اتصال مودم به روتر + به همراه آموزش کامل تصویری

اتصال یک روتر به مودم ADSL باعث می‌شود تا چندین دستگاه به صورت همزمان از اینترنت استفاده کنند. این کار همچنین می‌تواند از شما در برابر هکرها به خوبی محافظت کند.

یک روتر و مودم را می‌توان با استفاده از دو کابل اترنت، یک کابل کواکسیال و سیم‌های برق متصل به هر دو دستگاه، به راحتی به همدیگر متصل کرد. البته توجه داشته باشید که بسیاری از مودم‌هایی که امروزه در منازل و یا محیط‌های کاری از آن‌ها استفاده می‌کنیم، به صورت همزمان کار یک روتر را نیز انجام می‌دهند.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم تا به صورت تصویری، مراحل اتصال روتر به مودم را بررسی کنیم. بهتر است قبل از ورود به بحث اصلی، نگاهی خلاصه و گذرا به تعریف و ماهیت این دو دستگاه داشته باشیم.

روتر چیست؟

روتر دستگاهی است که کار انتقال بسته‌ها را در یک شبکه انجام می‌دهد. به عبارتی دیگر، هر ارتباطی که میان دو دستگاه در یک شبکه برقرار می‌شود، توسط روتر راهنمایی و هدایت می‌شود. (ارتباط دستگاه و اینترنت نیز در همین محدوده قرار می‌گیرد).

روتر چیست

در نتیجه، برای اینکه کامپیوتر، لپ تاپ و یا موبایل شما بتواند بسته‌های ارسالی از اینترنت را دریافت کند، باید توسط روتر شناسایی شده و یک آدرس منحصر به فرد (آی پی) به آن تخصیص داده شود.

تذکر!
بسیاری از مودم‌های امروزی به صورت داخلی کار روتر را نیز انجام می‌دهند و به همین خاطر است که شما دیگر نیازی به خرید روتر ندارید. به عبارتی دیگر، دستگاهی که در حال استفاده از آن هستید، یک روتر-مودم است و نه مودم خالی.

روتر را مانند یک مامور پست تصور کنید که بسته‌ها را از فرستنده تحویل گرفته و به گیرنده تحویل می‌دهد. همانطور که اداره پست، برای تفکیک آدرس‌ها از کدپستی استفاده می‌کند، برای منحصر به فرد شدن هر دستگاه در اینترنت و به طور کلی شبکه، پای IP به وسط می‌آید.

مودم چست؟

مودم دستگاهی است که داده‌هایی که از طرف شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت ( ISP) ارسال می‌شوند را دریافت کرده و آن‌ها را به نوعی پیکربندی می‌کند که توسط موبایل، کامپیوتر، تلبت و لپ تاپ، قابل شناسایی باشند. روش‌های انجام این کار، کاملا تخصصی بوده و بعید است در حوصله شما بگنجند.

مودم چیست

بنابراین شما برای اتصال به اینترنت نیاز دارید تا دستگاه خود را به روش‌های مختلف (باسیم و بیسیم) به مودم متصل کنید. البته اگر مودم شما نتواند کار روتر را انجام دهد، نیاز به یک دستگاه Routher هم دارید.

حال زمان آن است که به سراغ اتصال مودم به روتر برویم. بازهم تاکید می‌کنیم که مودم‌های جدید به صورت خودکار کار روتر را انجام می‌دهند و شما نیازی به اتصال آن‌ها به Routher ندارید.

اتصال روتر به مودم

همانطور که گفته شد برای اتصال روتر به مودم به تجهیزات زیر نیاز دارید:

  • دو عدد کابل اترنت
  • یک عدد کابل کواکسیال
  • اتصال هر دو دستگاه مودم و روتر به جریان برق شهری با استفاده از سیم

اکنون به سراغ مراحل مختلف انجام این کار می‌رویم:

1- یک سر کابل کواکسیال را به پریز دیواری وصل کنید.کابل کواکسیال را به پریز وصل کنید

2- انتهای دیگر کابل کواکسیال را به پورت کواکسیال مودم خود وصل کنید.کابل کواکسیال را به مودم متصل کنید

3- سیم برق مودم را به مودم خود وصل کنید.سیمبرق را به مدم وصل کنید

4- سیم برق برق مودم را به یک منبع برق نزدیک وصل کنید.مودم را به برق وصل کنید

5- مودم خود را روشن کنید. اگر مودم شما فاقد کلید روشن-خاموش است، پس از اتصال به منبع قدرت، مودم به طور خودکار روشن خواهد شد.مودم را روشن کنید

6- یکی از کابل های اترنت را به یک پورت “اترنت” در پشت مودم خود وصل کنید.کابل اترنت را به مودم وصل کنید

7- انتهای دیگر کابل Ethernet را به پورت “WAN” در روتر اینترنت خود وصل کنید. این اتصال به تمام دستگاه های موجود در خانه امکان اتصال به اینترنت را می دهد.اتصال کابل اترنت به روتر

8- سیم برق روتر را به آن وصل کنید.کابل اترنت را به مودم وصل کنید9- سیم برق روتر را به یک پریز برق نزدیک وصل کنید.

