فلت شارژ چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید برای‌تان پیش آمده که نمایشگر گوشی‌تان بعد از ضربه‌ای که به آن وارد شده، هر چه شارژر را وارد سوکت شارژ دستگاه می‌کنید باز هم شارژ نمی‌شود. برای این مشکل برخلاف رفع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ باید گوشی را به تعمیرکار نشان دهید. وقتی به تعمیرگاه گوشی مراجعه کرده‌اید، اولین چیزی که به شما می‌گویند مشکل از فلت گوشی است. معمولا در چنین مواقعی تعمیرکار تلفن همراه فلت شارژ گوشی شما را چک می‌کند تا از سالم بودن آن مطمئن شود. بعد سراغ موارد دیگر می‌رود. اما فلت شارژ چیست و چه کاربردی دارد؟

فلت کابل چیست؟

قبل از آن‌که توضیح دهیم فلت شارژ چیست ، ابتدا بابد بدانیم به چه قطعه‌ای فلت می‌گویند و چه خصوصیتی دارد. به مجموعه‌ای از سیم‌های الکترونیکی نازک به صورت مسطح، انعطاف پذیر و رسانا برای انتقال جریان‌های الکترونیکی، فلت کابل یا Flexible flat cable می‌گویند. کاردبرد فلت کابل در برد مدارهای الکترونیکی مانند لپ تاپ و تلفن‌های همراه است. این قطعه با نام‌های دیگری مانند فلت کیبل (Flat Cable)، کابل فلت (Cable Flat)، فلکس (Flex) و … نیز به کار می‌رود.

فلت کابل مجموعه‌ای از سیم‌های بسیار نازکی تشکیل شده که به صورت مسطح روی یک سطح وصل است. دو سر یک فلت لخت است و به سوکت متصل می‌شود. فلت کابل مادربرد را به قطعات و لوازم جانبی دیگر متصل می‌کند. در طراحی گوشی‌های تلفن همراه به دلیل آسانی و کوچک بودن و قابلیت انعطاف از این قطعه برای اتصال قطعات استفاده می‌شود. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی کاهش سایز قطعات الکترونیکی بسیار اهمیت دارد. از این رو به جای استفاده از برد PCB Board یا مادربردهای ضخیم و بزرگ فلت کابل به کار می‌رود.

در گوشی تلفن همراه فلت‌های مختلفی برای اتصال مادربرد به سوکت‌ها و دکمه‌های مختلف دستگاه وجود دارد. شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه با توجه به وظیفه‌ای که هر فلت کابل دارد برای قسمت‌های مختلف از انواع آن در طراحی گوشی استفاده می‌کنند. در دستگاه‌های موبایل با انواع فلت‌های نازک، بزرگ، و باریک دکمه‌های پاور، تنظیم صدا، سوکت شارژ، ایر اسپیکر، بازر بلندگو و … به مادربرد وصل می‌شوند.

وقتی به دستگاه ضربه‌ای وارد می‌شود و یا از دست شما می‌افتد، باعث خارج شدن و یا شل شدن کابل از سوکت می‌شود. به همین دلیل اولین موردی که تعمیرکار بررسی می‌کند، فلت است. اگر Flexible flat cable از سوکت خارج نشده باشد یا آسیب ندیده باشد، سراغ موارد دیگر می‌رود.

فلت شارژ چیست و کاربرد آن

فلت کابل انواع و کاربردهای مختلفی دارد که یکی از فلت‌هایی که در گوشی موبایل استفاده می‌شود، فلت شارژ است. اما وظیفه فلت شارژ چیست و چه کاربردی دارد؟ فلت شارژ وظیفه انتقال شارژ از سوکت و کانکتور شارژ دستگاه به مدار مادربرد و مدارهای دیگر را بر عهده دارد. همان‎طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این نوع فلت شارژ فقط جریان الکترونیکی را به مادر برد اصلی و مدارهای بردهای دیگر منتقل می‌کند.

فلت شارژ چیست و کاربرد آن

اما در انواع و مدل‌های دیگر فلت شارژ قطعاتی روی آن قرار دارد که وظایف مختلفی بر عهده دارند. برای مثال قطعاتی مانند سوکت و کانکتور شارژ، آنتن و میکروفون دهنی روی این مدل از فلت‌ها تعبیه شده است که در زیر تصاویری از این‌ مدل فلت‌ها را می‌توانید ببینید.

فلت شارژ موبایل

فلت شارژ چیست و کاربرد آن

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//