کالبدشکافی چیست؟

کالبدشکافی و انواع آن

کالبد شکافی یک روش جراحی است که شامل معاینه دقیق یک جسد از طریق تشریح برای تعیین علت و نحوه مرگ و یا ارزیابی هر گونه بیماری یا آسیب است، که احتمال دارد وجود داشته باشد. کالبدشکافی معمولا توسط پزشک متخصص آسیب شناسی انجام می شود و این روش بیشتر برای اهداف پژوهشی یا آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. در اغلب موارد یک معاینه پزشکی می تواند علت مرگ را تعیین کند و تنها تعداد اندکی از مرگ و میر ها توسط کالبد شکافی بررسی می شوند.

کالبد شکافی برای اهداف قانونی یا پزشکی انجام می شود. به عنوان مثال، کالبد شکافی قانونی زمانی اتفاق می افتد که علت مرگ ممکن است یک مسئله جنایی باشد، در حالی که کالبدشناسی بالینی یا تحصیلی برای یافتن علت پزشکی مرگ است و در موارد مرگ ناشناخته یا نامشخص یا برای اهداف تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد.

کالبدشکافی ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد در دسته اول بررسی خارجی جسد کافی است، ولی در دسته دوم لازم است بدن شکافته شود و اعضای داخلی بدن مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند. کسب اجازه از نزدیک ترین خویشاوندان برای کالبد شکافی داخلی در برخی موارد لازم است. هنگامی که یک کالبد شکافی داخلی انجام می شود، جسد با دوختن بازسازی می شود.

کالبدشکافی چیست؟

کلمه “autopsy” از قرن 17 میلادی برای معاینه داخل بدن انسان مرده است در جهت کشف بیماری ها و علت مرگ، مورد استفاده قرار گرفته است. هدف اصلی کالبد شکافی تعیین علت مرگ، وضعیت سلامت فرد قبل از مرگ او و اینکه آیا تشخیص و درمان پزشکی قبل از مرگ مناسب بوده است یا خیر، است.

در اکثر کشورهای غربی، تعداد کالبد شکافی هایی که در بیمارستان ها انجام شده است، هر ساله از سال 1955 کاهش یافته است. منتقدان، از جمله آسیب شناسان اعتقاد دارند کاهش کالبد شکافی اثر منفی بر مراقبت های ارائه شده در بیمارستان ها دارد؛ چرا که اشتباهات منجر منجر به مرگ اغلب پنهان می مانند و نمی توان در بیماران بعدی آن را اصلاح کرد.

گاهی اوقات فرد بیمار قبل از مرگ خود رضایت به کالبد شکافی می دهد که این گونه کالبد شکافی برای اهداف آموزش یا تحقیقات پزشکی انجام می شود. اما کالبد شکافی اغلب در موارد مرگ ناگهانی انجام می شود، جایی که یک پزشک نمی تواند گواهی مرگ را بنویسد، یا زمانی که مرگ ناشی از یک علت غیر طبیعی است. کالبدشکافی اغلب در سالن تشریح بخش ‌های آناتومی دانشگاه ها برای آموزش یا در پزشکی قانونی برای بررسی علت مرگ انجام می ‌گیرد. نوع و محل برش ها نیاز به تبحر خاصی دارد تا اندام ها و عضلات به خوبی نمایش داده شوند .

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//