هات اسپات چیست ؟ معرفی و آموزش صفر تا 100 نحوه استفاده

فراهم شدن اینترنت از طریق وصل شدن به یک شبکه وایرلس محلی و با استفاده از یک روتر متصل به شبکه اینترنتی، هات اسپات نامیده می‌‌شود. اگر در شرایطی گیر افتاده‌اید که به اتصال Wi-Fi احتیاج دارید، اما به محلی که Wi-Fi داشته باشد دسترسی نداشتید، تلفن هوشمند شما می‌تواند راه‌حل مشکل باشد. با تنظیم هات اسپات می‌توانید تلفن خود را به منبعی برای اینترنت تبدیل کنید که لپ ‌تاپ‌ ، تبلت‌ و سایر تلفن‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

ممکن است در نگاه اول پیچیده به نظر برسد، اما شما می‌توانید فقط با چند ضربه ساده از این قابلیت مفید بهره‌مند شوید. یک نکته را باید در نظر داشته باشید: وقتی‌که از قابلیت هات اسپات روی موبایل خود استفاده می‌کنید، هر چه این اتصال بیشتر باشد، ترافیک شما کمتر شده و هزینه بیشتری صرف خواهید کرد. همچنین اتصال به هات اسپات علاوه بر استفاده از داده‌ها، باعث کوتاه شدن عمر باتری نیز می‌شود. اگر قصد استفاده مکرر و طولانی‌مدت از حالت هات اسپات را دارید، باید به باتری گوشی خود نیز توجه داشته باشید.

هات اسپات چیست ؟

هات اسپات

تعریفی که در ابتدای مقاله بیان کردیم از دیدگاه علم است و ممکن است برای بسیاری غیرقابل فهم باشد. به زبان ساده‌تر هات اسپات راه هدایت و دسترسی به وای فای است. این قابلیت جهت انتقال داده‌ها و اشتراک داده‌های اینترنتی به کار گرفته می‌شود. کاربران می‌توانند از طریق لپ‌تاپ، تلفن وایفای یا سایر وسایل قابل‌حمل به اینترنت متصل شوند. از این امکان در مکان‌های عمومی مانند در رستوران‌ها، ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، کتاب‌خانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، فروشگاه‌های کتاب، پمپ‌بنزین‌ها، فروشگاه‌های خیلی بزرگ، سوپر مارکت‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت میان وایفای و هات اسپات چیست ؟

فرق هات اسپات با وای فای

هر دو وایفای و هات اسپات اصطلاحاتی کلی هستند که اغلب در مترادف دسترسی به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در حقیقت بسیار متفاوت هستند. وایفای یک فناوری شبکه بی‌سیم است که از امواج فرکانس رادیویی برای اتصال دستگاه‌های تلفن همراه به اینترنت بدون هیچ کابلی استفاده می‌کند؛ درحالی‌که هات اسپات توسط یک نقطه دستیابی استفاده می‌شود که برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر با استفاده از وای فای استفاده می‌شود. به‌طورکلی وایفای و هات اسپات از سه جنبه معنا، فنّاوری ساخت و محدودیت دسترسی به شبکه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

مزیت استفاده از هات اسپات چیست ؟

امروزه بسیاری از کارها بر پایه‌ی استفاده از اینترنت انجام می‌شود. این قابلیت هات اسپات نیز به همه‌ی افراد این امکان را می‌دهد که از اینترنت خود در سایر دستگاه‌های مجاور مانند تبلت، لپ‌تاپ، استفاده شخصی افراد دیگر و … استفاده کنند.

امنیت استفاده از هات اسپات

هات اسپات از این‌ جهت که شما را از استفاده اینترنت ناامن در مکان‌های عمومی مانند کافی‌شاپ‌ها و هتل‌ها بی‌نیاز کرده و امنیت شبکه را بالا می‌برد؛ اما به‌طورکلی به دلیل اینکه داده‌های کاربر کاملاً واضح به اشتراک گذاشته می‌شوند، هات اسپاتها امنیت کامل ندارند.

چه دستگاه‌هایی قابلیت هات اسپات و توانایی اتصال به آن را دارند؟

قابلیت هات اسپات امروز در همه‌ی گوشی‌ها ازجمله اندروید، ios و حتی گوشی‌های ویندوز فون وجود داشته و می‌توان اینترنت این دستگاه‌ها را به اشتراک گذاشت. همان‌طور که گفته شد با فعال کردن این قابلیت، تلفن همراه خود را به یک وای فای جیبی تبدیل می‌کنیم. بنابراین هر نوع گوشی با هر سیستم‌عاملی که باشد و حتی پلتفرم‌های مختلف، موزیک پلیرها و انواع لپ‌تاپ‌ها می‌توانند به آن متصل شوند.

