همه چیز درباره‌ی پاناسونیک

همه چیز درباره‌ی پاناسونیک

پاناسونیک یکی از بزرگترین تولیدکنندگان  لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی در ژاپن است. این شرکت طیف گسترده ای از محصولات را تحت این نام تجاری در سراسر جهان به فروش می رساند، از جمله تلویزیون پلاسما و ال سی دی ، دی وی دی ، دوربین های فیلمبرداری، تلفن، جاروبرقی، اجاق های مایکروویو، پروژکتور، دوربین های دیجیتال، باتری، پخش سی دی و تجهیزات استریو، ماشین فکس، اسکنر، پرینتر، و…. با ما همراه باشید تا در ادامه‌ی این مطلب با تاریخچه و شرایط کنونی این شرکت بیشتر آشنا شوید.

کونوسوکه ماتسوشیتا

بنیانگذار پاناسونیک

 کونوسوکه ماتسوشیتا، بنیانگذار و مدیر‌عامل سابق شرکت پاناسونیک است که در نوامبر ۱۸۹۴ در جنوب اوزاکا به دنیا آمد. داستان موفقیت او یکی از بزرگترین و خواندنی‌ترین داستان‌ها در زمینه‌ی موفقیت است. ماتسوشیتا کار را در سن 13 سالگی و به عنوان شاگرد یک تاجر دوچرخه و بعدترها با طراحی قطعات لامپ در الکترکی اوزاکا آغاز کرد. در آنجا  برخی کارها و اقدامات خود در کارهایش را با رئیس در میان گذاشت اما او آن‌ها را بی‌فایده می‌خواند. چنین شد که در سال 1917و در سن 22 سالگی شغل خود را در الکتریکی اوزاکا ترک و شرکت شخصی‌اش را با 50 دلار پس‌اندازی که داشت و 50 دلار وام در دو اتاق بزرگ‌تر خانه‌ی اجاره‌ای خود به همراه برادر همسرش توشیو  (بنیانگذار سانیو) آغاز کرد. اولین محصول تولیدی آن‌ها یک سوکت دو طرفه بود.

 ماتسوشیتا که لقب «خدای مدیریت» به او داده شده معتقد بود که این تجربه‌ی عملی بوده که اهمیت داشته است. او در شرکت خود تقریبا هر کاری را تجربه کرده بود مثلا در خطوط تولید، کار مونتاژ انجام داده و در دفتر کاری خود حسابداری کرده بود… حتی کاری مثل تخلیه سطل‌های زباله و… .

 

بنیانگزار پاناسونیک

پاناسونیک در گذر زمان

همانطور که در قسمت معرفی بنیانگذار پاناسونیک نیز خواندید، تأسیس اولیه این شرکت به سال 1918 برمی‌گردد که ماتسوشیتا به خانه‌ای دوطبقه و اجاره‌ای نقل مکان کرد و در سن 23سالگی به همراه همسر و برادرهمسرش سه اتاق در طبقه‌ی پایین خانه را به کارگاهی کوچک تبدیل کردند که در آن دوشاخه و پایه‌ی فن می‌ساختند. در پایان سال 1918 در این کارگاه 20 نفر مشغول به کار بودند با تولید 5000  دوشاخه‌ در ماه.

در سال 1923 ماتسوشیتا، نوعی باتری خشک برای لامپ دوچرخه اختراع کرد که 30 ساعت کارکرد داشت و در واقع  10 برابر طولانی‌تر از باتری‌های موجود کار می‌کرد. در پایان همان سال فروش این شرکت 5000 باتری در ماه شد و در پایان سال 1929، به  150000 از انواع محصولات در ماه رسید.

در سال 1929 هم‌زمان با رکود اقتصادی در ژاپن، ماتسوشیتا خرد خود را به طرز جالبی به کار بست. او نه کارگران را اخراج کرد و نه حقوق‌ها را کاهش داد بلکه به آن‌ها حقوق کامل را در ازای نصف روز کار در کارخانه می‌پرداخت و اجازه می‌داد بقیه روز را صرف بیرون رفتن و تشویق مردم به خرید محصولات ماتسوشیتا کنند. استراتژی جواب داده بود. به طوری‌که در نیمی از سال میزان فروش به سطح عادی و طبیعی بازگشت.

