گرگ رباتیک ژاپن: ابتکار عجیب ژاپنی‌ها برای فراری دادن خرس‌ها

کشور ژاپن همیشه در زمینه تکنولوژی و دنیای رباتیک، به‌عنوان اولین کشور جهان شناخته شده است. ژاپنی‌ها برای هر مشکلی می‌توانند یک راه نوین و فناورانه را پیشنهاد دهند. یکی از ربات‌های جالب و البته کمی ترسناک که توسط محققان و مهندسین ژاپنی طراحی و اجرا شده است؛ گرگ رباتیک است. در این مطلب قصد داریم در مورد این اختراع عجیب و کاربردی صحبت کنیم.

معرفی گرگ رباتیک

سازنده ماشین آلات ژاپنی «Ohta Seiki» نوعی ربات به شکل گرگ و با نام «گرگ هیولا» یا «Monster Wolf» تولید کرده است. کره چشم این گرگ رباتیک ژاپن در مواقع ضروری به رنگ قرمز می‌درخشد و سر ربات از یک سمت به سمت دیگر می‌چرخد.

این امر در حالی اتفاق می‌افتد که بلندگوهای نصب شده روی بدنه این گرگ‌های رباتیک نیز، می‌توانند صداهای متفاوتی را از بین 60 صدا (از زوزه گرگ و صدای انسان گرفته تا ماشین‌های سنگین) ایجاد کنند. همچنین این ربات‌ها، قادرند زوزه‌‌هایی با فرکانس ۹۰ دسی‌بل تولید کنند. این ربات با باتری کار می‌کند و باتری‌ها نیز می‌توانند با انرژی خورشیدی شارژ شوند.

گرگ رباتیک ژاپن

گرگ هیولای رباتی 1.2 متری، دارای چهار پا، بدنه‌ای پشمالو، یال‌های بلوند، دندان‌های نیش ترسناک و چشمان قرمز رنگ، خشن و درخشان است. ژاپنی‌ها از نخستین نمونه‌های گرگ رباتیک، به صورت آزمایشی در سال ۲۰۱۷ استفاده کردند. سپس این ربات به امکانات کاربردی جدیدی مجهز شده و توسعه یافت. این محصولات در گروه ربات‌های نگهبان قرار می‌گیرند.

این ربات با یک حسگر مادون قرمز، نزدیک شدن حیوانات را تشخیص می‌دهد و سر خود را با چشم‌های LED خیره کننده حرکت می‌دهد. گرگ‌های واقعی ژاپنی قبل از اینکه بیش از یک قرن پیش شکار شوند و در حال انقراض باشند؛ در جزایر مرکزی و شمالی کشور ژاپن پرسه می‌زدند و این گرگ‌ها با الهام از آن گرگ‌های واقعی طراحی شده‌اند.

کاربرد گرگ رباتیک یا گرگ هیولا

از ابتدای ماه سپتامبر، خرس‌هایی از جنگل‌های اطراف بیرون آمده و در شهرها پرسه می‌زدند. کیودو نیوز گزارش می‌دهد که از آوریل تا سپتامبر 2020، تعداد 13670 خرس در سراسر جزایر مختلف ژاپن مشاهده شده است. به گزارش شبکه ملی NHK مشاهده خرس در ژاپن به بالاترین حد خود در پنج سال اخیر رسیده بود و بیشتر در مناطق روستایی در غرب و شمال ژاپن رخ می‌داد.

در سال 2020 ده‌ها حمله خرس اتفاق افتاد و دو مورد از آن‌ها مرگبار بوده است. در ماه اکتبر این سال، دو زن بر اثر جراحات ناشی از حملات خرس‌ها، جان خود را از دست دادند و تعداد 157 نفر در سرتاسر ژاپن، توسط خرس‌ها مجروح شدند. این اتفاقات باعث شد که دولت ژاپن طی یک جلسه اضطراری به بررسی این تهدید و راه‌حل‌های آن بپردازد.

مقامات شهر تاکیکاوا بیان می‌کنند که خرس‌ها قبل از اینکه در اواخر نوامبر به خواب زمستانی بروند؛ برای جستجوی غذا، فعال‌تر و خطرناک‌تر خواهند شد. به گزارش رسانه‌های محلی، کاهش تعداد بلوط‌ها و آجیل‌های موجود در حیات وحش، ممکن است باعث شود که این حیوانات، در جستجو برای غذا، به شهرها نزدیک‌تر شوند.

به‌طورکلی، این مسئله ممکن است ریشه در جنگل‌زدایی داشته باشد که زیستگاه خرس‌ها را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. هنگامی‌که اهالی شهر تاکیکاوا در جزیره شمالی هوکایدو، با پرسه تعدادی از خرس‌ها در محله‌های این شهر رو‌به‌رو شدند؛ به‌دنبال راهی مسالمت آمیز برای مقابله با آن‌ها گشتند. در نهایت مقامات این شهر، دو ربات گرگ را خریداری و در شهر نصب کردند.

نتایج استفاده از گرگ رباتیک

مقامات شهر تاکیکاوا اعلام کردند که از ماه سپتامبر (زمانی که خرس‌ها بیشتر دیده می‌شدند)، ابزار بازدارنده خرس رباتیک (همان گرگ رباتیک) را نصب کردند؛ و از آن تاریخ به بعد برخورد با خرس‌ها تقریبا صفر بوده است.

ویدئوهایی نشان می‌دهند که خرس‌ها پس از دیدن گرگ هیولا فرار می‌کنند. رئیس  Ohta Seiki می‌گوید: «ما می‌خواهیم به خرس‌ها بگوییم که سکونتگاه‌های انسانی در جایی که شما زندگی می‌کنید نیست و به همزیستی خرس‌ها و مردم کمک کنیم».

موفقیت تولید گرگ رباتیک ژاپن

از سال 2018 میلادی حدود 70 واحد از این ربات با قیمت 400 هزار تا 500 هزار ین در سرتاسر ژاپن از جمله جزیره ایشیگاکی در جنوبی‌ترین قسمت استان اوکیناوا نصب شده است؛ جایی که مردم محلی با گرازهای وحشی مشکل دارند.

این گرگ‌ها گوزن‌ها و گرازها را از محصولات کشاورزی دور نگه می‌دارند. خبر تولید و استفاده از این ربات، تاکنون توجه رسانه‌های بین‌المللی زیادی را به خود جلب کرده است و این خبر توسط سازمان‌های رسانه‌ای معروفی مانند رویترز، نیویورک تایمز و بلومبرگ پوشش داده شده است.

یوجی اوهتا، رئیس قطعه‌سازی Ohta Seiki، پیش از این بیان کرده بود که به دلیل نیاز به کنترل آسیب‌های زراعی توسط حیوانات وحشی، انتظار تقاضای خوبی برای چنین روبات‌هایی را داشتند. این شرکت درخواست‌هایی از خارج از کشور در مورد گرگ هیولا داشته است و در حال آماده‌سازی برای شروع صادرات این ربات‌ها است. بنابراین این محصولات ساده حوزه فناوری، توانسته‌اند در برآورده ساختن اهداف خود و حتی بیش‌تر از آن‌، موفقیت خوبی کسب نمایند.

امتیازی به این نوشته بدهید
منبع reuters.com theguardian.com abc7news.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//