آموزش نصب فونت در فتوشاپ [از صفر تا 100 کار با انواع فونت در Photoshop]

نصب فونت در فتوشاپ یکی از کارهایی است که هم کاربران مبتدی و هم افراد حرفه‌ای باید در اولین فرصت انجام دهند. همه ما می‌دانیم که اضافه کردن متن به تصاویر، یکی از قابلیت‌های محبوب نرم‌افزار Photoshop است؛ این قابلیت برای ویرایش تصاویر مربوط به کسب و کار، بسیار کارآمد است.

در واقع یادگیری نحوه نصب فونت در فتوشاپ ضروری است؛ زیرا در بسیاری از مواقع، شما به تایپ متن احتیاج دارید. اگرچه این نرم‌افزار به صورت پیش فرض از فونت‌های مختلفی استفاده می‌کند؛ اما حتی نصب فونت‌ نستعلیق در فتوشاپ هم امکان پذیر است.

در حقیقت، طیف وسیعی از فونت‌ها در فضای مجازی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در فتوشاپ هم استفاده کنید. خوشبختانه اضافه کردن فونت به فتوشاپ بسیار ساده است. ما در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک از صفر تا صد این کار را به شما آموزش خواهیم داد.

نصب فونت در فتوشاپ ویندوز

فونت‌هایی که در فتوشاپ یا دیگر نرم‌افزارها استفاده می‌شوند، به صورت پیش فرض در خود نرم‌افزار وجود ندارد. در واقع این فونت‌ها در سیستم عامل کامپیوتر (ویندوز یا مک) ذخیره شده‌اند؛ به همین خاطر، نیاز به نصب مستقیم فونت‌ دانلود شده در فتوشاپ نیست.

برای نصب فونت در فتوشاپ، ابتدا باید فونت‌ یا فونت‌های دل‌خواه خود را از اینترنت دانلود کنید و بعد، فونت را در ویندوز یا مک نصب کنید. در اینترنت سایت‌های معتبر فراوانی برای دانلود فونت وجود دارند؛ کافیست در کادر جستجوی گوگل، عبارت «دانلود فونت رایگان» را تایپ کنید.

هنگام دانلود فونت باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  • شاید فونت مورد نظر شما رایگان نباشد؛ در این‌صورت با پرداخت مبلغ بسیار کمی، می‌توانید فونت را از سایت معتبر خریداری کنید. شما همچنین می‌توانید سی دی مخصوص فونت‌ را از فروشگاه‌های خدمات کامپیوتر، خریداری کنید.
  • اگر فونت‌ها را از سی دی دانلود می‌کنید، باید آنها را در فایل «Fonts» ذخیره کنید تا بتوانید در نرم‌افزار فتوشاپ از آن‌ها استفاده کنید. فونت دانلود شده باید دارای یکی از فرمت‌های otf ،ttf ،pbf ،pfm باشد؛ زیرا فتوشاپ تنها از این فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • اگر فونت به صورت «zip» یا همان فشرده دانلود شده باشد، باید آن را «Extract» کنید تا به اصطلاح، از حالت فشرده خارج شود. 

شما می‌توانید با استفاده از برنامه داخلی ویندوز یا برنامه خارجی «WINRAR» فایل فونت را از حالت فشرده خارج کنید. برای استفاده از برنامه داخلی، روی فایل دانلود شده کلیک راست کرده و گزینه «Extract All» را انتخاب کنید.

اکسترکت کردن فونت هایک پنجره‌ جدید باز خواهد شد و از شما محل ذخیره فایل را سوال خواهد کرد. به عنوان ساده‌ترین محل، دسکتاپ را انتخاب کرده و سپس روی «Extract» کلیک کنید. به این ترتیب فایل فونت فارسی شما از حالت فشرده خارج خواهد شد.

بعد از اینکه فایل حاوی فونت‌ها را از حالت فشرده خارج کردید، می‌توانید به سراغ نصب فونت بروید. برای این‌کار، می‌توانید از یکی از سه روش زیر استفاده کنید:

نصب مستقیم فونت 

پس از دانلود فونت مورد نظر و خارج کردن آن از حال فشرده، روی فونت کلیک راست کرده و گزینه «Install» را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید قبل از نصب فونت، روی آن دوبار کلیک راست کنید تا باز شود. بدین ترتیب، می‌توانید پیش نمایش ساختار حروف و اعداد آن را مشاهده کنید.

نصب مستقیم فونت در فتوشاپاگر می‌خواهید چند فونت را به صورت همزمان نصب کنید، ابتدا آن‌ها را انتخاب کرده و سپس دکمه «Ctrl + کلیک راست» یا «Shift + کلیک راست» را نگه دارید و روی گزینه «Install» کلیک نمایید.

