چند قابلیت حیرت انگیز و ویژگی های جدید در اندروید 11

گوگل سیستم عامل اندروید 11 را در اواخر سال 2020 منتشر کرد. البته همه دستگاه‌هایی که قابل ارتقا به این نسخه بودند، نتوانستند آن را بلافاصله دریافت کنند. ماه‌هاست که اندروید 11 به آرامی در حال اجرا و توسعه است. بنابراین اگر هنوز آن را روی تلفن همراه خود ندارید، این اتفاق دیر یا زود رخ خواهد داد.

بدون تردید، ویژگی های جدید در اندروید 11 باعث محبوبیت چشم‌گیر آن خواهد شد. افزایش قابلیت‌های این سیستم عامل نسبت به اندروید 10 و البته 117 ایموجی جدید، تنها بخشی‌ از شگفتی‌های آخرین نسخه از سیستم عامل گوگل محسوب می‌شوند.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم شما را با  ویژگی های جدید در اندروید 11 آشنا کنیم. اگر شما هم دوست دارید شیفته این سیستم عامل محبوب شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

نکته: توجه داشته باشید که همه این ویژگی‌ها در همه دستگاه‌های اندرویدی ظاهر نمی‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است گوشی‌ها سامسونگ، شیائومی، هواوی و … با برخی از قابلیت‌های اندروید 11 سازگای کامل نداشته باشند.

افزودن قابلیت‌های جدید به منوی Power

دکمه خاموش شدن تلفن همراه خود را نگه‌داید تا با یک صفحه جدید از دستورات و دسترسی‌ها مواجه شوید. تماس‌ها اضطراری، خاموش یا ریستارت کردن تلفن همراه، Google Wallet و … از جمله مواردی هستند که در اندروید 11 به منوی Power اضافه شده‌اند.

قابلیت های جدید در منوی پاور

جالب است بدانید که امکان سفارشی‌سازی قابلیت‌هایی که در منوی Power گنجانده‌ شده‌اند نیز در اختیار کاربران اندورید 11 قرار گرفته است. از آن‌جایی که گوگل این قابلیت‌ را برای همه سازندگان تلفن همراه فعال نکرده است، تنها در برخی از برندها از جمله گوشی‌های Google Pixel شاهد منوی متنوع پاور خواهید بود.

کنترل‌های رسانه‌ای پویا

در اندروید 11 مدیا پلیر اندکی به قسمت پایینی منوی دسترسی سریع (Quick Settings) انتقال پیدا کرده است. برای دیدن مدیا پلیر در اندازه کوچک، باید صفحه را از بالا به پایین بکشید. این در حالیست که برای دیدن این پخش کننده در اندازه اصلی، باید انگشت خود را یک‌بار دیگر به سمت پایین بکشید.

کنترل دینامیکی پخش کننده های رسانه

علاوه بر این، اگر بیش از یک برنامه پخش کننده دارید، می‌توانید صفحه را به سمت دیگر بکشید تا کنترل‌های هر یک را مشاهده کنید.

ضبط کننده نمایش‌گر داخلی

بالاخره و بعد از مدت‌ها انتظار، گوگل یک ضبط کننده نمایش‌گر داخلی را در سیستم عامل اندروید 11 قرار داده است. تا پیش از این، کاربران برای فیلم گرفتن از صفحه نمایش تلفن همراه خود، نیاز به دانلود و استفاده از برنامه‌های شخص ثالث داشتند.

اکنون و با استفاده از اندروید 11 نیازی به هیچ برنامه‌ای برای گرفتن رکورد از اتفاقات روی صفحه نمایش موبایل خود ندارید. یک بازی را اجرا کنید و به راحتی از تمامی مراحل آن فیلم گرفته و برای دوستان خود ارسال نمایید. فوق‌العاده نیست؟

کنترل بیشتر بر اعلان های مکالمه

اندروید 11 دسترسی و کنترل مکالمه‌های مختلف را بسیار راحت کرده است. اکنون تمام گفتگوها از قبلی پیام‌های کوتاه و چت‌های شما در پیام‌رسان‌های مختلف، در بخش‌های جداگانه قرار گرفته و هر کدام از آن‌ها، اعلان‌های خاص خودشان را خواهند داشت.

علاوه بر این، شما کنترل بهتری نیز روی این گفتگوها خواهید داشت. می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید که به صورت معمولی ظاهر شوند، یکی از مکالمه‌ها همیشه در ابتدای لیست قرار بگیرد و یا اصلا آن‌ها را سایلنت کنید.

کنترل بهتر روی مکالمه ها

توجه: با خاموش کردن یک مکالمه، اعلان‌های آن برای شما ظاهر نمی‌شوند و همواره نیز در انتهای لیست مکالمه‌های شما قرار خواهد گرفت.

دسترسی به اعلان‌های پاک شده و تاریخچه آن‌ها

در بسیاری از مواقع، یک اعلان را بدون خواندن و بر اثر اشتباه پاک می‌کنیم و دیگر به آن دسترسی نداریم. خوشبختانه یکی از ویژگی های جدید در اندروید 11 ذخیره اعلان‌های پاک شده است. بنابراین دیگر نگران از دست دادن هیچ نوتیفیکیشنی نخواهید بود.

در صورتی که از سیستم عامل اندروید 11 استفاده کنید، می‌توانید با ورود به سابقه اعلان‌ها، به تمامی نوتیفیکیشن‌های 24 ساعت گذشته خود، دسترسی داشته باشید.

