تفاوت‌ ویندوز ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی | کدام یک بهتر است ؟

تفاوت‌ ویندوز ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی در چیست ؟ همه ما روزانه با کامپیوتر و وسایل الکترونیکی زیادی سر و کار داریم. استفاده از این ابزارها تا حد زیادی زندگی را برای ما راحت‌تر کرده است. به صورتی که تصور زندگی، بدون کامپیوتر و گوشی خیلی تصور خوشایندی نیست. اگر تا به حال کامپیوتر یا لپ‌تاپ خریده باشید به احتمال زیاد با عبارت‌های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی روبرو شده‌اید؛ و هر فروشنده‌‌ای سعی کرده است با بهتر جلوه دادن یکی از این دو شما را برای خرید سیستم مورد نظر مجاب کند.

اما تفاوت‌ ویندوز ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی در چیست ؟ و کدام یکی از آن‌ها بهتر می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند؟ اگر می‌خواهید جواب این سوال‌ها را پیدا کنید تا انتهای این نوشته با ایده آل تکنولوژی همراه باشید. اما قبل از هر کاری اجازه دهید؛ مفهوم ۳۲ بیت و ۶۴ بیت را با هم بررسی کنیم.

۳۲ بیت به چه معنا می‌باشد؟

۳۲ بیت در محیط‌های مختلف دارای معانی متفاوتی می‌باشد. برای ریزپردازنده‌ها، توانایی خواندن و نوشتن اطلاعات را نشان می‌دهد و می‌تواند هر گونه داده را پردازش کرده و از آدرس‌های حافظه‌‌ای استفاده کند که در ۳۲ بیت نشان داده شده است. یک پردازنده ۳۲ بیتی حداکثر می‌تواند به ۴ گیگابات رم به طور مستقیم دسترسی داشته باشد.

ویندوز 32 بیتی

برای سیستم عامل‌ها، ۳۲ بیت به نحوه دستیابی به داده‌ها اشاره دارد. این مفهوم برای نشان دادن یک آدرس حافظه استفاده می‌شود و در رابطه با ریزپردازنده کار می‌کند. در واقع می‌توان گفت که سخت افزار ۳۲ بیتی می‌تواند ۲ به توان ۳۲ آدرس داشته باشد و سیستم عامل ۳۲ بیتی می‌تواند ۲ به توان ۳۲ آدرس را به طور همزمان فراخوانی کند و از آن استفاده کند.

۶۴ بیت به چه معنا است؟

ویندوز 64 بیتی

معماری ۶۴ بیتی هم همانند معماری ۳۲ بیتی می‌باشد. به این معنی که در این معماری، پردازنده‌ها توانایی خواندن و نوشتن ۶۴ بیت آدرس را دارا می‌باشند و می‌تواند ۲ به توان ۶۴ آدرس را در خود ذخیره کند. سیستم عامل ۶۴ بیتی می‌تواند به طور همزمان ۲ به توان ۶۴ آدرس را فراخوانی کند.

تفاوت‌ ویندوز ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی

سیستم و پردازنده‌های تولید شده در چند سال اخیر همگی از پردازنده‌های ۶۴ بیتی استفاده می‌کنند که به مراتب از سیستم‌های ۳۲ بهینه‌تر می‌باشند. مزیت سیستم‌های ۳۲ بیتی در گذشته، به قیمت پایین‌تر و در دسترس بودن همه برنامه در این بستر، بود. البته این ویژگی‌ها دیگر مزیت حساب نمی‌آیند. استفاده از یک پردازنده ۳۲ بیتی تنها دلیلی است که می‌تواند شما را مجاب کند، تا ویندوز ۳۲ بیتی را نصب کنید.

ویندوزهای ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی تفاوت‌های زیادی دارند؛ که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

۱- امکان استفاده از رم‌های بیشتر در ویندوزهای ۶۴ بیتی

همانطور که گفتیم ویندوزهای ۳۲ بیتی محدود به ۴ گیگابایت رم می‌باشد. اما ویندوز ۶۴ بیتی می‌تواند از ۱۷ میلیارد گیگابات رم پشتیبانی کند. می‌دانیم که این میزان رم در عالم واقعیت وجود ندارد یا حداقل اکنون در دسترس نمی‌باشد. اما به این معنی است که مانند ویندوز ۳۲ بیتی، شما را به ۴ گیگابایت رم محدود نمی‌کند.