چگونه هات اسپات را درگوشی‌های مختلف فعال کنیم؟

در ادامه نحوه فعال کردن هات اسپات در رایج‌ترین گوشی‌ها میان افراد را به‌طور کامل آموزش داده‌ایم.

  1. سامسونگ (SAMSUNG)

هات اسپات در سامسونگ

روش فعال‌سازی این قابلیت در همه‌ی تلفن‌ها تقریباً یکسان است. برای فعال کردن هات اسپات اندروید از بخش تنظیمات تلفن همراه هوشمند یا Settings به قسمت Share & Connect بروید و گزینه Wi-Fi hotspot را فعال کنید. سپس از شما در مورد رمز ورودی موردنظرتان سؤال می‌شود که باید یک رمز هشت کاراکتری انتخاب کنید. شما در این بخش امکان تغییر SSID را هم خواهید داشت.

  1. فعال کردن هات اسپات آیفون(Iphone)

هات اسپات در آیفون

برای فعال کردن هاتاسپات آیفون درگوشی‌های دارای سیستم‌عامل iOS وارد قسمت Settings > Cellular شوید و Personal Hotspot را فعال کنید. در این سیستم‌عامل اگر بعد از گذشت مدت‌ زمانی هیچ دستگاهی به اینترنت آیفون شما متصل نشود، هات‌اسپات به‌صورت خودکار خاموش خواهد شد؛ اما با بازگشت به همین مسیر دوباره می‌توانید هات اسپات آیفون را فعال کنید.

در بعضی از دستگاه‌های آیفون، پس از روشن کردن هات اسپات سؤالاتی پرسیده می‌شود که نوع ارتباط خود را مشخص کنید.

اگر می‌خواهید اینترنت خود را با بقیه تلفن‌ها به اشتراک بگذارید، گزینه Turn on Wi-Fi and Bluetooth را انتخاب کرده و سپس پسورد خود را وارد کنید که باید حداقل ۸ کاراکتر باشد.

  • اتصال به هات اسپات آیفون

برای اتصال دستگاه دیگر به هات اسپات، ابتدا وای فای خود را روشن کرده و منوی Wi-Fi را در دستگاه موردنظر برای اتصال به اینترنت بازکنید. به دنبال نام دستگاه iOS خود باشید (به‌عنوان مثال: iPhone PCMag)، روی آن ضربه بزنید و رمز عبوری را که در صفحه شخصی Hotspot iPhone شما ظاهر می‌شود وارد کنید.

هنگامی‌که اتصال دستگاه دیگر به هات اسپات آیفون تنها یک پیام آبی‌رنگ در بالای صفحه مبنی بر اتصال موفق ظاهر خواهد شد. در این گوشی‌ها نمی‌توانید اطلاعاتی در مورد گوشی متصل به گوشی خود دریافت کنید. این در حالی است که گوشی‌های اندروید می‌توانند جزییات گوشی‌های متصل به هات اسپات گوشی خود را شناسایی کرده، به‌موقع اتصال را قطع کرده و یا می‌توان برخی از دیوایس هایی را که می‌خواهید به لیست سیاه منتقل کنید تا از اینترنت شما استفاده نکنند.

نکته: می‌توانید داده‌های تلفن همراه خود را با حداکثر 10 دستگاه دیگر از طریق کانون Wi-Fi به اشتراک بگذارید.

  1. ال‌جی (LG)

هات اسپات در ال جی

تنظیمات را بازکرده و به قسمت network بروید. سپس در این تنظیمات بر روی گزینه Tethering کلیک کنید. پس از آن بر روی گزینه wifa hot spot بزنید تا روشن شود.

  1. هوآوی (Huawei)

هات اسپات در هواوی

اگر منوی تلفن شما انگلیسی است برای فعال کردن هات اسپات دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

Settings > Wireless & networks >Tethering & portable hotspot > Portable Wi-Fi hotspot

اگر منو آن فارسی است ابتدا به تنظیمات> بی‌سیم و شبکه‌ها> کانون اتصال و قابل‌حمل> کانون قابل‌حمل Wi-Fi بروید. توجه داشته باشید که باید ابتدا در قسمت Configure Wi-Fi hotspot برای هات اسپات گوشی خود نام کاربری و رمز مناسب انتخاب کنید.

  1. شیائومی (Xiaomi)

ابتدا به بخش تنظیمات رفته و گزینه portable hotspot را باز کنید. با این کار به تنظیمات هات اسپات خواهید داشت. برای فعال‌سازی، گزینه portable hotspot را روشن کنید. برای تغییر نام کاربری یا رمز عبور آن گزینه‌ی portable hotspot set up را بازکرده و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال کنید.

