انواع لایسنس ویندوز 10 اورجینال برای خرید کدام‌ها هستند؟

علاوه بر اینکه قیمت لایسنس‌های ویندوز اورجینال متفاوت است، هر کدام دارای شرایط استفاده به‌خصوصی هم هستند. در این نوشته با ما همراه باشید تا در مورد این تفاوت‌ها صحبت کنیم و انواع لایسنس را معرفی کنیم.

مایکروسافت برای ویندوز سه نوع لایسنس جداگانه دارد که تفاوت‌هایی با هم دارند. بهتر است قبل از خرید ویندوز اورجینال، با این لایسنس‌ها و تفاوت میان آن‌ها آشنا شوید. علاوه بر اینکه قیمت لایسنس‌های ویندوز اورجینال متفاوت است، هر کدام دارای شرایط استفاده به‌خصوصی هم هستند. در این نوشته با ما همراه باشید تا در مورد این تفاوت‌ها صحبت کنیم و انواع لایسنس را معرفی کنیم.

انواع لایسنس‌های ویندوز؛ ریتیل، او ای ام و والیوم

مایکروسافت دارای لایسنس‌های مختلفی برای محصولات خود است اما برای ویندوز سه نوع لایسنس را ارائه می‌کند. برای ویندوز 10 اورجینال هم سه لایسنس ارائه شده که عبارت‌اند از:

  1. لایسنس ریتیل (Retail)
  2. لایسنس او ای ام (OEM)
  3. لایسنس والیوم (Volume Licensing)

در ادامه به‌صورت مفصل در مورد هر کدام از لایسنس‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم. اما اول این نکته را بیان کنیم که سعی کنید لایسنس ویندوز را از فروشگاه‌های معتبر بخرید و بهتر است فروشگاه‌های معتبر خرید ویندوز اورجینال را بشناسید. این امکان وجود دارد که شما لایسنس اورجینال بخرید اما لایسنسی که تحویل می‌گیرید، لایسنس اورجینال نباشد. برای اطمینان از اورجینال بودن لایسنس ویندوز، می‌توانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • فعال‌سازی ویندوز اورجینال با لایسنسدر این روش، باید ویندوز 10 اورجینال را سایت رسمی مایکروسافت دانلود و نصب کنید. اگر ویندوز اورجینال با لایسنس فعال شود، یعنی لایسنس اورجینال است.
  • استعلام از سایت رسمی مایکروسافتشما می‌توانید از پشتیبانی آنلاین یا تلفنی مایکروسافت هم برای استعلام اصالت لایسنس بهره ببرید.
  • جستجوی لایسنس در گوگلاگر لایسنس را در گوگل جستجو کنید و نتایج مختلف را در گوگل دیدید، لایسنس اورجینال نیست. چون لایسنس اورجینال نباید در هیچ سایتی استفاده شده باشد و گوگل نباید هیچ نتیجه‌ای را به شما نشان دهد.

با خرید از شرکت‌های معتبری مانند «مایکروسافت می» که خدمات خرید ویندوز اورجینال را ارائه می‌دهند، می‌توانید ریسک خرید لایسنس فیک را به صفر برسانید. اما برویم سراغ انواع لایسنس‌های ویندوز 10 اورجینال و هر کدام را به‌صورت مفصل توضیح دهیم.

۱- لایسنس ریتیل (Retail)

این لایسنس که با نام FPP هم شناخته می‌شود، برای افرادی مناسب است که می‌خواهند کمتر از 5 لایسنس خریداری کنند. یعنی اگر لایسنس‌های بیشتری می‌خواهید، بهتر است به سراغ لایسنس‌های دیگر مایکروسافت بروید چون خرید لایسنس ریتیل در تعداد بالا، به خاطر گران‌تر بودن توجیه اقتصادی نخواهد داشت. لایسنس ریتیل را روی هر کامپیوتری که با ویندوز 10 اورجینال همخوانی داشته باشد، می‌توانید نصب کنید.

همچنین بعد از ارتقا یا عوض کردن سخت‌افزار و سیستم، قادر به استفاده دوباره از لایسنس برای فعال‌سازی ویندوز خواهید بود. البته به‌شرطی که لایسنس و ویندوز را از سیستم یا سخت‌افزار قبلی پاک کرده باشید. یعنی این لایسنس قابلیت استفاده همزمان در دو دستگاه را ندارد. لایسنس Retail گزینه بسیار خوبی به نظر می‌رسد اما قبل از خرید ویندوز اورجینال، با لایسنس‌های دیگر هم آشنا شوید.

لایسنس ریتیل از ویندوز 10

۲- لایسنس او ای ام (OEM)

او ای ام مخفف کلمه Original Equipment Manufacturer و به معنی «تولیدکننده تجهیزات اصلی» است. او ای ام به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که یک نرم‌افزار، سخت‌افزار یا محصول را تولید می‌کنند و بعداً آن را به‌عنوان مواد اولیه در اختیار شرکتی دیگر قرار می‌دهد. مثلاً شرکت مایکروسافت سیستم‌عامل ویندوز را تولید کرده و شرکتی مانند دل (Dell) که لپ‌تاپ می‌سازد، از سیستم‌عامل ویندوز در لپ‌تاپ‌های خود استفاده می‌کند. در این مثال، مایکروسافت یک شرکت «تولیدکننده تجهیزات اصلی» به شمار می‌رود.

