فتوشاپ بهتر است یا ایلوستریتور

در دنیای طراحی دیجیتال دو نام بیشتر از بقیه شناخته شده هستند: فتوشاپ و ایلوستریتور. این دو برنامه Adobe بسیار محبوب هستند. اما تفاوت این دو در چیست؟ کدام یک را باید بر دیگری ترجیح داد؟

این دو برنامه خارق‌العاده به شدت توسط هنرمندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. علی رغم شباهت‌هایی که Photoshop و Illustrator که با هم دارند، تفاوت‌های آن‌ها بیشتر به چشم می‌آید. به عنوان اصلی‌ترین تفاوت این دو برنامه‌، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فتوشاپ بر اساس پیکسل کار می‌کند، در حالی که ایلوستریتور از بردار (وکتور) استفاده می‌کند.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم به مهم‌ترین تفاوت‌های دو برنامه طراحی محبوب فتوشاپ و ایلوستریتور بپردازیم. اگر شما نیز در انتخاب یکی از این دو غول شرکت Adobe تردید دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

درباره ایلوستریتور و فتوشاپ

همان‌طور که اشاره شد، فتوشاپ یک برنامه ویرایش تصویر “مبتنی بر پیکسل” است. این در حالیست که ایلوستریتور، کاملا بر اساس بردار کار می‌کند. برنامه‌های پیکسلی، از پیکسل برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کنند. در این شرایط، میلیون‌ها پیکسل رنگی برای ایجاد یک تصویر، با هم ترکیب می‌شوند. اگرچه این پیکسل‌ها از دور قابل مشاهده نیستند، اما اگر زوم کنید، می‌توانید تک تک آن‌‌ها را ببینید.

فتوشاپ یا ایلوستریتور

از طرف دیگر، بردارها خطوط یا اشکالی کاملا صاف هستند که از نقاط یا گره‌ها ایجاد می‎‌شوند. این گره‌ها می‌توانند در هر اندازه‌ای مقیاس‌بندی شوند، در حالی که خطوط، هم‌چنان کاملا صاف و تمیز باقی بمانند.

در مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور، این‌که ” چرا این دو برنامه متفاوت هستند” بسیار مهم‌تر از “چه تفاوت‌هایی دارند” است. به عبارتی دیگر، تفاوت اساسی این دو نرم افزار، در هدفی است که برای آن، طراحی شده‌اند.

تذکر: Adobe Illustrator  نمی‌تواند به راحتی برای اصلاح تصاویر از قبل ایجاد شده استفاده شود ، زیرا ابزارهای ویرایش تصویر محدودی دارد.

ایلوستریتور چیست؟ 

Illustrator یک نام شناخته شده در بین نرم افزارهای طراحی لوگو محسوب می‌شود. این ویرایش‌گر گرافیکی، ابتدا توسط شرکت Adobe و برای Apple Macintosh طراحی و به بازار عرضه شد. ایلوستریتور برای اولین بار در سال 1985 در اختیار کاربران قرار گرفت و تاکنون، 23 به روز رسانی برای آن، ارائه شده است.

ایلوستریتور چیست؟

از ایلوستریتور برای طرح‌های گرافیکی مبتنی بر بردار مانند آرم‌ها و لوگوهای تجاری استفاده می‌شود. بردارها تصاویر مقیاس‌پذیری هستند که اندازه آن‌ها می‌تواند بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شود، بدون این‌که وضوح خود را از دست بدهند.

وکتور (بردار) خطی تشکیل شده از دو نقطه متصل شده به جای خطی از پیکسل ها می باشد.  به دلیل برداری بودن Illustrator اغلب برای ایجاد آرم یا هر چیزی که ممکن است نیاز به چاپ یا نمایش در اندازه های مختلف داشته باشد، استفاده می شود.

ایلوستریتور به عنوان یک برنامه گرافیک برداری ، هیچگاه کیفیت خود را از دست نمی دهد اگر مقیاس، بالا یا پایین باشد Illustrator خروجی چاپ بهتری به شما خواهد داد زیرا این امر به رزولوشن وابسته نیست.

فتوشاپ چیست؟

Photoshop یک ویرایش‌گر گرافیگی مبتنی بر پیکسل (شطرنجی) است. این نرم افزار برای اولین بار در سال 1988 و توسط جان و توماس نول، برای استفاده در ویندوز و مک طراحی و روانه بازار شد. فتوشاپ در ابتدا توسط عکاسان مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما به مرور به کمک هنرمندان نیز آمد.

