فرق دانلود با آپلود چیست ؟

فرق دانلود با آپلود از آن دسته مسائلی است که هر کاربر اینترنت، باید با آن، آشنایی داشته باشد. همه ما در طول روز، ممکن است از اصطلاح‌های “آپلود” و “دانلود” استفاده کنیم؛ اما آیا تفاوت این دو مفهوم را به درستی می‌دانیم؟ اینترنت دیگر یک تکنولوژی سرگرم کننده محسوب نمی‌شود! این شبکه عظیم جهانی، بخش زیادی از زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. حتی اگر خودمان هم ندانیم، ما به طور مداوم در حال دانلود یا آپلود کردن فایل‌ها در اینترنت هستیم.

ارسال یک فایل به دوستان در تلگرام، قرار دادن یک تصویر در پروفایل کاربری واتساپ، ارسال یک عکس از طریق ایمیل، ذخیره یک آهنگ در موبایل، بارگیری یک اپلیکیشن از گوگل پلی یا اپ استور و …. همگی نمونه‌هایی از آپلود یا دانلود فایل در شبکه گسترده اینترنت محسوب می‌شوند!

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم پس از بررسی دقیق این دو مفهوم، فرق دانلود با آپلود را برای شما عزیزان، بیشتر تشریح کنیم. اگر هم‌چنان با شنیدن تفاوت Upload و Download گیج می‌شوید، حتما تا پایان، با ما همراه باشید.

آپلود چیست ؟

واژه “Uploading” در لغت، به معنی انتقال یک فایل، از یک سیستم رایانه‌ای به سیستم رایانه‌ای دیگر (معمولا بزرگ‌تر) است. در علم شبکه، آپلود کردن به معنی ارسال یک فایل، به کامپیوتری است که برای دریافت آن، تنظیم شده است.

آپلود چیست ؟

در اصلاح عامیانه‌تر، آپلود به فرایندی گفته می‌شود که در طول آن، یک کاربر اینترنت، فایلی (تصویر، ویدئو، سند و …) را در سرورهای یک وب‌سایت، اپلیکیشن، شبکه اجتماعی و … بارگذاری می‌کند. در خلال این کار نیز شما فایل را به یک کامپیوتر (سرور مقصد مورد نظر) انتقال داده‌اید.

تذکر: معمولا در فرایند آپلود، خطر ویروسی شدن کامپیوتر یا موبایل شما، بسیار کم است. اما در صورتی که دستگاه شما، از قبل ویروسی شده باشد؛ احتمال این‌که آن ویروس به فایلی که قصد آپلود آن را دارید منتقل شود، زیاد است.

متداول‌ترین روش برای آپلود کردن فایل، استفاده از پروتکل FTP است. این پروتکل، امکان بارگذاری (Upload) و بارگیری (Download) پرونده‌ها در اینترنت را در اختیار کاربران این شبکه، قرار می‌دهد. البته برای آپلود کردن یک فایل، شما باید از طرف سرورهای مقصد، مجوزهای دسترسی به سایت و دایرکتوری محل قرارگیری پرونده‌ها را داشته باشید.

نکته: بر اساس پروتکل FTP، زمانی که شما یک فایل را در یک سرور یا وب‌سایت مشخص آپلود می‌کنید، آن فایل برای همیشه آنجا باقی نمی‌ماند و بعد از مدتی، به دلایل مشخصی پاک می‌شود.

خلاصه: از دیدگاه یک کاربر اینترنت، آپلود کردن به معنی ارسال فایل است.

اهمیت سرعت اینترنت در آپلود 

اگر از آپلود فایل، فقط برای ارسال ایمیل، گذاشتن عکس در اینستاگرام، ارسال فایل در پیام‌رسان‌ها و به صورت کلی، کارهای معمول روزانه استفاده می‌کنید؛ سرعت اینترنت، تاثیر زیادی روی کیفیت کار شما نخواهد داشت.

اهمیت سرعت اینترنت در آپلود

مشکل از زمانی شروع می‌شود که در طول روز، با آپلود فایل‌های متعدد و سنگین، سروکار داشته باشید. در این صورت، قطعا پایین بودن سرعت اینترنت، تبدیل به یک معضل بزرگ و جدی، خواهد شد.

به عنوان مثال، برای آپلود فایل در شرایط زیر، احتیاج به یک اینترنت با سرعت بالا دارید:

  • انجام بازی‌های آنلاین
  • اشتراک فایل‌های حجیم و سنگین
  • میزبانی وب یا file server
  • ویدئو کتفرانس

آپلود یک ویدئوی کم‌حجم و با کیفیت متوسط، نیاز به سرعت بالای اینترنت ندارد؛ اما اگر بخواهید یک فیلم سنگین و Full HD را ارسال کنید، باید به فکر یک پهنای باند بالا باشید.

دانلود چیست ؟

دانلود، دقیقا در نقطه مقابل آپلود قرار می‌گیرد. واژه “Downloading” در اصلاح به بارگیری یک فایل از یک سیستم رایانه‌ای، روی یک سیستم رایانه دیگر، از طریق شبکه (غالبا اینترنت) است. به عبارتی دیگر، دانلود زمانی اتفاق می‌افتد که شما یک فایل را از یک سرور اینترنتی (سایت، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و …) روی دستگاه خود (موبایل، تبلت، لپ تاپ یا کامپیوتر) کپی کنید.

