مک‌ بوک ایر بهتره یا پرو؟

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که کارتان با لپ‌تاپ پیش می‌رود یا به صورت روزمره از این دستگاه استفاده می‌کنید، برای خرید لپ‌تاپ حتما باید تحقیق کنید و ویژگی‌های مختلف را در نظر بگیرید. برندهای کامپیوتر و لپ‌تاپ در بازار امروز، تنوع زیادی دارند و از آمریکایی، ژاپنی، چینی تا اروپایی، می‌توانید برندها و مدل‌هایی را متناسب با بودجه خود پیدا کنید.

دو مورد از بهترین مدل‌های لپ‌تاپ که برای همه مناسب محسوب می‌شوند، مک‌بوک ایر (MacBook Air) و مک‌بوک پرو (MacBook Pro) هستند. هر دو آن‌ها توسط برند معروف و شناخته‌شده اپل ساخته شده‌اند؛ اما با وجود شباهت زیاد ظاهری تفاوت‌های ساختاری مهمی دارند. بزرگ‌ترین تفاوت، قیمت و قدرت پردازش است که باعث می‌شود مخاطبان این دو دستگاه از یکدیگر جدا شوند. در این مطلب مک‌بوک ایر و پرو را با هم مقایسه کرده و در نهایت یک مسیر معتبر برای خرید مک‌بوک قسطی به شما معرفی می‌کنیم.

دلیل محبوبیت مک‌بوک چیست؟

حتما شما هم شنیده‌اید که لپ‌تاپ‌های اپل برای استفاده روزمره تا کارهای سنگین مناسب هستند و گیمرها، برنامه‌نویس‌ها و طراحان گرافیک به سراغ این برند می‌روند. مک‌بوک سخت‌افزار بسیار قدرتمند و نرم‌افزارهای پیشرفته خود را از طراحی شرکت اپل دارند. البته یک پردازنده منحصر به فرد به نام M1 در آن‌ها به کار رفته که همین پردازنده عامل امتیاز این دستگاه‌ نسبت به برندهای دیگر است.

مک‌بوک‌ها سیستم عامل مکینتاش دارند که با ویندوز متفاوت است و کاربران وفادار آن اعتقاد دارند که سرعت و قدرت بیشتری نسبت به ویندوز دارد؛ البته این موضوع به استفاده خاص شما از لپ‌تاپ بستگی دارد.
این دستگاه‌ها دیزاین بسیار زیبایی دارند و معمولا وزن‌شان نسبت به مدل‌های مشابه از برندهای دیگر کمتر است. اینترفیس و تجربه کاربری در سیستم عامل مک بسیار نرم و روان و البته پرسرعت است و سیستم عامل آن‌ها در مقابل ویروس‌ها مقاومت دارد؛ در حالی که ویندوز بدون آنتی‌ویروس، دائما ویروسی می‌شود.

مک‌بوک‌ها سه دسته‌ هستند:

  • مک‌بوک
  • مک‌بوک ایر
  • مک‌بوک پرو

مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر چه لپ‌تاپ‌هایی هستند؟

مک‌بوک ایر در سال ۲۰۰۸ و اوج نوآوری و خلاقیت‌های کمپانی اپل، توسط استیو جابز به بازار معرفی شد. دلیل به کار رفتن کلمه «Air» به معنای هوا در اسم این لپ‌تاپ، سبکی و نازکی فوق‌العاده آن است؛ به‌طوریکه حتی تا امروز هم مک‌بوک ایر سال ۲۰۰۸ از خیلی از لپ‌‌تاپ‌های روز سبک‌تر است. پس در همین ابتدا، باید بگوییم که اگر کار شما طوری است که باید لپ‌تاپ را با خود بیرون برده، با آن جلسات مختلفی رفته و حتی سفر کنید، مک‌بوک ایر برایتان فوق‌العاده خواهد بود.

اما بیایید به سراغ مک‌بوک پرو برویم. مدل پرو کمی از مک‌بوک ایر قدیمی‌تر بوده و در سال ۲۰۰۶ وارد بازار شده است. به صورت کلی می‌توانیم بگوییم که لاین «پرو»، برادر بزرگ‌تر، پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تر همه مدل‌های مک‌بوک و تلفن همراه اپل هستند. این مدل‌ها عملکرد بهتری داشته و گران‌تر هستند و در حال حاضر در دو اندازه ۱۴ و ۱۶ اینچ در بازار یافت می‌شوند.