فتوشاپ چیست ؟

امروزه از فتوشاپ برای ایجاد طرح‌های رابط، صفحات وب، بنرهای تبلیغاتی، ویدئو‌های گرافیکی، ویرایش و ایجاد تصاویر برای چاپ و … استفاده می‎‌شود. از فتوشاپ به عنوان یک برنامه بسیار کاربردی یاد می‌شود که یادگیری آن نیز آسان است.

فوتوشاپ یک برنامه عالی برای اصلاح تصاویر یا گرافیک‌های از قبل ایجاد شده مانند عکس‌ها بوده و محبوب ترین برنامه Adobe نیز محسوب می‌شود. ویرایش عکس در فتوشاپ بسیار جذاب است، زیرا شامل تعداد زیادی از فیلترهای منحصر به فرد، جلوه‌های ویژه و ابزارهای مختلف است.

نرم افزار Adobe Photoshop همچنین یک انتخاب محبوب برای گرافیک وب، ویرایش عکس و طراحی است. زیرا این پروژه‌ها در اندازه ثابت باقی می‌مانند. یکی دیگر از مزایای بزرگ فتوشاپ این است که شما می‌توانید کنترل کامل پروژه‌های خود را داشته باشید؛ چون می‌توانید طرح گرافیکی خود را به صورت پیکسلی ویرایش کنید.

تذکر: اگر در فتوشاپ مقیاس را به بالا یا پایین بیاورید، خیلی سریع کیفیت را از دست می‌دهید.

عامل اصلی تفاوت ایلوستریتور و فتوشاپ در چیست؟

اگر در حال کار روی یک طرح یا پروژه گرافیکی هستید، به احتمال زیاد در انتخاب یکی از دو برنامه فتوشاپ یا ایلوستریتور به مشکل خواهید خورد. زیرا این دو نرم افزار، در ظاهر بسیار شبیه به هم هستند؛ اما در عمل تفاوت‌های فراوانی دارند. در ادامه و برای راحتی هرچه بیشتر شما عزیزان، به مهم‌ترین تفاوت‌های دو نرم افزار Photoshop و Illustrator خواهیم پرداخت.

ساختار درونی

تفاوت در ساختار درونی، مهم‌ترین عامل تمایز فتوشاپ از ایلوستریتور است. Illustrator به گونه‌ای برنامه‌نویسی شده است که می‌تواند تصاویری با کیفیت بهتر نسبت به رقیب قدرتمند خود ایجاد کند. به این ترتیب، تصویری که شما در نهایت از این نرم افزار استخراج می‌کنید، با واقعیت فاصله زیادی دارند.

تفاوت در ساختار درونی فتوشاپ و ایلوستریتور

این در حالیست که فتوشاپ به کاربران خود اجازه می‌دهد تصاویر طبیعی‌تری بسازند. تصویرهایی که شاید در نگاه اول، شباهت زیادی به یک عکس گرفته شده توسط دوربین‌های دیجیتال داشته باشد.

در ایلوستریتور، آن‌چه که اهمیت دارد، کیفیت و وضوح تصویر خروجی است. به همین دلیل است که معمولا لوگوها را با استفاده از این نرم افزار، طراحی می‌کنند. در طرف دیگر، فتوشاپ به طراحی تصاویر نزدیک به واقعیت اهمیت می‌دهد و در نتیجه، برای ایجاد پوستر‌ها و بنرهای گرافیکی از این برنامه استفاده می‌شود.

محیط کاری

محیط کار نیز یکی دیگر از تمایز‌های مهم فتوشاپ و ایلوستریتور محسوب می‌شود. زمانی که در فتوشاپ یک سایز مشخص را برای طراحی در نظر می‌گیرید، دیگر نمی‌توانید از آن خارج شده و المان‌های تصویری را خارج از این محیط قرار دهید. این در حالیست که ایلوستریتور به این محیط اهمیت چندانی نمی‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد در صورت تمایل، تغییرات مورد نظر خود را خارج از سایز تعیین شده نیز انجام دهند.

لایه ها

زمانی که از یک برنامه گرافیکی استفاده می‌کنید، لایه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌شوند. پنل لایه‌ها در هر دو برنامه، شباهت بسیار زیادی به هم دارند. بسیاری از میانبرها و تابع‌هایی که می‌شناسید، در فتوشاپ و ایلوستریتور یکسان هستند. با این‌حال، هدف لایه‌ها در این دو ویرایش‌گر، تفاوت اساسی آن‌ها را رقم می‌زند.