دانلود چیست ؟

تذکر: زمانی که یک فایل را در کامپیوتر یا موبایل خود، دانلود می‌کنید، احتمال ویروسی شدن دستگاه شما وجود دارد؛ زیرا ممکن است فایلی که در حال دانلود آن هستید، قبلا توسط یک دستگاه ویروسی در اینترنت آپلود شده باشد. بهترین کار در زمینه محافظت از کامپیوتر یا موبایل، به هنگام دانلود فایل، نصب یک آنتی‌ویروس قوی و مطمئن است.

توجه: کار دیگری که در زمینه افزایش امنیت موبایل یا کامپیوتر خود می‌توانید انجام دهید، دانلود از سایت‌های معتبر و قابل اطمینان است.

توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان، از وب سایت‌های مشکوک و غیر قابل اعتماد، فایلی را دانلود نکنید؛ زیرا علاوه بر خطر ویروسی شدن، ممکن است به راحتی و توسط آن فایل، از سیستم شما جاسوسی صورت بگیرد.

کاربران معمولی اینترنت، با دانلود، بسیار بیشتر از آپلود سروکار دارند. همه ما در طول روز و در زمان استفاده از اینترنت، ممکن است کارهای زیر را بارها و بارها انجام دهیم:

  • بارگیری یک موسیقی روی موبایل یا کامپیوتر
  • دریافت یک عکس از اینترنت
  • دانلود کردن فیلم‌ها و سریال‌هایی که به آن‌ها علاقه داریم
  • دریافت انواع فایل‌های متنی
  • بارگیری کتاب‌های متنی و صوتی

مواردی که به آن‌ها اشاره شد، تنها بخشی از عملیات‌های دانلود ما محسوب می‌شوند. دقیقا به همین دلیل است که اصطلاح “Download” بیشتر از “Upload” در میان کاربران، رایج است.

برای دانلود کردن فایل‌ها از اینترنت نیز، دقیقا مانند آپلود کردن آن‌ها، از پروتکل FTP استفاده می‌شود. این پروتکل، خود بر اساس پروتکل بزرگ‌تری تحت عنوان TCP/IP (پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت) کار می‌کند.

اهمیت سرعت اینترنت در دانلود فایل

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنت، مدت زمان لازم برای دانلود فایل‌های مختلف است. این مورد به صورت مستقیم، به سرعت اینترنت شما بستگی دارد؛ هرچقدر که پهنای باند شبکه شما بیشتر باشد، زمان کمتری را برای عملیات “Downloading” صرف خواهید کرد.

اهمیت سرعت اینترنت در دانلود فایل

برای دانلود فایل‌های معمولی و کم‌حجم، نیازی به استفاده از یک اینترنت پرسرعت ندارید. اما اگر به صورت روزانه، فایل‌های سنگینی مانند فیلم‌های Full HD را روی سیستم خود، بارگذاری می‌کنید، باید به فکر خرید یک اینترنت با پهنای باند بالا باشید.

فرق دانلود با آپلود

حال که با تعریف این دو مفهوم بیشتر آشنا شدیم، نوبت به بررسی فرق دانلود با آپلود می‌رسد. مهم‌ترین تفاوت این دو مفهوم، در تعریف ماهیت آن‌ها است:

آپلود به معنی ارسال فایل‌ها به یک سیستم کامپیوتری بزرگ‌‌تر (معمولا اینترنت) است؛ در حالی که دانلود، یعنی دریافت فایل‌ها از این سیستم.

برای مثال، اگر شما یک عکس را در حساب کاربری اینستاگرام خود ارسال کنید، در واقع یک فایل را آپلود کرده‌اید. به همین صورت اگر یکی از آهنگ‌های مورد علاقه خود را از یک وب سایت در کامپیوتر یا موبایل خود ذخیره کنید؛ در واقع آن آهنگ را دانلود کرده‌اید.

فرق دانلود با آپلود

در جدول زیر، می‌توانید با مهم‌ترین موارد فرق دانلود با آپلود بیشتر آشنا شوید:

پارامتر دانلود آپلود
تعریف ارسال داده از وب سایت یا سرور به وسیله شخصی کاربر ارسال داده از وسیله شخصی کاربر به وب سایت یا سرور
سرعت اینترنت بیشتر افراد به سرعت بالایی برای بارگذاری نیاز دارند بیشتر افراد نیازی به سرعت بارگذاری بالا ندارند.
پروتکل‌های اینترنت  ( HTTP ( Hypertext Transfer Protocol  ( FTP ( File Transfer Protocol
خطر ویروسی شدن احتمال ویروسی شدن وسیله کاربر بالاست به ندرت احتمال ویروسی شدن وسیله کاربر وجود دارد
کلاینت / سرور ارسال داده از سرور به کلاینت ارسال داده از کلاینت به سرور
مثال بارگیری فیلم از یک سایت دانلود فیلم ارسال عکس به دوستان از طریق ایمیل

برای دانلود، از پروتکل (HTTP (Hypertext Transfer Protocol استفاده می‌شود. این پروتکل نیز برای ارتباط میان کلاینت و سرور در نظر گرفته شده است و تعدادی از قوانین و اعتبارنامه‌ها را به اشتراک می‌گذارد.

