چگونه هواپیماها بر نیروی جاذبه غلبه کرده و پرواز می کنند؟

هواپیما یکی از مهم‌ترین و شاید بهترین اختراع‌های بشر است که توسط برادران رایت ساخته شد و در طول زمان تکامل یافت.

نحوه حرکت و پرواز هواپیما، سوالی است که معمولا ذهن بسیاری از مسافران و علاقه‌مندان به این وسیله را درگیر می‌کند.

در این مطلب که بر اساس توضیحات سازمان فضایی ناسا نوشته شده، به صورت کامل اما با زبانی ساده، یاد می‌گیریم که هواپیما چگونه بر نیروی جاذبه غلبه کرده و پرواز می‌کند.پس با ما همراه باشید.

بیایید از هوا شروع کنیم!

مثل هر ماده دیگری که در طبیعت می‌بینیم، هوا هم یک ماده فیزیکی است که وزن دارد. هوا دارای مولکول‌هایی است که دائما در حال حرکت هستند. فشار هوا هم توسط حرکت همین مولکول‌ها ایجاد می‌شود.

همه ما جریان بادی که با صورت و بدن‌مان برخورد می‌کند را حس کرده‌ایم. همان هوای متحرکی که با نیروی خود، بادبادک‌ها و بادکنک‌ها را بالا و پایین می‌برد.

اما هوا فقط از یک عنصر واحد تشکیل نشده، بلکه مخلوطی از گازهای مختلف است؛ مثل: اکسیژن، دی‌اکسید‌کربن و نیتروژن. همین گازهای مختلف هستند که به جریان هوا قدرت هل دادن و کشیدن پرندگان، بادکنک‌ها، بادبادک‌ها و هواپیماها را می‌دهد؛ پس هر چیزی که پرواز می‌کند، به هوا نیاز دارد.

اواخر قرن 1600 میلادی، فردی به نام «فرانچسکو لانا» شروع به طراحی یک کشتی هوایی کرد. او با این ایده که هوا وزن دارد، طرحش را روی کاغذ کشید؛ به این صورت که کشتی دارای چهار کره توخالی بود که با خارج شدن هوا از آن‌ها، وزن‌شان کم می‌شد و می‌توانستند در هوا شناور بمانند.

هر یک از این چهار کره، به یک ساختار قایق مانند متصل می‌شدند تا بتوانند کشتی را به پرواز در بیاورند. طرح فرانچسکو هیچ‌وقت عملی نشد، اما احتمالا شما هم با توصیف این کشتی هوایی، به یاد بالون افتادید.

دقیقا همین‌طور است، این همان ایده‌ای است که می‌گوید، هنگامی که یک بالون پر از هوای گرم می‌شود، منبسط و پخش شده و از هوای خنک بیرون از بالون، سبک‌تر می‌شود؛ پس به همین دلیل، شروع به بلند شدن از زمین می‌کند.

بال‌ها چگونه هواپیما را از زمین بلند می‌کنند؟

بال‌های هواپیما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باعث می‌شود هوا، سریع‌تر از قسمت بالای «بال»، حرکت کند. وقتی هوا سریعتر حرکت می‌کند، فشار هوا کم شده و بنابراین، فشار پایین بال بیشتر از فشار بالای بال می‌شود.

تصویر شبیه سازی شده نحوه عبور هوا از اطراف بال هواپیما با کامپیوتر

با این اختلاف فشار، نیرویی در بال ایجاد می‌شود که بال را به سمت بالا بلند می‌کند. در تصویر بالا، یک شبیه‌سازی رایانه‌ای ساده وجود دارد که با دیدن آن می‌توانید متوجه شوید که چگونه بال‌ها چطور به سمت بالا می‌روند.

آزمایش انجام شده با استفاده از دود و نحوه حرکت آن در اطراف بال هواپیما
به فضای خالی بالای بال توجه کنید! آزمایش واقعی انجام شده حرکت دود در اطراف بال، توسط ناسا

چهار نیروی موثر در پرواز

نیروهای موثر در پرواز

ﻧﯿﺮوی ﭘﺴﺎ 

نیروی پسا یا Drag در مقابل Thrust قرار دارد و در برابر حرکت هواپیما به جلو مقاومت می‌کند. طراحان هواپیما، برای کاهش این نیرو، سطوح هواپیما را به شکلی طراحی ‌می‌کنند که از نظر آیرودینامیکی، کمترین میزان مقاومت در برابر هوا را داشته باشند.

راﻧﺶ

ﻧﯿﺮوﯾﯽ که باعث می‌شود هواپیما به حرکت در آمده و به سمت جلو پیش برود. این نیرو توسط موتورهای پر‌قدرت هواپیما، تامین می‌شود.

‫ﻟﯿﻔﺖ

اﯾﻦ ﻧﯿﺮو به خاطر ﻓﺮم ﺧﺎص بال‌های ﻫﻮاﭘﯿﻤـﺎ که در قسمت قبل توضیح داده شد، ایجاد می‌شود و در نتیجه، بدنه را ‫ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺎﻻ هدایت می‌کند.‬‬‬‬‬‬

‫ﻧﯿﺮوی ﺟﺎذﺑﻪ

ﻧﯿﺮوﯾﯽ ﮐﻪ باعث می‌شود ﻫﺮ ﭼﯿﺰی، به سمت اﯾﻦ ﮐﺮه ﺧﺎﮐﯽ کشیده شود.

