معایب دانشگاه علمی کاربردی

مدرک دانشگاه علمی کاربردی چقدر اعتبار دارد؟

تحصیل در دنیای امروز به یک امر مهم و ضروری تبدیل شده که بسیاری از افراد به دنبال تحصل در دانشگاه هستند. افراد تحصیل کرده مشاغل پر کاربرد تری نسبت به افراد تحصیل نکرده دارند. آن ها معمولا در کار خود تصمیم گیرنده ‌اند که همین امر منجر به رضایت شغلی بیشتر می‌ شود که در نهایت باعث کیفیت زندگی بهتر می ‌شود. افراد تحصیل کرده عزت نفس بالاتری دارند، تحصیل اختلافات اجتماعی و اقتصادی را کاهش می‌ دهد و باعث می شود افراد بتوانند با تلاش خود به جایگاه اجتماعی خوبی دست یابند.

امروزه با به وجود آمدن سیستم های تحصیلی و دانشگاه های مختلف در کشور و حتی خارج از کشور این ابهام در ذهن بسیاری از افراد پیش می آید که آیا مدارک دانشگاه ها معتبر هستند یا خیر؟

اگر به دنبال اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه عملی کاربردی هستید در ادامه با ما همراه باشید:

دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاهی نیمه دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در حال حاضر بیش از 1000 مرکز آموزشی در سراسر کشور دارد که بیش از 200 مرکز آن در تهران است. تاسیس این دانشگاه در سال 1370 به تصویب رسید که از همان سال احداث آن ها آغاز شد و در سال 1375 دانشگاه اولین آزمون ورودی خود رابا حضور 18518 نفر داوطلب برگزار کرد.

هدف دانشگاه علمی کاربردی فراهم کردن شرایطی برای مشارکت سازمان ها و دستگاه های اجرايی دولتی و غير دولتی را برای آموزش نيروی انسانی متخصص و مورد نياز بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است به صورتی که دانش آموختگان بتوانند برای فعاليتی که به آن ها محول می شود، دانش و مهارت لازم را کسب کنند.

معایب دانشگاه علمی کاربردی

آموزش مهارت محور متناسب با نيازهای شغلی و مبتنی بر دانش، ارتقای شغلی و حرفه ای مطابق با فناوری روز، افزايش بهره وری نيروی كار با تاكيد بر آموزش در محيط كار، ويژگی اصلی اين نظام آموزشی و مهمترين وجه تمايز آن از ساير نظام های آموزشی است.

در مورد مدارک دانشگاه ها دو تعریف متفاوت می توان داشت یکی از فاکتور های مهم آن کیفیت است و دیگری اعتبار دانشگاه است. از نظر اعتباری این دانشگاه ها مورد تایید وزارت علوم هستند و مدرک دانشگاهی آن ها مهر وزارت علوم می گیرد و کلیه ی ارگان ها موظف هستند دانشگاه علمی کاربردی را نیز مثل سایر دانشگاه ها معتبر بدانند.

اما از نظر کیفیت نمی توان گفت که تمامی دانشگاه ها که مهر وزارت علوم می گیرند، از کیفیت مطلوب و مانند هم برخوردارند. با توجه به اینکه در این دانشگاه مدرک گرفتن آسان یکی از اهداف است، نمی توان آن را با سایر دانشگاه ها هم رده دانست.

در این دانشگاه ها، با توجه به عدم برگزاری آزمون ورودی، نمی توانید کیفیت بسیار بالایی را از آن انتظار داشته باشید. زیرا کیفیت آموزش علاوه بر اینکه به دانشگاه بستگی دارد، به دانشجو هم وابسته است.

البته اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی به واحدهای دانشگاهی آن نیز بازگشته و واحدهایی مثل، دانشکده پست و مخابرات ایران، دانشکده صدا و سیما، دانشگاه مالک صنعتی اشتر ،واحد 11 موسیقی تهران و… از اعتبار بالاتری نسبت به سایر واحد ها برخوردارند.

به طور کلی می توان گفت با توجه به راحت بودن گرفتن مدرک از این دانشگاه، نمی توان انتظار داشت همزمان یک دانشگاه هم سخت گیری نداشته باشد هم کیفیت بالایی داشته باشد.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//