تغییر رنگ کامپوزیت دندان

تاثیر مصرف قهوه بر تغییر رنگ کامپوزیت دندان به گزارش متخصصین کلینیک سیب سفید

امروزه، ترميم هایی که برای تغییر رنگ دندان انجام میگیرند به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گيرند. انواع مختلفی ازکامپوزیت و لمینت دندان با ويژگيهای منحصر به فرد خود در بازار حرفه دندانپزشکی  موجود هستند كه بر اساس سايز، شكل و نیز نحوه توزيع فيلرها تقسيم بندی می شوند.

یکی از موارد الزامی در ماندگاری بیشتر ترمیم های انجام شده با “کامپوزیت دندان”، ثبات رنگ آن ها می باشد. به این دلیل که  حضور مداوم  مواد غذايی، نوشيدنی ها و دهانشويه های مختلف در حفره دهان می تواند در عدم تغییر رنگ کامپوزیت دندان موثر شود، در مواجهه با این محلول ها باید توجه بیشتری نمود. تغییر رنگ کامپوزیت دندان بخصوص در رابطه با کامپوزیت دندان های جلو همواره از نگرانی های افرادی می باشد که کامپوزیت دندان انجام داده اند.  با این حال در رابطه با میزان تاثیر مصرف قهوه بر تغییر رنگ کامپوزیت های دندان همچنان خلا اطلاعاتی وجود دارد . به گفته ی متخصصین کلینیک دندانپزشکی سیب سفید، یون های رنگ قهوه می توانند سبب تغییر رنگ کامپوزیت دندان شوند. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر قهوه بر تغییر رنگ ونیر کامپوزیت ها، دو عامل pH و نیز وجود شكر در قهوه می توانند منجر به تغییر رنگ بیشتری شود. هرچه میزان PH موجود در  محلول پایین تر باشد منجر به  تخریب سطحی بیشتر  و در نهایت جذب رنگدانه بیشتر می شود. وجود شكر در قهوه نيز منجر به  افزایش میزان چسبندگی رنگدانه می شود.  البته استفاده از مسواک میزان تغییر رنگ را تا حدود بسیار زیادی، کاهش می دهد.

ویژگی های کامپوزیت دندان

  • كامپوزيت های جديد ماندگاری بالا و نیز ترميم هایی با زیبایی بیشتر را ممكن ساخته اند.  امروزه رزین های کامپوزیت دندان انقباض كمتر، پاليش پذيری بهتر، ماندگاری ، قدرت باند و نیز زيبايی بيشتری دارند.
  • از طرفی کامپوزیت ها معايبی مانند تغيير رنگ، سايش و… دارند که هركدام از اين عوامل می توانند سبب تعويض ترميم های انجام شده با كامپوزيت دندان شوند.
  • عوامل داخلی و خارجی متعددی می توانند سبب تغييرات رنگ در ترميم های كامپوزيتی شوند. عوامل داخلی می توانند سبب ایجاد تغييراتی در خود ماده رزينی مانند تغيير ماتريكس رزينی و تغيير در سطح مشترك ماتريكس و فيلر شوند. همچنین از جمله عوامل خارجی که سبب تغییر خصوصیت رنگ کامپوزیت دندان می شوند ميتوان به استعمال سيگار، رژيم غذايی، بهداشت ضعیف دهان و دندان و نیز جذب مواد رنگی توسط ماتريكس رزينی اشاره کرد.

 

برخی عوامل تشدیدکننده تغییر رنگ کامپوزیت

باید در نظر گرفت که خصوصیت رنگ کامپوزیت دندان، در محیط دهان تحت تاثیر عوامل مختلف دیگری نیز قرار می گیرد. برخی از این عوامل شامل تغییرات شیمیایی موجود در ماتریکس رزینی و نیز ساختار و ترکیب ماتریکس، اشعه ماراء بنفش ، میزان سطح مشترک فیلر (سطح مشترك فيلر در ماده کامپوزیت از ضعيف ترین نقاط می باشد  که به جذب آب حساسیت بالایی دارد که جذب آب در سطح مشترک فیلر می تواند به ایجاد ترکه ای ریز و ایجاد شکاف بین فيلر-ماتریكس شود که مسيری برای نفوذ رنگ ها به کامپوزیت می باشد و … همچنین عوامل خارجی مثل نوع رژیم غذایی مورد استفاده ، مصرف بیش از حد نوشیدنی های رنگی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می تواند سبب تغییر رنگ شود.

پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

در رابطه با جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت  و لمینت دندان  به دلیل مصرف قهوه، به طور کلی رعایت کامل و منظم بهداشت دهان و دندان در تغییر رنگ کامپوزیت ها و نیز افزایش طول عمر کامپوزیت  می توانند بسیار موثر باشد. افرادی که خوراکی‌ها و نوشیدنی های  رنگی مصرف می کنند نیز می توانند از خمیردندان‌های ساینده که در بازار  به نام خمیردندان مخصوص سیگاری‌ها موجود است، به شکل بسیار محدودی استفاده کنند. این نوع خمیردندان‌ها، به دلیل اینکه حاوی مواد ساینده بیشتری نسبت به سایر خمیر دندان‌ها می باشند، استفاده آن ها بیشتر  از دوبار در هفته توصیه نمی‌شود.

البته باید در نظر داشت که انجام کامپوزیت دندان و لمینت دندان به معنای منع کامل مصرف چای یا قهوه و سایر مواد غذایی رنگی نمی باشد بلکه آنچه مهم است رعایت بهداشت دهان و دندان بصورت منظم ، مسواک زدن و استفاده از نخ دادن می باشد. استفاده از نی هنگام مصرف نوشیدنی ها نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

پس از تغییر رنگ کامپوزیت دندان چه باید کرد؟

در صورت مشاهده تغییر در رنگ کامپوزیت با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی  مراجعه کنید تا علت تغییر رنگ کامپوزیت ها تشخیص داده شود و سپس اقدام درمانی مناسب صورت بگیرد. پس از تشخیص علت یا علت های  تغییر رنگ کامپوزیت دندان، به راحتی این تغییر رنگ برطرف خواهد شد.
در بیشتر موارد برای رفع تغییر رنگ ایجاد شده روی کامپوزیت دندان، روش پالیش کردن دندان کفایت می کند. در  صورتیکه  تغییر رنگ ایجاد شده در کامپوزیت دندان بیشتر از آن باشد که با روش پالیش کردن قابل درمان باشد، متخصص دندانپزشک برای رفع تغییر رنگ و بازگرداندن زیبایی لبخند شما از روشهای تخصصی تر استفاده خواهد کرد.

پایان رپورتاژ آگهی

 

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//