علت و رفع مشکل سیاه شدن صفحه گوشی با 6 روش ساده و تضمینی

تلفن‌های هوشمند این روزها بیشتر فعالیت‌های ما (برقراری ارتباط، جستجو در اینترنت، بازی و …) را کنترل می‌‍کنند. به همین دلیل با اولین رفتار عجیب و غیر عادی این دستگاه‌ها، به شدت نگران می‌شویم. مخصوصا اگر تلفن همراه ما روشن نشود و با مشکل سیاه شدن صفحه گوشی مواجه شویم؛ این نگرانی، بیشتر هم می‌شود! چون در این شرایط اصلا نمی‌توانیم موبایل خود را روشن کنیم.

صفحه سیاه یکی از بزرگترین نگرانی صاحبان تلفن‌های همراه هوشمند محسوب می‌شود. این مشکل که اغلب از آن به عنوان “صفحه مرگ” هم یاد می‌شود، بر خلاف نام ترسناکی که دارد؛ با انواع روش‌های مختلف قابل رفع شدن است.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به بررسی رفع مشکل سیاه شدن صفحه گوشی بپردازیم. اگر شما هم به تازگی روی تلفن همراه خود با این صفحه دردناک مواجه شده‌اید و به دنبال خلاص شدن از دست آن هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

چرا صفحه گوشی سیاه می‌شود؟

متاسفانه هیچ دلیل قطعی برای ایجاد صفحه مرگ در تلفن‌های همراه اندروید وجود ندارد. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و تشخیص این‌که دقیقا چه عاملی نمایشگر گوشی شما را سیاه کرده، بسیار دشوار است. با این وجود، ما در ادامه به برخی از مواردی می‌پردازیم که می‌توانند در بروز این مشکل، تاثیرگذار باشند.

رفع مشکل سیاه شدن صفحه گوشی

از جمله دلایلی که می‌توانند منجر به بروز مشکل سیاه شدن صفحه گوشی اندروید می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شل شدن اتصالات صفحه نمایش (LCD)
  • یک خطای مهم سیستمی
  • نصب شدن یک یا چند برنامه ناسازگار با سیستم عامل و سخت افزار
  • شارژ شدن تلفن برای مدت زمان طولانی و بیش از حد
  • پر شدن حافظه پنهان یا کش (Cashe)
  • قرار گرفتن گوشی در معرض گرمای شدید (مانند گذاشتن آن در ماشین داغ یا در معرض نور آفتاب مستقیم)
  • استفاده از شارژرهای غیراصل و تقلبی
  • استفاده از باتری قدیمی

هر کدام از موارد بالا که می‌توانند دلیل سیاه شدن صفحه گوشی سامسونگ و سایر گوشی‌های با سیستم عامل اندروید باشند، صفحه مرگ را در معرض دید شما قرار خواهند داد. اما آن‌چه که اهمیت دارد، رفع این مشکل است. همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد، روش‌هایی برای خلاص شدن از دست این صفحه وجود دارند.

ابتدا نشانه های صفحه سیاه مرگ در اندروید را بررسی کنید

اگر با یک یا چند مورد از مشکلات زیر مواجه شده‌اید، به صفحه سیاه مرگ گوشی سلام کنید! زیرا قطعا تلفن همراه شما در وضعیت صفحه سیاه قرار دارد و باید در اولین فرصت، به فکر رفع آن باشید:

  1. چراغ گوشی چشمک می‌زند، اما سیستم عامل هیچ جوابی نمی‌دهد.
  2. تلفن همراه شما به صورت مداوم و همیشگی هنگ می‌کند.
  3. گوشی به صورت مداوم ریستارت شده و در اغلب موارد، شارژ باتری هم به سرعت تخلیه می‌شود.
  4. تلفن همراه شما بدون هیچ دلیلی، ریستارت می‌شود.

صرف نظر از اینکه دلیل سیاه شدن صفحه گوشی شیائومی یا سامسونگ یا هر گوشی دیگر چه چیز دیگری است، می‌توانید از روش‌های زیر برای رفع این مشکل استفاده کنید.

