رفع مشکل عدم شناسایی سیم کارت (با روش‌های تست شده)

علی‌رغم پیشرفت تکنولوژی و کاربردهای مختلف تلفن همراه، برقراری تماس‌ همچنان مهم‌ترین وظیفه این دستگاه‌ها محسوب می‌شود. مشکلات سیم‌کارت‌ها و  عدم شناسایی آنها به این معنی است که شما نمی‌توانید از اساسی‌ترین قابلیت گوشی موبایل خود استفاده کنید. ایجاد مشکل در سیم‌کارت تلفن همراه، می‌تواند بسیار کلافه‌کننده باشد. در چنین شرایطی، تلفن همراه عملا تبدیل به یک وسیله سرگرمی شده و ماهیت خود را به‌عنوان یک ابزار ارتباطی، از دست می‌دهد.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده‌آل تک قصد داریم به بررسی 11 روش کاربردی برای رفع مشکلات سیم‌کارت‌ها در تلفن‌های همراه بپردازیم. اگر شما هم به‌تازگی با خطاهایی مانند «SIM Card Not Detected» مواجه شده‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

نشانه های مشکل نشناختن سیم کارت

این مشکلات زمانی به وجود می‌آیند که تلفن همراه، نتواند سیم‌کارت را به‌درستی تشخیص دهد. در این صورت و بعد از روشن‌کردن گوشی موبایل، ممکن است روی صفحه نمایش، یکی از خطاهای زیر نمایش داده شود:

  1. No Sim Card Detected
  2. Sim Card not Inserted
  3. cannot Detect Sim Card
  4. SIM not Ready
  5. SIM Error
  6. خطا در خواندن سیم‌کارت
  7. سیم‌کارت را وارد کنید

در بسیاری موارد سیم‌کارت به‌راحتی توسط گوشی همراه قابل‌شناسایی نیست و به‌اصطلاح سیم‌کارت خوانده نمی‌شود. در چنین شرایطی قادر به برقراری تماس، ارسال پیامک، استفاده از دیتای تلفن همراه و هر گونه ارتباط نیستید. دلایل زیادی باعث ایجاد چنین مشکلاتی می‌شوند. از جمله: قراردادن نادرست سیم‌کارت، جابه‌جاشدن سیم‌کارت بر اثر ضربه، عدم شناسایی اپراتور، ایرادات سیستمی و موارد دیگر.

روش‌های حل مشکل عدم شناسایی سیم کارت

همان‌طور که گفته شد دلایل زیادی برای ایجاد مشکل در سیم‌کارت‌ها وجود دارد. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان چنین مشکلاتی را رفع کرد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

ری استارت کردن تلفن همراه

1. سیم‌کارت را به‌درستی در جای خود قرار دهید

گاهی اوقات ممکن است بر اثر ضربه، سیم‌کارت جابه‌جا شده و در محل درستی قرار نگرفته باشد. درصورتی‌که سیم‌کارت در جای خود محکم نمی‌شود، می‌توانید از یک‌تکه کاغذ، مقوا یا نوارچسب برای ثابت نگه‌داشتن سیم‌کارت استفاده کنید. این یک راه‌حل ارزان و ساده است که در بسیاری موارد مشکلات سیم‌کارت‌ها را رفع می‌کند.

2. تلفن همراه خود را ری استارت کنید

بسیاری از تلفن‌های همراه، تا زمان راه‌اندازی مجدد، قادر به شناسایی سیم‌کارت نیستند؛ بنابراین اگر به‌تازگی سیم‌کارت خود را در گوشی قرار داده‌اید، حتما آن را یکبار ری استارت کنید. فراموش نکنید که این روش، ساده‌ترین راه برای رفع بسیاری از مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تلفن‌های همراه است.

برای راه‌اندازی مجدد تلفن همراه، دکمه خاموش/روشن (Power) را برای چند ثانیه فشار دهید. در پنجره نمایش‌داده‌شده، بر روی “Reboot” یا “Restart” ضربه بزنید. یک دقیقه صبر کرده و دوباره با فشاردادن دکمه پاور، گوشی را روشن کنید.

3. در صورت امکان باتری را از گوشی خارج کنید

خارج‌کردن باتری روشی دیگر برای رفع مشکلات سیم‌کارت‌ها، خارج‌کردن باتری است. البته درصورتی‌که باتری گوشی، پلمب نباشد می‌توانید از این روش استفاده کنید. به این منظور، ابتدا تلفن همراه را خاموش کرده و باتری‌ را از محفظه مخصوص (در پشت‌گوشی) خارج کنید.

به مدت ۳۰ ثانیه صبر کرده و سپس باتری را دوباره در جای مخصوص خود قرار دهید. اکنون تلفن همراه را روشن کرده و وضعیت شناسایی سیم‌کارت را بررسی کنید.

