کدام زبان برنامه نویسی بهتر است و یادگیری آنها چه فوایدی دارد؟

اگر می خواهید برنامه نویسی را بیاموزید، باید بدانید تعداد زبانهای برنامه نویسی بسیار زیاد است- بنابراین این موضوع که به چه زبانی نیاز خواهید داشت از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مقاله امیدوار است حقوق، محبوبیت و آینده شغلی زبان های برنامه نویسی مختلف را مورد ارزیابی قرار دهد. یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس تان می شود و حافظه تان را تقویت می کند بلکه تمرکز شما برای انجام کارهای مختلف را افزایش می دهد. اما مراقب باشید به مرور زمان ممکن است سبب اعتیاد شما به استفاده از ابزار موبایل و اینترنت شود.

برنامه نویسی

مروری بر زبان های برنامه نویسی

قبل از اینکه به مقایسه زبان های برنامه نویسی بپردازیم، ابتدا به زبان هایی که پوشش خواهیم داد نگاهی می اندازیم.

۱-زبانهای دینامیک

یادگیری زبان های دینامیک معمولا برای مبتدیان ساده تر است زیرا انعطاف پذیر و سرگرم کننده تر هستند. شما می توانید به سرعت و با خطوط کد کمتر برنامه را بسازید و هیچ قانون سختی در مورد چگونگی نوشتن کدها وجود ندارد. از آنجا که زبان های دینامیک معمولاً زبان های سطح بالایی هستند، شما باید زمان کمتری را برای یادگیری جزئیات و زمان بیشتری را به یادگیری مفاهیم برنامه نویسی اختصاص دهید، این موضوع یک دلیل دیگر برای توجیه محبوبیت زبان های نوع دینامیک در بین مبتدیان است.

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت را با جاوا اشتباه نگیرید، جاوا اسکریپ یک زبان برنامه نویسی مشتری مدار است که برای توسعه front-end استفاده می شود. جاوا اسکریپت با تمام مرورگرها سازگاری دارد و از آن برای ایجاد برنامه های وب تعاملی استفاده می شود (اغلب از طریق کتابخانه هایی مانند جی کوئری و محیط های کاری front-end مانند AngularJS ، Ember.js ، React و موارد دیگر).

اگرچه، جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان دشوار شناخته می شود، زیرا بدون نسخه است و همچنین اشکال زدایی درآن دشوار است. البته نسخه های تایپی استاتیکی آن نیز وجود دارند، مانند Microsoft’s TypeScript یا JSX ، که React از آن استفاده می کند.

Ruby

Ruby در عین حال که برای برنامه نویسان سرگرم کننده است به آنها این امکان را می دهد که از خود ابتکار عمل نشان دهند. روبی با محیط کاری Ruby on Rails معروف شد، یک محیط کاری full-stack وب که به بهینه سازی برنامه نویسی کمک می کند. از آنجا که روبی مانند زبان انگلیسی می خواند و ریلز ابزارهایی دارد که کارهای توسعه عمومی “out-of-the-box” را آسان تر می کند، بسیاری یادگیری آن را به عنوان اولین زبان برنامه نویسی توصیه می کنند.

Ruby بیشتر برای توسعه back-end استفاده می شود و سایت های محبوبی مانند Airbnb ، Shopify ، Bloomberg ، Hulu ، Slideshare و موارد دیگر ، با Ruby on Rails ساخته شده اند.

پایتون

پایتون یکی دیگر از زبان هایی است که به مبتدیان بسیار توصیه شده است و در دانشگاه های برتر ایالات متحده محبوب ترین زبان مقدماتی محسوب می شود.

توسعه دهندگان از پایتون برای ساخت برنامه های دسک تاپ و برنامه های وب استفاده می کنند. پایتون همچنین دارای ابزارهای بسیار خوبی برای داده کاوی است. علاوه بر این، برای محاسبات علمی، تجزیه و تحلیل داده ها و بیوانفورماتیک بخصوص در جوامع دانشگاهی بسیار محبوب است.