1. تلفن همراه را مجددا راه‌اندازی کنید

اولین و ساده‌ترین روش برای رفع مشکل سیاه شدن صفحه گوشی، راه‌اندازی مجدد یا ریست آن است. به این ترتیب، تمامی سخت افزارها و نرم افزارهای موجود در گوشی، یک‌بار ری‌استارت می‌شوند و ممکن است در بالا آمدن دوباره سیستم عامل، دیگر شاهد صفحه مرگ نباشید (امیدواریم این اتفاق رخ دهد!)

برای ری‌استارت سخت افزاری تلفن‌‌های همراه اندروید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دکمه پاور گوشی خود را چند ثانیه نگه دارید.
  • در این حالت چند گزینه پیش روی شما قرار خواهند گرفت که به طور مثال، تصویر زیر شامل  Silent، Airplane، Power off و Reboot است. گزینه reboot را بزنید تا گوشی ری استارت شود. در این حالت بعد از روشن کردن گوشی ممکن است مشکل سیاه شدن صفحه گوشی برطرف شده باشد.

رفع مشکل سیاه شدن صفحه گوشی

2. حذف برنامه های مخرب و مشکوک

ممکن است بعد از نصب برنامه‌های مخرب و مشکوک با این مشکل مواجه شوید و با یک ایراد نرم افزاری طرف باشد. برای یافتن برنامه مخرب به آخرین برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید، مراجعه کنید. اگر مشکل گوشی نرم افزاری است، بعد از خاموش و روشن کردن تلفن، سعی کنید برنامه‌ای که حدس می‌زنید در اثر نصب و راه اندازی آن این اتفاق افتاده است را پاک کنید. بدین منظور باید از حالت ایمن یا Safe mode استفاده کنید.

رفع مشکل سیاه شدن صفحه گوشی

برای بهره‌گیری از حالت Safe در تلفن همراه خود باید ابتدا گوشی را خاموش کنید ودر ادامه دکمه پاور را به مدت زمان کوتاه در حد چند ثانیه تا جایی نگهدارید که لوگو گوشی ظاهر گردد. با مشاهده لوگو انگشتتان را از روی دکمه پاور بردارید و بلافاصله آن را روی قسمت ولوم بگذارید و نگهدارید تا زمانی که گوشی ری‌استارت گردد.

در چنین شرایطی آپشن Safe mode در دسترس خواهد بود. در این حالت می‌توانید برنامه مشکوک یا مخرب را به سادگی پاک کنید. انجام این کار زمانی که نصب شدن یک یا چند برنامه ناسازگار با سیستم عامل و سخت افزار علت سیاه شدن صفحه گوشی سامسونگ و شیائومی و یا سایر گوشی‌ها است، می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

3. پاک کردن کش پارتیشن‌ها

منظور از کش (Cache) یا حافظه پنهان، یک منطقه ذخیره‌سازی موقت است که در آن داده‌ها و اطلاعات برنامه با دسترسی مکرر برای بازیابی سریع ذخیره می‌شوند. این اطلاعات شامل تصاویر، فایل‌ها، اسکریپت‌ها و داده‌هایی مربوط به وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بازدید شده توسط شما است. حافظه پنهان به دلیل کاهش نیاز به دانلود مکرر همان داده‌ها از اینترنت یا دانلود آن‌ها از حافظه داخلی گوشی، سرعت و کارایی گوشی همراه را افزایش می‌دهد.

با این حال، با گذشت زمان، داده‌های کش می‌توانند انباشته شوند، و فضای ذخیره‌سازی زیادی را اشغال نمایند. در این حالت احتمال بروز مشکلاتی همچون سیاه شدن صفحه گوشی وجود خواهد داشت.

پاک کردن پارتیشن‌های کش در تلفن همراه می‌تواند به حل مشکلات مختلف و بهبود عملکرد دستگاه کمک کند. بدین منظور باید مراحل زیر را طی نمایید.

