با دیدن این نشانه ها باید به هک شدن گوشی موبایل خود شک کنید

تلفن‌های هوشمند رفته رفته جای رایانه‌ها را به عنوان مرکز اصلی زندگی آنلاین ما گرفته‌اند. از ارسال ایمیل گرفته تا انواع پرداخت‌های بانکی، این روزها تقریبا تمام امور دیجیتال خود را از طریق گوشی موبایل انجام می‌دهیم! بنابراین کاملا بدیهی است که این دستگاه‌ها، به هدف اصلی هکرها و مجرمان اینترنتی تبدیل شوند.

علی رغم تمام تلاش‌های گوگل و اپل (دو شرکت اصلی ارائه دهنده سیستم عامل موبایل) هم‌چنان بدافزارهای بسیاری در فروشگاه‌های اپ استور و پلی استور وجود دارند که آزادانه از تلفن‌های همراه جاسوسی می‌کنند. خبر بدتر این‌که این هکرها روز به روز باهوش‌تر شده و از روش‌های جدیدی برای هک موبایل استفاده می‌کنند!

حال سوال این‌جاست که در میان انبوه برنامه‌های جاسوسی، از کجا بفمیم گوشی موبایل ما هک شده است؟ در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک به بررسی 13 نشانه خواهیم پرداخت که با مشاهده هر کدام از آن‌ها، باید به هک شدن تلفن همراه خود شک کنید. پس حتما تا پایان با ما همراه باشید.

نشانه های هک شدن گوشی چیست؟

امنیت مهم‌ترین اولویت همه انسان‌ها است. طبیعتا زمانی که آزادنه تمام کارهای مهم خود را در تلفن همراه انجام می‌دهید، باید از امنیت ارسال و دریافت داده‌های حیاتی از قبیل گذرواژه‌ها، اطلاعات کارت بانکی، ایمیل‌ها و … مطمئن باشید. متاسفانه هک شدن گوشی موبایل، می‌تواند تمام فعالیت‌ها شما را از وضعیت امن بودن خارج کند.

همان‌طور که اشاره شد، در این مقاله نشانه‌هایی را بررسی خواهیم کرد که خبر از هک شدن احتمالی تلفن همراه شما می‌دهند. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، باید بلافاصله به فکر یک راه چاره باشید.

کند شدن شدید و ناگهانی گوشی

اگر یک روز صبح از خواب بیدار شده و با یک گوش کند مواجه می‌شوید که به شکل ناگهانی سرعت خود را در تمام زمینه‌ها (بالا آمدن سیستم عامل، اجرای برنامه‌ها و …) از دست داده است، احتمالا مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اید.

کند شدن ناگهانی گوشی

کند شدن ناگهانی و بی دلیل تلفن همراه تنها یک دلیل دارد: یک برنامه مخفی بدون اجازه شما در حال اجرا در پس زمینه است. البته این اتفاف معمولا با خالی شدن سریع باتری نیز همراه است. این بدافزار مخرب می‌تواند ضمن اجرا شدن، تمام اطلاعات مهم و حیاتی شما را سرقت کرده و در اختیار هکرها قرار دهد.

ارسال و دریافت پیام های مشکوک

مگر می‌شود تلفن همراه شما بدون اجازه، برای دیگران پیام ارسال کند؟ بله این اتفاق ممکن است رخ دهد! البته به شرطی که گوشی موبایل شما در حال کنترل شدن توسط یک هکر باشد! اگر در لیست پیام‌های خود، با مواردی برخورد می‌کنید که خودتان آن‌ها را ارسال نکرده‌اید، بلافاصله باید به فکر راه چاره باشید؛ زیرا تلفن همراه شما هک شده است.

ارسال و دریافت پیامک مشکوک

دریافت پیام‌های عجیب و غریب و معمولا بی‌معنی، ممکن است یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن تلفن همراه باشد. البته در بسیاری از موارد، این پیام‌ها به نوعی قرار است آغاز کننده هک شدن گوشی موبایل شما باشد؛ بنابراین هرگز آن‌ها را باز نکنید.

