کدام نسخه ویندوز 10 بهتر است ؟ معرفی همه نسخه‌ها

زمانی که پای خرید یک سیستم کامپیوتری جدید یا ارتقای آن در میان باشد، 99 درصد از کاربران در یک نقطه، مشترک هستند: سیستم عامل باید ویندوز باشد! در این میان، باز هم عده زیادی روی ویندوز 10 به توافق می‌رسند و به نظر می‌رسد همه چیز تمام شده است؛ اما نظرتان درباره نسخه‌های مختلف ویندوز 10 چیست؟

خب به نظر می‌رسد کار کمی سخت شد! تا این‌جا فکر می‌کردیم همین که ویندوز 10 را به عنوان سیستم عامل رایانه خود انتخاب کنیم، می‌توانیم سراغ بقیه موارد برویم. اما اکنون باید برای شناخت بهترین نسخه ویندوز 10 هم مقداری وقت بگذاریم.

در این مقاله از مجله تکنولوژی ایده آل تک قصد داریم با معرفی و بررسی انواع ورژن‌های این سیستم عامل محبوب، به این سوال پاسخ دهیم که کدام نسخه ویندوز 10 بهتر است؟ پس حتما تا پایان با ما همراه باشید.

همه نسخه های ویندوز 10

از آن‌جایی که کاربران مختلف به دلایل مختلفی از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند، شرکت مایکروسافت برای هر کدام از نسخه‌های سیستم عامل محبوب خود، ورژن‌های مختلفی طراحی می‌کند. هر کدام از ورژن‌ها، برای یک کاربری مشخص (کاربران خانگی، کسب و کار‌های کوچک، گیمرها، تجارت‌های بزرگ، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و …)، مناسب‌تر هستند.

همه نسخه های ویندوز 10

ویندوز 10 هم از این قاعده مستثنی نبوده و در 7 نسخه رسمی، به بازار عرضه شده است. این نسخه‌ها عبارتند از:

  • Windows 10 Home
  • Windows 10 Pro
  • Windows 10 Mobile
  • Windows 10 Enterprise
  • Windows 10 Mobile Enterprise
  • Windows 10 IoT Core
  • Windows 10 Education

هر کدام از این نسخه، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. اگرچه هسته همه آن‌ها یکی است؛ با این‌حال تفاوت‌های آشکاری دارند. به همین دلیل، باید با داشتن اطلاعات کافی، نسبت به انتخاب و نصب یکی از این نسخه‌ها اقدام کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا هر کدام از ورژن‌ها را به صورت کامل معرفی کنیم. در پایان می‌توانید به راحتی و با چشم باز، بهترین نسخه ویندوز 10 را انتخاب نمایید.

نسخه Windows 10 Home

ویندوز 10 نسخه Home به “یک ویندوز برای همه” معروف است. به عبارتی دیگر، این ورژن برای کاربران معمولی رایانه، بهترین گزینه محسوب می‌شود. Windows 10 Home اگرچه نسخه اولیه ویندوز 10 است، با این‌حال، بسیاری از ویژگی‌های کلیدی و مورد نیاز کاربران را عرضه می‌کند.

نسخه Windows 10 Home

دستیار دیجیتال کورتانا (Cortana)، مرورگر جدید مایکروسافت Edge (جایگزین اینترنت اکسپلورر)، قابلیت Continuum که به سیستم عامل اجازه می‌دهد از حالت دسکتاپ به حالت لمسی در دستگاه‌های سازگار تغییر کند و طیف وسیعی از برنامه‌های یکپارچه از قبیل Mail، Photos، Calendar و … از جمله ویژگی‌های نسخه Home از ویندوز 10 محسوب می‌شوند.

این نسخه محبوب‌ترین ورژن از ویندوز 10 بوده و بیشتر برای کاربران خانگی، بهینه شده است. جالب است بدانید که Windows 10 Home به صورت پیش‌فرض روی اکثر لپتاپ‌ها، کامپیوترهای شخصی و حتی تبلت‌ها نصب شده است.

امنیت داخلی این ورژن با آنتی ویروس داخلی ویندوز 10 یعنی Windows Defender تضمین شده است. همچنین برای ورود امن هم می‌توانید از طریق Windows Hello، اثر انگشت یا حتی چهره خود را به عنوان رمز عبور، در نظر بگیرید.

در حقیقت Windows 10 Home ساده‌ترین نسخه از این سیستم عامل است. به نظر می‌رسد برای کاربران معمولی، Home بهترین نسخه ویندوز 10 باشد. (احتمالا شما هم یکی از همین افراد هستید)

نسخه Windows 10 Pro

ورژن Pro برای کاربران کمی حرفه‌ای و البته افرادی که قصد استفاده تجاری از رایانه خود را دارند، تعبیه شده است. در حقیقت، Windows 10 Pro همان نسخه Home است؛ اما چند ویژگی جدید و حرفه‌ای، در آن گنجانده شده‌اند.