Google ، Dropbox ، Pinterest ، Instagram ، Reddit، BitTorrent، Civilization IV و موارد دیگر با پایتون ساخته شدند.

PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی سرور محور است و معمولاً به مبتدیان توصیه می شود. درک آنچه PHP انجام می دهد، آسان است، و این امر انتخاب آن را آسان می کند. بیشتر وب سایت ها با PHP ساخته شده اند زیرا این زبان، زبان تخصصی وب است.

فیس بوک، ویکی پدیا، یاهو! وبلاگ Tumblr ، وردپرس و موارد دیگر با PHP ساخته شدند.

۲- زبان های ایستا

برنامه هایی که با زبان های Static Typed ساخته شده اند، مقیاس پذیرتر، پایدار و نگهدارنده تر هستند. زبان های استاتیک معمولاً در گرفتن خطاها از طریق بررسی نوع، سختگیرانه ترعمل می کنند و برای ساخت نمونه اولیه به کد بیشتری نیاز دارند. موتورهای بازی، برنامه های تلفن همراه و back-end های سطح شرکتی معمولاً با زبان های Static Typed ساخته می شوند.

جاوا

به عنوان یک زبان عمومی، از Java برای ساخت برنامه های Android، برنامه های دسک تاپ و بازی ها استفاده می شود. جاوا همچنین معمولاً به عنوان یک زبان سرور محور برای توسعه سطح سازمانی  back-endمورد استفاده قرار می گیرد – ۹۰ درصد شرکت های Fortune 500 از Java استفاده می کنند.

علاوه بر این، Hadoop یک محیط کاری مشهور مبتنی بر جاوا است که برای ذخیره سازی و پردازش داده های بزرگ استفاده می شود و توسط شرکت هایی مانند یاهو، فیس بوک و خدمات وب آمازون پیاده سازی شده است.

C

C اغلب برای برنامه نویسی نرم افزار سیستم مورد استفاده قرار می گیرد و زبان بین اللملی سیستم عامل ها است.

این زبان تقریباً روی تمام زبان های برنامه نویسی که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد، تأثیر گذاشته است، به خصوص Objective-C وC ++ بنابراین، اگر C را به خوبی می شناسید، احتمالاً یادگیری سایر زبان های رایج برای شما ساده تر خواهد بود. از آنجا که C برای انجام وظایف ساده از کدهای پیچیده تری استفاده می کند، ممکن است برای مبتدیانی که آن را به عنوان اولین زبان خود یاد می گیرند، کمی دشوار باشد. با این حال، تسلط بر C به طور قطع در طولانی مدت به شما به عنوان یک برنامه نویس کمک خواهد کرد.

Objective-C/ Swift (برای توسعه iOS)

Objective-C یک لایه ساخته شده در بالای زبان C است که باعث می شود استاتیک شود. علاوه بر این، می توان از آن برای dynamic typing نیز استفاده کرد. Swift اپل یک زبان استاتیک است که به گونه ای طراحی شده که با Objective-C سازگار باشد، اما تایپ استاتیک آن باعث می شود تا در برابر خطاها انعطاف پذیرتر شود.

سوئیفت با الهام از Python، برای رمزگذاری newbies برای انتخاب راحت آن طراحی شده است و هدف آن رفع برخی از مشکلات Objective-C است.

C ++

C ++ یک زبان قدرتمند مبتنی بر C است. این زبان برای نرم افزار سیستم های برنامه نویسی طراحی شده است، اما همچنین در ساخت موتورهای بازی / بازی ها، برنامه های دسک تاپ، برنامه های موبایل و برنامه های وب نیز استفاده می شود. C ++ قدرتمند و سریع است – حتی Facebook نیز چندین مؤلفه خود که دارای کارایی بالا و قابلیت اطمینان بالا هستند را با استفاده از آن توسعه داده است.

بسیاری از نرم افزارها با C ++ ساخته شده اند، از جمله Adobe Systems ، Amazon ، Paypal ، Chrome و موارد دیگر. تقریباً مانند C ، یادگیری C ++ نیز برای مبتدیان معمولا دشوار است.

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
پایان رپورتاژ آگهی
امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//