روتر را به برق وصل کنید

10- کابل دوم اترنت را به یک پورت Ethernet باز در روتر خود وصل کنید.مودم را به اترنت وصل کنید

11- انتهای دیگر کابل Ethernet را به یک پورت اترنت باز بر روی رایانه خود وصل کنید.

لپ تاپ را به لپ تاپ وصل کنید

12- اطمینان حاصل کنید که چراغ مودم و روتر شما روشن است. این نشان می دهد که دستگاه ها به درستی به یکدیگر متصل شده اند.روشن بودن چراغ روتر و مودم

13- با سرویس دهنده اینترنت خود (ISP) به طور مستقیم تماس بگیرید تا تأیید کند که سرویس اینترنت شما فعال شده است. اکنون شما می توانید از طریق چندین دستگاه در خانه خود به اینترنت دسترسی پیدا کنید.

عیب یابی راه اندازی

خوب اکنون شما با موفقیت، اتصال روتر به مودم را انجام داده‌اید. اما ممکن است به هر دلیلی، اشکالاتی در اتصال شما به اینترنت به وجود بیایند. در ادامه با مراحل عیب یابی و راه اندازی مودم و روتر در کنار یکدیگر، بیشتر آشنا خواهیم شد.

1- اگر به طور ناگهانی قادر به اتصال به اینترنت نبودید، مودم خود را 15 ثانیه خاموش کنید. این کار اجازه می‌د‌هد که مودم به طور کامل خاموش و یک اتصال تازه و قوی‌تر را راه اندازی کند. پس از 15 ثانیه، مودم را دوباره وصل کنید و حداقل دو دقیقه، قبل از اتصال به اینترنت صبر کنید.عیب یابی اتصال روتر به مودم

2- در صورت بروز اختلال در سرویس، با ISP خود تماس بگیرید تا اطمینان حاصل شود که آیا قطع اینترنت در منطقه شما وجود دارد یا خیر. در بعضی موارد، وقفه‌های موقت خدمات ممکن است به نمایندگی بر اثر قطعی یا اختلال در سرویس اینترنت باشد.

3- اگر شما قادر به ایجاد یک اتصال نیستید، با ISP خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید آیا مودم شما با روتر سازگار است؟ برخی از مودم‌ها ممکن است قدیمی یا ناسازگار با روترهای ارائه شده توسط ISP شما باشند.

4- اگر مشکلی در اتصال به اینترنت دارید، می‌توانید مودم و روتر خود را راه اندازی مجدد کنید. این کار می‌تواند به بهبود هر دو دستگاه و اطمینان از اتصال اینترنت قوی‌تر و پایدار، کمک کند.

کامپیوتر خود را خاموش کنید و مودم خود را از منبع برق جدا کنید. روتر را نیز از منبع برق جدا کرده، سپس اطمینان حاصل کنید که هر دو کابل اترنت و کابل کواکسیال به طور ایمن به دستگاه شما وصل شده اند.

مودم را به منبع برق وصل کنید، سپس روتر را نیز به منبع برق وصل کنید. دو دقیقه صبر کنید، سپس کامپیوتر خود را نیز روشن کنید. اکنون باید بتوانید به اینترنت متصل شوید.مودم و اینترنت را روشن و خاموشن کنید

5- اگر شما قادر به اتصال به اینترنت نباشید، با ISP خود مشورت کنید که آیا مودم شما نیاز به تنظیمات خاص دارد یا خیر. بعضی از مودم‌های کابلی باید پورت اترنت خود را پیکربندی کنند تا بتوانند با روترهای اینترنت، مناسب عمل کنند.

6- اگر قادر به اتصال به اینترنت نباشید، کابل‌های اترنت و کابل‌های کواکسیال را تعویض کنید تا مسائل مربوط به تجهیزات معیوب را رفع کنید. در اغلب موارد، کابل‌های خراب یا معیوب مانع دسترسی شما به اینترنت می‌شوند.

کابل کواکسیال و اترنت را تعویض کنید

کلام پایانی

در این مقاله مراحل اتصال مودم به روتر را به صورت مرحله به مرحله و تصویری بررسی کردیم. امیدواریم اکنون به راحتی بتوانید یک مودم را به روتر متصل کنید. البته بازهم باید یادآوری کنیم که بسیاری از مودم‌های امروزی در واقع یک دستگاه مودم-روتر به شمار می‌روند.

در صورتی که در زمینه اتصال مودم به روتر سوال یا مشکلی دارید، لطفا در بخش نظرات همین مقاله با ما مطرح کنید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

3 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//