دی جی شوید: برنامه‌های 2024 برای حذف صدای خواننده

به دلایل مختلفی ممکن است بخواهید صدای خواننده را از یک آهنگ بردارید؛ بسته به هدفی که دارید، می‌توانید از ابزارهایی که در این نوشته معرفی شده‌اند استفاده کنید.

در گذشته حذف صدای خواننده از یک قطعه موسیقی، یک فرایند دستی بود که بر کیفیت نهایی، اثر می‌گذاشت؛ اما اکنون به لطف نرم‌افزارهای جدید، حتی اگر تجربه‌ای در زمینه ویرایش صدا نداشته باشید، می‌توانید به‌آسانی آهنگ محبوب خودتان را از وکال جدا کنید. روش‌های متنوع حذف صدا از جمله لغو صدا و فاز، تنظیم اکولایزر و به‌خصوص هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشینی به شما در این کار یاری خواهند رساند.

من در این مقاله قصد دارم شما را با بهترین برنامه‌ها و سایت حذف صدای خواننده از آهنگ آشنا کنم که خودم با آن‌ها کار کرده‌ام و به نظرم بسیار عالی و کاربرپسند هستند. اگر عاشق ملودی یک موزیک شده‌اید و در عین حال، به شنیدن صدای خواننده علاقه‌ای ندارید یا قصد دارید صدای خودتان را روی آن بگذارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

حذف صدای خواننده از آهنگ، با توجه به موارد استفاده شما و درصورت عدم رضایت خواننده، می‌تواند نقض‌کننده قوانین کپی‌رایت باشد.

اجازه دهید ابتدا با وب‌سایت‌های آنلاین شروع کنیم و بعد به برنامه‌های حذف صدا در سیستم عامل‌های مختلف از قبیل اندروید، iOS و ویندوز برسیم.

وب سایت حذف صدای خواننده از آهنگ (آنلاین)

وب‌سایت‌های آنلاین، معمولا ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای دستیابی به قابلیت‌های مختلف، محسوب می‌شوند. برای حذف صدای خواننده نیز، می‌توانید از این سایت‌ها استفاده کرده و بدون نیاز به نصب هیچ برنامه‌ای، موسیقی‌های بی‌کلام خود را بسازید. هر زمانی که نام موسیقی مورد نظرتان را نمی‌دانستید تا بتوانید آن را دانلود کنید، نگران نباشید، این هم راه حل دارد؛ فقط کافیست به مطلب بهترین برنامه های تشخیص آهنگ در اندروید کدامند، مراجعه کنید. 

1. سایت vocal remover برای حذف صدای خواننده

به عنوان اولین گزینه، حتما روی وب سایت vocalremover.org حساب کنید. این سایت در نوع خود بی‌نظیر است؛ رابط کاربری این وب‌سایت، ساده‌تر از چیزی است که فکرش را کنید:

  1. آهنگ مورد نظر خود را در قسمت «Browse my files» آپلود کرده و چند لحظه منتظر بمانید تا پردازش آن، به پایان برسد.Browse my files در سایت vocal remover
  2. در مرحله بعد دو نوار سبز و بنفش برای شما نمایش داده می‌شود که نوار سبز مربوط به موزیک و نوار بنفش صدای خواننده است. با استفاده از ولوم هر نوار، می‌توانید به میزان دلخواه خود برسید، اما اگر می‌خواهید صدای خواننده به طور کامل حذف شود، ولوم Vocal را روی کمترین حالت ممکن قرار دهید.حذف کردن صدای خواننده با ووکال ریموور
  3. با این سایت هوش‌مصنوعی می‌توانید برعکس هم عمل کنید، یعنی با کم کردن ولوم Music و بالا بردن Vocal، فقط صدای خواننده بدون آهنگ را دریافت کنید.حذف آهنگ و دریافت صدای خواننده
  4. در نهایت فرمت دلخواه خود را از گزینه پایین سمت راست، کنار دکمه Save، انتخاب کرده و بعد از آن، روی گزینه ذخیره کلیک کنید تا خروجی دانلود شود.

