تفاوت مایکروفر با مایکروویو (راهنمایی برای بهترین انتخاب)

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و کمبود وقت با انواع وسایل مدرن برای پخت و پز روبرو هستیم. یکی از وسایلی که این روزها طرفدار زیادی پیدا کرده مایکروفرها هستند. سهولت در استفاده و سرعت پخت غذا از ویژگی‌های این نوع فر برقی است. اما هنوز هم بسیاری از افراد با انواع آن آشنا نیستند و فرق بین مدل‌های مختلف این دستگاه را نمی‌دانند.

اگر شما هم به دنبال خرید ماکروفر هستید حتما با اصطلاحات زیادی در این بین مواجه شده اید که شاید برایتان گیج کننده باشد. معمولا اولین سوالی که برایتان پیش می آید این است که تفاوت ماکروفر و ماکروویو چیست؟ کدام یک برای نیاز شما انتخاب مناسب تری است؟ در این مطلب می‌خواهیم شما را با تفاوت مایکروفر با مایکروویو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تفاوت مایکروفر با مایکروویو

بعضی از افراد حتی این دو کلمه را به جای هم به کار می‌برند؛ اما این دو وسیله از نظر کارایی با هم متفاوت هستند. در حال حاضر با وجود آپارتمانی شدن خانه‌ها و کمبود فضا برای پخت و پز بسیاری از افراد به دنبال خرید انواع فر برای پخت و پز آسان و سریع هستند. فرها می‌توانند در پخت غذاهای مختلفی مثل پیتزا، جوجه بریان، کباب، کیک، لازانیا و غیره کارآمد باشند. از طرفی فرهایی مثل مایکروویو برای گرم گردن نان، سبزیحات و یخ‌زدایی گوشت قرمز و مرغ نیز می‌توانند به کار روند.

در ابتدا می‌خواهیم شما را با معنی برخی از کلماتی که ممکن است در هنگام خرید ماکروفر با آن مواجه شوید آشنا کنیم:

  • OVENS: فر
  • GAS OVENS: فر گازی
  • ELECTRIC OVENS: فر برقی
  • INDUCTION: فر اینداکشن
  • HALOGEN: فر هالوژن یا تابشی
  • MICROWAVES: مایکروویو

به طور کلی فر به دستگاهی اطلاق می‌شود که پخت و گرم کردن غذا را در محیط بسته و دمای یکنواخت در همه قسمت‌ها فراهم می‌کند. ابتدایی‌ترین نوع فرها با گاز کار می کنند و نحوه عملکرد آن‌ها بسیار ساده است. این نوع فرها می توانند دما را بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنند و به لطف داشتن ویژگی چند طبقه بودن می‌توان به طور بهینه از همه فضای آن استفاده کرد. فر آشپزی نوعی کوره یا اجاق در بسته برای گرمایش، پخت ‌و پز یا خشک کردن است.

مایکروفر

مایکروفر در فرهنگ فارسی به معنی تندپز است. این دستگاه نوعی اجاق محسوب می‌شود که از طریق تاباندن ریز موج الکترومغناطیسی و با به جنبش درآوردن آب و دیگر مولکول‌‌های قطبیده در غذا باعث ایجاد گرما و پختن غذا در کمترین زمان ممکن می‌گردد.

مایکروفر نوعی فر محسوب می شود.

مایکروویو

مایکروویو به دستگاهی گفته می‌شود که تنها مجهز به گرمکن با اشعه (امواج مایکرو) و المنت تابشی از بالا باشد. خاصیت امواج رادیویی، فرکانس بالا و طول موج کوتاه است که مثل پرتوهای قابل رویت نور،  بخشی از طیف الکترومغناطیسی را شامل می شوند. این امواج با توجه به نوع ماده‌ای که به آن تابیده می‌شوند، سه نوع واکنش نشان می‌دهند که ممکن است منعکس، منتشر یا جذب شوند. این امواج برای ارتباطات ماهواره ‌ای، گوشی همراه، رادار، راه ‌يابی در آسمان و دريا بكار رفته و از آنجا که با جذب شدن در مواد دارای آب دمای آن را بالا می‌برند، برای آشپزی و پخت غذا نیز به کار برده می‌شوند.

در مایکروویو از امواج استفاده می شود.

اگر بخواهیم به بیان ساده تفاوت مایکروفر با مایکروویو را بیان کنیم می‌توان گفت در ماکروفر فرآیند پخت و پز توسط دما و گرما انجام می‌شود. اما در ماکروویو این عملیات علاوه بر دما و گرما، اشعه WAVE نیز دخالت دارد.