لایه های فتوشاپ و ایلوستریتور

در ایلوستریتور، کارها مبتنی بر اشیاء هستند و انتخاب لایه‌ها، کاملا اختیاری است. این در حالیست که فتوشاپ کاملا مبتنی بر همین لایه‌ها کار می‌کند و وجود آن‌ها، برای ویرایش تصاویر و ساخت بنرها، کاملا اجباری محسوب می‌شود.

در فتوشاپ، هر لایه فقط یک المان تصویری را می‌پذیرد، در حالی که ایلوستریتور به شما اجازه می‌دهد به تعداد دل‌خواه، از المان‌های مختلف در یک لایه استفاده کنید.

بوم

در نرم افزار فتوشاپ، کاربر ابتدا یک بوم ایجاد می‌کند و پس از آن، لایه‌های مختلف را روی آن قرار می‌دهد. به این ترتیب، اسناد و فایل‌های فتوشاپ، تنها یک بوم دارند که به عنوان میزبان لایه‌های مختلف شناخته می‌شود.

ایلوستریتور به کاربران اجازه می‌دهد از بوم‌های مختلف برای ساخت یا ویرایش فایل‌های گرافیکی خود استفاده کنند. به هر کدام از این بوم‌ها، یک آرتبورد (artboard) گفته می‌شود. به این ترتیب، هر فایل ایلوستریتور، به چندین آرتبورد جداگانه تقسیم‌بندی می‌شود.

بزرگ نمایی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد، این دو ویرایش‌گر گرافیکی، در بزرگ‌نمایی و وضوح تصاویر نیز یک تفاوت اساسی و شاخص دارند. به این ترتیب که در ایلوستریتور، بزرگ‌نمایی تاثیری روی کیفیت تصاویر ندارد. اما در فتوشاپ، هرچقدر که تصویر را بزرگ‌تر می‌کنیم، پیکس‌ها بیشتر خود را نشان می‌‌دهند و تصویر، کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

تفاوت ایلوستریتور و فتوشاپ در کاربردهای متداول و قابل استفاده

حال که با تفاوت‌های ساختاری این دو ویرایش‌گر گرافیکی آشنا شدیم، زمان آن است که کاربردهای مختلف آن‌ها را نیز بررسی کنیم.

 طراحی لوگو

استفاده از Illustrator به این معنی است که لوگو یک شیء برداری خواهد بود که جزئی از bitmap نیست. هر دو برنامه ایلوستریتور و فتوشاپ، می‌توانند لوگو ایجاد کنند، اما باید در مورد قابلیت حفظ و استفاده از لوگوی خود فکر کنید. یک لوگو باید به راحتی قابلیت تغییر اندازه شکل دوباره را داشته باشد؛ زیرا احتمال دارد بارها در موارد مختلف، مورد استفاده قرار بگیرد.

طراحی لوگو با ایلوستریتور

یک  bitmap ایجاد شده در Photoshop بدون از بین رفتن کیفیت قابل تغییر نیست. با توجه به این نکته، استفاده از Illustrator به این معنی است که لوگوی شما یک شیء برداری خواهد بود و جزئی از bitmap نیست. به این معنی که می‌تواند در عین حفظ کیفیت، تغییر شکل و اندازه دهد. فتوشاپ جایگاهی در طراحی لوگو دارد، اما در اکثر موارد ، Illustrator همیشه باید اولین انتخاب شما باشد.

 

طراحی وب

برای بسیاری از طراحان، فتوشاپ معمولا اولین انتخاب در طراحی وب است. از آن‌جایی که گرافیک Photoshop بر روی بیت مپ مبتنی بر پیکسل قرار دارد، به نظر می‌رسد تنها انتخاب برای طراحی در رسانه باشد. با این حال، هنگام طراحی رابط‌های کاربر، Illustrator می‌تواند مزایای بسیاری را ارائه دهد.

طراحی پوستر

هر دو نرم افزار فتوشاپ و ایلوستریتور برای طراحی پوستر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از یک طرف فتوشاپ به کاربران اجازه می‌دهد انواع افکت‌های مختلف را روی تصاویر ایجاد کنند و این موضوع، در نهایت منجر به طبیعی‌تر شدن پوستر می‌شود.

طراحی پوستر

از طرف دیگر، ایلوستریتور با کیفیت بالای تصاویر و فایل‌های ایجاد شده، می‌تواند یک پوستر حرفه‌ای با رزولوشن فوق‌العاده را در اختیار کاربران قرار دهد. طراحان گرافیک حرفه‌ای توصیه می‌کنند که به صورت هم‌زمان از هر دو برنامه برای ساخت پوستر استفاده کنید. به این صورت که ابتدا تصاویر مورد نیاز خود را با فتوشاپ ویرایش کرده و سپس از آن‌ها در ایلوستریتور و برای ساخت پوستر نهایی استفاده کنید.