ما در هنگام استفاده از اینترنت، هر روز HTTP را مشاهده می‌کنیم: هنگامی که یک وب سایت را در مرورگر اینترنت باز می‌کنیم، آدرس آن با HTTP و HTTPS شروع می‌شود. (این پروتکل بر روی TCP/IP نیز کار می‌کند)

یکی از مهم‌ترین موارد فرق دانلود با آپلود به سرعت این دو عملیات باز می‌گردد:

از آن‌جایی که کاربران اینترنت، به عملیات دانلود بیشتر از آپلود نیاز دارند؛ بیشتر پهنای باند، به دانلود اختصاص یافته است. به همین دلیل، سرعت دانلود از آپلود بیشتر است. از طرفی دیگر، افراد زیادی در اینترنت، اقدام به دانلود فایل‌های سنگین و پرحجم می‌کنند؛ در حالی که تعداد دفعات آپلود فایل‌های سنگین، به مراتب کم‌تر است.

در مجموع، می‌توان گفت که تعداد دفعاتی که ما در اینترنت، به دانلود یک فایل نیاز داریم، بسیار بیشتر از مواردی است که می‌خواهیم یک پرونده را آپلود کنیم.

تفاوت آپلود با کپی 

بسیاری از کاربران جدید اینترنت، آپلود را با کپی کردن، اشتباه می‌گیرند. زمانی که شما در سیستم کامپیوتری خود، یک فایل را از یک درایو یا پوشه، به محلی دیگر انتقال می‌دهید، در واقع آن را کپی کرده‌اید و نه آپلود!

آپلود زمانی تعریف می‌شود که شما بخواهید از طریق اینترنت، یک فایل موجود در رایانه خود را به یک سیستم کامپیوتری دیگر، انتقال دهید.

کلام پایانی 

اینترنت با تار و پود زندگی ما عجین شده است و ظاهرا، هیچ راه فراری نیز از آن نداریم. بسیاری از کارهای روزانه و روتین ما، از طریق این شبکه جهانی انجام می‌شوند. ما برای این‌که بتوانیم نیازهای خود را در اینترنت برآورده کنیم، خواه یا ناخواه، باید پرونده‌ها یا فایل‌های خود را در این شبکه، آپلود یا دانلود کنیم.

در این مقاله، سعی کردیم با زبانی ساده و قابل درک، به بررسی فرق دانلود با آپلود بپردازیم. در صورتی که هم‌چنان در ارتباط با این مفاهیم، سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول در ارتباط با فرق دانلود با آپلود

دانلود چیست ؟

دانلود به معنی ذخیره کردن فایل‌ها از اینترنت، روی یک سیستم کامپیوتری است. به عباتری دیگر، زمانی که شما یک عکس، فیلم، سند یا هر فایل دیگری را از اینترنت، بارگیری می‌کنید، در حال دانلود فایل هستید.

آپلود چیست؟

آپلود به معنی ارسال فایل به اینترنت از سمت یک کاربر است. در واقع زمانی که شما یک تصویر را برای پروفایل تلگرام خود، بارگذاری می‌کنید، در حال آپلود فایل هستید.

چرا سرعت دانلود از آپلود بیشتر است؟

با توجه به این‌که کاربران اینترنت، به دانلود فایل‌ها، بسیار بیشتر از آپلود آن‌ها نیاز دارند، پهنای باند بیشتری به دانلود اختصاص داده شده است. علاوه بر این، تعداد فایل‌های پرحجمی که روزانه دانلود می‌شوند، بسیار بیشتر از فایل‌های سنگین آپلود شده است.

آیا آپلود فایل، می‌تواند کامپیوتر ما را ویروسی کند؟

خیر. زمانی که در حال آپلود یک فایل در اینترنت هستید، احتمال ویروسی شدن سیستم شما، تقریبا صفر است. اما در هنگام دانلود، باید بسیار مراقب باشید؛ چون دستگاه شما در این شرایط، به‌راحتی می‌تواند ویروسی شود.

معنی دانلود و آپلود چیست ؟

دانلود به معنی ذخیره کردن داده‌هایی مانند موسیقی، فیلم، متن و …. از اینترنت است. آپلود در مقابل دانلود قرار می‌گیرد و به معنی فرستادن اطلاعات به اینترنت است (قرار دادن تصویر پروفایل در تلگرام نمونه‌ای از آپلود فایل است)

تفاوت سرعت دانلود و آپلود چقدر است؟

معمولا بخش زیادی از پهنای باند اینترنت (بیش از 60 درصد) به دانلود اختصاص دارد. زیرا کاربران این شبکه جهانی، از دانلود بسیار بیشتر از آپلود استفاده می‌کنند.

4.4 | (23)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

35 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
35
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//