نصب خودکار اپلیکیشن ها

گاهی در صفحه اصلی تلفن همراه خود متوجه اپلیکیشن‌هایی می‌شویم که قبلا هرگز آن‌ها را نصب نکرده‌ایم. این برنامه‌ها بدون تردید بدافزار هستند و باید بلافاصله آن‌ها را حذف کنید! البته حذف این برنامه‌ها به تنهایی کافی نیست؛ زیرا مشخص نیست که تا چه اندازه توانسته‌اند اطلاعات مهم شما را سرقت کنند.

در این‌که تنها یک هکر می‌تواند بدون اجازه شما در تلفن همراهتان یک اپلیکیشن نصب کند، هیچ تردیدی وجود ندارد. بنابراین اگر با یکی از این بدافزارها برخورد کردید، در هک شدن گوشی موبایل خود شک نکنید! در این شرایط باید امیدوار باشید که گذرواژه‌ها و داده‌های مهم شما هنوز به سرقت نرفته باشند.

مصرف بیش از حد اینترنت

ممکن است به یک‌باره متوجه شوید که اینترنت تلفن همراه شما با سرعتی بیشتر از قبل، در حال مصرف شدن است. این اتفاق معمولا به یک دلیل مهم و خطرناک رخ می‌دهد: بدافزارهای مخرب در حال اجرا در پس زمینه و خوردن دیتای گوشی موبایل هستند! بنابراین به احتمال زیاد، تلفن همراه شما هک شده است.

مصرف بیش از حد اینترنت موبایل

البته برای اطمینان بیشتر، آپدیت شدن سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها را نیز بررسی کنید. زیرا گاهی اوقات، برخی از برنامه‌ها بدون اجازه شما به روز رسانی شده و بخش زیادی از اینترنت شما را مصرف می‌کنند.

کم شدن شارژ یا افزایش هزینه های قبض موبایل

مصرف شدن بیش از اندازه اعتبار سیم کارت نیز می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن تلفن همراه شما باشد. این موضوع نیز نشان می‌دهد برخی از بدافزارهای مخرب، در حال اجرا شدن در پس زمینه هستند و ممکن است تماس‌های مشکوکی نیز برقرار کنند.

اگر از سیم کارت‌های دائمی استفاده می‌کنید باید حواستان به قبض ماهانه موبایل خود باشد! اگر صورت‌حساب این ماه شما تفاوت زیادی با دوره‌های قبل دارد (البته اگر این ماه سرتان شلوغ نبوده و تماس‌های زیادی برقرار نکرده‌اید) حتما به فکر یک راه چاره باشید؛ زیرا خطر هک شدن گوشی موبایل شما وجود دارد.

نمایش تبلیغات و پاپ آپ های عجیب

برخی از بدافزارهای جاسوسی بلافاصله بعد از ورود به تلفن همراه شما، شروع به نمایش پنجره‌ها و پاپ آپ‌های تبلیغاتی عجیب و غریب می‌کنند. در درجه اول، توصیه می‌کنیم هرگز این تبلیغ‌‌ها را باز نکنید و پس از آن، سریعا به دنبال یافتن اپلیکیشنی باشید که در پس زمینه اجرا شده و این پاپ آپ‌ها را ایجاد می‌کند.

پاپ آپ های تبلیغاتی

در بیشتر موارد، پنجره‌های تبلیغاتی مخرب، حاوی محتوای جنسی هستند! بنابراین توجه ویژه‌ای به این پاپ آپ‌ها داشته باشید و به محض مشاهده هر کدام از آن‌ها، فعالیت‌های مهم و حیاتی خود را روی تلفن همراه متوقف کنید.

