علت کار نکردن تاچ موبایل لمسی چیست و چطور این مشکل را رفع کنیم؟

شما احتمالا صدها بار در طول روز صفحه تاچ گوشی هوشمند خود را لمس کنید. بنابراین اصلا تعجب نیست که این تاچ اسکرین‌ها بیشترین پتانسیل را برای خراب شدن در میان اجزای مختلف تلفن همراه داشته باشند. بسیاری از کاربران فکر می‌کنند این مشکل فقط به دلایل سخت افزاری رخ می‌دهد! در حالی که اصلا این‌طور نیست.

علاوه بر ایرادات سخت افزاری (که رایج‌ترین دلیل کار نکردن تاچ موبایل لمسی است) مشکلات نرم افزاری، سیستمی و … هم می‌توانند تاچ اسکرین تلفن همراه شما را از کار بیندازند. البته یک خبر خوب هم در راه است: تقریبا تمام این مشکلات، راه‌حل‌های مخصوص به خود را دارند.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم شما را با علت کار نکردن تاچ موبایل لمسی و روش‌های رفع این مشکل، آشنا کنیم. اگر می‌خواهید یک بار برای همیشه از دست صفحه لمسی‌های خراب راحت شوید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

دلایل کار نکردن تاچ موبایل چیست؟

قبل از اینکه به فکر رفع مشکل از کار افتادن صفحه لمسی گوشی باشیم، باید با دلایل بروز آن آشنا شویم. در ادامه مهم‌ترین عواملی که می‌توانند تاچ اسکرین یک تلفن همراه را از کار بیندازند را بررسی کرده‌ایم.

افتادن و ضربه دیدن

زمانی که تلفن همراه شما از دستتان به زمین می‌افتد، بیشتر از همه باید نگران آسیب دیدن یا از کار افتادن تاچ لمسی آن باشید. در این شرایط، ممکن است کابل اتصال دیجیتایزر (Digitizer) به مادربورد گوشی آسیب ببیند. نتیجه این اتفاق، اشکال در عملکرد صفحه لمسی یا از کار افتاد کامل آن خواهد بود.

افتادن و ضربه خوردن گوشی

برای مطالعه بیشتر: دیجیتایزر قطعه‌ای است که اطلاعات آنالوگ از قبیل صدا، تصویر، متن و … را دریافت کرده و آن‌ها را به سیگنال‌های دیجیتال (قابل فهم در پردازنده‌های موبایل و کامپیوتر) تبدیل می‌کند.

در صورتی که تلفن همراه شما از محافظ صفحه نمایش (گلس) برخوردار باشد، احتمال آسیب دیدن یا از کار افتادن تاچ لمسی در مواقع زمین خوردن، کمتر می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم در اولین فرصت، یک گلس مناسب با گوشی خود را خریداری کرده و نصب کنید.

خراش و ترک

حتی یک خراش کوچک یا ترک ریز هم می‌تواند منجر به کاهش حساسیت صفحه تاچ لمسی موبایل شود. در این مورد هم توصیه می‌کنیم حتما از یک گلس یا محافظ صفحه نمایش استفاده کنید؛ زیرا در این صورت احتمال ترک خوردن صفحه نمایش کاهش پیدا می‌کند.

خراش و ترک خوردگی صفحه نمایش

زمانی که یک خراش روی صفحه لمسی ایجاد می‌شود، حساسیت دیجیتایزر کمتر می‌شود و در نتیجه، تاچ اسکرین با سرعت قبل کار نمی‌کند. البته در صورتی که ترک خوردگی شدید باشد، ممکن است تاچ لمسی موبایل شما به صورت کامل از کار بیفتد.

نفوذ گرد و غبار و رطوبت

یکی دیگر از مشکلات فیزیکی که می‌تواند عملکرد تاچ لمسی موبایل را مختل کند، ورود گرد و غبار و رطوبت به مدار اصلی است. دیجیتایزر بسیار حساس است و حتی کوچک‌ترین ذرات گرد و غبار یا یک قطره آب، می‌تواند آن را از کار بیندازد.

مشکلات ناشی از اپلیکیشن ها

ممکن است یک اپلیکیشن باعث کار نکردن تاچ لمسی موبایل شود. بله درست خواندید! گاهی نصب یک نرم افزار مخرب، سنگین و … می‌تواند عملکرد تاچ اسکرین موبایل شما را مختل کند. این اتفاق معمولا به یکی از سه دلیل زیر رخ می‌دهد:

  1. یک اپلیکیشن مخرب نصب کرده‌اید که روی فایل‌های سیستمی تاثیر گذاشته است و تاچ لمسی را از کار انداخته است.
  2. یک اپلیکیشن حجیم و سنگین نصب کرده‌اید که سیستم عامل را کند کرده و موجب از کار افتادن صفحه نمایش شده است.
  3. یک اپلیکیشن نصب کرده‌اید که از صفحه تاچ لمسی گوشی شما پشتیبانی نمی‌کند.

