استعلام خلافی خودرو با روش های حضوری و غیرحضوری

استعلام خلافی خودرو یکی از دغدغه‌های رانندگان هنگام خرید و فروش خودرو بوده است. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای اطلاع از خلافی خودرو وجود دارد. قبلا روش های مختلف استعلام خلافی موتورسیکلت  را توضیح داده‌ایم.

راه های مختلفی برای گرفتن ریزخلافی اتومبیل وجود دارد. از جمله این راه ها می توان به دریافت حضوری در پلیس +10، سایت راهور، اپلیکیشن های موبایل، پیامک با استفاده از کد VIN و تلفن گویا اشاره کرد.

جرائم راهنمایی و رانندگی

به طور کلی چهار نوع جریمه راهنمایی و رانندگی وجود دارد:

1- جریمه تسلیمی

برگه جریمه مستقیما به راننده ارائه می شود. افسر راهنمایی و رانندگی گواهی نامه راننده را رویت کرده و مشخصات وی را در برگه جریمه ثبت می کند.

2- جریمه الصاقی

برگه جریمه توسط افسر راهنمایی و رانندگی – به دلیل عدم حضور راننده – به خودرو الصاق می شود. به همین دلیل مشخصات راننده در برگه جریمه ثبت نمی شود.

3- جریمه دوربینی

در این روش، جریمه توسط دوربین های نصب شده در معابر ثبت می شود.

4- جریمه دوبرگی

جریمه دوبرگی زمانی صادر می شود که افسر راهنمایی و رانندگی به راننده متخلف دستور توقف می دهد اما راننده نمی ایستد.

رانندگان و صاحبان خودرو و موتورسیکلت به دو دلیل اقدام به گرفتن خلافی وسیله نقلیه خود می کنند:

1- پرداخت جریمه ها؛ همان طور که می دانید تا 60 روز از صدور جریمه تسلیمی، راننده موظف به پرداخت جریمه است. اگر بعد از گذشت 60 روز اقدام به پرداخت آن نکند، مبلغ جریمه دو برابر می شود. از طرفی اگر مبلغ جریمه وسیله نقلیه ای بیش از یک میلیون تومان شود، دستور توقف خودرو صادر می شود. بنابراین باید هر چند وقت یک بار اقدام به دریافت خلافی خودروی خود کنید تا از میران جریمه خود آگاه شوید.

2- خرید و فروش؛ برای خرید وسیله نقلیه حتما باید از جرائم آن اطلاع داشته باشید. زیرا زمان تعویض پلاک تمام جرائم باید تسویه شده باشد.

روش های غیرحضوری استعلام خلافی خودرو

در گذشته تنها راه دریافت استعلام خلافی خودرو مراجعه حضوری به پلیس +10 بود. این روش وقت گیر و خصوصا برای نقل و انتقالات اسناد مالکیت اتومبیل زمان بر بود. اما امروزه با پیشرفت دنیای ارتباطات تنها با یک کلیک می توانید به راحتی از جرائم رانندگی اتومبیل یا موتورسیکلت خود آگاه شوید.

علاوه بر پلیس +10، از راه های زیر نیز می توان به صورت سریع و غیرحضوری اقدام به دریافت ریزخلافی خودروی خود نمایید:

گرفتن خلافی خودرو از طریق پلاک:

با شماره گیری تلفن گویای 88288888 (برای شهرستانی با گرفتن کد 021) و وارد کردن عدد 1 شماره پلاک خودرو را به اپراتور دهید. سپس از میزان خلافی آگاه شوید. در این روش امکان پرداخت خلافی وجود ندارد.

 وب سایت پلیس راهور:

در این روش که مطمئن‌ترین روش استعلام و پرداخت جرائم وسایل نقلیه است به سایت پلیس راهور مراجعه نمایید.

اپلیکیشن های موبایل:

با پیشرفت روزافزون برنامه‌های موبایل و برای راحتی کاربران، اپلیکیشن های زیادی برای دریافت خلافی وسایل نقلیه در بازار و گوگل پلی وجود دارد. شما با دانلود و نصب این اپلیکیشن ها می توانید به راحتی از جرائم وسیله نقلیه خود آگاه شوید.

استعلام پیامکی با کد VIN:

اگر کد 17 رقمی VIN که پشت کارت ماشین تان نوشته شده است را به شماره 1101202020 پیامک کنید خلافی خودروی مورد نظر برای تان پیامک می شود.

استعلام خلافی ماشین با کد USSD:

یکی دیگر از روشهای استعلام خلافی ماشین شماره گیری کد USSD است. با شماره گیری کد  *110# وارد سامانه پلیس 110 شوید. سپس کد 17 رقمی VIN را وارد کنید. در این روش نیز جرائم مانند روش قبل برای تان پیامک می شود.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//