طراحی کاراکتر

از آن‌جایی که از کاراکترها در انیمیشن‌ها و بازی‌های گرافیکی استفاده می‌شود، کیفیت نهایی از اهمیت زیادی برخوردار است. بدیهی است که وقتی صحبت از کیفیت و وضوح باشد، ایلوستریتور حرف اول را خواهد زد. بنابراین اگر به دنبال طراحی کاراکترهای گرافیکی هستید، با فتوشاپ خداحافظی کنید.

تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور در معایب و مزایای هرکدام

در این قسمت قصد داریم به صورت خلاصه و بر اساس آن‌چه که تا الان مطرح شده است، به بررسی مزایا و معایب این دو برنامه گرافیکی محبوب بپردازیم.

مزایای ایلوستریتور

  1. ایلوستریتور این امکان را به شما می‌دهد که در هر مقیاسی (با هر بزرگ‌نمایی) روی پروژه خود کار کنید.
  2. در این برنامه می‌توانید از متن‌های طرح‌دار و زیبا نیز در کارهای گرافیکی خود استفاده کنید.
  3. ایلوستریتور از روش‌های داینامیک برای ایجاد تغییرات مختلف روی طرح‌ها استفاده می‌کند.
  4. این نرم افزار با سایر ابزارهای شرکت Adobe به خوبی سازگار است.
  5. باز کردن چند صفحه به صورت هم‌زمان و خلق چندین طرح

معایب ایلوستریتور 

  1. امکان ویرایش حرفه‌ای تصاویر را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد.
  2. طرح‌های گرافیکی آن تفاوت زیادی با عکس‌ها و تصاویر واقعی دارند.
  3. با انتخاب هر ابزار، تنها یک قابلیت آن را مشاهده خواهید کرد.

مزایای فتوشاپ

  1. استفاده از این برنامه بسیار آسان است و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند با آن کار کنند.
  2. فتوشاپ ابزارهای بسیار زیادی را برای ویرایش حرفه‌ای تصاویر، در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  3. فتوشاپ دست کاربران برای اعمال خلاقیت در ایجاد تصاویر، کاملا باز می‌گذارد.
  4. این برنامه در طیف وسیعی از دستگاه‌ها قابل اجرا است.

معایب فتوشاپ

  1. در صورت زوم، از کیفیت تصاویر کاسته می‌شود.
  2. در باز کردن صفحات و طرح‌های مختلف، محدودیت دارد.
  3. برای طراحی و ساخت کاراکتر، مناسب نیست.

کلام پایانی

فتوشاپ و ایلوستریتور هر دو از بهترین و محبوب‌ترین ویرایش‌گرهای گرافیکی محسوب می‌شوند. هر کدام از این برنامه‌ها برای برخی از ویرایش‌های تصویری مناسب‌تر هستند. به همین دلیل، کاربران باید با شناخت تفاوت‌های آن‌ها، در نهایت یکی از این دو ابزار را انتخاب کنند.

در صورتی که هم‌چنان در رابطه با استفاده از فتوشاپ یا ایلوستریتور سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

استفاده از فتوشاپ بهتر است یا ایلوستریتور؟

این دو برنامه هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند و شما باید بر اساس هدفی که از طراحی دارید، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. نمی‌توان گفت که فتوشاپ بهتر است یا ایلوستریتور. چون هر کدام از این دو ابزار، قابلیت‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که متناسب با نیاز و هدف آن‌ها باشد.

یادگیری فتوشاپ یا ایلوستریتور کدام آسان است؟

یادگیری فتوشاپ به مراتب آسان تر از ایلوستریتور است. این برنامه به گونه ای طراحی شده تا افراد مبتدی هم بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند.

هدف اصلی Adobe Illustrator چیست؟

این برنامه کیفیت را اولویت خود قرار داده است. مهمترین هدف ایلوستریتور طراحی لوگوهای باکیفیت است که با تغییر اندازه، کیفیت آن‌ها افت نکند.

برای آموزش طراحی ابتدا باید با آموزش فتوشاپ را شروع کنم یا Illustrator ؟

از آن‌جایی که یادگیری فتوشاپ و همچنین کار کردن با آن، آسان‌تر از ایلوستریتور است، توصیه می‌کنیم ابتدا به یادگیری فتوشاپ بپردازید و بعد از آن، سراغ ایلوستریتور بروید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//