تنظیمات شخصی

برخی از تنظیمات شخصی که روی تلفن همراه خود اعمال می‌کنید، ممکن است واکنشی به صفحه تاچ لمسی گوشی نشان ندهند. در این شرایط، صفحه نمایش گوشی کاملا بی‌پاسخ می‌ماند. در ادامه به روش حل این مشکل نیز اشاره خواهیم کرد.

استفاده از تاچ ال سی دی غیر اصل

محصولات تقلبی این روزها در بازار جولان می‌دهند. قطعات موبایل هم از این قاعده مستثنی نیستند و در بسیاری از مراکز غیر مجاز تعمیرات موبایل، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تعویض تاچ ال سی دی خود، حتما به یکی از واحدهای معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید.

تاچ ال سی دی های غیر اصل و تقلبی با گذشت زمان کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. بنابراین طبیعی است در صورت استفاده از این قطعات، صفحه نمایش موبایل شما بعد از مدت کوتاهی، از کار بیفتد.

رفع مشکلات نرم افزاری برای کار نکردن تاچ موبایل

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، کار نکردن تاچ لمسی موبایل می‌تواند به دلایل نرم افزاری رخ دهد. ما در ادامه به بررسی روش‌هایی می‌پردازیم که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید به صورت نرم افزاری، مشکل از کار افتادن تاچ اسکرین گوشی خود را رفع کنید.

ریست کردن دستگاه

خیلی وقت‌ها از کار افتادن تاچ لمسی موبایل یک مشکل موقتی بوده و دلیل خاصی هم ندارد. بنابراین قبل از هر کاری، یکبار تلفن همراه خود را ریست کنید. این قول را به شما می‌دهیم که به احتمال زیاد، بعد از این کار، همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد.

موبایل خود را ریستارت کنید

ریست کردن گوشی، همه برنامه‌های پس زمینه و سیستم عامل را از کار انداخته و دوباره راه‌اندازی می‌کند. در صورتی که یکی از همین اتفاقات پس زمینه باعث از کار افتادن صفحه لمسی موبایل شده باشند، با یک ریست، تاچ اسکرین دوباره فعال می‌شود.

برای این کار، دکمه Power را برای چند لحظه فشار دهید تا تلفن همراه شما خاموش شود. البته در برخی از مدل‌ها ممکن است لازم باشد در کنار پاور، دکمه افزایش یا کاهش صدا را نیز فشار دهید.

آزاد کردن فضای رم

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی کمبود فضای حافظه هم می‌تواند روی عملکرد تاچ لمسی موبایل تاثیر بگذارد. برای رفع این مشکل، باید فضای رم را آزاد کنید. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که در ادامه، به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. اپلیکیشن‌های غیرضروری که به آن‌ها نیاز ندارید را پاک کنید.
  2. حافظه کش واتساپ، تلگرام و اینستاگرام را پاک کنید.
  3. تلفن همراه خود را ویروس کشی کنید.
  4. کش مرورگرهای خود را خالی کنید.

توجه: برای آشنایی با مراحل آزاد کردن فضای رم تلفن‌های همراه آیفون، می‌توانید مقاله خالی کردن حافظه آیفون را مطالعه نمایید.

استفاده از Safe Mode

اگر صفحه لمسی شما هر چند وقت یکبار از کار می‌افتد و بعد از مدتی این مشکل رفع می‌شود، می‌توانید از حالت Safe Mode استفاده کنید. حالت راه‌اندازی ایمن به شما اجازه می‌دهد تلفن همراه خود را بدون اپلیکیشن‌های جانبی و تنها با برنامه‌های سیستمی بارگذاری کنید. در صورتی که در وضعیت Safe Mode صفحه نمایش شما هیچ ایرادی ندارد، به احتمال زیاد یک اپلیکیشن شخص ثالث، باعث از کار افتادن تاچ لمسی موبایل شده است.

استفاده از حالت safe mode

نکته: برای راه‌اندازی گوشی در حالت Safe Mode کافیست دکمه خاموش و روشن کردن را فشار داده و نگه‌دارید. سپس در منوی باز شده، روی Power off ضربه بزنید. برای خروج از این حالت، تنها کافیست گوشی خود را دوباره و این بار به صورت معمولی راه‌اندازی کنید.