وارد کردن صحیح سیم¬کارت

4. اپراتور شبکه را به‌صورت دستی تنظیم کنید

در برخی موارد ممکن است تنظیمات اپراتور شبکه، به دلیل به‌روزرسانی‌های ناگهانی تلفن همراه به‌صورت اتوماتیک تغییر کند. به همین دلیل سیم‌کارت توسط تلفن همراه قابل‌شناسایی نیست. در چنین شرایطی، مطابق مراحل زیر، می‌توانید اپراتور را به‌صورت دستی تنظیم کنید:

  1. وارد تنظیمات یا «Setting» تلفن همراه شوید.
  2. روی «Wireless and Networks» ضربه بزنید.
  3. گزینه «Mobile Networks» را انتخاب کنید.مشکل شناسایی نشدن سیم کارت
  4. گزینه «Network Operators» را انتخاب کنید.روی network operators ضربه بزنید
  5. روی «Search Networks» ضربه بزنید.روی search networks ضربه بزنید

در بعضی از تلفن‌های همراه، ممکن است نیاز باشد تنظیمات اپراتور را به شکل دیگری تنظیم کنید:

  1. وارد تنظیمات شده و گزینه «Wireless and Networks» را انتخاب کنید.
  2. گزینه «Data Usage» را انتخاب کرده و روی آیکون “سه‌نقطه” در گوشه بالای سمت راست ضربه بزنید.
  3. گزینه «Cellular Networks» را انتخاب کنید.
  4. روی «Network Operators» ضربه بزنید.

دستورالعمل‌های بالا، به احتمال زیاد، خطای «No SIM Card Detected» را برطرف خواهند کرد.

تغییر حالت شبکه در تلفن همراه

5. حالت شبکه را به خودکار (Auto) تغییر دهید

با این روش، به‌صورت خودکار شبکه مناسب برای کاربر انتخاب می‌شود. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد تنظیمات تلفن همراه خود شوید.
  2. روی «Mobile Networks» ضربه بزنید.
  3. گزینه «Network mode» را انتخاب کنید.
    گزینه network mode را انتخاب کنید
  4. روی «LTE/3G/2G (auto connect)» ضربه بزنید.تنظیمات شبکه را به صورت خودکار تنظیم کنید

درصورتی‌که بعد از انجام مراحل بالا، مشکل سیم‌کارت رفع نشد، باید از سایر روش‌ها استفاده کرد.

6. حالت پرواز (Flight Mode) را فعال و غیرفعال کنید

روش دیگر برای رفع مشکلات سیم‌کارت‌ها استفاده از حالت پرواز است. با فعال‌شدن حالت پرواز تمامی فعالیت‌های شبکه تلفن همراه خاموش می‌شود. این روش می‌تواند اختلالات نرم‌افزاری احتمالی برای شناسایی مشکلات سیم‌کارت را رفع کند.

با کشیدن صفحه تلفن همراه به سمت پایین، گزینه Flight Mode را در منوی تنظیمات سریع مشاهده می‌کنید. در غیر این صورت، با ورود به بخش تنظیمات هم این گزینه در دسترس شما قرار دارد. البته در نظر داشته باشید که بعد از فعال‌کردن حالت پرواز، چند ثانیه صبر کنید و دوباره آن را غیرفعال کنید.

حالت پرواز را فعال کنید

بعد از فعال کردن حالت پرواز، چند ثانیه صبر کنید و دوباره آن را غیر فعال کنید. توجه داشته باشید تا زمانی که Flight Mode در وضعیت On قرار داشته باشد، کلیه شبکه‌های تلفن همراه، قطع خواهند بود.

7. حافظه کش یا داده‌های پنهان را پاک کنید

برخی اوقات پرشدن حافظه پنهان یا همان Cache در تلفن‌های همراه، می‌تواند باعث عدم شناسایی سیم‌کارت شود. در این شرایط، باید مطابق مراحل زیر فضای حافظه را آزاد کنید:

رفع مشکلات سیم¬کارت¬ها با پاک کردن حافظه پنهان

  1. از بخش تنظیمات، وارد «Storage» شوید.
  2. بر روی گزینه «Storage Settings» ضربه بزنید.
  3. در صفحه باز شده، گزینه «Internal Storage» را انتخاب کنید.روی گزینه internal storage ضربه بزنید
  4. روی «Cached data» ضربه بزنید.روی clear data ضربه بزنید
  5. گزینه «Clear» را انتخاب کرده و آن را تایید کنید.

8. تنظیمات شبکه خود را بازنشانی (Reset) کنید

یکی دیگر از روش‌های ساده برای رفع مشکلات سیم‌کارت‌ها، ریست‌کردن تنظیمات شبکه است. برای این کار، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد تنظیمات تلفن همراه خود شوید.
  2. گزینه «Backup & Reset» را انتخاب کنید.
  3. بر روی «Network settings reset» ضربه بزنید.تنظیمات شبکه را ریست کنید

در صورتی که سیم کارت شما هم‌چنان توسط گوشی همراه شناسایی نمی‌شود، به سراغ ادامه راه حل‌ها بروید.

