اسکن بارکد با گوشی {چگونه کد QR را در موبایل اسکن کنیم؟}

این روزها، اسکن کد QR در گوشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این کدها تقریبا در همه جا وجود دارند و با اسکن کردن آن‌ها می‌توانید یک صفحه وب را باز کنید، یک برنامه را دانلود کنید، یک پیام متنی ارسال کنید و … تنها کاری که باید انجام دهید این است که اسکن بارکد با گوشی را بلند باشید!

سال 2022 به سال کدهای QR معروف است. چون امروزه با اسکن کردن این کدها، تقریبا می‌توانید هر کاری را به راحتی انجام دهید. از گرفتن تخفیف در فروشگاه‌ها تا گوش دادن به پلی لیست مورد علاقه خود در اسپاتیفای و سیری! اما گاهی وقت‌ها اسکن بارکد به اندازه گفتنش، راحت نیست!

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به صورت مفصل، به آموزش اسکن کد QR در گوشی های اندروید و آیفون بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید همه فعالیت‌های دیجیتال را تنها با روشن کردن دوربین تلفن همراه خود انجام دهید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

کد کیو آر چیست ؟

کد QR نوعی بارکد است که اطلاعات را به صورت مجموعه‌ای از پیکسل‌ها در یک مربع ذخیره می‌کند و به راحتی توسط دستگاه‌های دیجیتال قابل خواندن است. این کد در سال 1994 و توسط ماساهیرو هارا (Masahiro Hara) مهندس ارشد شرکت ژاپنی تویوتا اختراع شد. QR در ابتدا برای ردیابی خودروها و قطعات، در حین حرکت یا در مراحل تولید مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کد qr چیست؟

کد QR توسط بسیاری از تلفن‌های همراه قابل خواندن است. این کد از دو جهت خوانده می‌شود: از بالا به پایین و از راست به چپ (برخلاف سایر بارکدها که فقط از بالا به پایین قابل خواندن هستند). کیو آر کد قابل ذخیره 7 هزار رقم و 4 هزار کاراکتر را دارد و می‌تواند اطلاعاتی مانند شماره تلفن یا آدرس اینترنتی را رمزنگاری کند.

نکته: ترتیب و شکل نهایی QR بسته به اطلاعاتی که دارد، متفاوت است. بنابراین ترتیب ماژول‌های سیاه این کدها، نشان دهنده محتویات آن‌ها خواهد بود.
یک کد QR قابلیت هک شدن ندارد. اما هکرها می‌توانند یک کیو آر جعلی ایجاد کرده و شما را به وب سایت خود منتقل کنند و در آن‌جا، به راحتی اقدام به سرقت اطلاعات شخصی‌تان نمایند. به همین دلیل، فقط کدهای QR مورد تایید و معتبر را اسکن کنید.

کدهای QR در یک طبقه‌بندی کلی به دو دسته کدهای داینامیک و استاتیک بخش‌بندی می‌شوند. کد کیو آر استاتیک پس از ایجاد شدن، قابلیت تغییر و ویرایش ندارد. به عنوان یک مثال خوب از این کدها، می‌توان به QR رمز عبور Wi-Fi شما اشاره کرد. کدهای QR داینامیک این امکان را به سازندگان می‌دهند که در هر زمان و به صورت دل‌خواه، آن‌ها را ویرایش کنند. با اسکن این کدها، معمولا به یک آدرس URL که در آن‌ها ذخیره شده است، هدایت می‌شوید.

اسکن بارکد با گوشی اندروید 

اکثر تلفن‌های اندروید امروزی، این امکان را به کاربران می‌دهند تا از طریق دوربین داخلی گوشی و بدون نیاز به برنامه‌های جانبی، کدهای QR را اسکن کنند. در صورتی که از اندروید 9 و نسخه‌های بالاتر استفاده می‌کنید، دوربین از طریق ادغام با برنامه Google Lens امکان اسکن کیو آر را برای شما فراهم می‌کنند.

نکته: برنامه Google Lens به صورت پیش فرض در بیشتر مدل‌های تلفن همراه اندروید نصب شده است. با این وجود، در صورتی که این برنامه را روی تلفن همراه خود ندارید، می‌توانید با ضربه زدن روی لینک زیر، آن را از فروشگاه گوگل پلی بارگیری و نصب کنید:

