عوارض نسکافه

کافئین یک ماده شیمیایی است که در قهوه، چای، کولا، گوارا، ماته و سایر محصولات موجود است. کافئین به طور معمول برای بهبود سلامت روانی مورد استفاده قرار می گیرد، اما بسیاری از افراد از کاربردهای دیگر آن استفاده می کنند. کافئین همراه با داروهای مسکن (مانند آسپرین و استامینوفن) و یک ماده شیمیایی به نام ergotamine برای درمان سردرد میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای سردرد ساده و پیشگیری و درمان سردرد پس از بیهوشی اپیدورال نیز استفاده می شود.

مزایای استفاده از کافئین:

کرم کافئین برای کاهش قرمزی و خارش درماتیت استفاده می شود. تأمین کنندگان مراقبت های بهداشتی گاهی اوقات به علت سردرد پس از بیهوشی اپیدورال، مشکلات تنفسی در نوزادان و افزایش جریان ادرار گاهی کافئین را به صورت داخل وریدی تزریق می کنند. در غذاها، کافئین به عنوان یک عنصر در نوشابه ها، نوشیدنی های انرژی زا و سایر نوشیدنی ها استفاده می شود.

کافئین یکی از رایج ترین محرک ها در بین ورزشکاران است. مصرف کافئین، در حد محدود، توسط انجمن ملی کالج دانشگاهی (NCAA) مجاز است. افراد مبتلا به اختلالات صوتی، خوانندگان و دیگر افرادی که با صدای خود کار می کنند، استفاده از کافئین به آن ها توصیه نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که کافئین ممکن است در صدمه زدن به کیفیت صدا تاثیر بگذارد.

کافئین با تحریک سیستم عصبی مرکزی (CNS)، قلب، عضلات و مراکز کنترل فشار خون کار می کند. کافئین می تواند فشار خون را بالا ببرد. کافئین همچنین می تواند جریان ادرار را افزایش می دهد. البته این اثرات در افرادی که به طور دائم از کافئین استفاده می کنند دیده نمی شود. همچنین، نوشیدن کافئین در طول ورزش، به احتمال زیاد باعث کمبود آب بدن می شود.

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن نوشیدنی های کافئین در طول روز، هوشیاری ذهن را حفظ می کند. ترکیب کافئین با گلوکز به عنوان “نوشیدنی انرژی” به نظر می رسد که عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد. به نظر می رسد کافئین تا 4 ساعت در افرادی که مبتلا به آسم هستند، عملکرد راه هوایی را بهبود بخشد. کافئین قدرت فیزیکی و استقامت را افزایش می دهد و ممکن است خستگی را تسکین دهد. نوشیدن نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

مصرف نوشیدنی هایی که حداقل 400 میلی گرم کافئین دارند به طور روزانه، خطر ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد. نوشیدن نوشیدنی های کافئین باعث افزایش فشار خون در افراد مسن می شود. مصرف 200 میلی گرم کافئین، حافظه را در برخی افراد به ویژه دانشجویان بهبود بخشد. مصرف کافئین تنفس در نوزادانی که خیلی زود متولد شده اند را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف کافئین همراه با مسکن می تواند درد را کاهش دهد. برخی تحقیقات نشان می دهد افرادی که نوشیدنی های کافئین مصرف می کنند خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می دهند.

عوارض مصرف نسکافه و کافئین:

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف کافئین با افزایش بروز علائم افسردگی در کودکان مرتبط است. مصرف بالای کافئین از قهوه با کاهش زخم های کبدی در افراد مبتلا به هپاتیت C ارتباط دارد. برخی از شواهد اولیه نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان قهوه قبل از خواب یا بعد از بیدار شدن ممکن است به کاهش درد ناشی از سردرد در طول خواب کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه ممکن است خطر ابتلا به سیروز کبدی را کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف کافئین باعث کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان می شود.

کافئین می تواند بی خوابی، نگرانی و بی حسی، تحریک معده، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب و تنفس و سایر عوارض جانبی را ایجاد کند. کافئین می تواند اختلالات خواب در بیماران مبتلا به سندرم کمبود ایمنی (ایدز) را بدتر کند. کافئین ممکن است شرایط اختلالات اضطرابی را بدتر کند. همچنین اختلال دوقطبی نیز با مصرف کافئین بیش از حد بدتر می شود. کافئین ممکن است اختلالات خونریزی را تشدید کند. کافئین می تواند ضربان قلب نامنظم در افراد گروه حساس ایجاد کند. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که کافئین ممکن است بر میزان چربی بدن تاثیر بگذارد و ممکن است دیابت را بدتر کند.

کافئین، به ویژه هنگامی که در مقدار زیادی مصرف می شود، می تواند اسهال را بدتر کند. افراد مبتلا به صرع باید از مصرف کافئین در دوزهای بالا اجتناب کنند. کافئین فشار داخل چشم را افزایش می دهد. این افزایش در عرض 30 دقیقه رخ می دهد. مصرف کافئین ممکن است فشار خون افراد با فشار خون بالا را افزایش دهد. کافئین، به ویژه هنگامی که در مقادیر زیادی مصرف می شود، می تواند اسهال و علائم IBS را بدتر کند.

کافئین و افدرین هر دو داروهای محرک هستند. مصرف کافئین همراه با افدرین ممکن است موجب تحریک بیش از اندازه و گاهی اوقات عوارض جانبی و مشکلات قلبی شود. مصرف سایمتیدین (Tagamet) همراه با کافئین احتمال عوارض جانبی کافئین از جمله خارش، سردرد، ضربان قلب سریع و دیگر موارد را افزایش می دهد.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//