طراحی سه بعدی و نمایش آن با هدست‌های مجازی

هدست‌های مجازی ابزاری هستند که مانند عینک روی چشم قرار می‌گیرند. صفحه‌نمایشی روی این عینک‌ها تعبیه شده است. کاربر به وسیله این صفحه‌نمایش وارد دنیای واقعیت مجازی می‌شود. واقعیت مجازی دنیای مجازی است که فرد به وسیله عینک و کامپیوتر با آن تعامل برقرار می‌کند. این روزها استفاده از این هدست‌ها در طراحی و مدل‌سازی بسیار موردتوجه قرار گرفته ست. دانشمندان به دنبال ساخت هدست‌هایی با وضوح بیشتر تصاویر و نزدیک به چشم انسان هستند.

نمایش طراحی با هدست‌های مجازی

اکثر طراحان ایده‌های خود را با قلم و کاغذ پیاده می‌کنند. اما تصور کنید اشکال 3D را در هوا رسم کنید و طرح‌تان را در همان لحظه با دیگران به اشتراک بگذارید. مسلما تمام فرایند طراحی محصول سریع‌تر، ارزان‌تر و تاثیرگذار می‌شود. واقعیت مجازی (VR) پنانسیل بالایی برای کسب و کارهای مختلف دارد.

جان پفلگر، هماهنگ‌کننده واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شرکت خودروسازی آئودی در این باره توضیح می‌دهد: “با استفاده از واقعیت مجازی می‌توانید اطراف طرح‌تان راه بروید. در یک محیط سه بعدی مدل خود را ببینید و در اتاق حرکت کنید.” در گذشته فناوری سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبیه‌سازی به سادگی ممکن نبود. پفلگر در ادامه می‌گوید: “طراحان علاقه‌ای به استفاده از هدست‌های مجازی ندارند. زیرا وضوح تصویر بسیار کم بود.” در صورتیکه تصاویر بی‌کیفیت نداشتند، بلکه هدست‌ها سنگین و خسته‌کننده بودند.

طراحی مدل 3 بعدی و واقعیت مجازی

هدست‌های مجازی با وضوح بیشتر

امروزه تکنولوژی نوری به سرعت پیشرفت کرده است. در حال رسیدن به مرحله‌ای هستیم که VR به محدودیت‌های چشم انسان نزدیک می‌شود. برای مثال شرکت آئودی در حال کار روی هدست Varjo است. این هدست با استفاده از تکنولوژی foveated rendering وضوحی نزدیک به چشم انسان دارد.

هدست‌های مجازی (VR)

طراحی و مدل‌سازی یک اتومبیل یا هواپیما بسیار پیچیده است و زمان و هزینه بالایی می‌برد. به کمک واقعیت افزوده بسیاری از این هزینه‌ها کاهش می‌یابد و در زمان صرفه‌جویی می‌شود. از طرفی وقتی تصویر طرح‌تان را در ابعاد واقعی می‌بینید، از دید کاربر به آن نگاه می‌کنید. معایب و نواقص کار را بهتر درک می‌کنید.

هم‌چنین ایجاد “همانند دیجیتال” یا digital twins از تجهیزات صنعتی، موتورهای هواپیما و حتی اندام‌های انسانی باعث تشخیص دقیق‌تر متخصصان از مدل سه بعدی می‌شود. این قابلیت به مشتریان کمک می‌کند تا در تعامل بیشتری با طراحان باشند. برای مثال تصور کنید به کمک واقعیت مجازی مشتری می‌توانند قبل از ساخت فضای داخلی خانه آن را ببینند. فرش‌ها، رنگ‌ها، آشپزخانه و مبلمان را آن‌طور که دوست دارند، انتخاب کنند. اتومبیلی که می‌خواهند را در نمایشگاه با شبیه‌سازی ببینند و رانندگی با آن را تجربه کنند.

برای تحقق این مسئله به گرافیکی با کیفیت بالا نیاز است. چنین گرافیکی قدرت پردازش بالایی نیز می‌خواهد. هدست‌های با کیفیت باید به کامپیوترهای قدرتمندی متصل شوند. دستیابی به وضوحی نزدیک به چشم انسان موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. اتصال از طریق اینترنت 5G تاثیر بسزایی در تحقق این مسئله دارد. زیرا تصاویر با وضوح بالا با سرعتی 10 تا 20 برابر بیشتر از اینترنت کنونی از هدست‌های بی‌سیم منتشر می‌شوند.

واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده؟

با وجود پیشرفت‌های خوبی که در زمینه VR صورت گرفته است. اما دانشمندان معتقدند که “واقعیت افزوده” یا augmented انتخاب نهایی اکثر شرکت‌ها و کسب و کارها خواهد بود. واقعیت افزوده ترکیبی از ویدئوهای فیزیکی و زنده با تصاویر واقعیت مجازی است. یعنی شما به صورت سه بعدی طراحی می‌کنید، اما در دنیای واقعی آن را مشاهده می‌کنید.

واقعیت افزوده در رقابت با واقعیت مجازی گوی سبقت را ربوده است. اما هنوز فاصله زیادی تا تحقق آن داریم. دستگاه‌ها باید سبک‌تر، ارزان‌تر، سریع‌تر و بهتر شوند. Varjo قصد دارد تا با افزودن قابلیت see-through به هدست‌های VR کیفیت تصویر را به جایی برساند که نتوانید بین واقعیت و مجازی تفاوتی قائل شوید.

منبع: bbc

امتیازی به این نوشته بدهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//