چرا هنگام غروب آسمان قرمز است؟

سرخی خورشید به هنگام غروب

همانطور که می دانید نور خورشید شامل طیف رنگی شامل تمام رنگ های نگین کمانی است، این رنگ ها عبارت هستند از قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش. اشعه خورشید توسط فضا پخش می شود. آبی به نظر رسیدن آسمان و حتی رنگ قرمز خورشید در زمان غروب، بر اثر شکست پرتو های نور توسط جو به وجود می آید.

نور آبی در طول موج های کوتاه تر حرکت می کند و همچنین دارای فرکانس بالاتری می باشد . همین ها باعث پراکندگی بیشتر رنگ آبی می شوند. با وجود اینکه رنگ بنفش نسبت به رنگ آبی طول موج کوتاه‌ تری دارد، اما به دلیل اینکه چشمان ما نسبت به رنگ بنفش حساس نیست، آسمان به آبی به نظ می‌ رسد. اما دلیل تغییر رنگ خورشید در هنگام غروب خورشید چیست؟

نور خورشید به طور طبیعی سفید است اما چون جو اطراف زمین دارای ذرات مختلف مانند هوا، غبار و بخار آب و سایر ناخالصی ها است هنگام عبور نور از آن ها به وسیله ی این ذرات به رنگ های گوناگونی منعکس می شود.

چرا هنگام غروب آسمان قرمز است؟

 

باید توجه داشت که رنگ قرمزی غروب تنها در منطقه ای خاص که لحظه غروب است اتفاق می افتد و مناطق دور تر، هرگز آن را به این رنگ نمی بینند. تنها تفاوتی که در هنگام غروب اتفاق می افتد و موجب قرمزی خورشید می شود، مسافتی است که نور آفتاب باید آن را در جو طی کند. هر اندازه که خورشید در افق پایین تر می رود، مقدار مسافتی را که نور در اتمسفر می پیماید، بیشتر می شود. زمانی که خورشید در افق پایین ‌تر می رود، به عبارت ساده همان لحظات غروب خورشید جو ضخیم ‌تر است. رنگ ‌هایی با طول موج بلندتر مانند رنگ قرمز و نارنجی دوربرد ترند. در نتیجه غروب و طلوع خورشید قرمز به نظر می ‌آید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید غروب خورشید در مریخ اصلا شبیه به غروب های زمینی نیست و به جای رنگ های زرد و قرمز شاهد رنگ آبی در آن هستیم. علت این پدیده باریک بودن اتمسفر مریخ و غبار موجود در آن است.

4 | (6)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//