بهترین روش پاک كردن حافظه واتساپ در آیفون و اندروید

اگر از افرادی هستید که از طریق واتساپ با دوستان و همکاران خود تماس دارید، مطمئنا روزانه ده‌ها پیام و فایل را از این طریق، به اشتراک می‌گذارید. ممکن است به‌طور ناگهانی متوجه شوید که اپلیکیشن Whatsapp، موقع دانلود عکس‌ها و فیلم‌ها از عملکرد و سرعت سابق برخوردار نیست! این‌جاست که باید به فکر پاک کردن کش واتساپ باشید.

خوشبختانه خالی کردن حافظه برنامه‌هایی مثل واتساپ، چه در اندروید و چه در iOS بسیار آسان است. در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک به صورت تصویری و مرحله به مرحله، به بررسی مراحل پاک کردن کش واتساپ خواهیم پرداخت.

اگر شما هم یکی از کاربرانی هستید که با کمبود حافظه در تلفن همراه خود مواجه هستید، توصیه می‌کنیم حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

حافظه کش واتساپ چیست؟

حافظه کش یا پنهان، بخش از فضای ذخیره سازی دستگاه‌های مختلف است که تمام داده‌های مورد استفاده و همچنین پرتکرار، در آن ذخیره می‌شوند. به این ترتیب و در صورت لزوم، دسترسی به آن‌ها، بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. 

حافظه کش واتساپ چیست؟

تقریبا می‌توان گفت که همه دستگاه‌های هوشمند، از حافظه کش برخوردار هستند. به همین دلیل است که شما می‌توانید با سرعت بیشتری به رمز‌های عبور، جستجوهای خود و درخواست‌های پرتکرار، دسترسی داشته باشید. این حافظه پنهان، همشه هم خوب نیست! زیرا در صورتی که پر شود، ممکن است عملکرد کلی دستگاه‌ را، کندتر کند. 

بعد از نصب واتساپ و به دلیل اینکه این برنامه به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند بخشی از حافظه کش دستگاه تلفن همراه شما را اشغال کند. هرچقدر که این فضا بیشتر شود، هم خود برنامه و هم موبایل، کندتر شده و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. 

البته جای نگرانی نیست! زیرا شما می‌توانید به‌راحتی حافظه واتساپ را پاک کنید. در این فرایند، هیچ‌کدام از داده‌ها مانند مخاطبین، عکس‌ها، چت‌ها و … از دست نمی‌روند. پاک کردن کش Whatsapp تنها باعث می‌شود که برنامه، دقیقا مانند روز اولی که آن را نصب کرده‌اید، کار کند؛ جالب نیست؟

آموزش پاک کردن کش واتساپ

وقتی در مورد حافظه نهان صحبت می‌کنیم، به فضایی اشاره داریم که اپلیکیشن‌های شما داده‌های موقت را در آنجا ذخیره می‌کنند، و وقتی بخواهیم فضای تلفن همراه را آزاد کنیم می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

نکته: مشکل کمبود حافظه، در تلفن‌‌های همراه Samsung به‌شدت، کاربران را اذیت می‌کند. برای خلاصی از این اتفاق، حتما مقاله “تغییر محل ذخیره در گوشی سامسونگ” را مطالعه نمایید.

قبل از اینکه نحوه پاک کردن حافظه واتساپ را توضیح دهیم، بسیار مهم است که تفاوت بین “پاک کردن حافظه نهان” و “حذف داده” را بدانید:

مورد اول همانطورکه قبلا ذکر کردیم، مربوط به داده‌های موقتی است؛ اما مورد دوم به حذف دائمی کلیه داده‌های اپلیکیشن، اکانت‌ها، فایل‌ها، پایگاه داده و تنظیمات اشاره دارد. بعد از حذف، مانند این است که شما به تازگی برنامه را نصب کرده‌اید و هیچگونه تنظیمات و داده‌ای وجود نخواهد داشت.

اکنون که تفاوت این دو را می‌دانید ، در اینجا روش‌های پاک کردن حافظه نهان را توضیح می‌دهیم:

پاك كردن كش واتساپ در اندروید

وارد قسمت تنظیمات موبایل (System settings) شوید.