9. گوشی خود را بروزرسانی کنید

آپدیت یا به­روزرسانی سیستم‌عامل هم یکی از گزینه‌های مناسب برای رفع مشکل سیم‌کارت تلفن‌های همراه، باشد. برای استفاده از این روش:

  1. وارد بخش Setting شوید.
  2. روی «Software Updates» ضربه بزنید.
  3. گزینه «Download updates manually» را انتخاب کنید.سیستم عامل گوشی را به روز کنید

10. گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید

در برخی موارد ممکن است هیچ یک از روش‌های مطرح شده در این مقاله، نتواند مشکل سیم‌کارت را رفع کند. در اینجا می‌توانید تلفن همراه را به حالت کارخانه (Reset Factory) برگردانید. البته توجه داشته باشید که در این حالت، تمامی اطلاعاتی که در تلفن همراه خود ذخیره کرده‌اید، پاک می‌شوند.

گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید

مراحل ریست فکتوری، متناسب با نوع سیستم‌عامل و برند تلفن‌های همراه می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است مراحل بازگرداندن گوشی همراه به تنظیمات کارخانه را از دفترچه راهنمای گوشی مطالعه کنید.

11. شاید کانکتور سیم کارت آسیب دیده باشد

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است گوشی شما سیم کارت شما را شناسایی نکند این است که کانکتور سیم کارت داخل گوشی شما آسیب دیده یا شکسته است. کانکتور سیم کارت یک قطعه فلزی کوچک است که سیم کارت شما را به برد منطقی گوشی متصل می‌کند. اگر این قطعه خمیده، شل، خورده یا شکسته باشد، ممکن است نتواند سیم کارت شما را بخواند.

برای بررسی این موضوع، باید گوشی خود را باز کرده و کانکتور سیم کارت را به دقت بررسی کنید. البته مشخص است که این کار می‌تواند مشکل و خطرناک باشد، زیرا ممکن است به سایر قسمت‌های تلفن خود آسیب برسانید یا گارانتی آن را باطل کنید. بنابراین، توصیه می‌کنیم فقط در صورتی این کار را انجام دهید که به مهارت‌های خود اطمینان دارید و ابزارهای مناسب برای باز کردن مدل گوشی خود را دارید. در غیر این صورت این کار حتما باید توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای گوشی انجام شود.

نکته نهایی: وصل بودن سیم کارت را بررسی کنید

یک احتمال برای مشکل عدم شناسایی سیم کارت این است که سیم کارت شما فعال نباشد یا هنوز در مرکز ارائه دهنده خدمات شبکه شما ثبت نشده باشد. اگر یک سیم کارت جدید تهیه کرده‌اید یا طرح و ارائه دهنده خود را تغییر داده باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد.

برای آزمایش این موضوع، می‌توانید از سیم کارت خود در تلفن دیگری که با شبکه شما سازگار است استفاده کنید. اگر گوشی دیگر هم سیم کارت شما را نمی‌شناسد، مشکل از خود سیم کارت است. شما باید با ارائه دهنده خدمات شبکه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که آیا سیم کارت شما فعال و به درستی ثبت شده است یا خیر.

اگر گوشی دیگر سیم کارت شما را می شناسد اما گوشی خودتان آن را نمی‌شناسد، مشکل از گوشی شماست.

کلام آخر

روش‌های مختلفی برای رفع مشکل مربوط به سیم‌کارت‌ها در تلفن‌های همراه وجود دارد. شاید ساده‌ترین آنها خاموش و روشن‌کردن گوشی همراه باشد. نکته مهم این است که متناسب با نوع تلفن همراه، شاید بتوان از روش‌های مختلفی برای رفع مشکلات سیم‌کارت‌ها استفاده کرد. به همین دلیل برخی روش‌های موثر، در این مقاله معرفی شدند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر اطلاعات کافی در زمینه سیستم‌عامل یا نرم‌افزار گوشی همراه خود ندارید، از افراد متخصص کمک بگیرید. در این صورت به‌صورت تخصصی مشکل سیم‌کارت گوشی شما برطرف خواهد شد.

درصورتی‌که همچنان در ارتباط با این موضوع سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات مقاله با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول 

چرا سیم کارت در گوشی شناسایی نمی شود؟

این مشکل می‌تواند دلایل سخت افزاری و نرم افزاری زیادی داشته باشد. شل شدن سیم کارت، به هم خوردن تنظیمات شبکه، ایرادات سیستمی و … از جمله این عوامل محسوب می‌شوند.

چگونه مشکل عدم شناسایی سیم کارت در تلفن همراه را رفع کنیم؟

ریستارت کردن گوشی، بازگشت به تنظیمات کارخانه، به روز رسانی سیستم عامل، خارج کردن و قرار دادن دوباره سیم کارت، تنظیم دستی اپراتور شبکه و … از جمله راه‌حل‌هایی هستند که می‌توانید برای رفع این مشکل امتحان کنید.

از تمامی روش‌های مطرح شده در مقاله استفاده کردم. بااین‌حال چرا سیم­کارت ایرانسل فعال نمی‌شود؟

بهتر است سیم‌کارت را در گوشی‌های مختلف امتحان کنید. اگر این مشکل همچنان برقرار بود، بهتر است از طریق اپراتور سیم‌کارت پیگیری کنید.

4 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//