گفته می‌شود امواج الکترومغناطیسی روی بدن انسان تاثیر بدی دارد؛ اما هنوز این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است. البته نمی توان بر تاثیر امواج وایرلس بر زنان باردار چشم پوشی کرد.

پس از تولید مایکروویو و همزمان پیشرفت تکنولوژی فر دستگاه‌هایی تولید شد که هر دو قابلیت را داشتند یعنی هم فر کامل با تمام ویژگی‌ها و هم مایکروویو. کارخانجات مختلف این دسته از محصولات را همان فر معرفی کردند که قابلیت پخت و یخ زدایی از طریق امواج ماکرو به آن اضافه شده است.

سولاردام

سولاردام در حقیقت ترکیبی از تکنولوژی مایکروویو و امواج گرمایشی نوری است. در سولاردام ،سیستم پخت مایکروویو وجود دارد. اما المنت های نوری نیز به سیستم اضافه شده است. در بالای محفظه پخت فر سولاردام یک هیتر ذغالی قرار گرفته که نوعی المنت نوری است و در داخل آن رشته های زغال قرار دارد و امواج نورانی با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا تولید می‌نماید. علاوه بر هیتر زغالی، در کف محفظه پخت نیز یک سیستم مگاهیتر شامل چند نوع هیتر سرامیک و هالوژنی تعبیه شده که امواج گرمایشی نورانی را از سمت پایین به مواد غذایی می‌تابانند.

سولاردام نیز نوعی فر محسوب می شود.

در ادامه به برخی دیگر از دستگاه های پخت و پز و فرآیند انجام پخت در آن ها اشاره خواهیم کرد.

فر ترکیبی

این دستگاه همه قابلیت های یک ماکروویو را دارد و چند نوع نکنولوژی حرارت دهی شامل: حرارت سه‌بعدی، کانوکشن، فن و گریل از پشت به آن اضافه شده است که می‌تواند پخت و پز را بسیار راحت و سریع انجام دهد.

فر ترکیبی هم نوعی فر به شمار می رود.

فر برقی

پخت غذا در فر برقی از طریق تابش گرما از یک عنصر گرمایش که در بالا یا پایین فر قابل رویت یا مخفی است، انجام می‌شود. این دستگاه دارای انواع حرارت‌دهی است ولی نوع حرارت آن بستگی به برند تولید کننده آن دارد. چند طبقه جوجه گردان در این دستگاه ها وجود دارد که همگی به کمک برق کار می‌کنند. اما امواج مایکروویو در این دستگاه جایی ندارند.

فر برقی از انواع فر است.

فر گازی

این دستگاه با گاز کار می‌کند و در بعضی مدل‌ها المنت بالا و جوجه گردان هم تعبیه شده است. با این حال نمی‌توان از آن به طور همزمان استفاده کرد. موتور جوجه گردانی داخل محفظه فر اجاق ها تعبیه شده که می‌توان با استفاده از آن حتي مرغ کامل را هم به راحتی طبخ و بريان کرد. در محفظه گرم‌خانه می توان غذاهای پخته شده را تا زمان سرو شدن گرم نگه داشت.

فر گازی از طرح های محبوب است.

فر هالوژن

این دستگاه که به هواپز نیز معروف است این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده و برای پخت غذا از تابش مستقیم و شدید نور استفاده می‌کند و پخت غذا از سطح بیرونی شروع می‌شود. این وسیله بدون پخش کردن بو و دود می‌تواند پختن، سرخ کردن، کباب کردن، برشته کردن، بریان کردن و سوخاری کردن مواد غذایی را به خوبی انجام دهد. هواپزها معمولا جزء دستگاه‌های آرام‌پز هستند و از آنجا که بدون روغن کار می ‌کنند روند تهیه غذا در آن‌ ها قاعدتا کند‌تر است. با این حال هواپزها گزینه بسیار مناسبی برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به رژیم و لاغری محسوب می‌شوند زیرا امکان طبخ غذاهایی مثل سیب‌زمینی و مرغ با کمترین میزان روغن در آن‌ها وجود دارد.

فر هالوژن با نام هواپز نیز شناخته می شود و از انواع فر است.