نمونه خروجی حذف صدای خواننده از آهنگ با سایت vocalremover.org

آهنگ اصلی:

 

خروجی آهنگ بی‌کلام:

 

خروجی صدای خواننده، بدون آهنگ:

2. سایت myedit برای حذف صدای خواننده از آهنگ

myedit، یکی از این ابزارهای آنلاین ساده برای حذف صدای خواننده است که استفاده از آن کاملا رایگان است. به سایت myedit مراجعه کنید و با دنبال کردن مراحل زیر، به نتیجه دلخواه خود برسید.

  1. ابتدا در بخش Choose a Files، یک فایل MP3، WAV، FLAC یا M4A را آپلود کنید. دقت کنید که مدت زمان آهنگ باید کمتر از ۱۰ دقیقه و حجم فایل کمتر از ۱۰۰ مگابایت باشد.

    سایت حذف صدای خواننده از آهنگ AudioDirector
    وب‌سایت MyEdit
  2. منتظر بمانید که آهنگ شما بارگزاری شده و هوش مصنوعی کار را انجام دهد. این فرایند ممکن است چند ثانیه طول بکشد.اپلود موسیقی
  3. در قسمت Vocal Volume می‌توانید صداها را به‌طور کامل حذف کنید یا میزان حجم صدا را به کمک نوار لغزنده تنظیم کنید. برای حذف کامل صداها مطمئن شوید که میزان صدا روی 30dB- تنظیم شده است.تغیر آهنگ و دانلود
  4. درست در کنار گزینه دانلود با زدن روی فلش رو به پایین، می‌توانید Format فایل خروجی خودتان را مشخص کنید.
  5. در انتها، دکمه آبی‌رنگ Download که در گوشه بالا سمت راست را کلیک کنید تا آهنگ بی‌کلام خودتان را دریافت کنید.

نمونه خروجی حذف صدای خواننده از آهنگ با سایت myedit

آهنگ اصلی:

 

خروجی آهنگ بی‌کلام:

 

3. سایت LALAL.AI برای حذف صدای خواننده از آهنگ

LALAL.AI بهترین و هیجان‌انگیزترین انتخاب موجود است. با کمک آن می‌توانید صداها را در هر آهنگی حذف کنید و یک آهنگ با کیفیت دستگاهی را برای استفاده بیشتر به عنوان موسیقی پس‌زمینه در ارائه‌ها، ویدیوهای رسانه‌های اجتماعی، کارائوکه، تمرین و غیره استخراج کنید.

LALAL.AI یک سرویس حذف‌کننده صدا و جداسازی منبع موسیقی پیشرفته است که برای استخراج سریع، آسان و دقیق اجزای صوتی مختلف یک فایل صوتی استفاده می‌شود. به کمک این ابراز می‌توانید بدون افت کیفیت به حذف صدای خواننده، ساز، درام، باس، پیانو، گیتار الکتریک، گیتار آکوستیک بپردازید.

برای حذف وکال از هر موزیکی با LALAL.AI، این مراحل را دنبال کنید:

  1. LALAL.AI را در مرورگر خود باز کنید.

    انتخاب فایل
    وب‌سایت LALAL.AI
  2. برای آپلود فایل صوتی یا ویدیویی خود، روی Select Files کلیک کنید.
  3. چند ثانیه صبر کنید تا آپلود و پردازش تمام شود.آپلود شدن فایل
  4. در صفحه بعدی دو فایل صوتی به شما داده می‌شود که یکی وکال موزیک به‌صورت جداگانه و دیگری آهنگ بدون صدای خواننده است.تنظیم صدا
  5. علاوه‌بر حدف صدای خواننده می‌توانید از پنل سمت چپ مواردی مانند درام، باس، صدا، نویز و غیره را نیز از فایل اصلی جدا کنید. هیجان‌انگیز است، نه؟

نمونه خروجی حذف صدای خواننده از آهنگ با سایت myedit

آهنگ اصلی:

خروجی آهنگ بی‌کلام:

خروجی صدای خواننده، بدون آهنگ:

با توجه به کیفیت خروجی، من امتیاز بالایی به این سایت می‌دهم. این سایت حذف صدای خواننده از آهنگ، فوق‌العاده است.