کالیبره کردن صفحه نمایش 

کالیبراسیون یک قابلیت است که به کاربران اجازه می‌دهد صفحه نمایش تلفن همراه خود را آزمایش و درجه‌بندی کنند تا از درستی کار کردن آن، مطمئن شوند. این ویژگی در نسخه‌های جدید اندروید حذف شده است؛ بنابراین باید به صورت دستی آن را فعال کنید.

برای کالیبره کردن صفحه نمایش، نیاز به یک برنامه جانبی دارید. ما در این مقاله از Touchscreen Calibration استفاده می‌کنیم. برای دانلود و نصب این اپلیکیشن، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

بعد از دانلود و نصب این اپلیکیشن، برای کالیبره کردن صفحه نمایش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برنامه Touchscreen Calibration را روی تلفن همراه خود باز کنید.
  2. روی Calibrate ضربه بزنید. روی calibrate ضربه بزنید
  3. دستورالعمل‌های برنامه را دنبال کنید تا Test Pad تمام تست‌های لازم را روی صفحه نمایش گوشی شما انجام دهد.
  4. بعد از انجام مراحل، یک اعلان دریافت می‌کنید که نشان می‌دهد کالیبراسیون با موفقیت انجام شده است. روی Ok ضربه بزنید. روی ok ضربه بزنید
  5. اکنون تلفن همراه خود را ریست کنید.

رفع مشکلات سخت افزاری برای کار نکردن تاچ موبایل

در صورتی که از مشکلات نرم افزاری خیالتان راحت شده، برای رفع مشکل کار نکردن تاچ موبایل، باید به سراغ ایرادات سخت افزاری بروید. در ادامه به بررسی این موارد پرداخته‌ایم:

صفحه گوشی خود را به خوبی تمیز کنید

تمیز کردن مداوم صفحه گوشی، تاچ اسکرین شما را از ذرات گرد و غبار در امان نگه می‌دارد. متاسفانه بسیاری از کاربران، هنوز روش درست تمیز کردن نمایش‌گر موبایل را نمی‌دانند. ما در ادامه مراحل انجام این کار را بررسی کرده‌ایم.

صفحه نمایش گوشی خود را تمیز کنید

  1. قبل از هر چیز، گلس یا محافظ صفحه نمایش را با دقت از ال سی دی جدا کنید. سپس برای تمیز کردن، از یک دستمال ضدعفونی کننده مناسب استفاده نمایید.
  2. برای این کار می‌توانید از دستمال ضد عفونی کننده با الکل 70 درصد استفاده کنید.
  3. برای پاک کردن لکه‌ها فقط از یک پارچه نرم و بدون پرز مانند میکروفیبر استفاده کنید.
  4. مواد ساینده مانند پارچه‌های خشن، حوله‌ها و دستمال‌های کاغذی می‌توانند شیشه را خراشیده و به پوشش دفع روغن روی صفحه آن آسیب برسانند.
  5. اجازه دهید صفحه به صورت کامل خشک شود و بعد از آن، دوباره گلس را روی آن قرار دهید.

گلس گوشی را جدا کنید

در صورتی که از گلس استفاده می‌کنید و تاچ لمسی گوشی شما از کار افتاده است، بهتر است جدا کردن این محافظ را نیز امتحان کنید. جالب است بدانید که گاهی وقت‌ها همین گلس باعث می‌شود دیجیاترز به خوبی کار نکند و داده‌ها برای پردازنده ترجمه نشوند.

از سشوار برای جدا کردن گلس استفاده کنید

برای جدا کردن گلس، ابتدا آن را به مدت 15 ثانیه در مقابل حرارت سشوار قرار دهید. این کار باعث می‌شود چسب‌های پشت آن شل شوند. البته توجه داشته باشید که برای این کار، حتما از حرارت ملایم باد سشوار استفاده کنید تا به قطعات داخلی گوشی، آسیب نرسد.

در صورتی که به سشوار دسترسی ندارید، می‌توانید از یک گوشه صفحه نمایش شروع کرده و آن را به آرامی و با استفاده از ناخن جدا کنید. البته دقت کنید که این کار را با دقت و حوصله زیاد انجام دهید تا منجر به ایجاد خراش روی ال سی دی نشود.

به صفحه نمایش ضربه بزنید

گاهی وقت‌ها یک ضربه آرام به صفحه نمایش، می‌تواند سنسورهای دیجیاترز را دوباره فعال کند. البته مرافب باشید که تحت هیچ شرایط، با شدت بالا روی ال سی دی ضربه نزنید. اگرچه این راه حل برای مشکل کار نکردن تاچ لمسی موبایل بیش از حد ساده به نظر می‌رسد؛ اما ممکن است شما را از این وضعیت نجات دهد.