تفاوت‌های مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو

لپ تاپ اپل

هر دو این لپ‌تاپ‌ها باکیفیت هستند؛ اما اگر می‌خواهید برای استفاده تخصصی یکی را تهیه کنید، بهتر است این تفاوت‌ها را بدانید:

  • وزن 

اولین و مشخص‌ترین تفاوت این دو لپ‌تاپ، وزن آن‌ها است. همان‌طور که گفتیم، مک‌بوک ایر ادعا دارد که به علت وزن کم آن، برای جابجایی راحت ساخته شده است. از نظر سبکی وزن و حمل راحت، مک‌بوک ایر جایگاه بهتری نسبت به پرو به علت نداشتن فن خنک‌کننده دارد.

  • مشخصات فنی

هر دو دستگاه‌ها، پردازنده ۸ هسته‌ای قدرتمندی دارند؛ با این حال نسخه‌های پایه مک‌بوک ایر کارت گرافیک ۷ هسته‌ای و مدل‌های پرو، کارت گرافیک ۸ هسته‌ای دارند؛ همچنین مک‌بوک پرو فن خنک‌کننده دارد که این موضوع آن را برای گیمرها، گرافیست‌ها، تصویرسازها و افرادی مناسب کرده که می‌خواهند به صورت طولانی‌مدت با لپ‌تاپ کار کنند.

  • کیفیت صدا و اسپیکر

مک‌بوک ایر و پرو، هردو اسپیکرهای باکیفیتی دارند، با یک تفاوت. مک‌بوک ایر از اسپیکر استریو و مک‌بوک پرو از میکروفون استودیویی بهره‌مند است.

  • صفحه نمایش

تکنولوژی صفحه نمایش هر دو لپ‌ تاپ‌ها TrueTone و نمایشگر آن‌ها رتینا است. وضوح رنگ‌ و نرمی حرکت موس و پیکسل‌ها در دو لپ‌تاپ فوق‌العاده است؛ اما نمایشگر مک‌بوک پرو ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ نیت درخشندگی  دارد که از درخشندگی ایر بالاتر محسوب شده و کیفیت تصویر را در آن بالاتر می‌برد.

  • دیزاین بدنه

طراحی بدنه هر دو لپ‌تاپ تا حدود زیادی شبیه به یکدیگر هستند و از آلومینیوم صیقلی ساخته شده است. مک‌بوک پرو نمایشگر بزرگ‌تر با حاشیه باریک‌تری دارد که آن را برای تصویرسازی و کار گرافیکی، تماشای فیلم و سریال و البته اجرای بازی‌های پرجزییات مناسب کرده است.

  • تعداد پورت‌ها

افرادی که با لپ‌تاپ کار حرفه‌ای می‌کنند، اهمیت زیادی به تعداد پورت یا ورودی دستگاه خود می‌دهند. مک‌بوک ایر تنها ۲ جایگاه Thunderbolt 3 دارد. تنها این دو پورت برای استفاده روزمره و کارهای عادی کاربردی هستند، اما ممکن است در طولانی‌مدت فرد را دچار چالش کنند. مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی M1 اپل، دو پورت و مدل ۱۶ اینچی چهار پورت Thunderbolt و USB C دارد که البته همه در یک طرف دستگاه قرار گرفته‌اند. با این لپ‌تاپ می‌توانید تعداد بالاتری از هارد، فلش و دیگر وسایل مورد نیاز را به صورت همزمان، متصل نگه دارید.

خرید مک‌بوک قسطی با اعتبار ازکی‌وام

خریدن این دو مدل پیشرفته از کمپانی اپل، یعنی یک هزینه حداقل ۵۰ میلیونی. اگر به هر دلیلی دوست ندارید که این هزینه را یک‌جا پرداخت کنید، در پلتفرم ازکی‌وام امکان خرید مک‌بوک قسطی برای شما فراهم است.

برای خرید در پلتفرم اعتباردهی ازکی‌وام، کافی است در این سایت ثبت‌نام کرده و مدارک لازم از جمله یک برگ چک صیادی را آپلود کنید. این چک مدرکی است که پلتفرم از طریق آن خوش‌حسابی و وضعیت اعتباری شما را بررسی کرده و بر اساس آن به شما اعتبار خرید کالا (از ۱۰ تا ۷۵ میلیون تومان) می‌دهد. این اعتبار برای خرید انواع مدل‌های مک‌بوک قابل استفاده است و بعد از خرید هم می‌توانید در ۱۲ یا ۱۸ ماه آن را تسویه کنید.

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//