تبدیل تاریخ میلادی به شمسی با ابزار آنلاین و لحظه ای

دوستی به شما می‌گوید که 23 جولای، تولدش است و شما نمی‌دانید که این تاریخ، چه روزی است! زیرا با تبدیل تاریخ میلادی به شمس آشنایی ندارید. به احتمال زیاد، همانجا به فکر آشنایی با تقویم میلادی و تبدیل معادلش به تاریخ خودمان (تاریخ شمسی) خواهید افتاد.

در دنیا تقویم‌های بسیاری وجود داشته که مردم فرهنگ‌های مختلف، بسته به رویدادهای تاریخی یا افسانه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. قدمت اولین تقویم در تاریخ به عهد برنز برمی‌گردد و از آن زمان تا به امروز، مردم قبایل متفاوت، تقویم‌های متفاوتی مانند تقویم بودایی، تقویم ژاپنی، تقویم چینی، تقویم گریگوری و… برای خود ساخته‌اند.

تقویم خورشیدی یا شمسی، یکی از دقیق‌ترین تقویم‌های جهان است که امروزه در ایران استفاده می‌شود. یکی دیگر از تقویم‌های رایج جهان که در بیشتر کشورهای اروپایی از آن استفاده می‌شود، تقویم میلادی است.

در ادامه این مطلب از ایده آل تک، با این دو تقویم و نحوه تبدیل تاریخ میلادی به شمسی بیشتر آشنا خواهیم شد. اگر در هر لحظه به تبدیل این دو تاریخ به همدیگر نیاز داشتید، حتما سری به ما در این مقاله بزنید.

تبدیل آنلاین تاریخ شمسی به میلادی

اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن، تاریخ شمسی مورد نظر خودتان ار یک تاریخ میلادی را به دست بیاورید، فقط کافیست آن را در جدول آنلاین زیر وارد کنید:

در جدول بالا می‌توانید به راحتی تبدیل شمسی به میلادی را هم انجام دهید. اگر قصد تاریخ میلادی را دارید، گزینه میلادی را انتخاب کنید. در صورتی که به دنبال تبدیل تاریخ شمسی به میلادی هستید هم روی گزینه “هجری شمسی” کلیک کنید.

فرمول تبدیل تاریخ میلادی به شمسی یا شمسی به میلادی، به تاریخی که در آن قرار داریم بستگی دارد. در صورتی که تاریخ شمسی، یک تاریخ بین 1 فروردین تا 10 دی ماه باشد، با افزودن عدد 621 به تاریخ شمسی، تاریخ دقیق آن روز به دست می‌آید.

اما اگر تاریخ شمسی از تاریخ 11 دی تا پایان سال باشد، باید عدد 622 را اضافه کرد. در سال‌های کبیسه که سال یک روز بیشتر دارد این فرمول کمی متفاوت عمل خواهد کرد.

برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در بازه تاریخی دوم در سال‌های کبیسه، باید از 12 دی ماه شروع کنید. یعنی در سال‌های کبیسه، برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی از 1 فروردین تا 11 دی ماه باید عدد 621 را اضافه کرد و از 12 دی تا پایان سال باید عدد 622 را اضافه کرد.

تاریخ میلادی در یک نگاه

اکنون که با نحوه تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و برعکس آشنا شده‌ایم، نوبت آن رسیده است که با تاریخچه این دو تقویم هم بیشتر آشنا شویم. تقویم و تاریخ میلادی در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان تقویم رسمی استفاده می‌شود.

تاریخ میلادی در یک نگاه

اما این تقویم برای اولین بار توسط چه کسی اختراع شد، تعداد روزها و ماه‌های این تقویم چه عددی است و بر چه اساسی تنظیم شده است؟ در ادامه این بخش همراه ما باشید تا تمام نکات را درباره تاریخ میلادی برای شما توضیح دهیم.

پیدایش تقویم میلادی به زمان کنستانتینوس، اولین فرمانروای مسیحی رم برمی‌گردد. از سال‌های 274 تا 337 میلادی، کنستانتینوس در رم آیین مسیحیت را در راس سایر ادیان قرار داد و روز مشخصی را برای عبادت مسیحیان در نظر گرفت.

اما در آن زمان تاریخ بر اساس روزهای ماه شمارده می‌شد و افراد از وجود چیزی با عنوان هفته مطلع نبودند. برای همین کنستانتینوس تاریخ رم را دوباره بر اساس هفته تنظیم کرد تا بتواند یکشنبه‌ها را به عنوان روز عبادت مسیحیان در نظر بگیرد.

در این دوران بود که تمامی مقام داران رم توافق کردند که از تاریخ شمسی برای امور سیاسی و کاری و از تاریخ جدید که همان شکل ابتدایی تاریخ میلادی بود برای جشن‌ها و مناسبت‌های دینی استفاده کنند.