4. سایت phonic mind برای حذف صدای خواننده

این وب سایت نیز از یک رابط کاربری آسان و چند مرحله‌ای برخوردار است. کافی است وارد آدرس phonicmind.com شده و شروع به حذف صدای خواننده کنید:

  1. روی گزینه «Start Here!» کلیک کرده و آهنگ مورد علاقه خود را آپلود کنید.حذف صدای خواننده از آهنگ توسط سایت phonic mind
  2. پس از چند لحظه، عملیات بارگذاری تمام شده و حذف صدای خواننده، شروع می‌شود.شروع بی کلام کردن آهنگ در سایت phonic mind
  3. بعد از چند لحظه، فایل جدا شده در اختیار شما قرار می‌گیرد. می‌توایند با انتخاب فرمت و کلیک روی گزینه «Download»، موسیقی بدون صدا را دریافت و در سیستم خود، ذخیره کنید.دریافت موسیقی بدون صدای خواننده

سایت PhonicMind، با استفاده از هوش‌مصنوعی قدرتمند خود، بهترین عملکرد در جداسازی صدای خواننده از موزیک را دارد.

برنامه‌های حذف صدای خواننده برای آيفون

اگر از کاربران سیستم عامل iOS هستید، با استفاده از برنامه‌های بسیار کاربردی زیر، می‌توانید موزیک‌های مورد علاقه خود را بی‌کلام کنید:

1. برنامه Vocal Extractor‬

این اپلیکیشن، نمره ۴.۱ از ۵ را در میان کاربران فروشگاه اپ استور دریافت کرده است. تنها با زدن یک دکمه، می‌توانید صدا را از آهنگ جدا کرده و یک موسیقی بی‌کلام زیبا داشته باشید.

بی کلام کردن اهنگ در برنامه Vocal Extractor‬ در آیفون

برای دانلود Vocal Extractor می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه از اپ استور

مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن، عبارتند از:

  • امکان ذخیره آهنگ‌های جدا شده در Google Drive و Dropbox.
  • امکان استفاده از آهنگ‌ها در دستگاه‌ها و سیستم‌ عامل‌‌های دیگر.
  • استفاده از فناوری Deep Learning برای جدا کردن آهنگ‌های ادغام شده و سخت.
  • امکان کار با آهنگ‌هایی که به صورت زنده ضبط شده‌اند.

به دلیل رابط کاربری ساده و جذاب، کار با برنامه Vocal Extractor بسیار ساده است و هیچ مشکلی در این رابطه، نخواهید داشت.

2. برنامه Vocal Remover Lit‪e‬

بی کلام کردم آهنگ در برنامه Vocal Remover Lit‪e‬

روی این اپلیکیشن هم می‌توانید به عنوان برنامه حذف صدای خواننده در آیفون حساب کنید. البته ناگفته نماند که Vocal Remover Lit‪e‬ نمره مناسبی را در فروشگاه اپ استور به خود اختصاص نداده است. با این‌حال، گزینه بدی برای این‌کار به نظر نمی‌رسد.

برای دانلود Vocal Remover Lit‪e‬ می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

برای استفاده از این اپلیکیشن، تنها دو قدم ساده در پیش دارید:

  • آهنگ را از حافظه دستگاه خود، انتخاب کنید.
  • پس از پردازش آهنگ، می‌تواند صدا را با استفاده از سوئیچ موجود در برنامه، حذف یا اضافه کنید.

3. اپلیکیشن Voloco برای حذف صدای خواننده در آیفون

Voloco در اصل یک برنامه همه کاره است که انواع تنظیمات و ادیت‌های صوتی از جمله حذف صدای خواننده از آهنگ را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. حتی می‌توانید بعد از حذف کردن صدای خواننده، یک افکت جذاب را به موسیقی اضافه کرده و یک ریمیکس به یاد ماندنی ایجاد کنید.