انتقال فونت ها به پوشه Fonts

روش بالا، ممکن است در ویندوزهایی مانند XP کارآمد نباشد. انتقال فونت‌ها به پوشه Fonts در ویندوز، می‌تواند در تمامی نسخه‌های سیستم عامل، به کمک شما بیاید: برای این کار ابتدا وارد درایو «C\Windows» شوید و سپس فایل «Fonts» را باز کنید. حالا فونت‌ها را در آن کپی کنید.

نصب فونت در فتوشاپ از طریق تنظیمات ویندوز نصب فونت با استفاده از Control Panel

ممکن است هنگام نصب فونت در بعضی از ویندوزها با مشکل مواجه شوید. در واقع، شاید بعد از کلیک راست کردن روی فونت، گزینه «Install» را مشاهده نکنید.

در این موقعیت ابتدا باید فونت‌های موردنظر را «Copy» کنید و سپس از طریق منوی «Start» وارد قسمت «Control Panel» شوید. حالا از قسمت «Appearance and Personalization» گزینه «Fonts» را انتخاب کرده و فونت‌ها را Paste کنید.

نصب فونت از طریق کنترل پنل

نکته: شما می‌توانید برای نصب فونت در ویندوز و سپس اضافه کردن فونت به فتوشاپ، از برنامه‌های شخص ثالث مانند «FontBase» یا «FontExpert» استفاده کنید.

استفاده از فونت در فتوشاپ ویندوز 

با استفاده از یکی از سه روش گفته شده در بخش قبلی، شما کار نصب فونت در فتوشاپ را تکمیل کرده‌اید؛ اکنون زمان استفاده از آن‌ها در این برنامه محبوب است.

برای این‌کار باید از فایل «Fonts» فونت یا فونت‌های موردنظر را انتخاب کنید؛ سپس با استفاده از گزینه «Preview» ساختار حروف و اعداد فونت را مشاهده کنید.

استفاده از فونت در فتوشاپدر قسمت «Font name» نام فونت نوشته شده است که شما باید آن را  یادداشت کرده یا به خاطر بسپارید. بدین ترتیب می‌توانید فتوشاپ را باز کنید و با جستجوی نام فونت در لیست Fonts، از آن‌ها استفاده کنید.

آموزش نصب فونت فارسی در آیفون با 5 روش ساده و کاربردی
بخوانید

حذف فونت از فتوشاپ ویندوز

ابتدا از طریق فایل «Windows» یا «Control Panel» باید گزینه «Fonts» را انتخاب کنید؛ سپس روی فونت مورد نظر کلیک کرده و گزینه «Delete» را نمایید تا فونت انتخاب شده، حذف شود.

حذف فونت در فتوشاپمخفی کردن فونت از فتوشاپ ویندوز

همیشه فونت‌هایی وجود دارد که استفاده نمی‌شود. شما می‌توانید بدون حذف کردن، آن‌ها را مخفی کنید. برای این کار، ابتدا باید فونت مورد نظر را انتخاب نموده و سپس روی گزینه «Hide» کلیک کنید. بدین ترتیب فونت موردنظر مخفی شده و در فتوشاپ هم قابل استفاده نیست.

مخفی کردن فونت در Photoshopنصب فونت در فتوشاپ مک

برای نصب فونت در فتوشاپ مک، ابتدا باید فونت‌ یا فونت‌های موردنظر خود را دانلود کنید که در ابتدای مقاله در این‌باره توضیح داده شده است. سپس با استفاده از برنامه «FontBook» می‌توانید در سیستم عامل مکینتاش از خانواده اپل، فونت نصب کنید.

این برنامه به صورت پیش‌فرض روی سیستم عامل مک وجود دارد. فراموش نکنید که قبل از شروع نصب فونت، همه برنامه‌های فعال در مک باید بسته باشند.

برنامه «FontBook» را باید در لیست برنامه‌ها جستجو کرده و آن را باز کنید. بعد از باز شدن برنامه، روی گزینه «Install» کلیک کنید. بدین ترتیب فونت‌های دانلود شده در «Font Book» باز می‌شوند. برای نصب فونت‌ها، روی گزینه «Install Font» کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای دسترسی سریع و راحت به فونت‌ها، ابتدا علامت بعلاوه «+» را انتخاب نمایید.

نصب فونت در مکاکنون باید از قسمت «collection» یک نام دل‌خواه برای فونت‌ موردنظر خود انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید فونت‌های موردنظر خود را از فایل «Downloads» به برنامه کشیده (drag) و سپس کپی کنید.

نکته: اگر می‌خواهید فقط افراد مشخصی از فونت‌ها در مک استفاده کنند، باید مسیر User > Library > Fonts را دنبال کنید. اگر هم می‌خواهید همه افراد از آن‌ها استفاده کنند، باید مسیر Library > Fonts را دنبال کنید. بدین ترتیب کار نصب فونت در مک انجام شده و پیام نصب فونت را مشاهده خواهید کرد.
نحوه تغییر و نصب فونت در اندروید (به صورت گام به گام)
بخوانید

استفاده کردن از فونت در فتوشاپ مک

اکنون شما می‌توانید فتوشاپ را باز کرده و از فونت جدید خود استفاده کنید. البته در این مرحله ممکن است با پیام خطا روبرو شوید: این اتفاق از آن‌جایی رخ می‌دهد که یک فونت دیگر با نام مشابه فونت جدید شما در سیستم نصب شده است. اگر می‌خواهید فونت جدید را جایگزین شود، ابتدا باید فونت‌ مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس روی گزینه « Install Checked» کلیک کنید.