در سال 525 پس از میلاد، شخصی به نام دیونی سیوس که یکی از راهب‌های رم بود، اعلام کرد که شروع سال میلادی باید از تولد حضرت عیسی مسیح باشد. این پیشنهاد با وجود مخالفت کشیش‌های مختلف مورد قبول واقع گرفت.

ماه های تاریخ میلادی

بسیاری از تاریخ دانان و کشیش‌های آن زمان معتقد بودند که این تاریخ، در واقع تاریخ دقیق تولد حضرت عیسی مسیح نیست. با وجود این که پیشنهاد دیونی سیوس مورد قبول قرار گرفت، اما هنوز حرف کلیسا و کشیش‌ها برای مردم ارجحیت بیشتری داشت و به خاطر مخالفت آن‌ها، این تقویم تا سال‌ها مورد استفاده قرار نگرفت.

از قرن هفتم میلادی، رفته رفته استفاده از تقویم میلادی در برخی از کشورهای اروپایی رواج بیشتری پیدا کرد. در سال 1576 میلادی پاپ گرگوری سیزدهم تصمیم گرفت تا تقویم میلادی را اصلاح کند.

در طی انجام این اصلاحات، تاریخ اعتدال بهاری اصلاح شد و از 21 مارس به 11 مارس تغییر پیدا کرد. در این صورت دیگر آغاز فصل بهار با گذشت زمان با مشکل مواجه نمی‌شد.

یکی دیگر از اصلاحاتی که صورت گرفت، اضافه کردن سال‌های کبیسه به لیست سال‌ها در تقویم‌های میلادی بود. با تصویب این قوانین و اصلاحات بسیاری از مشکلات تقویم میلادی برطرف شد و این تقویم به عنوان یکی از تقویم‌های پر کاربرد در جهان مورد قبول واقع شد.

در ادامه می‌توانید لیست ماه‌های این تقویم به همراه تعداد روزهای آن را مشاهده کنید:

ماه میلادی تعداد روزهای ماه معادل شمسی
ژانویه 31 از ۱۱ دی تا ۱۲ بهمن
فوریه 28 در سال‌های عادی

 

29 در سال‌های کبیسه

از ۱۳ بهمن تا ۱۱ اسفند
مارس 31 از ۱۲ اسفند تا ۱۲ فروردین
آوریل 30 از ۱۳ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت
مه (می) 31 از ۱۲ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد
ژوئن 30 از ۱۲ خرداد تا ۱۰ تیر
ژوئیه (جولای) 31 از ۱۱ تیر تا ۱۰ مرداد
اوت (آگوست) 31 از ۱۱ مرداد تا ۱۰ شهریور
سپتامبر 30 از ۱۱ شهریور تا ۹ مهر
اکتبر 31 از ۱۰ مهر تا ۱۰ آبان
نوامبر 30 از ۱۱ آبان تا ۱۰ آذر
دسامبر 31 از ۱۱ آذر تا ۱۰ دی

این تقویم هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان استفاده شده و به عنوان تقویم اصلی برای صدور پاسپورت‌ها یا سایر مدارک بین المللی شناخته می‌شود. به همین دلیل شناخت آن، حتی برای فرهنگ‌ها و کشورهایی که از این تقویم استفاده نمی‌کنند، بسیار ضروری است.

به طور مثال ما در ایران از تقویم شمسی استفاده می‌کنیم. اما همچنان برای انجام بسیاری از کارهای روزمره خود به تقویم میلادی نیاز پیدا خواهیم کرد. به همین دلیل ضروری است که نحوه تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و برعکس را بلد باشیم.

تاریخ شمسی در یک نگاه

اکنون شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که تاریخ و تقویمی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم یا همان تقویم هجری شمسی از چه زمانی رایج شد و ریشه آن بر چه اساسی است؟ این تقویم یکی از دقیق‌ترین تقویم‌های جهان است که بهترین تاریخ تعادل بهاری را داشته و عمر چندان زیادی ندارد.

تقویم شمسی در یک نگاه

قدمت تقویم هجری شمسی تنها به 135 سال پیش برمی‌گردد. در سال 1302 هجری قمری، عبدالغفارخان نجم الدوله این تقویم را با استفاده از تقویم جلالی درست کرد و از آن زمان استفاده از تقویم هجری شمسی را رایج کرد.

این تقویم بر اساس سال هجرت حضرت محمد، پیامبر اسلام، از مکه به مدینه پایه گذاری شد. شروع تقویم هجری شمسی از 1 فروردین بوده و سال مبداء آن هم سال هجرت پیامبر است.

اما برای شروع سال در این تقویم، از فرمول عبور مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری در نیم کره شمالی استفاده شده است. به همین دلیل هم تقویم هجری شمسی یکی از دقیق‌ترین تقویم‌های جهان در نظر گرفته شده است. زیرا شروع هر سال آن، دقیقا مصادف با شروع فصل بهار در کشور است.