حذف صدای خواننده با برنامه voloco

برای دانلود این برنامه محبوب و کاربردی، می‌توانید روی لینک زیر ضربه بزنید:

یکی از نقاط قدرت اپلیکیشن Voloco امکان جدا کردن صدا از انیمیشن‌ها است. به این ترتیب می‌توانید صدای اصلی را از یک کارتون دلخواه حذف کرده و در صورت تمایل، یک دوبله با صدای خودتان را جایگزین کنید! فوق‌العاده نیست؟

4. برنامه Moises

این برنامه یکی از بهترین اپلیکیشن‌هایی است که می‌توانید حذف صدای خواننده از آهنگ را در آیفون انجام دهید؛ زیرا از هوش مصنوعی بسیار قوی بهره می‌برد. تنها کافیست آهنگ را به داخل برنامه انتقال دهید و با استفاده از تنظیمات، ضربه و بیت‌های آهنگ را دستکاری کنید.

حذف صدای خواننده با برنامه Moises

برای دانلود این برنامه محبوب و کاربردی، می‌توانید روی لینک زیر ضربه بزنید:

مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن، عبارتند از:

  • امکان ذخیره آهنگ‌های جدا شده در Google Drive و Dropbox.
  • امکان استفاده از آهنگ‌ها در دستگاه‌ها و سیستم‌ عامل‌‌های دیگر.
  • استفاده از فناوری Deep Learning برای جدا کردن آهنگ‌های ادغام شده و سخت.
  • امکان کار با آهنگ‌هایی که به صورت زنده ضبط شده‌اند.

برنامه‌های حذف صداي خواننده براي اندروید

گستردگی اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل اندروید بسیار بیشتر است. به همین دلیل، شما گزینه‌های زیادی را برای حذف صدای خواننده از آهنگ، پیش رو دارید.

1. برنامه Vocal Remover for Karaoke

این برنامه در تمامی دستگاه‌هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، کار می‌کند. Vocal Remover for Karaoke در میان کاربران فروشگاه گوگل پلی، نمره ۳ از ۵ را دریافت کرده است.

برنامه اندرویدی حذف صدای خواننده Vocal Remover for Karaoke

برای دانلود این برنامه، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

مهم‌ترین قابلیت‌های Vocal Remover for Karaoke عبارتند از:

  • افکت‌های قابل تنظیم برای حذف صدای خواننده
  • قابلیت پاک کردن صدا از روی تمام فرمت‌های صوتی
  • پشتیبانی کنترل پخش
  • ذخیره آهنگ‌های پردازش شده به صورت فایل‌های صوتی

2. برنامه Vocal Remover – AI Karaoke Maker : Sonic Melody

این اپلیکیشن، نمره ۳.۷ از ۵ را در فروشگاه پلی استور، کسب کرده است؛ بنابراین می‌توانید روی آن به عنوان یک برنامه تقریبا سودمند، حساب کنید. خوشبختانه این برنامه نیز روی تمام دستگاه‌های اندروید به خوبی کار می‌‌کند.

اپلیکیشن اندرویدی حذف صدای خواننده Sonic Melody

از لینک زیر می‌توانید برای دانلود اپلیکیشن Sonic Melody استفاده کنید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

3. برنامه Moises

این برنامه یکی از بهترین اپلیکیشن‌هایی است که می‌توانید برای حذف صدای خواننده از آهنگ در اندروید استفاده کنید؛ زیرا از هوش مصنوعی بسیار قوی بهره می‌برد. تنها کافیست آهنگ را به داخل برنامه انتقال دهید و با استفاده از تنظیمات، ضربه و بیت‌های آهنگ را دستکاری کنید.

اپلیکیشن اندرویدی Moises

برای دانلود این برنامه محبوب و کاربردی، می‌توانید روی لینک زیر ضربه بزنید:

مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن، عبارتند از:

  • امکان ذخیره آهنگ‌های جدا شده در Google Drive و Dropbox
  • امکان استفاده از آهنگ‌ها در دستگاه‌ها و سیستم‌ عامل‌‌های دیگر
  • استفاده از فناوری Deep Learning برای جدا کردن آهنگ‌های ادغام شده و سخت
  • امکان کار با آهنگ‌هایی که به صورت زنده ضبط شده‌اند.