استفاده از font در فتوشاپ مک

نکته: در حین انجام مراحل نصب فونت، برنامه فتوشاپ باید بسته باشد. در غیر این صورت باید آن را ببندید و دوباره باز کنید تا فونت‌های جدید به لیست فونت‌ها اضافه شوند.

حذف فونت از فتوشاپ مک

شما به راحتی می‌توانید فونت مورد نظر خود را جستجو کرده و آن را «Remove» کنید. البته توجه داشته باشید که با این روش، فونت تنها از یک گروه پاک می‌شود؛ به همین خاطر ابتدا گزینه «All Fonts» را انتخاب کرده و سپس جستجو کنید.

حذف فونت در فتوشاپ مکغیر فعال کردن فونت از فتوشاپ مک

شما می‌توانید بدون حذف کردن فونت، تنها آن را غیرفعال کنید. برای این کار، ابتدا باید فونت موردنظر را جستجو نموده و سپس از طریق «Edit» گزینه «Disable» را انتخاب کنید. بدین ترتیب فونت غیرفعال شده و نمی‌توانید از آن در فتوشاپ یا دیگر برنامه‌ها استفاده کنید.

غیر فعال کردن فونت در فتوشاپ مکرفع مشکل فونت فارسی در فتوشاپ

با نصب فونت فارسی در فتوشاپ، یک مشکل بسیار رایج برای کاربران پیش خواهد آمد: زمانی‌که یک متن فارسی را در ورژن جدید فتوشاپ تایپ می‌کنید، متوجه خواهید شد که حروف به صورت جدا از هم تایپ می‌شوند. از طرفی دیگر، ممکن است کلمات فارسی به صورت برعکس تایپ شوند.

دلیل بروز مشکل هنگام نصب فونت نستعلیق یا فونت فارسی در فتوشاپ ، این است که نرم افزار فتوشاپ از فونت فارسی پشتیبانی نمی‌کند.

در واقع مشکل باز نشدن فونت در فتوشاپ مربوط به کرک شدن نرم افزار نیست. بسیاری از کاربران هنگام مواجه با این مشکل، اقدام به حذف و نصب دوباره فتوشاپ می‌کنند که این کار اشتباه است. برای حل مشکل باز نشدن فونت در فتوشاپ، سه روش دستی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

استفاده از تنظیمات داخلی برنامه فتوشاپ

برای رفع مشکل به‌هم ریختگی و برعکس‌نویسی فونت فارسی در فتوشاپ، ابتدا وارد نرم افزار شده و سپس گزینه «Edit » را انتخاب کنید. حالا روی گزینه «Preference» کلیک کرده و بعد از آن، گزینه «Type» را انتخاب کنید.

استفاده از تنظیمات داخلی فتوشاپدر صفحه باز شده باید از قسمت «Choose Text Engine Options» گزینه «Middle eastern and south Asian» را انتخاب کنید. در نهایت روی «OK» کلیک کرده و بعد از انجام این مراحل، یک‌بار فتوشاپ را بسته و دوباره باز کنید.

حالا باید از منوی «Type» گزینه «Language options» را انتخاب کنید. در نهایت با انتخاب گزینه «Farsi Digits» و قرار دادن حالت تایپ روی راست چین، متن فارسی شما به هم ریخته تایپ نخواهد شد.

استفاده از تنظیمات ویندوز

استفاده از تنظیمات ویندوز

یک روش دیگر برای رفع مشکل فونت فارسی در فتوشاپ این است که ابتدا وارد «Windows» شوید و سپس گزینه «Paragraph» را انتخاب کنید. حالا روی گزینه «Single-line Composer» کلیک کرده و حالت تایپ را روی راست چین قرار دهید.

کلام پایانی

در نظر داشته باشید که روش‌‌های نصب فونت، تنها مختص برنامه فتوشاپ نیست. شما می‌توانید برای نرم‌افزارهای ورد، اکسل، پاورپوینت یا هر نرم‌افزار دیگری، از همین روش‌ها برای نصب فونت استفاده کنید.

همچنین نصب چندین فونت‌ مختلف و فانتزی توصیه نمی‌شود؛ زیرا موجب کند شدن عملکرد ویندوز و برنامه‌ها خواهد شد. امیدواریم که این روش‌ها و نکات، برای اضافه کردن فونت به فتوشاپ برای شما مفید واقع شود. فراموش نکنید که تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//