آموزش اضافه کردن زبان فارسی به ویندوز

گاهی اوقات بسته به دلایلی مجورید اقدام به تعویض ویندوز سیستم کامپیوتری خود کنید. اما پس از نصب ویندوز، برخی تغییرات ناگهانی ممکن است شما را کمی سردرگم کند. یکی از متداول‌ترین تغییراتی که هر کسی بعد از نصب ویندوز متوجه آن می‌شود، عدم تایپ زبان فارسی است و در این حالت، سیستم تنها زبان انگلیسی را پشتیبانی می‌کند.

در رابطه با این موضوع، ایده آل تک به آموزش اضافه کردن زبان فارسی در ویندوز پرداخته است. در ادامه با ما همراه باشید تا به آسانی با نحوه‌ی اضافه کردن زبان فارسی به ویندوز 7 و 10 آشنا شوید.

 نگاهی بر تاریخچه ویندوز 7

22 اکتبر سال 2009 سالی بود که مایکروسافت از هفتمین نسل  سیستم عامل‌های ویندوز  رو نمایی کرد. در حقیقت نامگذاری ویندوز 7 نیز به همین قضیه باز می‌گردد. در حال حاضر این ويندوز محبوب، مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. از مزایای خارق العاده‌ای که این ويندوز از آن بهره‌منده است، می‌توان به مواردی همچون پشتیبانی از قابلیت چند لمسی، محیط زیبا، مدیریت فایل‌ها، سازگاری با انواع سخت افزار، سازگاری با نرم افزارهای مختلف و… اشاره کرد.

ویندوز 7 یکی از محبوب‌ترین ویندوزهای شرکت مایکروسافت است که هم اکنون در بسیاری از امکان و حتی در تدریس‌های کلاسیک آموزش کامپیوتر، مدرسین، ویندوز 7 را مبنای آموزش خود قرار داده‌اند.

فارسی کردن کیبورد در ویندوز 7

معمولا پس از نصب ویندوز جدید شاهد یک سری تغییرات در سیستم‌تان خواهید بود؛ یکی از این تغییرات قرار گرفتن زبان سیستم روی حالت پیش فرض یعنی زبان انگلیسی می‌باشد. با وجود این تغییرات، شما به هیچ وجه نمی‌توانید در محیط‌های تحت ویندوز از زبان فارسی استفاده کنید و امکان تایپ فارسی برای شما وجود نخواهد داشت. از این رو شما باید به طور دستی اقدام به اضافه کردن زبان فارسی کنید.

برای اضافه کردن کیبورد فارسی در ویندوز 7 راه‌های متنوعی وجود دارد که در ادامه‌ی مطلب به آموزش نحوه اضافه کردن زبان فارسی در ویندوز 7خواهیم پرداخت.

  1. از منوی استارت کنترل پنل را انتخاب کنید.

از استارت منو گزینه کنترل پنل را انتخاب کنید

  1. پس از باز شدن پجره‌ی کنترل پنل در بین گزینه‌های پیش رو، گزینه‌ی  Region and language را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

region and language

  1. همانطور که مشاهده می‌کنید پنجره‌ی Region and language به همراه تنظیمات مربوط به آن نمایش داده می‌شود. حال روی زبانه‌ی Keyboards and Language کلیک کنید و در پنجره‌ای که برای شما باز می‌شود روی گزینه‌ی Change Keyboard کلیک کنید.

زبان فارسی در صفحه کلید

  1. پس از کلیک روی گزینه‌ی Change Keyboard پنجره‌ای تحت عنوان Text Services and input Language برای شما باز می‌شود. در پنجره‌ی مذکور در تب General روی گزینه‌ی Add کلید کنید.

زبان فارسی در ویندوز7

  1. حال در این قسمت  روی گزینه‌ی Keyboard کلیک کنید و تنها کافیست در زیر منوهایی که برای شما نمایش داده می‌شود گزینه‌ی Persian را تیک بزنید سپس یکی یکی تمام پنجره‌های باز شده را OK  کنید.