 

رادیو پاناسونیک

 

در حالی‌که پاناسونیک رشد می‌کرد و رشد می‌کرد، ماتسوشیتا در سال 1930شروع به تولید گیرنده‌های رادیویی کرد و در سال 1934، به بزرگترین تولید کننده رادیو در ژاپن تبدیل شد. علاوه بر آن  وسایل الکتریکی نظیر: هیترهای پخت و پز، باتری، ضبط صوت، لامپ و باتری دوچرخه و…  نیز در ماتسوشیتا ساخته می‌شد. این شرکت در سال 1936 شروع به تولید لامپ‌های رشته‌ای کرد.

در جنگ جهانی دوم شرکت ماتسوشیتا نیز مانند تمام شرکت‌های دیگر ژاپنی، در فعالیت‌های جنگی شرکت کرد. کونوسوکه ماتسوشیتا در اصل قرار بود به دلیل مداخلاتی که در جنگ داشت از صنعت ژاپن اخراج شود اما با برخی اقدامات و درخواست‌هایی که کارکنان ماتسوشیتا به منظور حذف او از لیست انجام دادند، نامش از لیست پاک شد.

 

تلوزیون پاناسونیک

 

در طول دهه‌های 1950،1960 و 1970، ماتسوشیتا بخش محصولات مصرفی خود را گسترش داد و شروع به ساخت رادیوهای ترانزیستوری، تلویزیون، استریو، ضبط صوت، اجاق‌های مایکروویو و دستگاه ضبط ویدئویی کرد. این کمپانی اولین تلویزیون سیاه و سفیدش را در سال 1952 ساخت (اولین تلویزیون رنگی در سال 1960 در ژاپن تولید شده است).

در سال 1976، ماتسوشیتا 83000 کارمند و 500 شرکت تابعه داشت. این شرکت بزرگترین تولید کننده تلویزیون در جهان و ششمین شرکت صنعتی در ژاپن بود و در بین بزرگ‌ترین شرکت‌‌های صنعتی در خارج از ایالات متحده رتبه سی‌ام را داشت.

در تاریخ ۲۷ آوریل ۱۹۸۹، کونوسوکه ماتسوشیتا ، در سن ۹۴ سالگی درگذشت. در ژانویه ۲۰۰۶ شرکت پاناسونیک خط تولید تلویزیون‌های آنالوگ را متوقف نمود و در کمتر از یک ماه، تمرکز خود را بر تولید تلویزیون‌های دیجیتال معطوف نمود.

 

پاناسونیک

حمایت‌های مالی پاناسونیک

پاناسونیک  از سال 1984 یکی از حامیان المپیک بوده و به عنوان تامین کننده تجهیزات پخش برای چند بازی خدمات ارائه کرده است. همچنین در سال 2008 تجهیزات صوتی و تصویری، از جمله تلویزیون های صفحه تخت، دوربین فیلمبرداری حرفه ای دیجیتال و ضبط دی وی دی را برای بازی‌های المپیک پکن عرضه کرده است.

پاناسونیک سرمایه‌گذار رسمی و اسپانسر اصلی لیگ برتر فوتبال آمریکا می‌باشد و مالک باشگاه فوتبال گامبا اوساکا است که یکی از تیم‌های فعال در جی‌لیگ ژاپن به‌شمار می‌آید. همچنین این شرکت مالک باشگاه والیبال پاناسونیک پنترز به‌شمار می‌آید.

 اتومبیل‌رانی را می‌توان از دیگر رشته‌های ورزشی معرفی کرد که این شرکت در آن به سرمایه‌گذاری مشغول است. پاناسونیک اسپانسر اصلی تیم فرمول یک تویوتا محسوب می‌شود. نوه بنیانگذار پاناسونیک، هیرو ماتسوشیتا، که خود در گذشته از رانندگان مسابقات اتومبیل‌رانی بود، هم‌اکنون مدیریت بخش حمایت‌های مالی شرکت را برعهده دارد.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//