دانگل بلوتوث چیست؟

اگر به دنبال پاسخ به سوال دانگل بلوتوث چیست؟ هستید باید ابتدا با واژه کلی دانگل آشنا شوید.  اصطلاح “Dongle” در واقع یک کلمه عامیانه برای یک دستگاه سخت افزاری خارجی با کمی حافظه درون آن است.

این وسیله به کامپیوتر یا لپ تاپ شما متصل می‌شود و از آن آویزان می‌ماند. از این رو، اصطلاح “دانگل” را در مورد آن به کار می‌برند. شرکت‌هایی که بسته‌های نرم افزاری کامپيوتري را به فروش می‌رسانند، اغلب از Dongles به عنوان مدرکي استفاده می‌کنند که يک کامپيوتر خاص برای استفاده از نرم افزار مورد استفاده، مجاز است. اگر نرم افزار دانگل نصب شده را پیدا نکند، قادر به اجرا شدن نیست.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به صورت کامل به معرفی دانگل بلوتوث و کاربردهای آن بپردازیم. اگر شما هم به تازگی به این وسیله نیاز پیدا کرده‌اید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

انواع دانگل

دانگل‌ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و هر کدام از آن‌ها، کاربردهای متفاوتی دارند. به صورت کلی، این وسیله کوچک اما کاربردی را می‌توان به دسته‌های زیر، تقسیم کرد:

نام دانگل کاربرد
دانگل بلوتوث برای اضافه کردن قابلیت بلوتوث به رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌های قدیمی
دانگل وای فای برای اضافه کردن قابلیت وای فای به رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌های قدیمی
دانگل ماوس بیسیم برای اتصال ماوس بیسیم به کامپیوتر و لپ‌تاپ
دانلود کیبورد بیسیم برای اتصال صفحه کلید بیسیم به کامپیوتر و لپ‌تاپ
دانگل‌ دسته (joystick) بی ‌سیم برای اتصال دسته بازی بیسیم به کامپیوتر و لپ تاپ
دانگل‌ صوتی برای استفاده و اتصال AUX
دانگل‌ سیم کارت برای اتصال سیستم به اینترنت از طریق سیم‌ کارت

در ادامه این مقاله، ما به صورت اختصاصی به معرفی دانگل بلوتوث خواهیم پرداخت.

دانگل بلوتوث چیست؟

کاربرد یک دانگل بلوتوث برای کاربرانی است که تکنولوژی بلوتوث در رایانه‌های آن ها ادغام نشده است. بهترین راه برای بررسی اینکه آیا بلوتوث در سیستم شما وجود دارد یا خیر، مراجعه به کنترل پنل و سپس Device Manager است.

دانگل بلوتوث چیست و چه کاربردهایی دارد

اگر رایانه شما دارای قابلیت بلوتوث باشد، “OEM Bluetooth Radio” یعنی Intel ،Broadcom و Microsoft Bluetooth Enumerator را مشاهده خواهید کرد. (هنگامی که سیستم شما به بلوتوث دانگل متصل است، درایور Generic Bluetooth و Microsoft Bluetooth Enumerator را مشاهده خواهید کرد).

اگر طرفدار وسایل الکترونیکی بی‌سیم مانند صفحه کلید، موس و هدفون وایرلس هستید، احتمالا به فناوری بلوتوث نیاز دارید.

دانگل بلوتوث USB ابزاری سریع و ارزان برای امکان ارتباطات بیسیم از طریق بلوتوث را روی کامپیوتر شخصی شما فراهم می‌کند. تنها کافیست دانگل بلوتوث USB را به پورت USB (Universal Serial Bus) کامپیوتر خود وصل کنید تا هر دستگاه جانبی بلوتوث، قادر به برقراری ارتباط با کامپیوتر شما باشد. این شامل ارتباطات کامپیوتر به کامپیوتر، تلفن‌های همراه، چاپگرها و … خوهد بود.

اگر یک تلفن همراه جدید خریداری کرده‌اید و می‌خواهید از رایانه خود، فایل‌های مختلف را بارگیری کنید، اما نرم افزار ارائه شده تلفن جدید شما با کامپیوتر سازگار نیست، با پرداخت مقدار کمی پول و خرید یک دانگل بلوتوث USB، قادر خواهید بود همه فایل‌هایی که می‌خواهید را روی گوشی جدید خود انتقال دهید.

دیگر موارد استفاده از دانگل بلوتوث USB عبارتند از:

  • دانلود و ارسال ایمیل
  • مرور اینترنت
  • پشتیبان‌گیری و اضافه کردن اطلاعات به تقویم شخصی و لیست مخاطبین
  • انتقال ویدیوها، تصاویر و تقریبا هر فایل دیگری که احتمالا می‌توانید آن را تصور کنید.
نکته: دانگل USB بلوتوثی با تمامی استانداردهای بالاتر از Bluetooth V2.0 و USB V2.0 سازگار است.