زبان فارسی را به کیبورد خود اضافه کنید

 نگاهی بر تاریخچه ویندوز 10

همانطور که شما هم می‌دانید در حال حاضر ویندوز 10 آخرین نسل از ویندوزهای تولیدی شرکت مایکروسافت است. پس از ویندوز 8.1 در سال 2014، مایکروسافت از ویندوز جدید خود که تحت عنوان ویندوز 10 نام گذاری شده بود، رونمایی کرد.

تا به اکنون کاربران ویندوز  10 را به عنوان آخرین و بروزترین نسخه ویندوز شرکت مایکروسافت می‌شناسند. این ویندوز به علت برخورداری از مزیت تطبیق رابط کاربری مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

فارسی کردن کیبورد در ویندوز 10

هنگامی که ویندوز خود را تعویض ‌کنید می‌بینید که زبان تایپ ویندوز شما روی حالت پیش فرض یعنی زبان انگلیسی قرار گرفته است. اما خوشبختانه شرکت مایکروسافت تدابیری برای رفع این مشکل اندیشیده است. از این رو امکان افزودن اکثر زبان‌های زنده دنیا را تنها با چند کلیک ساده در اختیار کاربران قرار داده است. در ادامه‎ی مطلب با راه کارهای مختلفی که شما را در اضافه کردن زبان فارسی در ویندوز 10 یاری می‌کند، آشنا خواهیم کرد.

روش اول اضافه کردن فارسی به ویندوز 10

  1. در قسمت سرچ سیستم عبارت Control Panel را تایپ کنید. پس از باز شدن پنجره‌ی Control Panel به سراغ گزینه‌ی Region and language و روی آن کلیک کنید.

انتخاب گزینه زبان فارسی در ویندوز 10

  1. سپس در پنجره‌ی باز شده روی عبارت Language کلیک کنید.
  2. در پنجره‌ی جدیدی که برای شما نمایان می‌شود روی عبارت Add a language کلیک کنید.
  3. سپس در پنجره‌ی باز شده در قسمت حروف p به دنبال عبارت Persian که معادل فارسی می‌باشد بگردید. در نهایت آن را انتخاب کنید و یکی یکی پنجره‌های باز شده را OK  کنید.

روش دوم اضافه کردن فارسی به ویندوز 10

  1. روی آیکون پنجره که در منوی استارت وجود دارد کلیک کنید. سپس روی آیکون چرخ دنده یا همان settings کلیک کنید.

settings

  1. حال در پنجره‌ای که برای شما باز می‌شود روی عبارت Time and Language کلیک کنید.

Time and Language

  1. در پنجره‌ای که برای شما باز می‌شود ابتدا روی گزینه‌ی language  و سپس روی عبارت Add a language کلیک کنید و در بین زبان‌های پیش رو زبان فارسی یا همان Persian را انتخاب کنید.

اضافه کردن زبان فارسی در ویندوز 10

نتیجه گیری

همانطور که می‌دانید شرکت مایکروسافت هر چند سال یکبار ویندوزهایی با کارایی و آپشن‌های بیشتر و بهتری نسبت به نسخه‌های قبل روانه‌ی بازار می‌کند. کاربران پس از تعویض و نصب هر کدام از این ویندوزها شاهد تغییرات بارزی در سیستم ویندوز خود خواهند بود. از جمله‌ی این تغییرات بارز می‌توان به قرار گرفتن زبان ویندوز روی حالت پیش فرض (زبان انگلیسی) اشاره کرد.

زمانی که برای تغییر زبان، کلیدهای ترکیبی Shift+Alt را فشار می‌دهید، اگر شاهد هیچگونه تغییری در زبان صفحه کلید نبودید، پس نیاز است تا با مراجعه به تنظیمات ویندوز، زبان فارسی را به صفحه کلید خود اضافه کنید.

این نکته را به خاطر بسپارید که پس از هربار تعویض ویندوز، سیستم شما با تنظیمات جدیدی روبرو می‌شود، پس نیاز است تا مواردی همچون اضافه کردن زبان فارسی در ویندوز را به  صورت دستی انجام دهید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//