اسپم شدن ایمیل ها

اگر ایمیل‌های شما به صورت خودکار وارد پوشه اسپم مخاطبین می‌شوند، باید نگران هک شدن تلفن همراه خود باشید. این موضوع نشان می‌دهد که برخی از برنامه‌های مخرب روی گوشی شما فعال هستند که ایمیل‌ها را برای دستگاه مقابل، ناامن می‌کنند.

یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن موبایل، بلاک شدن خودکار ایمیل‌های شما در دستگاه‌های مختلف است. در این صورت، ممکن است اطلاعات مهم ایمیل شما در اختیار هکرها قرار گرفته باشند. بنابراین با مشاهده هر کدام از این اتفاق‌ها، بلافاصله استفاده از ایمیل فعلی را متوقف کرده یا اطلاعات امنیتی آن را تغییر دهید.

از کار افتادن برخی اپلیکیشن ها

وقتی که یک هکر به تلفن همراه شما دسترسی پیدا کند، طبیعتا اثرهایی روی عملکرد کلی دستگاه خواهد گذاشت. یکی از اتفاقاتی که معمولا بعد از هک شدن گوشی موبایل رخ می‌دهد، از کار افتادن برخی از اپلیکیشن‌ها است. این موضوع معمولا به دلیل استفاده هکرها از پروکسی‌های غیر مجاز اتفاق می‌افتد.

کار نکردن برخی اپلیکیشن‌ها

علاوه بر این، ممکن است بدون اجازه و انتخاب شما، زبان یا تنظیمات کلی یک برنامه تغییر پیدا کند. این اتفاق هم یکی دیگر از نشانه‌ها ورود هکرها به سیستم عامل تلفن همراه است. بنابراین به محض مشاهده این اتفاق، سریعا به دنبال یک راه حل باشید؛ زیرا گوشی شما هک شده است!

استفاده بدون اجازه از دوربین موبایل

در حالت کلی، تنها با ضربه زدن روی آیکون دوربین و ورود به آن، می‌توانید اقدام به گرفتن عکس یا فیلمبرداری کنید. اما اگر گوشی شما هک شده باشد، ممکن است عملکرد دوربین از کنترل شما خارج شده و به طور مداوم، فعالیت کند. این موضوع یکی دیگر از نشانه‌های ورود هکرها به گوشی موبایل است.

پوشه عکس‌ها و فیلم‌های دوربین خود را به طور مداوم بررسی کنید. با مشاهده اولین فایل که بدون اجازه شما ضبط شده است، مطمئن شوید که اتفاق‌هایی در حال رخ دادن هستند که اصلا به نفع شما و امینیت تلفن همراهتان نخواهند بود!

خاموش و روشن شدن گوشی

خاموش و روشن شدن مداوم تلفن همراه، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم این اتفاق، حتما نشان دهنده هکش شدن گوشی موبایل شما است. با این وجود، باید این موضوع را هم کاملا جدی بگیرید و بلافاصله به فکر راه حل‌های مناسب برای آن باشید.

در صورتی که گوشی شما بدون دلیل خاموش و روشن می‌شود، توصیه می‌کنیم مقاله “رفع مشکل ریستارت شدن یا خاموش و روشن شدن مداوم گوشی های اندروید” را با دقت مطالعه نمایید.

نویز شدید در تماس ها

مقداری نویز و اختلال در زمان برقراری تماس در تلفن‌های همراه، تا حدودی طبیعی است. قرار گرفتن در مجاورت سایر دستگاه‌های وایرلس، آنتن‌دهی نامناسب و … می‌توانند باعث بروز این اتفاق شوند. اما اگر به یک‌باره متوجه نویزهای شدید شده‌اید، ممکن است تلفن گوشی شما هک شده باشد.