برنامه های مورد علاقه خود را در صفحه اشتراک پین کنید

صفحه اشتراک (Share page) در اندروید 11 تمیزتر و البته آسان‌تر شده است. به این ترتیب می‌توانید اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مورد علاقه خود را به این صفحه پین کرده و در کمترین زمان ممکن، به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

افزودن برنامه ها به صفحه اشتراکی

تنها کافیست انگشت خود را برای چند لحظه روی برنامه مورد نظر نگه‌دارید تا منوی پین کردن برای شما ظاهر شود. البته ممکن است برخی از برنامه‌ها، هم‌چنان از منوی اشتراکی سفارشی خود استفاده کنند و به شما اجازه پین کردن در صفحه اشتراکی را ندهند.

برنامه ریزی تم‌ تاریک

تم تاریک یا همان Dark mode در اندروید 10 بخه قابلیت‌های سیستم عامل گوگل اضافه شد. این قابلیت به کاربران در صرفه جویی در مصرف باتری کمک می‌کرد. به عنوان یکی از ویژگی های جدید در اندروید 11 اکنون می‌توانید Dark mode را برنامه‌ریزی کنید تا در زمان‌های مشخص شده فعال شود.

به این ترتیب می‌توانید با ورود به منوی تنظیمات، حالت تم تاریک را برای مواقع مشخصی از شبانه روز (طلوع یا غروب آفتاب) برنامه‌ریزی کنید. این قابلیت باعث می‌شود تا در هز زمان که تمایل داشته باشید، صفحه نمایش تلفن همراه خود را به صورت کامل، تاریک کنید.

اجازه فعالیت موقت به اپلیکیشن‌ها

مجوزهای دسترسی برنامه‌ها در اندروید 11 بسیار جزئی‌تر شده است. تا قبل از این، شما به یک برنامه، دسترسی‌های مورد نیاز را می‌دادید و دیگر امکان تغییر آن وجود نداشت. اما به لطف یکی از ویژگی های جدید در اندروید 11 اکنون هر زمان دوست داشتید، می‌توانید دسترسی‌های مختلف را به اپلیکیشن‌ها بدهید یا آن‌ها را محدود نمایید.

دسترسی موقت به برنامه ها

به عبارتی دیگر، تمامی دسترسی‌هایی که برای اپلیکیشن‌ها صادر می‌کنید، تنها تا زمان پایان اجرای آن‌ها اعتبار دارند. در نتیجه برنامه با هر بار اجرا شدن، باید مجوزهای لازم را دوباره از سمت شما دریافت نماید. البته می‌توانید برای برخی از این اپلیکیشن‌ها، مجوزهای دائمی نیز صادر کنید.

دسترسی صوتی هوشمندتر

Voice Access قابلیتی است که به شما اجازه می‌دهد رابط کاربری تلفن همراه خود را با صدا کنترل کنید. در گذشته، موقعیت‌های زیادی وجود داشتند که مجبور گزینه‌های روی صفحه نمایش را با استفاده از اعداد، انتخاب کنید. اما به لطف اندروید 11 این مشکل برای همیشه از بین خواهد رفت.

در اندروید 11 سیستم عامل، درک بهتری از دستورات شما خواهد داشت. بنابراین می‌توانید از طریق صدا، رابط کاربری تلفن همراه خود را به صورت کامل مدیریت کنید. در این نسخه از سیستم عامل گوگل، دیگر خبری از خبری از کنترل برنامه‌ها از طریق اعداد روی صفحه کلید نخواهد بود.

کلام پایانی

سیستم عامل جدید گوگل، به زودی جای خود را روی تمام تلفن‌های همراه اندروید باز خواهد کرد. بنابراین دیر یا زود، شما نیز اشتیاق خود را برای استفاده از این سیستم عامل، به دست خواهید آورد. به همین دلیل و برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، به بررسی چندین ویژگی جدید اندروید 11 پرداختیم.

در صورتی که در ارتباط با سیستم عامل اندروید 11 سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

ویژگی های جدید در اندروید 11 چیست؟

این سیستم عامل از ویژگی‌های مختلفی پرده برداری کرده است. دسترسی آسان و هوشمند صوتی، مدیریت پویای پخش کننده‌های رسانه‌ای، زمان‌بندی تم تاریک، امکان دسترسی موقت به برنامه‌ها و … تنها بخشی از قابلیت‌های جدید در اندروید 11 محسوب می‌شوند.

تفاوت اندروید 10 با 11 چیست؟

بسیاری از قابلیت‌هایی که در اندروید 10 در نظر گرفته‌ شده‌اند، در اندروید 11 توسعه داده شده‌اند. علاوه بر این، ویژگی‌‍‌های جدیدی نیز به اندروید 11 اضافه شده‌اند که در نسخه‌های قدیمی این سیستم عامل، وجود نداشتند.

آیا باید به اندروید 11 آپدیت کنیم؟

توصیه می‌کنیم فعلا برای این کار عجله نکنید تا تمام به روز رسانی‌های لازم روی این سیستم عامل انجام شوند. اما در نهایت و با گذشت زمان، برای استفاده بهتر از تلفن همراه خود، باید به اندروید 11 آپدیت کنید.

آیا اندروید 11 اکنون پایدار است؟

در حال حاضر گوگل در حال بهبود قابلیت‌های سیستم عامل اندروید 11 است. بنابراین نمی‌توان از پایداری قطعی آن مطمئن بود.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//