده از شارژرهای غیر استاندارد
6. ضربه و یا ریختن آب روی گوشی

چگونه تشخیص دهیم که هارد گوشی سوخته یا آسیب دیده است؟

نشانه‌هایی مانند خاموش شدن ناگهانی دستگاه هنگام کار با آن، هنگ کردن گوشی هنگام نمایش لوگوی شرکت سازنده، پاک نشدن محتویات هارد و … می‌توانند هشداری برای آسیب دیدن هارد باشند.

آیا امکان ارتقا حافظه eMMC وجود دارد؟

خیر، به‌دلیل لحیم شدن این حافظه‌ها به مادربورد اصلی این امکان وجود ندارد اما می‌توانید با استفاده از ویژگی‌هایی (مانند قابلیت درج کارت حافظه) که سازنده در دستگاه تعبیه کرده است استفاده کنید.

آیا داده‌ها و اطلاعات هارد گوشی قابل بازیابی و ریکاوری هستند؟

بله، در بیشتر مواقع اگر تعمیرکار تخصص کافی داشته باشد می‌تواند اطلاعاتی که در eMMC ذخیره شده است را بازگردانی کند.

4 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//