تفاوت های ویندوز 32 با 64 بیتی

نسخه خانگی ویندوز هفت ۶۴ بیتی به دلیل محدودیت مجوزها به ۱۶ گیگابایت رم محدود شده است. اما نسخه‌های Professional و Ultimate می‌توانند تا ۱۹۲ گیگابایت رم را ساپورت کنند. پس در نظر داشته باشید که کم بودن رم در سیستم‌های ۶۴ بیتی ناشی از محدودیت در صدور مجوزها یا عدم تکامل سایر بخش‌های سخت افزار می‌باشد.

۲- ویندوزهای ۶۴ بیتی بهره وری بالاتری دارند

یکی دیگر از تفاوت‌های ویندوز ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی بهروری بیشتر ویندوز ۶۴ بیتی می‌باشد. در بخش قبل اشاره کردیم، که میزان رم در ویندوزهای ۶۴ بیتی به مراتب بیشتر است. این نکته را هم اضافه می‌کنیم که سیستم‌های ۶۴ بیتی در استفاده از رم بهتر عمل می‌کنند. برای مثال فرض کنید یک سیستم ۳۲ بیتی و یک سیستم ۶۴ بیتی داریم که هر دو ۴ گیگابایت رم دارند، در این حالت ۶۴ ویندوز بیتی کاراریی بهتری خواهد داشت.

۳- ویندوز ۶۴ بیتی حافظه مجازی بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد

رایانه شما قادر خواهد بود، حافظه مجازی بیشتری را برای هر فرآیند اختصاص دهد: در معماری ۳۲ بیتی ویندوز محدود به اختصاص ۲ گیگ حافظه به یک برنامه است. بازی‌های مدرن، برنامه‌های ویرایش ویدیو وعکس حافظه زیادی را نیاز دارند. سیستم‌های ۶۴ بیتی محدوده حافظه مجازی را به ۸ ترابایت رسانده‌‌اند که برای سنگین‌ترین برنامه هم به این میزان حافظه نیاز پیدا نخواهید کرد.

۴- ویندوزهای ۶۴ بیتی امنیت بیشتری دارند

امنیت همیشه اهمیت بالایی داشته است و در بسیار از موارد دلیل اینکه سیستم پیشرفته‌تری معرفی شده است، مشکلات امنیتی بوده است. پس اگر به امنیت سیستم خود اهمیت می‌دهید حتما از ویندوز ۶۴ بیتی استفاده کنید.

۵- ویندوز ۶۴ بیتی برنامه های ۳۲ بیتی را هم می تواند اجرا کند

هر ویندوز دارای برنامه‌های خاص خود می‌باشد. اکثر برنامه‌ها در دو نسخه ۶۴ و ۳۲ بیتی منتشر می‌شوند و دیگر از این بایت نگرانی خاصی وجود ندارد. اما در سال‌های اولیه معرفی سیستم ۶۴ بیتی شرایط متفاوت بود. کم بودن برنامه‌های مناسب برای ویندوز ۶۴ بیتی یکی از مشکلاتی بود که باعث می‌شد افراد از نصب نسخه جدیدتر خودداری کنند.

اما با گذر زمان این موضوع دیگر اهمیتی ندارد، چرا که شما می‌توانید اکثر برنامه‌های ۳۲ بیتی را با ویندوز ۶۴ بیتی بدون هیچ مشکلی اجرا کنید. البته برخی از برنامه‌های ۳۲ بیتی روی این سیستم‌ها به خوبی اجرا نمی‌شوند. در کل این موضوع باعث نمی‌شود، افراد از نسخه ۳۲ بیتی استفاده کنند، مگر اینکه واقعا چاره‌‌ای نداشته باشند. علاوه بر این نمی‌توانید برنامه‌های ۶۴ بیتی را روی ویندوز ۳۲ بیتی نصب کنید.