تقویم هجری شمسی 4 فصل، 12 ماه و 365 روز دارد. هر ماه به 4 هفته تقسیم شده است و برای این که خطای سالیانه عبور خورشید از نقطه اعتدال بهاری را جبران کنند، هر چهار سال، یک سال کبیسه وجود دارد که 366 روز خواهد داشت.

این روز اضافی در سال کبیسه، به آخرین ماه سال یعنی اسفند اضافه خواهد شد. این تقویم تا مدت‌ها تنها برای انجام امور اداری و گمرک کشور استفاده می‌شد. در سال 1289 هجری شمسی، این تقویم به عنوان تقویم رسمی ایران شناخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

با وجود این که این تقویم در میان تمامی مردم پذیرفته شده بود، اما نام ماه‌های آن همچنان نام ماه‌ها بر اساس صور فلکی بودند. در سال 1303، مجلس ایران تصمیم گرفت تا نام ماه‌های تقویم شمسی را تغییر داده و از ماه‌هایی با نام ایرانی استفاده کنند.

بدین ترتیب جمعی از نمایندگان مجلس به این نظر رای مثبت دادند و از نام فرشتگان برای نام گذاری ماه‌های تقویم شمسی استفاده کردند. در ادامه می‌توانید نام‌های ایرانی ماه‌های تقویم شمسی به همراه معنی آن‌ها را مشاهده کنید.

نام ایرانی معنی نام ایرانی تعداد روزها معادل میلادی
فروردین فرشته پیش برنده 31 از 21 مارس تا 20 آوریل
اردیبهشت فرشته پاکی و راستی 31 از 21 آوریل تا 21 مه
خرداد فرشته کمال 31 از 22 مه تا 21 ژوئن
تیر فرشته باران 31 از 22 ژوئن تا 22 جولای
مرداد فرشته جاودانگی 31 از 23 جولای تا 22 آگوست
شهریور بهترین سرزمین 31 از 23 آگوست تا 22 سپتامبر
مهر فرشته پیمان 30 از 23 سپتامبر تا 22 اکتبر
آبان فرشته آب 30 از 23 اکتبر تا 21 نوامبر
آذر فرشته آتش 30 از 22 نوامبر تا 21 دسامبر
دی آفریدگار 30 از 22 دسامبر تا 20 ژانویه
بهمن اندیشه نیک 30 از 21 ژانویه تا 19 فوریه
اسفند فرشته تواضع 29 روز در سال‌های عادی

 

30 روز در سال‌های کبیسه

از 20 فوریه تا 20 مارس

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، تاریخ بهترین تعادل بهاری در تقویم میلادی، 21 مارس است. به همین دلیل هم هر سال با تبدیل تاریخ میلادی به شمسی، به یک فروردین یا همان شروع بهار می‌رسیم.

با وجود این که 21 مارس به عنوان شروع تاریخ تعادل بهاری شناخته شده است، باز هم مبداء و شروع سال از تولد حضرت عیسی مسیح است. اما در تاریخ هجری شمسی، بهار را شروع دوباره‌ای برای سال در نظر گرفته و شروع سال را از شروع فصل بهار می‌دانند.

کلام آخر

در این مقاله با دو تقویم معروف و پر کاربرد دنیا یعنی تقویم میلادی و تقویم هجری شمسی آشنا شدیم. شروع تاریخ میلادی با تولد حضرت مسیح و شروع تاریخ هجری شمسی با شروع فصل بهار است.

تفاوت‌های زیادی بین این دو تاریخ وجود نداشته و تنها مبداء و شروع سال آن‌ها متفاوت است. به غیر از آن، هر دو تقویم از 12 ماه و 365 روز استفاده می‌کنند و هر دو دارای سال کبیسه برای برقراری تعادل و برطرف شدن اختلاف سال هستند.

برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی می‌توانید به فرمول قرار گرفته در این مقاله مراجعه کرده یا از مبدل آنلاین قرار گرفته استفاده کنید. در صورتی که سوال یا نظری در رابطه با تاریخ و تقویم‌های شمسی و میلادی دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

معادل شمسی تاریخ میلادی چگونه به دست می‌آید؟

اختلاف تاریخ شمسی با میلادی ۲۲۶۸۹۹ روز است. فرمول تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و به دست آوردن اختلاف آن‌ها در این مقاله ارائه شده است.

شروع سال در تقویم میلادی از چه روزی است؟

مبداء تاریخ میلادی تولد حضرت مسیح بوده و شروع سال آن از یک ژانویه است. اطلاعات بیشتر در این مقاله ارائه شده است.

سال کبیسه چیست؟

برای درست شدن زمان شروع اعتدال بهاری و محاسبه دقیق زمان عبور مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری در نیم کره شمالی سال‌های کبیسه را در نظر گرفته‌اند که یک روز بیشتر از سال‌های عادی هستند.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//