حذف دستگاه های متصل به واتساپ و پاک کردن نشست های فعال

واتساپ (Whatsapp) یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های جهان است. همه ما برای ارتباط با دوستان، خانواده، همکاران و میلیون‌ها کاربر دیگر، از این برنامه رایگان استفاده می‌کنیم. اما در صورتی که اکانت ما در این اپلیکیشن هک شود، تکلیف چیست؟ در این شرایط باید به فکر حذف دستگاه های متصل به واتساپ باشید!

متاسفانه این پیام‌رسان هم بدون دردسر نیست! با وجود امنیت بالای این برنامه، امکان هک شدن حساب کاربری شما وجود دارد. در واقع دیگران می‌توانند از طریق سایر دستگاه‌ها، به پیام‌ها و اطلاعات واتساپ شما دسترسی پیدا کنند!

ما در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید سایر دستگاه‌های متصل به واتساپ را به‌راحتی پاک کنید. اگر دوست ندارید دیگران (به‌ویژه هکرها) به اطلاعات شخصی شما در Whatsapp دسترسی پیدا کنند، حتما تا پایان، با ما همراه باشید.

چگونه بفهمیم واتساپ ما روی گوشی دیگری نصب شده است؟

در صورت اتصال به اینترنت، چیزی به نام امنیت کامل وجود ندارد! بنابراین شما بعد از نصب واتساپ روی کامپیوتر و موبایل در قبال حفظ امنیت حساب خود، مسئولیت دارید. یک اشتباه ساده، می‌تواند حساب شما را در معرض جاسوسی دیگران قرار دهد. در صورت رخ دادن یکی از موارد زیر، احتمال هک شدن Whatsapp وجود دارد:

  • استفاده از واتساپ وب
  • گم شدن تلفن همراه
  • دزدیده شدن تلفن همراه

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده است؟

در صورتی که یکی از این اتفاقات برای شما رخ داده است و هر کدام از نشانه‌های زیر را مشاهده می‌کنید، شک نکنید که حساب واتساپ شما، هک شده است:

  • مشاهده پیام‌های ناشناس
  • درخواست دوستانه از سوی افراد ناشناس
  • تغییر تعداد چت‌ها

اکثر هکرها سعی می‌کنند تا تمام این موارد را حذف کنند. با این حال اگر سریع باشید، می‌توانید از این نشانه‌ها، برای تشخیص هک شدن حساب واتساپ خود کمک بگیرید.

آموزش ارسال لوکیشن در واتساپ و تلگرام
بخوانید

قفل کردن واتساپ با تایید دو مرحله‌ای

Whatsapp از رمز عبور استفاده نمی‌کند؛ بنابراین برای جلوگیری از هک شدن اکانت یا حذف دستگاه های متصل به واتساپ ، چاره‌ای جز قفل کردن آن ندارید. استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای، راهی مناسب برای قفل کردن حساب در واتساپ معمولی و واتساپ بیزینس است؛ به این ترتیب هرکس که بخواهد وارد حساب شما شود، باید کد تأیید را وارد کند.

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا واتساپ را باز کنید و از صفحه اصلی، آیکون سه نقطه را انتخاب کنید.
  • سپس گزینه «Setting» و بعد «Account» را انتخاب کنید.
  • اکنون گزینه «Two-step verification» را انتخاب کنید.
احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید
احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید
  • با ضربه زدن روی دکمه سبز رنگ «Enable» آن را فعال کنید.
  • سپس پین کد (PIN) خود را انتخاب کنید.
  • بدین ترتیب هر بار که واتساپ را باز می‌کنید، باید برای احراز هویت پین کد را وارد کنید.

حذف دستگاه های متصل به واتس اپ

برای حذف دستگاه های متصل به واتس اپ باید این برنامه را از تلفن همراه خود «Uninstall» کنید. همچنین می‌توانید از طریق «Setting» پروفایل خود، روی گزینه «Log out» یا «Sign out» کلیک کنید.