نصب ویندوز ۳۲ بیتی روی سیستم ۶۴ بیتی 

نصب ویندوز ۳۲ بیتی روی سیستمی که پردازنده ۶۴ بیتی دارد مثل این است که با ماشین مسابقه مسافر کشی کنید. آیا در این صورت می‌توانید از تمام ظرفیت و قدرت این ماشین استفاده کنید؟ قطعا جواب خیر است. این کار باعث می‌شود که منابع پردازنده و سیستم شما هدر برود و نتوانید به صورت موثر از تمام مزایای یک سیستم ۶۴ بیتی استفاده کنید.

در چنین حالتی شما با محدودیت‌های یک سیستم ۳۲ بیتی مواجه خواهید شد. یکی از این محدودیت‌ها، عدم امکان استفاده از رم‌های بیشتر از ۴ گیگابایت می‌باشد. پس اگر می‌خواهید از تمام قوای سیستم خود استفاده کنید حتما ویندوز ۶۴ بیتی نصب کنید. در نظر داشته باشید که عکس این موضوع یعنی نصب ویندوز ۶۴ بیتی روز سیستم ۳۲ بیتی امکان پذیر نمی‌باشد.

چگونه ویندوز و پردازنده ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی را از هم تشخیص بدهیم

در برخی از موارد ممکن است از نوع سیستم عامل و پردازنده خود با خبر نباشیم. برای اینکه متوجه شوید که ویندوز شما ۶۴ بیتی است یا ۳۲ بیتی مسیر زیر را دنبال کنید:

روی آیکن computer راست کلیک کرده و گزینه Properties را نتخاب کنید.

یک پنجره برای شما باز می‌شود که شامل اطلاعات سیستم شما می‌باشد.

در بخش System Type نوع ویندوز شما مشخص شده است که اگر ویندوز ۶۴ بیتی داشته باشید با عبارت زیر روبرو می‌شوید:

System type: 64-bit operating system, x64-based processor

اما اگر از ویندوز ۳۲ بیتی استفاده کنید یکی از دو عبارت زیر را مشاهده خواهید کرد:

System type: 32-bit operating system, x64-based processor

System type: 32-bit operating system, x32-based processor.

از کجا بدیانیم ویندوز ما چند بیتی است ؟

حالت اول نشان می‌دهد که ویندوز ۳۲ بیتی روی پردازنده ۶۴ بیتی نصب شده است. حالت دوم هم نشان می‌دهد که ویندوز ۳۲ بیتی روی پردازنده ۳۲ بیتی نصب شده است.

کلام پایانی 

با پیشرفت‌های به دست آمده امکان استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های جدیدی برای ما فراهم شده است. ساخت پردازنده‌های جدید باعث پیدایش سیستم عامل‌های قوی‌تری شده است. این پیشرفت‌ها به حدی چشمگیر بوده است که در موبایل‌ها هم از پردازنده‌های ۶۴ بیتی استفاده می‌شود که می‌تواند توان محاسباتی شگفت انگیزی را برای این دستگاه‌ها به همراه داشته باشد.

زمانی قیمت پایین و تعداد برنامه‌های کاربردی که در سیستم ۳۲ بیتی وجود داشت، ما را مجبور می‌کرد که از این سیستم استفاده کنیم. اما استفاده از پردازنده‌ها و ویندوزهای ۳۲ بیتی در حال منقضی شدن می‌باشد و امروزه دیگر کسی با این پردازنده‌ها کار نمی‌کند. هر ایده یا محصولی در نهایت جای خود را به ایده‌ها و محصولات بهتر می‌دهد.

سیستم‌های ۳۲ بیتی هم از این قاعده مستثنی نیستند و ممکن است زمانی برسد که همین داستان برای سیستم‌های ۶۴ بیتی تکرار شود. در این نوشته سعی کردیم تفاوت‌های ویندوزهای ۶۴ بیتی و ۳۲ را با همدیگر بررسی کنیم. اگر فکر می‌کنید نکته‌‌ای جا افتاده است خوشحال می‌شویم که آن را در کامنت‌ها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//