فعالیت برخی از بدافزارهای مخرب در پس زمینه تلفن همراه، می‌تواند عامل ایجاد نویز شدید در زمان برقراری تماس شود. در بیشتر موارد، این اختلال به قدری زیاد است که عملا نمی‌توانید به مکالمه بپردازید. در این شرایط، باید به شدت نگران هک شدن تلفن همراه خود باشید.

کم شدن شارژ باتری گوشی

خال شدن شارژ باتری به صورت غیر طبیعی، فقط یک دلیل دارد: برخی از برنامه‌های جاسوسی و بدافزارهای مخرب، در حال اجرا در پس زمینه گوشی هستند. این اپلیکیشن‌ها بدون اجازه شما فعالیت می‌کنند و علاوه بر سرقت اطلاعات مهم، شارژ باتری را نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای مصرف می‌کنند.

کم شدن شارژ باتری موبایل

البته مصرف سریع شارژ باتری، همیشه به دلیل هک شدن نیست و ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. برای رفع این مشکل، توصیه می‌کنیم حتما مقاله راه های کاهش مصرف باتری موبایل را مطالعه نمایید.

داغ شدن بیش از حد گوشی

اگر به دنبال روشن‌ترین نشانه برای هک شدن تلفن همراه خود هستید، باید داغ شدن بیش از حد آن را بررسی کنید. اگر بدون هیچ دلیل خاصی (اجرای یک برنامه یا بازی سنگین) شاهد بالا رفتن درجه حرارت گوشی هستید، مطمئن باشید برخی از برنامه‌های مخرب، در حال اجرا شدن در پس زمینه هستند.

در صورت هک شدن گوشی چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورتی که مطمئن شدید تلفن همراه شما هک شده است، نباید حتی یک لحظه زمان را از دست بدهید! زیرا ممکن است هکرها همین الان که این مقاله را می‌خوانید، در حال سرقت اطلاعات مهم و حیاتی شما باشند. بلافاصله باید دست به کار شده و اقدامات امنیتی لازم را (که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت) انجام دهید.

اولین اقدامی که بعد از هک شدن باید انجام دهید، تغییر پسورد تمام اکانت‌هایتان است. سعی کنید در اولین فرصت، وارد تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، ایمیل، همراه بانک و … شده و پسورد خود را عوض کنید. این موضوع سبب می‌شود تا هکرها برای مدتی (تا کشف پسورد جدید) نتوانند از اطلاعات شما سواستفاده کنند.

نرم افزارهای مشکوک خود را حذف کنید

همان‌طور که بارها اشاره شد، هکرها از طریق برنامه‌های جاسوسی وارد تلفن همراه شما می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها معمولا در پس زمینه گوشی فعالیت می‌کنند و بدون اجازه شما، اطلاعات مهم مانند گذرواژه‌ها و اطلاعات بانکی را برای جاسوسان اینترنتی ارسال می‌کنند.

اپلیکیشن های مشکوک را حذف کنید

به طور مداوم لیست اپلیکیشن‌های خود را چک کنید و برنامه‌هایی که بدون اجازه شما نصب شده‌اند را پاک کنید. برای اطمینان بیشتر، حتی اپلیکیشن‌هایی که خودتان نصب کرده‌اید ولی به آن‌ها اعتماد کافی ندارید را نیز غیر فعال کنید.

گوشی خود را به تظیمات کارخانه برگردانید

بازگشت به تنظیمات کارخانه، به معنی پاک شدن تمامی اطلاعات شما خواهد بود! بنابراین همیشه به عنوان آخرین گزینه به آن فکر کنید. با این وجود، اگر نمی‌توانید ریشه هک شدن گوشی خود را پیدا کنید، ریست فکتوری مطمئن‌ترین راه حلی است که می‌توانید به آن فکر کنید.

مراحل انجام این کار، در برندهای مختلف تلفن همراه، متفاوت است. اما در نهایت، ریست فکتوری باعث از دست رفتن اپلیکیشن‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، پرونده‌ها و … می‌شود. باز هم توصیه می‌کنیم به عنوان آخرین راه حل، به بازگشت به تنظیمات کارخانه فکر کنید.