در صورت گم شدن یا دزدیده شدن تلفن همراه (به تلفن همراه خود دسترسی ندارید)، باید با اپراتور سیم‌کارت خود تماس بگیرید تا سیم‌کارت را قفل کند. اگر کد IMEI تلفن همراه خود را داشته باشید، می‌توانید با اپراتور موبایل خود تماس بگیرید تا گوشی را هم قفل کند.

بعد از این کار باید یک سیم کارت جدید (با همان شماره قبلی) خریداری کنید. سپس یک نسخه جدید از واتساپ را روی یک تلفن همراه دیگر نصب کرده و از طریق احراز هویت دو مرحله‌ای (پین کد) وارد پروفایل خود شوید.

بدین ترتیب کار حذف دستگاه های متصل به واتساپ شما صورت می‌گیرد؛ زیرا فقط در یک دستگاه می‌توانید از واتساپ استفاده کنید. (کاربری شما در گوشی قبلی، به صورت اتوماتیک، غیر فعال می‌شود.)

به عنوان یک راه‌حل دیگر برای حذف دستگاه های متصل به واتساپ می‌توانید کاربری خود را موقتا غیرفعال کنید: برای این کار باید شماره موبایل خود (همراه با کد کشور خود) را به پشتیبانی Whatsapp ایمیل کنید.

حذف نشست های فعال در واتساپ

واتساپ یک قابلیت جدید به نام WhatsApp Web اضافه کرده است. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید به راحتی از این برنامه در رایانه شخصی خود استفاده کنید. احراز هویت در این ابزار، از طریق وارد کردن شماره موبایل و پین کد صورت می‌گیرد.

‌بنابراین شما از طریق وارد کردن شماره موبایل و پین کد خود در کامپیوتر شخصی یا عمومی، می‌توانید از WhatsApp Web استفاده کنید. با این‌حال، نمی‌توان گفت که هیچ‌کس، سعی نمی‌کند به حساب شخص دیگری نفوذ کند!

همانطور که همه ما می‌دانیم، دنیای مجازی خیلی ایمن نیست! اگر شما از کامپیوتر شخصی یا کامپیوتر محافظت شده با رمز عبور خود استفاده می‌کنید، مسئله چندان مهمی نیست؛ اما در صورت استفاده از واتساپ وب در کامپیوتر عمومی، باید بعد از اتمام کار، از پروفایل خود خارج شوید. در غیر این‌صورت، کاربران بعدی به اطلاعات شما دسترسی پیدا خواهند کرد!

ورود به پروفایل در واتساپ وب «Active sessions» یا «Log in session» نام دارد این عبارت به معنی ایجاد نشست فعال برای شما است. خروج از پروفایل هم «Sign Out All Sessions» یا «Log Out All Sessions» نام دارد؛ این عبارت به معنی حذف نشست های فعال در واتساپ است.

شما باید اطمینان حاصل کنید که نشست فعال واتساپ در رایانه عمومی وجود ندارد.

به همین خاطر لازم است به طور مرتب، نشست های فعال در واتساپ را بررسی کنید. در صورت مشاهده علائم هک شدن (در بالا ذکر شده است)، احتمال دسترسی دیگران به اطلاعات شما وجود دارد. بنابراین باید عملیات حذف نشست های فعال در واتس اپ را انجام دهید:

شما به دو روش می‌توانید کار حذف نشست های فعال در واتساپ را انجام دهید:

  • از طریق تلفن همراه
  • از طریق رایانه

این کار در هر دو دستگاه، بسیار ساده است و تنها با یک ضربه، می‌توانید از تمام نشست های فعال واتساپ وب خارج خواهید شد.

حذف نشست های فعال در واتساپ از طریق کامپیوتر

  • واتساپ وب را در کامپیوتر باز کنید.
  • روی سه نقطه عمودی در بالای واتساپ وب کلیک کنید‌.
  • حالا یک منو با شش گزینه باز می‌شود؛ روی گزینه «Log out» کلیک کنید.
روی گزینه «Log out» کلیک کنید
روی گزینه «Log out» کلیک کنید
  • با این کار شما از نشست فعال واتساپ وب خارج می‌شوید.
نکته: شما می‌توانید با حذف تمام تاریخچه مرورگر در کامپیوتر، از  WhatsApp Web خارج شوید. بنابراین وارد تاریخچه مرورگر خود شوید و آن را حذف کنید. اگر می‌خواهید پس از حذف تاریخچه مرورگر، از واتساپ در کامپیوتر خود استفاده کنید، باید کد را دوباره اسکن کنید.