دانلود برنامه از گوگل پلی

برای اسکن کد QR در گوشی های اندروید، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دکمه Home را برای چند ثانیه فشار دهید تا تصویر زیر، روی صفحه نمایش ظاهر شود.
  2. همانند عکس زیر، در این صفحه روی Lens ضربه بزنید. روی lens ضربه بزنید
  3. در صورتی که برای اولین بار است که از Google Lens استفاده می‌کنید، در مراحل بعدی، با ضربه زدن روی Allow به این برنامه اجازه دهید به دوربین گوشی، دسترسی داشته باشد.
  4. اکنون دوربین گوشی شما به صورت خودکار باز می‌شود. آن را به سمت کد QR مورد نظر بگیرید.
  5. روی نماد ذره بین ضربه بزنید تا کد QR ذخیره شود. روی نماد ذره بین ضربه بین ضربه بزنید تا qr کد ذخیره شود
  6. در نهایت، روی نوتیفیکیشن پاپ آپ ظاهر شده ضربه بزنید تا به اطلاعات ذخیره شده در کد QR دسترسی پیدا کنید. به محتویات qr کد دسترسی داشته باشید

به این ترتیب، می‌توانید ضمن اسکن کد QR در گوشی خود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به داده‌ها و اطلاعات ذخیره شده در آن، دسترسی پیدا کنید.

اسکن کردن کد QR در آیفون

اسکن کد کیو آر در آیفون، حتی از انجام این کار در گوشی‌های اندروید هم راحت‌تر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دوربین گوشی را روشن کرده و آن را به سمت کد QR بگیرید. مطمئن شوید که کد به صورت کامل در کادر دوربین قرار دارد و سپس، روی نوتیفیکیشن پاپ آپ ظاهر شده، ضربه بزنید.

  1. ابتدا دوربین آیفون خود را روشن کنید. برای این کار، صفحه نمایش را به سمت چپ بکشید و از منوی کنترل ظاهر شده، روی نماید دوربین ضربه بزنید. روی نماد دوربین ضربه بزنید
  2. گوشی را به سمت کد QR بگیرید. پس از اسکن موفق، یک اعلان پاپ روی صفحه نمایش موبایل نشان داده می‌شود.
  3. روی این نوتیفیکیشن ضربه بزنید تا به اطلاعات ذخیره شده در کد کیو آر، دسترسی پیدا کنید. روی نوتیفیکیشن پاپ آپ ضربه بزنید
نکته: اگر بعد از اسکان کد، اعلان پاپ آپ را مشاهده نمی‌کنید، باید ابتدا قابلیت Scan QR Codes را فعال کنید. برای این کار، از منوی تنظیمات، روی Camera ضربه بزنید و سپس، وضعیت Scan QR Codes را به On تغییر دهید.

کد QR چه کارهایی انجام می‌دهد؟

اگرچه هم‌چنان مهم‌ترین کاری که کدهای QR انجام می‌دهند، ردیابی محصولات و دسترسی سریع به ویژگی‌های آن‌ها است؛ اما کاربردهای این کد، این روزها واقعا بی‌پایان هستند. موارد زیر، تنها بخشی از کارهایی هستند که با اسکن کد QR در گوشی می‌توانید انجام دهید:

  1. خرید بلیط هواپیما
  2. مشاهده منوی رستوران
  3. وارد شدن به یک حساب کاربری اینستاگرام
  4. دانلود یک اپلیکیشن
  5. اسال و دریافت لینک پرداخت
  6. احراز هویت در برنامه‌های مختلف
  7. دسترسی به یک شبکه Wi-Fi
علاوه بر این‌ها، ویژگی‌ها و قابلیت‌های QR Code روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها از این کد برای حفاظت از برند تجاری، اقدامات ضد جعل و قابلیت ردیابی هم استفاده می‌کنند.

خب همان‌طور که اشاره شد، برای استفاده از این کدها و دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در آن‌ها، تنها کاری که باید انجام دهید،این است که دوربین تلفن همراه خود را روشن کرده و کد QR مورد نظر را اسکن کنید.

دستیار گوگل چیست؟ نحوه استفاده از گوگل اسیستنت و کاربردهای آن
بخوانید

کلام پایانی

اسکن کد QR در گوشی یک راه بسیار سریع و آسان برای دسترسی به اطلاعات و داده‌‌های مختلف است. به همین دلیل، در این مقاله به بررسی آموزش مراحل انجام این کار در تلفن‌های همراه اندروید و آیفون پرداختیم.

در صورتی که هم‌چنان در رابطه با کدهای کیو آر و اسکن آن‌ها سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

آیا برای اسکن کد qr در گوشی باید برنامه جانبی نصب کنیم؟

خیر. بیشتر دستگاه‌های اندروید (با سیستم عامل اندروید 9 و بالاتر) و تمام دستگاه‌های آیفون، بدون نیاز به هیچ برنامه جانبی، می‌توانند کد qr را اسکن کنند.

چگونه کد qr را در گوشی موبایل اسکن کنیم؟

برای این کار باید دوربین موبایل را به سمت کد qr بگیرید تا اعلان پاپ ظاهر شود. با ضربه زدن روی این اعلان، می‌توانید به اطلاعات و داده‌های موجود در کد کیو آر دسترسی داشته باشید.

3.1 | (14)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//