  • در ابتدا باید گوشی خود را به حالت ریکاوری (Recovery mode) ببرید. نحوه انجام این کار در گوشی‌های مختلف تفاوت دارد اما در حالت کلی شامل نگه داشتن همزمان چند کلید مثل دکمه خاموش و روشن و دکمه کاهش یا افزایش صدا است.  به طور مثال در گوشی‌های شیائومی باید ابتدا گوشی را خاموش کنید و سپس دکمه افزایش صدا و پاور را به طور همزمان نگه دارید تا وارد حالت ریکاوری شوید.
  • بعد از ورود به حالت ریکاوری باید به دنبال گزینه «Wipe Cache Partition» بگردید. برای بالا و پایین کردن گزینه‌ها در حالت ریکاوری می‌توانید از دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و برای انتخاب نیز از دکمه پاور استفاده کنید.

برای پاک کردن کش باید بر روی گزینه Wipe cache partition استفاده نمود.

  • انتخاب‌تان را تایید نمایید.
  • پس از تکمیل فرآیند، گزینه «Reboot System Now» را انتخاب کنید.

در حالت ریکاوری می‌توان حافظه کش را پاک کرد.

در این حالت، گوشی ری‌استارت شده و حافظه پنهان گوشی آن پاک خواهد شد که می‌تواند در رفع مشکلاتی همچون سیاهی صفحه نمایش تأثیرگذار باشد.

4. گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید

ریست فکتور یا به عبارت عامه‌تر بازگشت به تنظیمات کارخانه یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن مشکلات مختلف در گوشی‌های اندروید نظیر شیائومی و سامسونگ و همچنین گوشی‌های اپل است. در این حالت دستگاه مانند روز اولش می‌شود زیرا تمام اطلاعات و داده‌های موجود در آن از بین می‌روند. ریست فکتوری چندین مزیت دارد که بدین شرح هستند:

  • رفع مشکلات نرم‌افزاری: ریست فکتوری در حل کردن مشکلات نرم‌افزاری موثر است و گوشی را به حالت پیش‌فرض برمی‌گرداند.
  • از بین بردن داده‌های شخصی: ریست فکتوری موجب حذف همه داده‌های شخصی، برنامه‌ها و تنظیمات می‌شود که به حفظ حریم خصوصی و امنیت کمک می‌کند.
  • آماده‌سازی برای فروش مجدد: قبل از فروش یا دادن یک دستگاه، با استفاده از ریست فکتوری می‌توان تمام اطلاعات شخصی را حذف نمود و دستگاه را برای مالک جدید امن کرد.
  • حل مشکلات ذخیره‌سازی: Reset factory با حذف برنامه‌ها و فایل‌های استفاده‌نشده، مشکل حافظه کم را برطرف می‌نماید.
  • بهینه سازی عمر باتری: حذف فرآیندها و برنامه‌های پس زمینه می تواند به بهینه سازی عملکرد باتری کمک کند.
  • حل مشکلات شبکه: ریست فکتوری می‌تواند مشکلات مربوط به شبکه را برطرف کند و اتصال پایدار را تضمین نماید.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ریست فکتوری، استفاده برای رفع مشکل سیاه شدن صفحه گوشی است. این روش در صورتی که هر عاملی دلیل سیاه شدن صفحه گوشی آیفون ، شیائومی، سامسونگ و غیره باشد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

به منظور انجام ریست فکتوری، پیش از هر اتفاقی باید از تمام اطلاعات خود بک آپ بگیرید. بدین منظور می‌توانید از کامپیوتر یا لپ‌تاپ و آپشن Google drive استفاده کنید. جزییات انجام ریست فکتوری در گوشی‌های مختلف متفاوت است اما کلیات یکسانی دارند. برای اجرای ریست فکتوری بایستی مراحل زیر را طی نمایید:

  1. وارد قسمت تنظیمات یا Setting شوید.
  2. در قسمت Search عبارت ریست (Reset factory) را جستجو کنید. در این حالت گزینه reset factory را مشاهده خواهید کرد و باید آن را انتخاب کنید.
  3. در ادامه بر روی گزینه Erase all data بزنید.