یکی از نکات حائز اهمیت درباره‌ی هات اسپات گوشی‌های شیائومی، وجود خاموش شدن خودکار هات اسپات آن بعد از زمان معین است. بسیاری از ما اینترنت خود را به اشتراک می‌گذاریم اما پس از انجام کار فراموش می‌کنیم که آن را خاموش‌کنیم. یک ویژگی که در گوشی‌های شیائومی وجود دارد شما می‌توانید بازه زمانی معینی ثبت کرده و به گوشی خود دستور دهید که اگر پس از یک بازه زمانی دستگاهی به هات اسپات متصل نبود آن را خاموش کند. برای فعال کردن این ویژگی با ما همراه باشید…

  • در تنظیمات گوشی بر روی Portable hotspot کلیک کنید.
  • گزینه‌ی Automatically close hotspot را روشن کنید.
  • با فعال کردن این ویژگی اگر برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دستگاهی به گوشی شما متصل نباشد، گوشی به‌صورت خودکار هات اسپات را خاموش خواهد کرد.
  1. نحوه ایجاد هات اسپات در اندروید HTC

بخش نوتیفیکیشن در بالای صفحه را به پایین بکشید. سپس گزینه Hotspot را در قسمت پایینی انتخاب کنید تا بتوانید پسورد را وارد نمایید. دوباره پس از پایین کشیدن بخش نوتیفیکیشن این بار روی Wi-Fi Hotspot Active را بزنید. اطمینان حاصل کنید که گزینه Portable Wi-Fi Hotspot روشن باشد.

  1. فعال‌سازی هات اسپات Sony Xperia

ابتدا در بخش نوتیفیکیشن گزینه Quick Settings را انتخاب کنید. پس از آن Mobile Hotspot را بازکنید. در این صفحه می‌توانید به‌راحتی هات اسپات گوشی خود را روشن کنید، نام آن یا رمز آن را تغییر دهید و…

  1. فعال‌سازی هات اسپات ویندوز

هات اسپات در ویندوز

ویندوز 10 قابلیت تبدیل لپ‌تاپ یا کامپیوتر به هات اسپات را فراهم کرده است. برای فعال‌سازی آن، کلید ویندوز را فشرده و از منو بر گزینه Settings کلیک کنید. پس از باز شدن تنظیمات، روی گزینه Network & Internet کلیک کرده و به زبانه Mobile Hotspot بروید.

در بخش Share My Internet connection from، نوع اتصال سیستم خود را به اینترنت مشخص کنید. اگر از طریق سیم به اینترنت متصل شده‌اید؛ گزینه Ethernet و در صورت اتصال بی‌سیم به اینترنت گزینه WiFi را انتخاب نمایید. سپس اسلایدر موجود در قسمت فوقانی صفحه را جهت فعال‌سازی هات اسپات در حالت On قرار دهید.

پس از راه‌اندازی هات اسپات، متصل شدن به آن بسیار آسان است. به‌عنوان مثال، در یک سیستم ویندوز 10 دیگر، هات اسپات ایجاد شده در لیست اسامی وایفاهای دیگر نمایان خواهد شد.

درمجموع، ممکن است برای شما هم پیش بیاید که در برخی مواقع به اشتراک‌گذاری اینترنت نیاز داشته باشید. در چنین شرایط می‌توانید به‌راحتی، با هر نوع تلفن هوشمندی که دارید برسید؛ پس لازم است که نحوه‌ی فعال‌سازی آن را یاد بگیرید. با رعایت نکات ذکرشده در این مقاله، تمام نکات پیرامون این قابلیت را خواهید آموخت.

سوالات متداول در ارتباط با هات اسپات 

هات اسپات چیست ؟

به زبان ساده هات اسپات تبدیل گوشی و تبلت هوشمند به یک مودم وای فای یا وایرلس است و نباید با هات اسپات شیلد اشتباه گرفته شود. با فعال کردن امکان هات اسپات در تلفن همراه می‌توانید گوشی هوشمند خود را به‌عنوان یک مودم وای فای در محیط قرار داده و داده‌های اینترنت سیم‌کارت خود را در فضا پخش‌کنید و سپس با سایر دستگاه‌ها ازجمله لپ‌تاپ، تبلت، موبایل و … به اشتراک گذارید.

چگونه هات اسپات را فعال کنیم؟

بسته به نوع تلفن همراه، روند این کار متفاوت است. برای فعال‌سازی این قابلیت در آیفون ابتدا به Settings > Cellular رفته و Personal Hotspot را روشن کنید. در تلفن‌های همراه اندروید، کافی است به تنظیمات تلفن رفته و سپس نقطه اتصال تلفن را روشن کنید.

چرا باید برای هات اسپات رمز بگذاریم؟

یکی از مشکلات رایج میان افراد این است که احتمال دارد فرد دیگری در محدوده بدون اجازه از اینترنت شما استفاده کند. برای جلوگیری یا رفع این مشکل باید برای هات اسپات خود رمز بگذارید. علاوه بر آن افراد می‌توانند از هات اسپات بدون رمز استفاده کرده و به اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کنند.

3.3 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//