ایرفول

برشی از سطح مقطع بال هواپیماها را ایرفول می‌گویند. این برش باعث می‌شود که جریان هوا از روی بال هواپیما سریع‌تر از زیر آن عبور کند. این اختلاف سرعت باعث ایجاد اختلاف فشار می‌شود. اختلاف فشار نیز، یک نیروی بالا‌بری ایجاد می‌کند که هواپیما را به سمت بالا می‌کشد.

ایرفلو هواپیما

خلبان چطور هواپیما را کنترل می‌کند؟

بیایید وانمود کنیم که دست‌هایمان بال هستند. اگر یک بال را به کمی پایین و بال دیگر را به سمت بالا‌تر ببریم، می توانیم از این حرکت برای تغییر جهت هواپیما استفاده کنیم. در واقع کج شدن به یک سمت، به چرخش هواپیما کمک می‌کند. حالا اگر در این حالت خلبان، جلوی هواپیما را به سمت بالا هدایت کند (بالابردن گام)، ترکیب همه این حرکات، پرواز را کنترل می‌کند. اهرم‌ها و دکمه‌هایی در کابین هواپیما وجود دارد که خلبان می‌تواند با فشار دادن آن‌ها، انحراف، گام و چرخش هواپیما را تغییر دهد.

ایلرون‌ها: برای چرخاندن هواپیما به سمت راست یا چپ، ایلرون‌ها در یک بال، بالا آورده شده و در بال دیگر پایین می‌آید. 

ایلرون هواپیما

چرخش هواپیما

الویتورها: خلبان همچنین با بالا و پایین کردن الویتورهای دم، هواپیما را مجبور به فرود یا صعود می‌کند. پایین آوردن الویتورها باعث پایین آمدن دماغه هواپیما شده و هواپیما را به سمت پایین هدایت می‌کند. بالا بردن آن نیز، باعث بالا رفتن هواپیما می‌شود.

رادرها: رادر نیز برای کنترل چرخش هواپیما استفاده می‌شود. هنگامی که رادر به یک سمت چرخانده می‌شود، هواپیما به چپ یا راست حرکت می‌کند. دماغه هواپیما در همان جهتی است که سکان آن قرار دارد.

کارکرد الویتور و رادر در هواپیما

اینفوگرافی کنترل‌های کابین پرواز

کنترل های کابین خلبان

نحوه پرواز هواپیما

 

تئوری برنولی چیست؟

این تئوری را دانشمند معروف، «دانیل برنولی» ارائه کرده است. اگر ما دو مولکول هوا را در نظر بگیریم که در جلوی بال‌های هواپیما باشد و یکی از مولکول ها از پایین و دیگری از بالا عبور کنند، این دو مولکول در لبه عقبی بال همزمان به هم خواهند رسید.

از آنجا که بال‌های بالایی خمیدگی بیشتری نسبت به قسمت پایینی دارند، بنابراین مولکول بالایی مسیر بیشتری را در زمان مساوی نسبت به مولکول پایینی طی کرده است، پس در نتیجه سرعتش بیشتر بوده است.

طبق تئوری برنولی با افزایش سرعت سیال، فشار در آن نقطه کم خواهد شد. با استناد به این موضوع، چون سرعت سیال در قسمت فوقانی بال بیشتر است، پس فشار در آن‌جا کمتر از فشار هوای بخش تحتانی بال است و این اختلاف فشار، باعث کشیده شدن بال به طرف بالا می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک، به بررسی مختصر علمی نحوه کارکرد هواپیما و غلبه آن بر نیروی جاذبه پرداختیم. در پایان از شما عزیزان درخواست داریم تا سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا در کمترین زمان به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول

چگونه هواپیما بر وزن غلبه می کند؟

نیروی گرانش به طور مداوم در تلاش است تا یک هواپیما را به سمت زمین پایین بکشد. نیروی لیفت تنها نیرویی است که با وزن مقابله می‌کند و هواپیما را در پرواز نگه می‌دارد. مقدار لیفت تولید شده توسط ایرفویل به طراحی ایرفویل، زاویه حمله (AOA)، سرعت هوا و چگالی هوا بستگی دارد.

پدر آیرودینامیک کیست؟

لودویگ پراندتل (۱۸۷۵–۱۹۵۳) پدر علم آیرودینامیک محسوب می‌شود که نام او بیشتر با مفهوم لایه مرزی مرتبط است.

نحوه بارگیری و سوار شدن مسافران در هواپیما چگونه است؟

دلیل اصلی اینکه خطوط هوایی تجاری مسافران را از جلو به عقب سوار می‌کنند، حفظ تعادل وزن است. این موضوع باعث می‌شود که جلو و عقب هواپیما وزن زیادی را تحمل نکنند. البته هواپیماها معمولاً در عقب سنگین‌تر هستند. قسمت پشتی محل قرارگیری موتورها است.

چرا بال های هواپیما هنگام فرود باز می‌شوند؟

بال زدن بخش مهمی از فرآیند بلند شدن و فرود محسوب می‌شود. هنگامی که هواپیما در حال برخاستن است، فلپ‌ها به افزایش لیفت بیشتر کمک می‌کنند. برعکس، فلپ‌ها امکان ایجاد یک زاویه شیب دار اما قابل کنترل در هنگام فرود را فراهم می‌آورند.

2.5 | (6)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//