تفاوت صدای مونو با استریو ؛ هر آنچه که باید بدانید

تفاوت صدای مونو با استریو چیست ؟ صدای استریو امروزه در بین مردم بسیار محبوب است و هرچند که مردم عادی از ویژگی‌های آن خبر ندارند؛ به طور مداوم در حال استفاده از صدای استریو هستند. اما همیشه اینطوری نبوده است و زمانی صدای مونو حاکم بلامنازع باراز بود. به این فکر کنید که می‌خواهید برای خودتان یک هدفون جدید خریداری کنید؛ در این حالت باید یکی از معیارهایتان توانایی پخش استریو باشد. چرا که کیفیت و تمایز بیشتری را برای شما ایجاد خواهد کرد. ایده آل تک در ادامه این نوشته به بررسی تفاوت‌های صدای مونو و استریو پرداخته اسن.

صدای مونو چیست؟

صدای مونو

این سیستم صوتی اولیه که معمولاً به نام صدای مونو، مونوفونیک یا غیر استریو خوانده می‌شود؛ از یک کانال صوتی برای خروجی صدا استفاده می‌کند. در سیستم‌های صوتی مونوفونیک، سیگنال ارسالی به سیستم صوتی یک جریان صوتی را کد می‌کند و معمولاً فقط از یک بلندگو استفاده می‌کند. صدای مونوفونیک، ابتدایی‌ترین قالب خروجی صدا است.

برای اینکه بتوانید این نوع صدا را تجسم کنید؛ فرض کنید بین دو بلندگو ایستاده‌اید و از هر دوی این بلندگوها یک صدا را می‌شنوید. یا هنگامی که از هدفون استفاده می‌کنید صدای هر دو گوشی یکسان می‌باشد. اگر چه استفاده از صدای مونو دیگر خیلی محبوب نیست اما هنوز در برخی از کانال‌های رادیویی کاربرد دارد. کاربرد دیگر آن در تماس‌های تلفنی و ارتباطات موبایلی دیده می‌شود.

صدای استریو چیست؟

صدای استریو

صدای استریوفونیک صداها را در دو کانال تقسیم می‌کند (ضبط شده بر روی دو منبع جداگانه) و سپس صداهای ضبط شده به هم می‌آمیزند به طوری که برخی از عناصر به سمت چپ و برخی دیگر در سمت راست منتقل می‌شوند. در واقع این صدا توسط دو یا چند منبع مختلف ضبط شده است و در زمان پخش هم به دو منبع مختلف تقسیم می‌شود. اگر با استفاده از هدفون به برخی از آهنگ‌ها گوش دهید احساس می‌کنید که از هر گوشی صدای مختلفی را می‌شنوید که در ترکیب با همدیگر کل موسیقی را تشکل می‌دهند.

البته در برخی از آهنگ‌ها تمام آهنگ روی هردو منبع ضبط و  پخش می‌شود اما میزان ولوم آن‌ها با همدیگر متفاوت است. در نتیجه هنگام گوش دادن به این آهنگ‌ها احساس می کنید که صداهای مختلفی را از هر گوشی می‌شنوید در حالیکه اینطور نیست و فقط میزان زیاد یا کم بودن صدا است که این تفاوت را رقم می زند.

تفاوت صدای مونو با استریو

بعد از این که هر صدا را تعریف و بررسی کردیم حالا می‌رسیم به بررسی این نکته که چه تفاوت‌هایی با هم دارند:

1-نوع صدا

صدای مونو به صورت تک کاناله تولید و شنیده می‌شود. از یک میکروفون برای تولید صدا استفاده می‌شود و در هنگام پخش حتی اگر از چند بلندگو هم استفاده کنید یک صدا به گوش می‌رسد.

اما صدای استریو می‌تواند از طریق دو یا چند میکروفون ضبط شود و هنگاه پخش از چند بلندگو هر بلندگوی صدای خاصی را پجش می‌کند.

2-هزینه‌ها

قطعا تولید و پخش صدای مونو کم هزینه‌تر و به صرفه‌تر است و هزینه تولید صدای استریو چند برابر تولید صدای مونو می‌باشد.

3- تجهیزات مورد نیاز

برای تولید صدای مونو داشتن یک سری تجهیزات اولیه کافی است و همچنین به دانش یا مهارت خاصی نیاز ندارد. همین الان شما به کمک گوشی تلفن همراهتان می‌توانید یک فایل مونوفونیک ضبط کنید. در حالیکه برای ضبط صدای استریوفونیک علاوه بر داشتن تجهیزات ویژه،  باید مهارت و دانش خاصِ این کار را هم داشته باشید.

4- کاربردها

استفاده از صدای مونوفونیک بسیار کمتر شده است ودر برخی برنامه‌های رادیویی، ارتباطات تلفنی، سمعک‌ها و کانال‌های رادیویی AM  به کار گرفته می‌شود. از طرف دیگر در انواع برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، انواع موسیقی‌ها و ایستگاه‌های رادیویی FM از صدای استریوفونیک استفاده می‌شود.

5-کیفیت صدا

کیفیت صدا

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های صدای مونو و استریو مربوط به کیفیت صدا می ‌باشد. اگر چه صدای مونوفونیک کیفیت قابل قبولی دارد. اما کیفیت صدای استریو به مراتب بالاتر و بهتر است.

صدای مونو بهتر است یا صدای استریو

جواب دادن به این سوال کمی سخت است و تا حد زیادی به این بستگی دارد که از صدا چه استفاده‌ای می‌خواهید بکنید. برای یک مکالمه تلفنی استفاده از صدای مونو قطعا بهتر است چرا که هم کیفیت لازم را دارد و هم کارایی خوبی دارد. اما برای فیلم‌های سینمایی استفاده از صدای استریو نه تنها بهتر است بلکه یک ضرورت می‌باشد.  قبل از دسته بندی صداها به صدای خوب و بد کاربرد آن‌ها را در نظر بگیرید و با توجه به نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

چگونه صدای استریو را به صدای مونوفونیک تبدیل کنیم؟

بیشتر مراکز صوتی و نرم افزارهای ایجاد موسیقی عملکردی دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید آهنگ‌های صوتی خود را به صورت مونوفونیک در آورید. البته عملکرد هر نرم افزار متفاوت خواهد بود و مراحل کار با آن‌ها هم فرق می‌کند. اگرموفق نشدید یکی از این نرم افزارها را پیدا کنید هیچ نگران نباشید؛ چرا که همیشه می توانید از یک استریو آنلاین برای تبدیل صدای استریو به مونو استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از سایت زیر برای این کار استفاده کنید audio.online-converter.com.

در این مقاله سعی کردیم نگاهی بیندازیم به تفاوت‌های صدای استریو و مونو. امیدورایم توانسته باشیم اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر این مقاله برای شما مفید بود خوشحال خواهیم شد تا آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید.

3.8 | (6)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//