حذف نشست های فعال در واتساپ از طریق تلفن همراه

اگر به طور تصادفی فراموش کردید که از WhatsApp Web در کامپیوتر خارج شوید و جلوی کامپیوتر خود نبودید، چگونه باید از واتساپ وب خارج شوید؟ نگران نباشید! یک روش دیگر وجود دارد تا از راه دور این کار را انجام دهید:

  • ابتدا برنامه واتساپ را در تلفن همراه خود باز کنید.
  • سپس وارد «Setting» شده و روی «WhatsApp Web/Desktop» ضربه بزنید.
  • اگر دوربین اسکن باز شد، یعنی اینکه هیچ نشست فعالی در واتساپ وب شما وجود ندارد.
روی WhatsApp Web_Desktop» ضربه بزنید
روی «WhatsApp Web/Desktop» ضربه بزنید
  • اگر یک فهرست از ویندوز باز شد، یعنی اینکه در واتساپ وب شما نشست فعال وجود دارد.
  • بدین ترتیب تمام نشست‌های فعال واتساپ وب با آخرین زمان فعالیت به شما نشان داده می‌شود.
  •  روی «Log out from all devices» ضربه بزنید.
  • با این‌کار، از تمام نشست های فعال واتساپ وب، از تمام دستگاه‌ها خارج می‌شوید.
روی «Log out from all devices» ضربه بزنید
روی «Log out from all devices» ضربه بزنید

چند تذکر مهم

جالب است بدانید که اگر شماره موبایل یا سیم کارت را تغییر دهید، واتساپ همچنان می‌تواند در همان حساب کاربری کار کند. هنگامی که واتساپ در یک تلفن همراه راه اندازی می‌شود، تا زمانی که آن را حذف نکنید، در آن‌جا باقی می ماند!

زمانی‌که حساب کاربری واتساپ شما غیرفعال باشد، اسم شما همچنان در لیست مخاطبین باقی می‌ماند. بنابراین مخاطبین شما به مدت سی روز می‌توانند برای شما پیام ارسال کنند.

اگر قبل از سی روز حساب واتساپ خود را در یک تلفن همراه دیگر فعال کنید، پیام‌های ارسال شده (اطلاعات، عکس یا فیلم) را دریافت خواهید کرد.

کلام پایانی

در سزح جهانی، واتساپ را به عنوان یک اپلیکیشن ایمن می‌شناسند. اما متاسفانه، امکان هک شدن حساب شما، در این برنامه، وجود دارد. بنابراین، همیشه آماده حذف دستگاه های متصل به واتساپ و پاک کردن نشست‌های فعال باشید.

در صورتی که دوست دارید به اطلاعات بیشتری در رابطه با پیام‌رسان Whatsapp دسترسی داشته باشید؛ حتما سری هم به صفحه “آموزش واتساپ” بزنید.

سوالات متداول 

چگونه بفهمیم واتساپ ما روی گوشی دیگری نصب شده است؟

در صورتی که تعداد چت‌های شما بدون دلیل تغییر می‌کند، پیام‌هایی را از سمت افراد ناشناس دریافت می‌کنید و … به احتمال زیاد کاربری واتساپ شما روی یک گوشی همراه دیگر نصب شده است.

چگونه دیگران می‌توانند واتساپ ما را هک کنند؟

در صورتی که تلفن همراه خود را گم کرده باشید تا آن را از شما دزدیده باشند و همچنین اگر از کامپیوترهای عمومی برای اتصال به واتساپ وب استفاده کنید، احتمال هک شدن واتساپ وجود دارد.

3.4 | (13)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

17 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
17
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//