برنامه‌های حذف صدای خواننده از آهنگ برای ویندوز

کاربران سیستم عامل ویندوز و دستگاه‌های کامپیوتر و لپ تاپ هم گزینه‌های مختلفی را برای حذف صدای خواننده از آهنگ، در اختیار دارند. ما در این‌جا به معرفی ۳ مورد از برنامه‌های قدرتمند و محبوب در این زمینه، خواهیم پرداخت:

1. برنامه Vocal Remover 2.0

این نرم افزار کاملا رایگان است و البته از رابط کاربری بسیار مناسبی هم برخوردار است. این برنامه ساده و کم‌حجم، از افکت Karaoke DSP برای ساخت آهنگ‌های بی‌کلام استفاده می‌کند.

نرم افزار نسخه دسکتاب حذف صدای خواننده vocal remover

برای دانلود Vocal Remover می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

جالب است بدانید که این برنامه، تنها ۲۷۰ کیلوبایت حجم دارد. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از Vocal Remover نیاز به نصب برنامه «Winamp» دارید.

2. برنامه Magic Vocal Remover

اگر به دنبال یک برنامه حرفه‌ای برای حذف صدای آهنگ از خواننده هستید، ما به شما Magic Vocal Remover را پیشنهاد می‌دهیم. تنها نکته منفی، رایگان نبودن این نرم افزار است (باید دست به جیب شده و برای خرید اشتراک آن، ۲۰ دلار هزینه کنید).

نرم افزار نسخه دسکتاب Magic Vocal Remover برای حذف صدای خواننده

برای دانلود برنامه Magic Vocal Remover می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

این نرم افزار، تاکنون بیش از ۱۲ هزار بار از وب سایت رسمی Magic Vocal Remover دانلود شده و در تمام نسخه‌های سیستم عامل ویندوز هم، قابل اجرا است.

3. برنامه CyberLink AudioDirector

برنامه CyberLink AudioDirector نسخه دسکتاب برای بی کلام کردن آهنگ

CyberLink AudioDirector می‌تواند به شما کمک کند که کیفیت صداهای موجود در ویدیوهای خود را بهبود ببخشید. علاوه بر این، به شما اجازه می‌دهد که عملیات ویرایش مختلفی را انجام دهید، مانند برش زدن و کوتاه کردن و یا حذف حرفه‌ای خواننده از آهنگ را برای شما انجام می‌دهد. این ابزار دارای رابط کاربری خوبی بوده که شبیه به نرم‌افزارهای مشابه دیگر است. بنابراین، اگر تجربه قبلی داشته باشید، می‌توانید بدون هیچ زحمتی کارهای ساده‌ای را شروع کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری آسان
  • استخراج دقیق صدا
  • حذف آهنگ‌های ساز بدون افت کیفیت
  • ریمیکس کردن همان آهنگ

برای دانلود نرم افزار CyberLink AudioDirector برای سیستم عامل ویندوز، کافیست روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود نسخه دسکتاپ

ربات تلگرام حذف صدای خواننده از آهنگ

ربات‌ تلگرام، ابزار جالب و در عین حال مفیدی است که می‌تواند برای اهداف مختلف، طراحی شده و مورد استفاده قرار بگیرد. برای حذف صدای خواننده از روی آهنگ نیز، چند نمونه از این برنامه‌ها، در دسترس شما قرار دارند. ما در ادامه، به معرفی ربات «Music manager bot» می‌پردازیم:

برای استفاده از این ربات، کافیست عبارت «Musicmanagerbot@» را در بخش جستجوی برنامه تلگرام وارد کنید. در ادامه و پس از ورود به این ربات، روی گزینه «Start» ضربه بزنید.

Music manager bot به شما اجازه می‌دهد تا سقف ۵۰ مگابایت، صدای خواننده را به صورت رایگان، از روی آهنگ، حذف کنید. البته ممکن است به عنوان تبلیغات، از شما خواسته شود که یک یا چند کانال تلگرام را نیز، دنبال کنید.