گاز هالوژن

این دستگاه مانند گاز است با تفاوت اینکه صفحه آن به صورت شیشه‌ای بوده و با المنت برقی پرقدرت و قابل تنظیم کار می‌کند. این نوع گاز عموماً به صورت تو کار استفاده می‌گردد و برای تهیه آن از قبل باید بر روی کابینت‌های آشپزخانه محفظه ای ساخته شود. در برخی از خانه‌های نوساز و بازسازی شده گازهای هالوژن در آشپزخانه وجود دارند زیرا علاوه بر زیبایی ظاهری و اشغال فضای کم، کارایی مناسبی از خود نشان می‌دهند.

گاز هالوژن از جمله گازهای جدید است.

گاز اینداکشن

این دستگاه نسل جدید پخت و پز محسوب می‌شود که بسیار کم مصرف ولی قیمت بالایی دارد که از دستگاه‌های صنعتی به آشپزخانه راه پیدا کرده است. این مدل گاز، ظاهری بسیار زیبا و شیک داشته و با برق و براساس تکنولوژی آلفای مغناطیسی کار می‌کند؛ به طوری که فقط ظروف مخصوص به خود را می‌تواند گرم کند. برای طبخ غذا باید از قابلمه ها یا کتری از جنس فلز های رسانا استفاده کنید تا امکان دریافت جریان مغناطیسی و انتقال گرما به مواد داخل ظرف وجود داشته باشد.

گاز ایندکشن یکی از انواع گاز است که نو و جدید محسوب می شود.

فر تستر

این دستگاه ارزان قیمت است و برای پخت پیتزا و مرغ بسیار عملکرد خوبی دارد و تنها مجهز به المنت تابشی از بالا و جوجه گردان است. فر تستر معمولا تنظیم پذی و دارای درجه حرارت تست است. کاربرد این دستگاه بیشتر در گرم کردن غذا، نان و غیره است. بنابراین نمی‌توان استفاده ای مثل ماکروویو از آن داشت و این یکی از تفاوت های ماکروویو با تستر است. این دستگاه یک نمونه کوچک از اجاق گاز محسوب می‌شود که کارهای ساده فر را انجام می دهد. فر تستر شاید بهترین گزینه برای گرم کردن نان باشد زیرا نان یخ زده را حالت مشابه زمان پخت در می‌آورد و تردی آن را حفظ می‌کند.

فر تستر با نام آون تستر هم شناخته می شود.

چند نکته که برای خرید بهترین نوع فر باید در نظر بگیرید:

  • مصرف انرژی پایین
  • عایق بندی بدنه برای حفظ دمای داخلی
  • تحمل دمای بالای شیشه داخلی
  • داشتن ضمانت معتبر
  • جنس بدنه داخلی و کیفیت خوب درب فر
  • نوع سیستم فر
  • سایز و اندازه فر

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک، به بررسی تفاوت مایکروفر با مایکروویو پرداختیم. اصلی‌ترین تفاوت مایکروفر با مایکروویو در این است که مایکروویو غذا را با امواج با طول موج کوتاه می‌‌پزد. در صورتی که مایکروفر از المنت گرمایی برای پخت غذا بهره می‌برد. به دلیل این که در مایکروویو پخت غذا با امواج سریع تر انجام می‌شود. بنابراین در مدت زمان کمتری آماده می شود.

سوالات متداول

در بین مایکروویو و مایکروفر کدام یک سالم‌تر است؟

برخی از مواد مغذی زمانی که در معرض گرما قرار می‌گیرند تجزیه می شوند. این موضوع هم می‌تواند در مایکروویو و هم در اجاق معمولی رخ بدهد. ویتامین C شاید واضح‌ترین مثال باشد. اما از آنجایی که زمان پخت در مایکروویو کوتاه‌تر است، پخت و پز با مایکروویو عملکرد بهتری در حفظ ویتامین C و سایر مواد مغذی دارد که با حرارت دادن تجزیه می‌شوند.

آیا می توانم پیتزا را در مایکروویو بپزم؟

بله،با استفاده از مایکروویو و انجام تنظیمات مربوطه می‌توان غذاهای دارای پنیر موزارلا مثل پیتزا، لازانیا و غیره را درست کرد.

آیا مایکرویوو نان را ترد می‌کند؟

خیر، مایکروویو صرفا می‌تواند نان را گرم کند و مثل فر تستر نمی‌تواند در ترد شدن آن اثرگذار باشد.

آیا می‌توان از ظروف آلومینیومی در مایکروویو استفاده کرد؟

خیر، به هیچ عنوان نباید ظروف آلومینیومی را در مایکروویو قرار داد زیرا فلز آلومینیوم می‌تواند موجب بازتاب امواج مایکروویو گردد که این موضوع می‌تواند تبعات سنگینی برای دستگاه داشته باشد.

5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//