نسخه Windows 10 Pro

حفاظت بیشتر از داده‌ها، قابلیت‌های ریموت (کار کردن و کنترل از راه دور)، فناوری‌های ابری و از همه جالب‌تر، ویژگی Windows Update for Business از قابلیت‌های برجسته نسخه Pro هستید که از آن‌ها در ورژن Home خبری نیست.

بنابراین اگر یک کاربر حرفه‌ای رایانه یا یک فرد تجاری باشید، احتمالا ترجیح می‌دهید به جای Home از نسخه Pro ویندوز 10 استفاده کنید. نکته مهم این‌که  Windows 10 Pro دسترسی سریع‌تری به آپدیت‌های امنیتی مایکروسافت دارد.

ویندوز 10 ورژن Pro قابلیت اجرا در دسکتاپ و همچنین دستگاه‌های هیبریدی 2 در 1 را دارد. این ویژگی به ویژه برای افرادی که به قصد مقاصد تجاری سفر می‌کنند، ایده آل است.

مهم‌ترین ویژگی Windows 10 Pro قابلیت آپدیت برای کسب و کارها یا همان “Windows Update for Business” است. این ویژگی، مجموعه‌ای تخصصی از به‌روزرسانی‌ها است که به مدیران فناوری اطلاعات، این قدرت را می‌دهند تا به‌روزرسانی‌های ویندوز را به شیوه‌ای مؤثرتر مدیریت کنند.

بنابراین می‌توان ادعا کرد که کسب و کارهای کوچک، کاربرهای حرفه‌ای ویندوز، کارمندان از راه دور و … می‌توانند از ورژن Pro به عنوان بهترین نسخه ویندوز 10 استفاده کنند.

نسخه Windows 10 Mobile

همان‌طور که از نام این نسخه هم مشخص است، برای تبلت‌هایی با صفحه نمایش 7 تا 8 اینچ و همچنین دستگاه‌های لمسی با صفحه نمایش‌های کوچک‌تر از قبیل گوشی‌های هوشمند، طراحی و روانه بازار شده است.

نسخه Windows 10 Mobile

سیستم عامل ویندوز برای موبایل از گذشته و در زمان ویندوزهای 7 و 8 هم وجود داشته است. با این‌حال نکته جدیدی که در نسخه Mobile از ویندوز 10 دیده می‌شود، این است که برخی از برنامه‌های جهانی مانند Mail و Photos و همچنین یک صفحه نمایش لمسی بهینه از برنامه آفیس هم در آن گنجانده شده است.

خبر خوب این‌که قابلیت Continuum در Windows 10 Mobile هم لحاظ شده است. این ویژگی باعث می‌شود که وقتی دستگاه خود را به یک صفحه نمایش خارجی، یک ماوس و یک صفحه کلید متصل می‌کنید، آن را به چیزی شبیه به رایانه شخصی تبدیل می‌کند.

قابلیت Continuum برای افرادی که دوست دارند از تلفن همراه یا تبلت خود مانند یک رایانه استفاده کنند، یک ویژگی عالی و منحصر به فرد محسوب می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید گوشی خود را به یک صفحه نمایش خارجی بزرگ‌تر متصل کنید و از رابطی شبیه به رایانه استفاده کنید.

نسخه موبایل از ویندوز 10 از نظر ویژگی‌های امنیتی هم به خوبی بهینه شده است و می‌تواند از دستگاه لمسی شما در مقابل طیف وسیعی از ویروس‌ها، هکرها، تهدید‌های امنیتی و … به خوبی محافظت کند.

احتمالا لازم به ذکر نیست که Windows 10 Mobile برای افرادی که قصد استفاده از سیستم عامل ویندوز روی دستگاه‌های لمسی مانند تبلت و موبایل را دارند، بهترین نسخه ویندوز 10 محسوب می‌شود.

نسخه Windows 10 Enterprise

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، شرکت مایکروسافت در طراحی ویندوز 10، به همه کاربری‌ها توجه کرده است. Windows 10 Enterprise به صورت تخصصی برای کسب‌ و کارها و تجارت‌های بزرگ تولید شده و فقط به صورت انبوه در دسترس است.

نسخه Windows 10 Enterprise

این نسخه بیشتر روی مدیریت از راه دور رایانه‌های شخصی که در یک تجارت و توسط کارمندان مورد استفاده قرار می‌گیرند، تمرکز دارد. این مدیریت معمولا توسط کارشناسان آی تی و متخصصان کامپیوتر انجام می‌شود.

کاملا قابل پیشبینی است که Windows Update for Business بخش مهم و جدایی‌ناپذیر نسخه Enterprise از ویندوز 10 را تشکیل دهد. به این ترتیب مدیران فناوری می‌توانند تعیین کنند که ابتدا کدام یک از رایانه‌های شخصی شرکت، آپدیت شوند.