آسیب ناشی از مایعات را بررسی کنید

متأسفانه همه گوشی‌ها در برابر آب مقاوم نیستند، بنابراین اگر گوشی حتی چند ثانیه با آب در تماس باشد، به طور جدی روی صفحه نمایش اثر می‌گذارد و در نتیجه مشکلاتی ایجاد می‌کند.

یک راه‌‎حل بسیار جالب برای این کار وجود دارد که می‌توانید قبل از تصمیم‌گیری در مورد تعویض صفحه لمسی معیوب، امتحان کنید. تلفن را در الکل ایزوپروپیل 99% فرو ببرید. الکل به سرعت تبخیر می‌شود و تقریبا روغن صفر می‌شود. در اینجا از الکل به عنوان حلال یا مایع تمیزکننده استفاده می‌شود.

تاچ گوشی را آزمایش کنید

برای تست کردن باید توسط یک کد به آن دسترسی داشته باشید. کد مورد نظر برای هر برند گوشی موبایل متفاوت است. اما متداول‌ترین آن‌ها موارد زیر است:

سامسونگ و بیشتر گوشی‌های اندرویدی:  # 7353 #*
 *#*#3424#*#* :HTC
*#*#7378423#*#* :Sony
 *#0*# :Motorola

بسته به گوشی، کد را با استفاده از شماره‌گیر وارد کنید. از اینجا TSP Dot Mode یا TSP Grid Mode را انتخاب کنید، سپس آزمایش صفحه تاچ گوشی را شروع کنید. TSP Dot Mode یک x کوچک را در هر نقطه‌ای روی صفحه نمایش قرار می‌دهد، بنابراین می‌توانید حتی کوچکترین گوشه پنل را بررسی کنید.

TSP Grid Mode یک لایه شبکه روی صفحه نمایش ایجاد می‌کند، بنابراین می‌توانید با ضربه زدن بر روی آن، هر بخش را آزمایش کنید. در اصل، این گزینه آزمایش بهتری است، زیرا می‌توانید انگشتان خود را در کل صفحه بکشید و ببینید که آیا نقاط مرده یا بخش‌هایی وجود دارد که به درستی پاسخ نمی‌دهند.

به یک متخصص مراجعه کنید

در صورتی که هیچ‌کدام از روش‌های مطرح شده در این مقاله به شما در رفع مشکل از کار افتادن تاچ لمسی گوشی کمک نکردند، به عنوان آخرین راه حل، باید به یک متخصص مراجعه کنید. این افراد با باز کردن کامل تلفن همراه، تمامی قطعات آسیب دیده احتمالی را بررسی می‌کنند.

البته تعویض تاچ و ال سی دی نیز یک روش همیشگی است؛ اما باید توجه داشته باشید که این کار، هزینه زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. بنابراین همیشه به عنوان آخرین گزینه روی آن حساب کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی مشکل کار نکردن تاچ لمسی گوشی و راه‌های رفع آن پرداختیم. در صورتی که تاچ اسکرین موبایل شما خراب شده باشد، به احتمال زیاد حداقل یکی از راه‌حل‌های مطرح شده در قسمت‌های قبل، می‌توانند به کمکتان بیایند.

در صورتی که هم‌چنان در ارتباط با از کار افتادن صفحه لمسی گوشی سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

چرا تاچ گوشی کار نمیکند؟

این اتفاق می‌تواند دلایل سخت افزاری یا نرم افزاری داشته باشد. افتادن و ضرب خوردن، ترک خوردگی، گرد و غبار، آب، اپلییکشن‌های مخرب، نرم افزارهای سنگین و … در نهایت باعث می‌شوند تاچ لمسی گوشی از کار بیفتد

علت کار نکردن تاچ گوشی هنگام شارژ چیست؟

در این شرایط دیجیتایزر یا همان مبدل آنالوگ به دیجیتال گوشی از کار می‌افتد و این اتفاق باعث می‌شود صفحه نمایش گوشی غیر فعال شود.

علائم خرابی تاچ گوشی چیست؟

در صورتی که تلفن همراه شما به هیچ کدام از دستورات شما پاسخ نمی‌دهد یا به کندی پاسخ می‌دهد، تاچ لمسی گوشی خراب شده و باید به فکر تعمیر یا تعویض آن باشید.

خراب شدن ال سی دی گوشی با الکل ممکن است؟

بله . در صورتی که الکل یا سایر مواد ضدعفونی کننده به داخل تلفن همراه نفوذ کنند، ممکن است علاوه بر تاچ لمسی، ال سی دی یا نمایش‌گر گوشی نیز خراب شوند.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//