کاربردهای تکنولوژی بلاک چین در عمل

تکنولوژی بلاک چین بسیاری از بخش‌های زندگی روزمره ما را متحول می‌کند. نقش بلاک‌چین در تجارت آینده غیرقابل انکار است. در طول چند سال گذشته، ظهور بلاک‌چین با تغییر و تحول در شیوه ذخیره و استفاده از داده‌ها و سایر منابع اطلاعاتی، باعث شده زندگی بشر دست‌خوش دگرگونی شود. این تکنولوژی شفافیت و امنیت در معاملات را بهبود می‌بخشد. از جمله این تحولات نقش بلاک‌چین در صنعت گردشگری و توریسم است.

تکنولوژی بلاک چین (Blockchain)

بلاک‌چین یک تکنولوژی است که به طور عمومی تمام معاملاتی که یک شبکه خاص تولید می‌کند، را ذخیره می‌کند. هر رکورد رمزنگاری می‌شود و به بلوک‌هایی (Block) متصل می‌شوند که یک زنجیره (chain) تشکیل می‌دهند.

ویژگی اصلی Blockchain این است که داده‌ها غیرمتمرکز هستند. به این معنی که داده‌ها در همه گره‌ها و کامپیوترهای شبکه توزیع شده و به اشتراک گذاشته می‌شوند. هر یک از آن‌ها دارای یک کپی از تمام اطلاعات کامپایل شده هستند. هنگامی‌که یک بلوک اضافه می‌شود، تمام اعضای Blockchain باید آن را تایید کنند تا به کپی اضافه شود. این فرایند تضمین می‌کند که داده‌های ذخیره شده در Blockchain امن، قابل ردیابی، غیرقابل تغییر و شفاف است.

سه مزیت تکنولوژی بلاک چین

بلاک‌چین دارای مزایا و ویژگی‌هایی است که برای هر صنعتی از جمله گردشگری و توریسم مفید است:

امنیت داده‌ها

داده‌ها در بلاک‌چین از طریق گره‌هایی که لبه بلاک‌چین را تشکیل می‌دهند، متمرکز می‌شوند؛ از آن‌جا که هیچ نقطه شکست و منفردی وجود ندارد، داده‌ها در فضای امن و مطمئن نگه‌داری می‌شوند.

غیرقابل تغییر بودن داده‌ها

الگوریتم‌هایی که در تکنولوژی بلاک چین به کار رفته، برای جلوگیری از تغییر بلوک‌ها طراحی شده‌اند. به همین دلیل یک زنجیره مطمئن از داده‌های ذخیره شده در بلاک‌چین به وجود می‌آید.

داده‌های غیرمتمرکز

در بلاک‌چین داده‌ها غیرمتمرکزند. زیرا هیچ نهاد و موجودیتی برای کنترل کامل پردازش اطلاعات وجود ندارد؛ در عوض، داده‌ها در سراسر گره‌های مختلف که Blockchain را تشکیل می‌دهند، توزیع می‌شود.

گره ها در تکنولوژی بلاک چین

برنامه‌ها و نرم‌افزارهای تکنولوژی بلاک چین

بلاک‌چین اساس و مبنایی برای سایر تکنولوژی‌ها و برنامه‌های کاربردی است. برخی از این برنامه‌ها می‌تواند برای صنعت گردشگری مفید باشند:

قرارداد هوشمند (smart contract)

قرارداد هوشمند پروتکلی برای تنظیم قراردادها است که از تکنولوژی بلاک چین بهره‌مند می‌شود. قراردادهای هوشمند معاملات و فرآیندها را با حذف واسطه‌هایی مانند گره‌ها، بانک‌ها و سایر نهادها انجام می‌دهند. بنابراین هزینه‌ها و زمان پردازش را کاهش می‌دهند.

شناسه دیجیتال منحصربفرد

بحث‌های زیادی در مورد پروژه‌های مبتنی بر شناسایی دیجیتال مانند پروژه Alastria وجود دارد. این سیستم این قابلیت را دارد تا تکمیل کارها ساده‌تر و سریع‌تر صورت گیرد. خصوصا در گردشگری تمام اطلاعات موجود در مورد یک فرد در یک مکان را به صورت به‌روز در دسترس است.

ارز رمزنگاری شده (Cryptocurrency)

ارز رمزنگاری شده شامل سکه‌های مجازی و قابل مبادله است. با این تفاوت که تحت کنترل دولت‌ها و موسسات مالی نیستند. وقتی تبادلی انجام می‌شود، به صورت کاملا شفاف در شبکه بلاک‌چین ثبت می‌شود.

 

منبع: wearemarketing

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//