راز های عدد π

عدد π (paɪ) یک ثابت ریاضی است که تقریبا برابر با 3.14159 است. این عدد ثابت از اواسط قرن 18 میلادی، با نام یونانی “π” نشان داده شده است، هرچند گاهی اوقات نیز به عنوان “pi” بیان شده است. پی، نسبت محیط دایره به قطر آن را در هندسه ی اقلیدسی نشان می دهد که به همین دلیل عدد ثابت ارشمیدس نیز نامیده می شود. عدد پی تا 31 رقم اعشار برابر است با 3.1415926535897932384626433832795 و البته این زنجیره هیچگاه به پایان نمی رسد و تکرار نخواهد شد. تا کنون عدد پی تا 22 تریلیون رقم بعد از اعشار محاسبه شده است که این کار توسط یک کامپیوتر با 24 هارد درایو انجام شد و 105 روز بی وقفه کار کرد تا آن را محاسبه کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید عدد پی یک روز جهانی به نام خود دارد که 14 مارس است. اما چرا 14 مارس؟ همان طور که می دانید عدد پی را به اختصار 3.14 می دانند. 14 مارس، چهاردهمین روز از سومین ماه میلادی (3.14) است که به صورت نمادین به بزرگداشت «عدد پی» معروف است.

از قرن هجدهم میلادی، محققان به این نتیجه رسیدند که هرگز نمی توان تمام ارقام عدد پی را محاسبه کرد، چون پی یک «عدد گنگ» است، یعنی بدون هیچگونه تکرار در الگوی اعداد، تا بی نهایت ادامه خواهد یافت. اکنون پس از هزاران سال تلاش، ریاضیدانان هنوز تعداد رقم های بعد از اعشار pi یا “π” را توسعه می دهند.

اگر عدد پی را تا یک میلیارد رقم بعد از اعشار با فونت 12 چاپ کنید، در این صورت به قطعه کاغذی نیاز خواهید داشت که طول آن از کانزاس تا نیویورک سیتی باشد.

راز های عدد π

با اینکه عدد پی، تریلیون ها رقم دارد اما این رقم ها در عمل کاربردی ندارند. دانشمندان می توانند حجم کروی کل دنیا را فقط با استفاده از ۳۹ رقم بعد از اعشار محاسبه کنند. حتی ناسا هم برای ماموریت های علمی فقط از ۱۵ رقم اعشار بعد از عدد پی استفاده می کند. تا به حال هیچ تحقیق علمی ای به بیش از این تعداد رقم نیازی نداشته است.

برخی از افراد تصور می کنند که اعداد بعد از اعشار پی تصادفی هستند. در صورتی که به هیچ وجه اینگونه نیست. دلیل اینکه اعداد پی تصادفی نیستند، این است که ارقام تشکیل دهنده آن ثابت و مشخص هستند. به طور مثال دومین رقم اعشاری آن همیشه و در همه محاسبات برابر 4 است، و نمی توان احتمالی برای حضور رقم دیگری در این جایگاه تصور کرد.

در موقعیت 768 از ارقام اعشاری پی، شش عدد 9 پشت سر هم قرار گرفته و توالی 999999 را تشکیل داده اند. این بلوک شش تایی از رقم 9 را به افتخار ریچارد فاینمن فیزیکدان سرشناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل، «نقطه فاینمن» نامیدند. همچنین پس از اینکه 17 میلیارد و 387 میلیون و 594 هزار و 880 رقم اعشار را محاسبه کنید، به دنباله 0123456789 می رسید، و جالب اینکه همین ارقام به صورت متوالی اما در هم ریخته، در موقعیت 60 نیز دیده می شوند.

این عدد برای محاسبات دقیقی مانند تعیین حجم کره، مساحت دایره و حجم استوانه از این عدد استفاده می کنند. بدون وجود عدد پی اکتشافات فضایی غیر ممکن می شد به دلیل اینکه با کمک عدد پی است که می توان سایز محفظه ای که برای وارد شدن به اتمسفر سیارات مختلف است را محاسبه کرد. حتی اندازه چتر نجاتی که برای فرود امن روی سطح مریخ نیاز است هم به کمک عدد پی محاسبه می شود. سیستم GPS گوشی همراه نیز لوکیشن دقیق را با کمک عدد پی محاسبه می کند.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//