پس از انجام مراحل بالا، ربات آماده استفاده شده و می‌توانید به حذف صدای خواننده از آهنگ بپردازید. خوشبختانه رابط کاربری Music manager bot بسیار ساده بود و برای استفاده از آن، هیچ مشکلی نخواهید داشت.

کلام آخر

ملودی کاملا از صدای خواننده جداست: ممکن است یک آهنگ، از موسیقی بسیار زیبایی برخوردار باشد و بخواهید آن را به عنوان زنگ گوشی تنظیم کنید. در این شرایط، می‌توانید با استفاده از ابزارهایی که در این مقاله معرفی شدند، به راحتی یک موزیک بی‌کلام زیبا و لذت‌بخش بسازید.

در صورتی که در کار کردن با هر کدام از این برنامه‌های حذف صدای خواننده از آهنگ اشکال یا ابهامی دارید، لطفا در بخش نظرات با ما مطرح کنید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

آیا حذف صدای خواننده با kmplayer امکان پذیر است؟

خیر. این برنامه نمی‌تواند قابلیت حذف صدای خواننده را در اختیار شما قرار دهد. برای حذف صدای خواننده از آهنگ باید به فکر نصب برنامه‌های دیگر یا استفاده از وب سایت های آنلاین باشید.

برنامه karaoke چگونه کار می‌کند؟

کارائوکه یک ابزار برای خوانندگی مجازی است که می‌توانید با استفاده از آن، می‌توانید روی موسیقی‌های مورد علاقه خود، به صورت دلخواه، آهنگ بخوانید. می‌توانید اپلیکیشن karaoke را برای تلفن همراه خود دانلود کرده و صدای خواننده را از روی موسیقی حذف کنید. سپس به صورت دلخواه، روی موزیک بی‌کلام، آهنگ ضبط کنید.

آیا با ربات حذف صدای خواننده در تلگرام، می‌توان آهنگ بی کلام ساخت؟

بله. ربات‌های زیادی برای این‌کار ساخته شده‌اند که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید صدای خواننده را از آهنگ حذف کنید و یک موسیقی بی کلام داشته باشید. ما به شما، ربات music manager bot را پیشنهاد می‌دهیم.

بهترین برنامه ها برای حذف صدا از روی موزیک چیست؟

جواب این سوال، به سیستم عاملی که از آن استفاده می‌کنید، بستگی دارد. اما به عنوان بهترین راه، ما به شما، وب سایت‌های رایگان و آنلان vocalremover و phonicmind را پیشنهاد می‌دهیم.

آیا حذف صدای خواننده با kmplayer امکان پذیر است؟

خیر . این برنامه نمی‌تواند قابلیت حذف صدای خواننده را در اختیار شما قرار دهد. برای حذف صدای خواننده از آهنگ باید به فکر نصب برنامه‌های دیگر یا استفاده از وب سایت های آنلاین باشید.

برنامه karaoke چگونه کار می‌کند؟

کارائوکه یک ابزار برای خوانندگی مجازی است که می‌توانید با استفاده از آن، می‌توانید روی موسیقی‌های مورد علاقه خود، به صورت دلخواه، آهنگ بخوانید. می‌توانید اپلیکیشن karaoke را برای تلفن همراه خود دانلود کرده و صدای خواننده را از روی موسیقی حذف کنید. سپس به صورت دلخواه، روی موزیک بی‌کلام، آهنگ ضبط کنید.

آیا با ربات حذف صدای خواننده در تلگرام، می‌توان آهنگ بی کلام ساخت؟

بله. ربات‌های زیادی برای این‌کار ساخته شده‌اند که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید صدای خواننده را از آهنگ حذف کنید و یک موسیقی بی کلام داشته باشید. ما به شما، ربات musicmanagerbot را پیشنهاد می‌دهیم.

بهترین برنامه ها برای حذف صدا از روی موزیک چیست؟

جواب این سوال، به سیستم عاملی که از آن استفاده می‌کنید، بستگی دارد. اما به عنوان بهترین راه، ما به شما، وب سایت‌های رایگان و آنلان vocalremover و phonicmind را پیشنهاد می‌دهیم.

3.6 | (21)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

11 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
11
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//