بنابراین اگر مدیر یک شرکت تجاری بزرگ هستید، قطعا Enterprise بهترین نسخه ویندوز 10 برای شما خواهد بود. می‌توانید این ورژن را به صورت انبوه خریداری کرده و روی تمام رایانه‌های مجموعه کاری خود نصب کنید.

نسخه Windows 10 Mobile Enterprise

همان نسخه Enterprise است که این بار، روی تلفن‌های همراه و تبلت‌ها اجرا می‌شود. این ورژن هم Windows Update for Business و سایر ویژگی‌های مرتبط با تجارت را به خوبی پشتیبانی می‌کند.

نسخه Windows 10 Mobile Enterprise

جالب است بدانید که Windows 10 Mobile Enterprise حتی در دستگاه هایی مانند ATM و پایانه‌های POS که امروزه به یک بخش مهم در پردازش پرداخت‌های تجاری تبدیل شده است هم بدون هیچ مشکلی کار می‌کند.

نسخه Windows 10 IoT Core

چه کسی می‌گوید سیستم عامل ویندوز فقط برای کامپیوترهای شخصی، لپتاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه در دسترس است؟ امروزه ویندوز 10 برای دستگاه‌هایی مانند Raspberry Pi 2 که با اینترنت اشیاء (Internet of Things) هم کار می‌کنند، در دسترس است.

نسخه Windows 10 IoT Core

مایکروسافت به پتانسیل مفهوم اینترنت اشیا (اینترنت اشیا) پی برده است که منجر به ایجاد یک نسخه ویندوز 10 با نام Windows 10 IoT Core
شده است که برای استفاده از حداقل منابع سیستمی طراحی شده است و رد پای کوچکی برای اجرا در دستگاه‌های کوچک‌تر باقی می‌گذارد.

اگر مقداری درباره این نسخه از سیستم عامل ویندوز سردرگم شده‌اید، به شما حق می‌دهیم. زیر اینترنت اشیا یک مفهوم جدید است و آن‌چنان در محافل مختلف، جای خود را باز نکرده است.

با این‌حال، بد نیست بدانید که نسخه IoT Core برای دستگاه‌های طراحی شده است که از اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند و برای این دسته از کاربران، بهترین نسخه ویندوز 10 محسوب می‌شود.

نسخه Windows 10 Education

نام این نسخه در گذشته زیاد شنیده نمی‌شد. اما اخیرا شرکت مایکروسافت نسخه Windows 10 education را برای دانش‌ آموزان و معلمان، طراحی و روانه بازار کرده است. به نظر می‌رسد در سال‌های بعد، این نسخه با ورژن‌های Home و Pro ترکیب شود.

نسخه Windows 10 education

هنوز چگونگی بارگذاری این نسخه در دستگاه‌های مختلف، منتشر نشده است. با این‌حال، پیشبینی می‌شود که برخی از قابلیت‌های Windows Update for Business در نسخه education از ویندوز 10 گنجانده شوند.

شاید در آینده‌ای نه چندان دور، Windows 10 education بهترین نسخه ویندوز 10 برای دانشجوها، اساتید دانشگاه‌ها، اماکن تحصیلی و … باشد. با این‌حال، همچنان باید منتظر اتفاقاتی که در آینده برای این ورژن رخ می‌دهند، بمانیم.

کدام نسخه ویندوز 10 بهتر است؟

اکنون می‌‌دانیم که انتخاب بهترین نسخه ویندوز 10 بیشتر از هر چیز دیگری، به انتظاری که ما از آن داریم بستگی دارد. اما با بررسی همه جوانب، می‌توان ادعا کرد که نسخه‌های Home و Pro محبوب‌ترین و در عین حال، بهترین ورژن‌ها از این سیستم عامل محبوب باشند.

اگر یکی از کاربران ساده ویندوز هستید و از رایانه بیشتر برای ورود به اینترنت، انجام کارهای روزانه، اجرای چند نرم افزار و … استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما به شما نسخه Home خواهد بود.

این در حالیست که اگر مقداری بیشتر حرفه‌ای هستید یا به عنوان یک کاربر تجاری از ویندوز استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم به سراغ نسخه Windows 10 Pro بروید.

همچنین اگر قصد استفاده از ویندوز روی موبایل و تبلت را دارید، می‌توانید با اطمینان خاطر، به سراغ Windows 10 Mobile بروید که همه انتظار شما از یک سیستم عامل پیشرفته دستگاه‌های لمسی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

کلام آخر

ویندوز 10 محبوب‌ترین نسخه از سیستم عامل ویندوز محسوب می‌شود. البته خود این نسخه هم در ورژن‌های متنوعی طراحی و روانه بازار شده است. بنابراین بسیار مهم است که قبل از هر تصمیمی، اطلاعات کافی درباره همه این نسخه‌ها را در اختیار داشته باشید.

در این مقاله به بررسی بهترین نسخه ویندوز 10 پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//