رفع مشکل سیاه شدن صفحه گوشی

بعد از راه‌اندازی دوباره تلفن، مشاهده خواهید کرد که تمامی شماره‌ها، برنامه‌ها، عکس‌ها و … که روی گوشی ذخیره کرده بودید، پاک شده‌اند. البته نگران نباشید! زیرا قبلا از همه آن‌ها بکاپ گرفته‌اید.

گاهی اوقات امکان ریست فکتوری به روش ذکر شده وجود ندارد. باید ریست فکتوری را در حالت ریکاوری (Recovery mode) انجام داد. بدین منظور برای ورود به حالت ریکاوری باید بعد از خاموش کردن گوشی، با نگه داشتن دکمه افزایش ولوم صدا و پاور وارد محیط ریکاوری شوید. به دنبال گزینه Wipe data/factory reset باشید. بعد از انتخاب دکمه پاور را بزنید تا تایید شود. پس از اتمام فرایند پیغامی تحت عنوان «Data wipe complete» ظاهر خواهد شد. در ادامه با انتخاب گزینه «Reboot System Now» گوشی ری‌استارت می‌شود.

ریست فکتوری را در حالت ریکاوری می توان انجام داد.

5. استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص

به منظور برطرف کردن مشکل سیاه شدن صفحه گوشی می‌توان از نرم‌افزارهای مختلفی بهره گرفت. این نرم‌افزارها در کامپیوتر قابل اجرا هستند و با بهره‌گیری از آن‌ها امکان رفع مشکلات مختلف گوشی همراه وجود دارد. برخی از این نرم‌افزارها عبارتند از:

نرم‌افزار Dr. fone 

این نرم‌افزار، یک نرم‌افزار تخصصی برای تعمیر سیستم‌های اندروید محسوب می‌شود و می‌تواند عوامل موثر بر ایجاد مشکل سیاه شدن صفحه گوشی نظیر اشکالات نرم‌افزاری، خرابی سیستم یا مشکلات سیستم عامل را برطرف کند.

نرم افزار Dr.fone برای رفع مشکلات گوشی مفید است.

نرم‌افزار iMyFone Fixppo

این نرم‌افزار از طیف گسترده‌ای از مشکلات مثل خطاهای سیاه شدن صفحه پشتیبانی می‌کند و درصد موفقیت بالایی در حل آن‌ها ارائه می‌کند.

iMyFone Fixppo software برای تعمیر اندروید مفید است.

نرم‌افزار Tenorshare ReiBoot

این نرم‌افزار نیز می‌تواند سیستم اندروید را بدون از دست دادن اطلاعات تعمیر کند و به همین دلیل یک گزینه عالی برای تعمیرات است.

Tenorshare ReiBoot برای تعمیر سیاهی صفحه گوشی مفید است.

نرم‌افزار ApowerRescue

تخصص این نرم‌افزار بازیابی اطلاعات اندروید فزار و تعمیر سیستم است. در صورتی که علت سیاه شدن صفحه گوشی مشکلات نرم‌افزاری باشد، می‌توان از نرم‌افزار ApowerRescue بهره گرفت.

ApowerRescue برای تعمیر گوشی کاربرد دارد.

در کنار تمام موارد مطرح شده، یکی از بهترین گزینه‌ها برای حل سیاهی صفحه گوشی، نرم‌افزار DroidKit است. DroidKit یک نرم‌افزار تعمیراتی قدرتمند برای مشکلات اندروید محسوب می‌گردد که طراحی آن با هدف رفع طیف گسترده‌ای از مشکلات سیستم عامل اندروید مثل سیاهی صفحه صورت گرفته است. به منظور استفاده از نرم‌افزار Droidkit باید مراحل زیر را طی نمایید:

نرم افزار Droidkit برای حل مشکلات اندروید کاربرد زیادی دارد.