  • گزینه Applications را انتخاب کنید.
  • لیست اپلیکیشن‌ها را جستجو کنید و WhatsApp را از میان آن‌ها انتخاب کنید.
  • به گزینه Storage بروید.
  • اکنون فقط باید دکمه Clear Cache را فشار دهید.

پاک کردن کش واتساپ در اندروید

خالی کردن فضای اشغال شده توسط فایل‌های موقت حافظه نهان واتساپ بسیار آسان است و خواهید دید که این برنامه دوباره به‌درستی و با عملکرد و سرعت سابق، کار می‌کند.

پاك كردن کش واتساپ در آيفون

برای پاک کردن کش واتساپ در آیفون باید مطابق مراحی که در ادامه معرفی می‌شوند، عمل کنید. در این روش، شما می‌توانید بفهمید که هر چت، چه مقدار از فضای ذخیره‌سازی آیفون یا آیپد شما را اشغال کرده است.

  • اپلیکشن واتساپ را در آیفون خود باز کرده و روی “Settings” ضربه بزنید.
  • گزینه “Data and Storage Usage” را انتخاب کنید.

گزینه

  • به پایین بروید و گزینه “Storage Usage” را انتخاب کنید.

گزینه

  • در این صفحه، لیست‌های چت‌های خود را به همراه فضای اشغال شده توسط هر کدام، مشاهده می‌کنید. برای انتخاب یک چت، روی آن ضربه بزنید.

دیدن فضای اشفال شده توسط هر چت

  • در صفحه جدید، به سمت پایین اسکرول کرده و روی گزینه “Manage” ضربه بزنید.

روی گزینه Manage ضربه بزنید

  • داده‌هایی که قصد حذف آن‌ها را دارید انتخاب کرده و روی “Clear” ضربه بزنید.

روی گزینه clear ضربه بزنید

  • برای تایید حذف داده‌ها، دوباره روی “Clear” ضربه بزنید.

دوباره روی clear ضربه بزنید

  • این مراحل را برای تمام چت‌هایی که قصد حذف آن‌ها را دارید، تکرار کنید.

بسته به میزان استفاده شما از واتساپ، حافظه اشغال شده توسط این برنامه، می‌تواند کم یا زیاد باشد. اگر Whatsapp پیام‌رسان اصلی تلفن همراهتان است، باید هر چند وقت یک‌بار، به فکر پاک کردن کش آن باشید.

کلام پایانی 

استفاده مداوم از برنامه‌هایی مانند واتساپ، باعث دانلود مقدار قابل‌ توجهی از داده‌ها (عکس، فیلم، موزیک، گیف و …) شود. این اتفاق هم در نهایت، بخشی از حافظه تلفن همراه شما را اشغال خواهد کرد. بنابراین، بهتر است به صورت مداوم، حافظه نهان یا کش اپلیکیشن‌های پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی را پاک کنید.

اگر همچنان در ارتباط با پاک کردن حافظه واتساپ سوال یا اشکالی دارید، در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول و پرتکرار

پاک کردن کش واتساپ در آیفون چگونه است؟

برای این کار باید ابتدا، از بخش Setting وارد “Data and storage usage” شوید. سپس قسمت “Storage usage” را انتخاب کنید. در این قسمت، می‌توانید داده‌های مربوط به هر کدام از چت‌های خود را به‌راحتی پاک کنید.

چگونه کش واتساپ در اندروید را پاک کنیم؟

برای این‌کار باید ابتدا وارد بخش Setting تلفن همراه خود شوید. سپس از بخش Application برنامه واتساپ را پیدا کرده و روی آن، ضربه بزنید. سپس، گزینه Clear Cashe را انتخاب کرده و تمام حافظه نهان این برنامه را پاک کنید.

چگونه کش واتساپ را خالی کنیم؟

برای خالی کردن حافظه واتساپ، باید بر اساس سیستم عامل خود، یکی از روش‌های مطرح شده در این مقاله را انتخاب کرده و مطابق آن، جلو بروید.

اگر داده‌های واتساپ را پاک کنیم چه می‌شود؟

این کار باعث می‌شود تا بخش زیادی از فضای حافظه تلفن همراه شما آزاد شود. پاک کردن کش واتساپ می‌تواند عملکرد این برنامه و به طور کلی، دستگاه موبایل شما را سریع‌تر کند.

3.7 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//