چطور از هک شدن گوشی موبایل جلوگیری کنیم؟

هرگز نمی‌توان به طور صد در صد، از دست هکرها در امان بود! این افراد سودجو هر روز در حال به کار بردن روش‌های جدید برای ورود به دستگاه‌های قربانیان هستند. با این وجود، روش‌هایی وجود دارند که ضریب امنیت تلفن همراه شما را بالاتر ببرند.

اپلیکیشن‌های مشکوک را نصب نکنید

بسیاری از کاربارن بدون در نظر گرفتن امنیت، اپلیکیشن‌های مختلف را روی تلفن همراه خود نصب می‌کنند. شاید باورتان نشود، اما این کار تقریبا شبیه به خودکشی است. زیرا شما با دست خودتان راه را برای ورود هکرها باز می‌کنید! به عنوان اولین توصیه برای برای جلوگیری از هک موبایل، هرگز برنامه‌های ناشناس و نامعتبر را نصب نکنید.

در صورتی که نیاز به یک اپلیکیشن جانبی یا شخص ثالث دارید، تمام موارد امنیتی را رعایت کنید. فراموش نکنید که بهترین راه برای نصب برنامه‌ها، ورود به گوگل پلی (در دستگاه‌های اندروید) و اپ استور (برای سیستم عامل iOS) است. تا حد امکان، هیچ اپلیکیشنی را از وب‌سایت‌های ناشناس دانلود نکنید!

از یک آنتی ویروس مطمئن استفاده کنید

بسیاری از بدافزارهای جاسوسی، به عنوان ویروس شناخته می‌شوند. بنابراین در صورتی که از یک آنتی ویروس قدرتمند و مطمئن استفاده کنید، تا حد زیادی از شر این جاسوس‌ها در امان خواهید بود. تا حد امکان، سعی کنید از ویروس‌یاب‌های پولی استفاده کنید؛ زیرا امنیت گوشی شما را به صورت کامل تامین می‌کنند.

از یک آنتی ویروس مطمئن استفاده کنید

با این وجود، بعضی از آنتی ویروس‌های رایگان نیز می‌توانند کار شما را راه بیندازند. اما دقت کنید که حتما از یک برند معتبر و شناخته شده استفاده کنید؛ زیرا یک آنتی ویروس نامعتبر، خودش یک تهدید بزرگ برای امنیت تلفن همراه شما محسوب می‌شود!

به وای فای های ناشناس وصل نشوید

چه کس از اینترنت رایگان بدش می‌آید؟ بسیاری از ما بلافاصله با پیدا کردن یک وای فای رایگان، به آن وصل می‌شویم! غافل از آن‌که بسیاری از این شبکه‌ها، به راحتی و در پس زمینه، تمامی اطلاعات مهم و کاربردی شما را سرقت می‌کنند.

اگر امنیت تلفن همراه‌تان برای شما مهم است، قید وای فای و اینترنت رایگان را برای همیشه بزنید. استفاده کردن از دیتای موبایل اگرچه هزینه دارد، اما خیال شما را از عدم ورود جاسوس‌ها و هکرها، تا حد زیادی راحت می‌کند.

کلام پایانی

هرچقدر که نقش تلفن همراه در زندگی ما پررنگ‌تر می‌شود، به همان اندازه امنیت اطلاعات ما نیز کمتر می‌شود! زیرا هکرها همیشه می‌‌توانند به گوشی‌های موبایل نفوذ کرده و گذرواژه‌ها و داده‌های حیاتی افراد را سرقت کنند.

به همین دلیل و در این مقاله، به بررسی 13 نشانه که خبر از هک شدن تلفن همراه شما می‌دهند پرداختیم. در صورتی که هم‌چنان در این رایطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نطرات با ما در میان بگذارید.

3.2 | (5)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//