  • ابتدا نرم‌افزار را دانلود کرده و بر روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود نصب نمایید.
  • با استفاده از کابل شارژ USB گوشی را به کامپیوتر متصل کنید.
  • با باز کردن نرم‌‌افزار، روی گزینه Fix system issues بزنید.

باید روی عبارت Fix system issues کلیک کرد.

  • بعد از مطالعه موارد ارائه شده، بر روی عبارت Start کلیک کنید.
  • بعد از اینکه نرم‌افزار بررسی را انجام داد، یک بسته نرم‌افزاری برای شما ارسال می‌شود که باید آن را دانلود کنید.

باید روی گزینه Fix now کلیک شود.

  • بعد از دانلود بسته، گزینه Fix Now ظاهر خواهد شد که بایستی آن را انتخاب کنید.

  • در این حالت تعمیر دستگاه آغاز می‌شود و و امکان رفع مشکل سیاه شدن گوشی وجود خواهد داشت.

6. اتصال LCD به مادربرد را بررسی کنید

در صورتی که هم‌چنان در حال نگاه کردن به صفحه سیاه گوشی هستید، ممکن است کابل اتصال LCD به مادر برد (برد اصلی تلفن همراه) قطع شده باشد. این مشکل معمولا به دلیل چند بار زمین خوردن گوشی رخ می‌دهد. برای رفع این مشکل، باید کابل صفحه نمایش را دوباره تنظیم کنید.

بیایید قبول کنیم که تعویض کابل صفحه نمایش کار ما نیست و برای انجام آن، بهتر است از یک متخصص کمک بگیریم! بدین منظور ترجیحاً باید به کار را به دست تعمیرکاران ماهر و زبردست بسپارید. معمولا مراجعه به تعمیرکار آخرین راهکار برای رفع مشکل سیاه شدن گوشی محسوب می‌گردد. توجه داشته باشید که قبل از سپردن گوشی به تعمیرکار باید مشکل آن را به طور واضح بیان کنید. همچنین ابتدا تحقیقات لازم را در خصوص تعمیرکارهای مختلف انجام داده و سپس گوشی خود را به مطمئن‌ترین آن‌ها بدهید. در صورتی که تعمیرکار ماهر نباشد ممکن است گوشی شما را خراب‌تر کند!

سوالات متداول

چرا در بازی Call Of Duty مشکل سیاه شدن صفحه اتفاق می افتد؟

Call of duty یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها برای گوشی و کامپیوتر است که طرفداران بی‌شماری در دنیا دارد. انجام این بازی مستلزم وجود گرافیک بالا است. گاهی اوقات در زمان انجام بازی Call of duty مشکل سیاه شدن صفحه گوشی رخ می‌دهد که می‌تواند ناشی از ناسازگاری درایور گرافیک، ناسازگاری سخت‌افزاری، تداخل با نرم‌افزارهای پس زمینه‌، خرابی فایل‌های بازی، مشکلات سرور، قدرت نامناسب RAM، CPU و GPU و باگ‌های داخلی بازی باشد.

آیا مشکل سیاه شدن صفحه گوشی، شامل گارانتی می شود؟

پوشش مشکل سیاه شدن صفحه نمایش گوشی تحت گارانتی گ به شرایط و ضوابط خاص گارانتی ارائه شده توسط سازنده یا فروشنده گوشی بستگی دارد. به طور کلی، اگر مشکل سیاه شدن صفحه گوشی ناشی از نقص ساخت یا مشکلات مربوط به قطعات سخت‌افزاری باشد، ممکن است تحت پوشش گارانتی قرار گیرد. از طرفی، اگر مشکل سیاهی صفحه به دلیل آسیب تصادفی، مشکلات نرم افزاری یا مشکلات مربوط به کاربر باشد، ممکن است تحت پوشش گارانتی قرار نگیرد.

در صورتی که صفحه گوشی سیاه شود اما همچنان کار کند، چه اقدامی باید انجام داد؟

در این حالت بهترین راه ری‌استارت کردن گوشی است. بعد از ری استارت کردن احتمالا مشکل برطرف خواهد شد.

3.2 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//