با خرید این لپ‌تاپ از دل، شما ویندوز با لایسنس OEM را دریافت می‌کنید. هنگامی که لایسنس او ای ام روی یک سیستم فعال می‌شود، روی سخت‌افزار قفل می‌شود. یعنی این لایسنس روی هیچ سخت‌افزار دیگری قابل‌استفاده نخواهد بود. البته همین موضوع باعث شده که قیمت لایسنس او ای ام بسیار ارزان‌تر از نسخه‌های دیگر باشد. همچنین می‌توانید به‌دفعات نامحدود از لایسنس او ای ام روی همان سخت‌افزار استفاده کنید. لایسنس او ای ام فقط مختص دستگاه‌هایی نیست که ویندوز از قبل روی آن‌ها نصب شده و افراد می‌توانند به‌صورت جداگانه هم آن را تهیه کنند.

۳- لایسنس والیوم (Volume Licensing)

سومین نوع لایسنس‌های ویندوز، لایسنس والیوم است که مخصوص سازمان‌ها، بیزینس‌های بزرگ و مؤسسات آموزشی است. برای این فضاها که می‌خواهند برای خرید ویندوز اورجینال در تعداد بالا اقدام کنند، لایسنس والیوم تنها گزینه است چون قیمت لایسنس‌ها در این حالت قابل مذاکره است. به این نکته هم توجه داشته باشید که نمی‌توان برای نسخه هوم ویندوز 10 اورجینال، لایسنس والیوم تهیه کرد و این لایسنس فقط برای نسخه‌های پرو، اجوکیشن و اینترپرایز است.

فضاهایی مانند سازمان‌ها و بیزینس‌های بزرگ نیاز دارند که خیلی سریع فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی لایسنس‌ها را انجام دهند. یعنی شرکت با سازمان باید بتواند بدون هماهنگی با مایکروسافت و بدون اینکه دوباره وارد فرایند خرید شود، لایسنس‌های کاربران را فعال یا غیرفعال کنند. به همین منظور، مایکروسافت برای شرکت‌هایی که لایسنس والیوم تهیه می‌کنند، یک سرور KMS روی شبکه زیرساخت آن شرکت نصب می‌کند تا مدیران بخش بتوانند لایسنس‌ها را به‌سرعت و بدون دخالت مایکروسافت فعال و غیرفعال کنند.

لایسنس والیوم به سازمان‌ها اجازه می‌دهد که با یک کد محصول یا همان پروداکت کی، چندین دستگاه را فعال کنند. یعنی سازمان می‌تواند از آن لایسنس به‌دفعات روی کامپیوترهای مختلف استفاده کند اما نمی‌تواند دستگاه‌هایی که عضوی از شبکه سازمان نیستند را فعال کند. همچنین در مواقعی که مالکیت سیستم تغییر می‌کند، لایسنس نمی‌تواند به دستگاه با مالکیت جدید منتقل شود.

لایسنس والیوم ویندوز 10

سایر لایسنس‌ها و نکات خرید لایسنس ویندوز اورجینال

لایسنس دیگری که مایکروسافت ارائه می‌کند، لایسنس MSDN است که به‌طور خاص برای توسعه‌دهندگان ارائه کرده است. یعنی تیم‌ها یا شرکت‌هایی که با استفاده از تکنولوژی‌های مایکروسافت درحال‌توسعه یک نرم‌افزار هستند، می‌توانند برای دریافت لایسنس MSDN اقدام کنند.

نکته دیگری که در رابطه با لایسنس‌های مایکروسافت وجود دارد، قیمت لایسنس ویندوز اورجینال است. ممکن است در حین خرید ویندوز اورجینال، متوجه تفاوت قیمت لایسنس‌ها شوید. این طبیعی است که لایسنس‌های مختلف ویندوز دارای تفاوت قیمت باشند اما این تفاوت باید یک محدوده منطقی داشته باشد. برای اینکه محدوده قیمت هر لایسنس را بدانید، می‌توانید قیمت دلاری لایسنس را در سایت رسمی مایکروسافت ببینید و با قیمت ریالی آن مقایسه کنید. اگر تفاوت خیلی بالا بود، به اصالت لایسنس شک کنید.

بهترین لایسنس ویندوز اورجینال را انتخاب کنید

در این نوشته تمام لایسنس‌های ویندوز را معرفی و نکاتی که در رابطه با هر کدام وجود دارد را بیان کردیم. اکنون نوبت شماست که با توجه به نیازهایتان، بهترین لایسنس ویندوز اورجینال را بخرید. اگر به حداکثر پنج لایسنس نیاز دارید و برای شما مهم است که بعد از عوض کردن سیستم، همچنان از لایسنس استفاده کنید، لایسنس ریتیل را بخرید.

اگر می‌خواهید ویندوز 10 اورجینال بخرید و نمی‌خواهید سیستم خود را به این زودی عوض کنید، لایسنس او ای ام گزینه بسیار خوبی به نظر می‌رسد. اگر به بیش از 5 لایسنس نیاز دارید یا یک سازمان و بیزینس بزرگ هستید، بهتر است برای خرید لایسنس والیوم اقدام کنید. با همه این‌ها، بهترین لایسنس، لایسنسیاست که بتواند نیازهایتان را رفع کند. پس انتخاب نهاییبا شما خواهد بود.

سلب مسئولیت: ایده آل تک صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//