آنتن به کار رفته در دانگل بلوتوث، دارای محدوده بیسیم عملیاتی 2 تا 100 متر بوده و قادر به اجرا در باند فرکانس 2.4GHz ISM. است. این ابزار، داده‌ها را تا نرخ 3 مگابایت انتقال می‌دهد و شاخص وضعیت LED دارد.

از مهمترین خصوصیت دانگل‌ها، استفاده راحت و حمل و نقل آسان آن است. دانگل ‌ها به دلیل اندازه کوچک، به آسانی قابل حمل هستند و فضای زیادی اشغال نمی ‌کنند. آن‌ها معمولا از یک فلش مموری هم کوچک‌تر هستند.

چگونه بهترین دانگل بلوتوث را انتخاب کنیم؟

خب بعد از بررسی ماهیت و تعریف دانلگ بلوتوث، اکنون نوبت به معرفی مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین دانگل بلوتوث است. با ما در ادامه همراه باشید:

سازگاری

بدیهی است که یک دانگل بلوتوث قبل از هر چیز، باید از رایانه شخصی شما و تمام دستگاه‌هایی که قصد اتصال آن‌ها را دارید، پشتیبانی کند. تقریبا تمام دانگل‌های بلوتوث با سیستم عامل ویندوز سازگار هستند،

اما لینوکس یا Mac OS توسط تمامی آن‌ها پشتیبانی نمی‌شوند. بهترین کار خرید یک آداپتور کاملا سازگار است که حتی اگر تصمیم به خرید رایانه شخصی جدید با سیستم عامل دیگر هم گرفتید، بتواند از آن پشتیبانی کند.

تکنولوژی بلوتوث

نکته مهم دیگر که باید به آن توجه کنید، نسخه بلوتوث است. آداپتور بلوتوث را با نسخه بلوتوث پایین‌تر از 4.0 خریداری نکنید؛ زیرا کیفیت آن قطعا شما را ناامید خواهد کرد.

تکنولوژی Bluetooth v4.0 چیست

بلوتوث v4.0 و بالاتر، دامنه برد بیشتری را فراهم می‌کند، بنابراین می‌توانید دستگاه‌هایی که دورتر از یک‌دیگر قرار دارند را هم متصل کنید. علاوه بر این، چنین نسخه‌ای انرژی کمتری را مصرف می‌کند و این نکته بسیار مهمی برای لپ‌تاپ‌ها است.

توجه داشته باشید که اگر دانگل شما دارای بلوتوث v4.0 است، این بدان معناست که می‌توانید با نسخه‌های قدیمی بلوتوث، آن را به هر دستگاه دیگری متصل کنید.

کلاس 1 یا 2

برای انتخاب بهترین آداپتور بلوتوث، فراموش نکنید که به کلاس آن توجه کنید. آداپتورهای کلاس 1 برای دستگاه‌های صنعتی که نیاز به اتصال بلوتوث در مسافت‌های طولانی دارند مناسب هستند.

در مورد آداپتورهای کلاس 2 می‌توان گفت آنها بهترین انتخاب برای کاربران خانگی که قصد اتصال در مسافت‌های طولانی را ندارند، محسوب می‌شوند. 

فاصله انتقال

احتمالا می‌توانید حدس بزنید که این ویژگی، به قابلیت‌های قبلی بستگی دارد. آداپتورهای بلوتوث کلاس 1 می‌توانند فاصله انتقال تا 330 فوت را پشتیبانی کنند.

دانگل‌های کلاس 2 معمولا محدوده عملیاتی 33-60 فوت دارند. اما علاوه بر این، کیفیت اتصال را نیز در نظر بگیرید. بعضی اوقات ممکن است دستگاه‌هایی با دامنه یکسان، عملکرد متفاوتی داشته باشند.

کلام آخر

اگر از کامپیوترهای رومیزی یا لپ‌تاپ‌های قدیمی استفاده می‌کنید، دیر یا زود به یک دانگل بلوتوث نیاز پیدا خواهید کرد. این ابزار کوچک اما بسیار پرکاربرد، می‌تواند قابلیت محبوب بلوتوث را به سادگی هرچه تمام‌تر، به سیستم شما اضافه کنید.

در این مقاله به معرفی دانگل بلوتوث، کاربردهای آن و معیارهای انتخاب این وسیله پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

آیا دانگل بلوتوث با همه دستگاه‌های بلوتوث جفت می‌شود؟

بله. زمانی که یک دانگل بلوتوث را با موفقیت روی سیستم خود نصب می‌کنید، می‌توانید تمام دستگاه‌های بلوتوث از قبیل موس و کیبورد بیسیم، هدست بلوتوثی، تلفن همراه و … را با رایانه خود جفت کنید.

دانگل بلوتوث چگونه کار می‌کند؟

تنها کافیست این دانگل را به یکی از پورت‌های فعال USB سیستم خود وصل کنید. بعد از چند لحظه، رایانه با موفقیت، دانگل شما را شناسایی خواهد کرد.

3.8 | (27)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

36 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
36
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//